[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:42

zo iemand mag eigenlijk niet zo een diagnose stellen. Hij mag heus zijn bevindingen door geven en melden wat hij denkt. Maar dan zou hij de eigenaar moeten adviseren om foto's te laten maken. En daarnvan uit een behandelplan op moeten stellen in overeg met de dierenarts

Dus dan zou de atrose vanuit zn hals komen? ZO ver ik weet, Ik moet eerlijk zeggen ik heb al heel wat masseuses/chiropractors en andere alternatieve wel eens bij mijn paardje gehad. Ook voor zijn spieren. Maar ik heb nog nooit gehoord over op de kleine volte steeds harder laten draven. Als een paard te snel op te kleine volte draaft niet in balans of ongecordineerd heb je zo een paard met een peesblessure.. Heeft hij ook laten zien hoe je het dier zou moeten longeren?

Balangrijk voor alle paarden is in balans komen, en rechtgericht op hun eigen tijd en tempo. En niet zomaar klakkeloos rondjes laten lopen. Of heb ik nu een heel verkeerd beeld. En dat recht richten kan allemaal aan de hand

ik doe rechtrichten met mijn haflinger via de academische methode (gewoon er naast niet erop) en ja daar moet die ook op de grote volte en zijgangen lopen. Maar omdat ik juist eerst op zijn achterbenen zet ipv dat hij al zn gewicht op de voorhand zet (hij heeft links voor atrose) is de mijne al stukken verbeterd. En merk ik niks van zn atrose. puur omdat hij meer gewicht op achter zet en daaroor voor minder belast.

edit: nu zeg ik niet dat jij dit ook toe moet passen haha. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie dat is. mag via pb. Ik heb verder niks tegen alternatief geneeskunde. ik geloof zeker dat het ook kan helpen

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:10

Tja ik ben niet perse tegen alternatieve mensen hoor, en ze mogen ook gerust wat zeggen over een paard. Zelfs zonder diploma´s heb je ogen natuurlijk. Ze heeft niks voorgedaan.

Maar, aangezien hier iedereen het over artrose in de benen had en dat daar (in elk geval) korte wendingen slecht voor zijn.. Dacht ik, misschien dat het een gevestigde methode is voor andere vormen van artrose? Ik kan er alleen helemaal niks over vinden online.
edit: ik ga maar niet zeggen wie het was. Omdat ik er sowieso al niet in geloof ben ik er misschien negatiever over dan een ander zou zijn en ik heb haar maar 1x meegemaakt. Ik wil mensen niet zwartmaken

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:53

Nee artrose paarden moeten lange lijnen maken .
Geen kleine snelle cirkels
Bovendien moeten ze lang warm stappen.
Ik heb er een waar de artrose helaas verergert is .
Een paard wat wil werken en fanatiek wordt van echt werk .
En we daar beide van genieten .
Toch mijn ambities moeten bijstellen.
Veel meer werk aan de hand , minder onder zadel.
En hopelijk in nabije toekomst meer meters buiten maken .
En we geven haar nog een maal een veulentje.
Op die manier samen genieten.

Vindt het advies van de alternatief beetje stom
Kleine snelle cirkels

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:17

Hoe staat het met de andere artrose paarden hier?
Mij merrie zit eigenlijk al een week of 4 niet lekker in haar vel, ze loopt slecht achter
Ze krijgt devils relief,maar kan nou niet bepaald zeggen dat het momenteel veel voor haar doet.
vind haar ook wat sjaggerijnig overkomen,

Was vanmiddag al aan het twijfelen of het niet juist een bijwerking zou kunnen zijn van de devils relief?

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:06

Miss doet de duivels klauw niet genoeg .
Je mag dat starten met een dubbele dosering .
Dat helpt bij de mijne wel .

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:29

Nou ja op de verpakking staat dan 60ml hoge dosering ,maar dat mag maar een paar dagen?
De smid is laatst geweest en dat ging ook al niet zo makkelijk en daarna stond ze ook weer meer kreupel.
Toen heb ik hogere dosering gegeven,maar dat kan dus wel langer?
Dan ga ik dat proberen

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:03

Wat balen dat het minder gaat.

Met de mijne gaat het super! Eigenlijk merk ik er niks van. Ga van de winter wel op duivelsklauw zetten. Omdat hij dan wel meer last van heeft.

Miss iets anders groenlipmosswl of ander mer duivelsklauw proberen? Stalgenoot gaf die van horsefitshop

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:38

Ellepel
Ik geef gerust een week tot 10 dagen hoge dosering
Om daarna naar een onderhouds dosering te gaan .

