Plezierjacht op wilde dieren..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 05:53

Brainfail schreef:
Der zijn ook genoeg dieren die voor het plezier doden moeten we die dan ook in een gesticht plaatsen. *D
[ [url=m/vBPIn8.png]Afbeelding[/url] ]


Omdat je er een stukje tekst over hebt? Dit kan overal vandaan komen. Misschien is het handig om er een bronvermelding bij te zetten.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 06:48

Klinkt interessant Marie_Anne.

Ook al gaat het in die docu volgens mij wel om het "echte" jagen en niet een "canned safari".

Ik kan me trouwens het gevoel van de jacht wel voorstellen zoals het in dat stuk beschreven is. Ik ben zelf een paar keer de ring in gestapt voor een vechtsport en dan schakel je ook meteen over op een soort van instinct waar alles om je heen verdwenen is. Honderd man staan om die ring naar je te schreeuwen maar ik hoorde alleen de stem van mijn trainer die aangaf wat ik moest doen. Naast mijn tegenstander zag ik niets en toen de scheids insprong had ik geen idee waar hij vandaan kwam.

Een jacht zal hetzelfde zijn waar je alles om je heen uitschakeld en je focus 100% op het dier in je vizier is. En om dan te presteren, onder die druk, in die omstandigheden, dat moet een voldoening geven.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:00

Nah, dan ben ik vast ernstig verknipt want ik heb de laatste dagen heel wat diertjes omgelegd...

Verder ook niet echt tegenstander van jacht vanuit wildbeheerprincipe en ik kan me zelfs indenken dat jagen an sich een kick kan geven; van opsporen van wild tot besluipen en uiteindelijk neerhalen. Ik denk dat ik paintball best geinig zou kunnen vinden om die reden en ik krijg er al een kick van als ik een mooi insect, vlinder of vogel kan schieten, maar dan met de camera.
Maar zoals het beschreven staat in de link van Marie_Anne gaat me te ver. Niks zweten, gewoon bloeden en als een dier kermt dan tekent het alleen dat je niet goed raak hebt geschoten. Daarnaast gewoon je rommel opruimen. Niet hypocriet doen maar eerlijk blijven; je hebt gewoon een beest neergeknald. Als je een hele olifant neer kunt leggen met niets meer dan pijl en boog nadat je drie dagen door de bush hebt gestrompeld, dán heb je lef. Niet als je je logge lijf uit een auto perst en dan als bij een kermisattractie 'eendjes' gaat knallen.

Overigens waren die diertjes die ik heb omgelegd een stel iets te fanatieke indoor steekmuggen, maar dat terzijde...

* Love Always 1991 - 2018 *

Marije112

Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:58

Ik weet dat er al een langere tijd niet gereageerd is op dit bericht, maar ik wilde toch een reactie plaatsen (ook al ga ik nu heel bokt over mij heen krijgen).

Ik woon in Zuid-Afrika, mijn vriend is een jager en wij hebben ook veel vrienden die dezelfde passie hebben. Ik ben zelf regelmatig meegeweest dus kijk er wellicht een beetje anders naar dan de gemiddelde Nederlander.

Allereerst wil ik duidelijk maken dat wij en onze vrienden op geen een manier aan onethische jacht doen. Dit houdt in dat er niks vanuit een auto wordt gedaan, dat er niet op dieren wordt gejaagt waar wij het normaliter niet van zouden winnen (zoals leeuwen etc.) maar alleen op bokken.

Daarnaast weet de boer die zo'n plaats beheerd precies welke bokken drachtig zijn, welke baby's hebben, ongeveer hoe oud de bokken zijn etc. waardoor 'de keuze beperkt wordt'.

Ook worden alle bokken die wij (en met wij bedoel ik ook de mensen die ik ken die jagen) schieten goed geschoten (dus in 1 keer dood) en al het vlees wordt gebruikt voor consumptie. En ik kan jullie vertellen, dat dit vlees velen malen beter proeft dan het vlees uit de supermarkt.

Ondanks dat ik lees dat meerdere mensen het 'verknipt' vinden en zichzelf afvragen 'wat dit moet compenseren' etc. wil ik maar net aangeven dat er wereldwijd erg veel jagers zijn die dit doen als hobby. Als jij opgegroeid is in zo'n omgeving kijk je er met andere ogen naar dan mensen die opgegroeid zijn in een gebied waarbij dit absoluut niet het geval is.