Qua supplement geef ik nu de NAF
En dan indien nodig duivels klauw

bobomelo

Berichten: 1712
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:50

Mijn paard heeft artrose op de kogel van voorbeen. Advies DA rechte lijnen, lekker buitenrijden. Gelukkig rij ik endurance dus dat komt goed. Ik geef aspirine om bloed iets te "verdunnen"en de doorbloeding dat dan net iets beter is. Op de kogel is de doorbloeding sowieso al wat minder dus dit ter ondersteuning.
Glucosamine bereikt het kraakbeen ed niet volgens hem.

Regelmatig beweging geven op buitenrit een niet teveel op stal was zijn advies

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:05

Het is me nog steeds een raadsel waarom dierenartsen vaak zo tegen glucosamine zijn. Je kan je paard juist enorm tekort doen door het niet te geven !

Bobomelo, ik neem niet aan dat je met je paard met artrose nog endurance rijdt ?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:08

Maris, waarom zou je geen endurance kunnen rijden ??? Dat is juist het beste !!!
Veel kilometers maken en vooral rechtuit!
Ik reed ook gewoon nog klasse 1 met mijn paard met artrose. En die heeft in de kogels ook artrose.
Het is juist beter om rechtuit te rijden en hoe langere ritten hoe soepeler ze worden.
Hij is nu 30 en zondag ben ik 2 uur de Lage Vuursche in geweest, gisteren was hij juist helemaal niet stijf, eerder beter dan anders

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:19

Lekker toch als dat goed gaat! En met 30 jaar nog zulke ritten kunnen maken, poeh. Dan doe je echt iets goed hoor elcamino ;)

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:22

Hier gaat het heel goed.
Story heeft hier weer een andere zool tussen het ijzer zitten. Ik zal wat foto's toevoegen aan mijn bericht. Het is een zool met een bolling wat veel bij dravers gebruikt wordt. Het heeft een hele mooie werking want hij stapt als eerste op de bolling van de zool en zakt dan in en beland op het ijzer. Zo heeft het een hele mooie schokdempende werking en hoeven we niet steeds te klooien met al die siliconen prut. Tot nu toe loopt hij er ook veel beter op.

Daarnaast ben ik overgestapt van duivelsklauw supplement NAV Devils relief deed niets meer voor hem. Ik geef nu van de paardendrogist de Devils support extra. Vanwege de goede beoordelingen wilde ik het graag proberen en potver wat een verschil was er te merken. Hij was steeds zijn been aan het ontlasten en doet dit nu bijna niet meer en ook het lopen gaat hem beter af. Hij wilde niet meer galopperen onder het zadel en doet dat nu wel weer :)

Ellepel misschien is dit ook wel een supplement wat je kan proberen voor je paard

Afbeelding

Afbeelding

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:23

Elcamino: fijn zeg dat dat nog zo kan.
Die van mij is nu 22 maar we passen de ritjes wel wat aan. 12 km is nu wel de max en lekker veel stappen

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:26

Ik zou denken dat endurance te lang is en daarom overbelastend ...... Hoe rechtuit je dan ook rijdt. Beweging is idd heel goed, maar volgens mij werkt het niet zo dat hoe langer hoe beter is.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:34

story: die soort zool ken ik niet. intressant ga eens bij mijn hoefmid informeren of hij bekend is met die zolen.

ik gaf ook devil relief maar dat deed op gegeven moment ook niks. Nu staat hij op niks kwa 'pijnstilling' omdat hij op moment gewoon goed doet. Winters heeft hij wel wat meer last van en dan ga ik die van paardendrogist of die van horsefitshop proberen.

ook wil ik equilin basic en de glucosamine daarvan. Met de weeromslag soms van warm naar toch ineens wat kouder merk ik dat zijn spieren het ook niet fijn vinden;. Maar een deken is dan net te warm

Ook doe ik veel aan rechtrichten aan de hand. En ondanks dat ik daarvoor veel op de volte moet loopt hij steeds beter. Maar ik pak vaak ook de lange lijnen erbij. Longeren doe ik 1x per week. Nu met recht richten via de academisce manier wordt hij sterker van achter daardoor heeftt hij tijdens rijden/grondwerk meer zijn gewicht naar achter ipv op de voorhand.



ik rij ook regelmatig nog ritten.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:19

Dat is inderdaad een draver ijzer!
Grappig,heb er hier nog een liggen van mijn eerste draver :j

Ik maak de fles devils relief wel eerst leeg hoor,maar die support lijkt me ook wel wat
Ergens vermoed ik dat er bij de smid iets fout gegaan is, op het harde loopt ze ook gevoeliger dan op zachte ondergrond.
Maar ze is niet te kort bekapt zover ik kan zien.
Mocht het dat wel zijn,..ze is is begin juni bekapt,en meestal is die gevoeligheid na 3 weken wel verbeterd.