Tevens heb ik een reactie gelezen dat de dieren gewend zijn aan auto's en geweerschoten. Op de plekken waar ik tot nu toe ben geweest is dit totaal niet het geval en betekend het inderdaad sporenzoeken en lopen, kilometers lopen.

Ook las ik een reactie over dieren die 'opgesloten' zitten in een bepaald gebied. Daarover heb ik alleen nog te zeggen dat de hekken zo'n 2/2.5 meter hoog zijn en dat de bokken daar gemakkelijk overheen komen, waardoor ze zich wel degelijk kunnen rondbewegen over honderden (soms zelfs duizenden) kilometers.


Overigens distancieer ik mijzelf natuurlijk wel van onethische jacht zoals leeuwen, olifanten etc. Ohja, en giraffen want die zijn zo leuk <3


Ik hoop dat ik sommige van jullie iets heb kunnen leren en jullie zijn altijd welkom om vragen te stellen.
Natuurlijk begrijp ik ook heel goed dat er een smerige kant aan de medaille is, maar daar kan ik geen insight informatie over geven!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:02

Ik vind dat criterium " geen dieren jagen waarvan we het normaliter niet zouden winnen" nogal bizar.
Wat is normaliter? Met je blote handen in een cage fight? Ik denk dat je dan nog een hele kluif hebt aan die bokken waar je het over hebt... :roll:

Cowboy55
Berichten: 8444
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:17

Kuggur schreef:
Ik vind dat criterium " geen dieren jagen waarvan we het normaliter niet zouden winnen" nogal bizar.
Wat is normaliter? Met je blote handen in een cage fight? Ik denk dat je dan nog een hele kluif hebt aan die bokken waar je het over hebt... :roll:



Bring it on, Springbok, bring it on! (*)

_O-

(*): ja, ik realiseer me de dubbele betekenis van 'Springbok' in dit kader......

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:38

Slimmer zijn de prooidieren niet,andrrs werden ze niet zo gemakkelijk geschoten. Wel potentieel dodelijk. En soms is iets doodschieten goed voor je ego blijkbaar.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:40

Marije112 schreef:
Ik weet dat er al een langere tijd niet gereageerd is op dit bericht, maar ik wilde toch een reactie plaatsen (ook al ga ik nu heel bokt over mij heen krijgen).

Ik woon in Zuid-Afrika, mijn vriend is een jager en wij hebben ook veel vrienden die dezelfde passie hebben. Ik ben zelf regelmatig meegeweest dus kijk er wellicht een beetje anders naar dan de gemiddelde Nederlander.

Allereerst wil ik duidelijk maken dat wij en onze vrienden op geen een manier aan onethische jacht doen. Dit houdt in dat er niks vanuit een auto wordt gedaan, dat er niet op dieren wordt gejaagt waar wij het normaliter niet van zouden winnen (zoals leeuwen etc.) maar alleen op bokken.

Daarnaast weet de boer die zo'n plaats beheerd precies welke bokken drachtig zijn, welke baby's hebben, ongeveer hoe oud de bokken zijn etc. waardoor 'de keuze beperkt wordt'.

Ook worden alle bokken die wij (en met wij bedoel ik ook de mensen die ik ken die jagen) schieten goed geschoten (dus in 1 keer dood) en al het vlees wordt gebruikt voor consumptie. En ik kan jullie vertellen, dat dit vlees velen malen beter proeft dan het vlees uit de supermarkt.

Ondanks dat ik lees dat meerdere mensen het 'verknipt' vinden en zichzelf afvragen 'wat dit moet compenseren' etc. wil ik maar net aangeven dat er wereldwijd erg veel jagers zijn die dit doen als hobby. Als jij opgegroeid is in zo'n omgeving kijk je er met andere ogen naar dan mensen die opgegroeid zijn in een gebied waarbij dit absoluut niet het geval is.

Tevens heb ik een reactie gelezen dat de dieren gewend zijn aan auto's en geweerschoten. Op de plekken waar ik tot nu toe ben geweest is dit totaal niet het geval en betekend het inderdaad sporenzoeken en lopen, kilometers lopen.

Ook las ik een reactie over dieren die 'opgesloten' zitten in een bepaald gebied. Daarover heb ik alleen nog te zeggen dat de hekken zo'n 2/2.5 meter hoog zijn en dat de bokken daar gemakkelijk overheen komen, waardoor ze zich wel degelijk kunnen rondbewegen over honderden (soms zelfs duizenden) kilometers.


Overigens distancieer ik mijzelf natuurlijk wel van onethische jacht zoals leeuwen, olifanten etc. Ohja, en giraffen want die zijn zo leuk <3


Ik hoop dat ik sommige van jullie iets heb kunnen leren en jullie zijn altijd welkom om vragen te stellen.
Natuurlijk begrijp ik ook heel goed dat er een smerige kant aan de medaille is, maar daar kan ik geen insight informatie over geven!

Dit vind ik ook iets heel anders, op pad gaan en spoorzoeken. Bij plezierjacht zoals in de docu zitten de mensen gewoon in een tentje bij het drinkpunt te wachten. Dat vind ik echt stom, dan denk ik, ga dan voor de kick het gebied in en maak het wat eerlijker voor de dieren.
Maar goed, dat schieten vanuit een 'schiettent' kun je op de kermis ook, snap niet dat je daar wilde dieren voor nodig hebt...

Marije112

Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:43

Kuggur schreef:
Ik vind dat criterium " geen dieren jagen waarvan we het normaliter niet zouden winnen" nogal bizar.
Wat is normaliter? Met je blote handen in een cage fight? Ik denk dat je dan nog een hele kluif hebt aan die bokken waar je het over hebt... :roll:


Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel :). Ik heb het over roofdieren en dieren die voor jou weglopen in plaats van naar jou toekomen (zoals leeuwen, cheetha's etc.).

Marije112

Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:46

Nabster schreef:
Slimmer zijn de prooidieren niet,andrrs werden ze niet zo gemakkelijk geschoten. Wel potentieel dodelijk. En soms is iets doodschieten goed voor je ego blijkbaar.


Dat heeft er ook mee te maken dat deze dieren over het algemeen lui zijn/liggend het leven door gaan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:16

Sja op zich is daar weinig meer mis mee dan vlees eten denk ik. Maar waar het plezier en de ‘passie’ en de ‘ethiek’ in zit, is voor mij echt niet te begrijpen. En voor het dier blijft het resultaat wel hetzelfde als bij de ‘onethische’ jacht. Lijkt mij dat die opsplitsing er vooral is om het als ‘mooie hobby’ te rechtvaardigen?

Krijg het even niet minder veroordelend getypt terwijl ik eigenlijk hier meer ok mee ben ( als het occasioneel is) dan met vlees eten uit de bio industrie.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:43

Ik zie geen positieve kanten van jacht voor de lol. Ik vind het belachelijk, onnodig en gewoon dom. Het maakt een dier niet uit of zijn soort wel of niet uitsterft. We houden zelf diersoorten, zoals de panda, in stand omdat we die zo leuk vinden. Maar dieren fokken voor de jacht vind ik ronduit belachelijk. Ik denk oprecht dat iemand die het leuk vindt om te killen, een stuk empathie mist. Ik kan ook geen respect opbrengen voor zulke mensen. En misschien ben ik nou kortzichtig, maar ik heb vaak geprobeerd me te verplaatsen in jagers (die voor het plezier jagen), en elke keer lukte het me niet om het te begrijpen. Ik vind plezierjacht gewoon echt raar.

*pum*

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:48

Emmaa_ schreef:
Nou ja doodeng in de zin van... Bij kinderen wordt het als zeer opmerkelijk gedrag gezien als ze dieren vermoorden voor hun plezier en wordt het opgemerkt als gedrag dat in de gaten gehouden moet worden, en bij volwassenen is het ineens 'plezierjacht' en een spelletje. Dat vind ik zeker wel eng, want de gedachtegang erachter kan imo niet heel veel verschillen.


Is niet te vergelijken denk ik. Bij plezierjacht is het dier met 1 schot dood. Kinderen doden veelal op een meer sadistische manier.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:54

Nabster schreef:
Emmaa_ schreef:
Nou ja doodeng in de zin van... Bij kinderen wordt het als zeer opmerkelijk gedrag gezien als ze dieren vermoorden voor hun plezier en wordt het opgemerkt als gedrag dat in de gaten gehouden moet worden, en bij volwassenen is het ineens 'plezierjacht' en een spelletje. Dat vind ik zeker wel eng, want de gedachtegang erachter kan imo niet heel veel verschillen.


Is niet te vergelijken denk ik. Bij plezierjacht is het dier met 1 schot dood. Kinderen doden veelal op een meer sadistische manier.