Het is een beetje uitzoeken wat voor beweging je paard kan hebben denk ik
Ik heb zelf ook artrose in de ac gewrichten in de schouders, en elleboog.
maak nu 22 uur schoon en dat gaat prima.
Daarnaast nog wat weide/stalwerkzaamheden.
Maar ga ik er een paar uur overheen ,dan is het wel teveel en heb ik last
Denk dat het bij de paarden ook zo is en het verschilt ook vast per paard

Westerntrail

Berichten: 1742
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:02

Die van mij doet het ook goed op alleen Equiflexion en ijzers met zooltjes ertussen.
Ben gelukkig een buitenrijder en geniet nog steeds met haar en kan ook aan haar merken dat ze er nog duidelijk zin in heeft.
Die devils support lijkt mij ook wel wat gaan we die proberen in de winter samen met de Equiflexion.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:04

Maris, ik merk steeds opnieuw aan mijn paard dat hoe langer wel degelijk hoe beter is.
Natuurlijk is ieder dier anders maar na een lange bosrit van een paar uur is hij duidelijk beter en soepeler dan na zijn dagelijkse rondjes.
Uiteraard zeg ik niet dat je iedere dag een paar uur moet rijden, dat werkt uiteraard ook niet

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:14

ElCamino schreef:
Maris, ik merk steeds opnieuw aan mijn paard dat hoe langer wel degelijk hoe beter is.
Natuurlijk is ieder dier anders maar na een lange bosrit van een paar uur is hij duidelijk beter en soepeler dan na zijn dagelijkse rondjes.
Uiteraard zeg ik niet dat je iedere dag een paar uur moet rijden, dat werkt uiteraard ook niet


Dat snap ik hoor.
Alleen geven ze dan dus als advies dat het beter is iedere dag een beetje te rijden/ te laten bewegen ipv een dag heel lang en dan een paar dagen niet. Maar als het voor jouw paard werkt, prima dan toch ? Alleen maar fijn.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:35

Maris: Nee dat advies hebben ze mij ze mij niet gegeven hoor, of lees ik je reactie verkeerd.... ik rij altijd iedere dag , iedere dag bewegen is ook veel beter, ik stap hem zelfs onder zadel als hij niet helemaal rad is, want van stilstaan wordt hij juist slechter. Dus deze zomer periode op de wei gaat stukken beter dan in de winter met paar uurtjes paddock...
Ik geef alleen aan dat hij van langere ritjes soepeler wordt, stilstand is altijd achteruitgang

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:46

ellepel schreef:
Hoe staat het met de andere artrose paarden hier?
Mij merrie zit eigenlijk al een week of 4 niet lekker in haar vel, ze loopt slecht achter
Ze krijgt devils relief,maar kan nou niet bepaald zeggen dat het momenteel veel voor haar doet.
vind haar ook wat sjaggerijnig overkomen,

Was vanmiddag al aan het twijfelen of het niet juist een bijwerking zou kunnen zijn van de devils relief?


De mijne heeft ook echt veel last nu na de smid, terwijl de vorige keren bij de nieuwe smid erg goed ging. Ik was tegen de lente aan gestopt met de supplementen (duivelsklauw en glucosamine-MSM) om te zien of ze de zomer zonder kon. Dat ging heel goed maar nu ze sinds de smid niet lekker loopt (langer dan 1.5 week) heb ik besloten om haar er toch maar weer op te zetten.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:21

Dus bij jou ook he.ze moest ook gewoon op een bokje staan met de achterbenen met vijlen.
En nou snap ik dat wel,het is een behoorlijk zwaar paard ..maar toch..heb dan liever dat ze de benen wat minder buigen.
Nou ja.ik wacht nog af hoe het verder gaat

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 00:07

Die van mij gaat verassend soepel tegenwoordig bij de smid .
Onze grote merrie

Hoe t met onze pony gaat aflopen is onzeker, ze is er nog maar krap 6 weken .
Maar de gevoeligheid na t kort bekappen lijkt toch wat anders te zijn .
T was al bij de vorige eigenaar.
Maar DA gaf groen licht als recreatie pony .
Heb nu blijkbaar een hele dure grasmaaier

bobomelo

Berichten: 1712
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:03

Maris

Ja hoor, ik rij zelfs endurance wedstrijden korte klasse 2! En we hadden nog bijna prijs ook hihi.
Alles in overleg met da. Die zegt.... rust roest. Liefst bijna elke dag gelijkmatige beweging. Ik train beetje op naar de 25km en op wedstrijd mag ze pieken. Da zegt... jouw paard zal het jou vertellen. En op wedstrijd wordt je 3 keer oa gekeurd op locomotie dn geloof mij... loopt je paard enigszins niet goed dan lig je eruit!