Toch moet het om hetzelfde gevoel van "macht" gaan of niet dan?
Ik snap het als er overpopulatie is en er daarom dieren moeten worden geschoten (mag in de ovp wat mij betreft meer gebeuren) om lijden te voorkomen. Maar voor de lol dieren schieten vind ik toch echt een beetje misselijkmakend.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:16

Als het om een niet bedreigde diersoort gaat, en/of het dier heeft geen genetische waarde, dan kan ik er best inkomen. Mits: de opbrengst voldoende substantieel is en toekomt aan dieren/diersoorten die het goed kunnen gebruiken.
In zo'n geval word een dier dus niet geschoten voor de lol, maar om soorten die het nodig hebben te beschermen.
Sommige parken kunnen bijvoorbeeld door af en toe een dier van een soort waar er toch genoeg van zijn af te laten schieten, bedreigde soorten in stand houden.
Ik zie niet in hoe dat onethischer is dan het lapje vlees s'avonds op je bord.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:38

Aangezien ik dat lapje vlees ook niet moet hoef ik die vraag niet te beantwoorden :D anders ben ik dat wel echt met je eens.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:12

Ik heb juist veel minder moeite met (plezier)jagers als Marije's vrienden dan met mensen die wel lekker goedkoop een lapje vlees, kip en goedkope eieren willen, maar vervolgens over allerlei dierenleed gaan lopen janken.

Deze dieren hebben toch echt een prima leven gehad in de meeste gevallen.

Dat onderscheid wat gemaakt wordt tussen dieren om op te jagen vind ik ook wel een beetje vreemd. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat men bijvoorbeeld alleen op prooidieren zou jagen ofzo.

En nooit op giraffes nee, dat zijn magische sprookjesdieren <3

Marije112

Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:22

poes schreef:
Aangezien ik dat lapje vlees ook niet moet hoef ik die vraag niet te beantwoorden :D anders ben ik dat wel echt met je eens.


Als vegetarier is het ook anders denk ik persoonlijk.

Ik ben erg open voor andere meningen en probeer mijn kant van het verhaal te vertellen, maar ik denk dat dit voornamelijk op mensen is die vlees eten.

Als ik vegetarier zou zijn zou ik er waarschijnlijk een stuk minder vrede mee hebben als nu :-)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 23:27

Dus als jij er moeite voor gedaan hebt, ontberingen geleden (vrijwillig, want niemand dwingt je om door de bushbush te lopen voor een paar dagen), ben je beter of anders dan een jager die naar zo'n park gaat en daar een tentje inloopt en een dier afknalt?

Het spijt mij, maar dat klinkt als een leuk gevalletje: 'eigen straatje schoonvegen'.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:49

Gypsy schreef:
Als het om een niet bedreigde diersoort gaat, en/of het dier heeft geen genetische waarde, dan kan ik er best inkomen. Mits: de opbrengst voldoende substantieel is en toekomt aan dieren/diersoorten die het goed kunnen gebruiken.
In zo'n geval word een dier dus niet geschoten voor de lol, maar om soorten die het nodig hebben te beschermen.

Alle diersoorten waren ooit niet bedreigt. Helaas heeft in veel gevallen de mens ervoor gezorgt dat ze wel bedreigt worden.

Dus om lekker af te schieten om een bedreigde soort te sponsoren is absurd. Dan kunnen we uiteindelijk alles op de lijst van bedreigde diersoorten zetten.
En waar gaat de mens dan op jagen voor het ego om al die dieren van sponsorgeld te voorzien? Ratten? Kakkerlakken? Vliegen?

We komen toch echt vanzelf op een punt dat dat nodig gaat zijn.

Kortom: de enige manier om dieren voor uitsterven te behoeden is niet jagen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 01:01

Palmera schreef:
Kortom: de enige manier om dieren voor uitsterven te behoeden is niet jagen.

Niet echt. Ik ben ook niet voor plezierjacht, maar jacht speelt maar een zeer marginale rol in het uitsterven van dieren door mensen.
Biotoop/ecosysteem vernietiging is véél ernstiger.

Marije112

Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:15

Sunnda schreef:
Dus als jij er moeite voor gedaan hebt, ontberingen geleden (vrijwillig, want niemand dwingt je om door de bushbush te lopen voor een paar dagen), ben je beter of anders dan een jager die naar zo'n park gaat en daar een tentje inloopt en een dier afknalt?

Het spijt mij, maar dat klinkt als een leuk gevalletje: 'eigen straatje schoonvegen'.


Onthoud dat alle jacht plaatsvindt in ‘zo’n park’.
Misschien is het ‘mijn eigen straatje schoonvegen’, maar in mijn ogen is de manier van jacht wat ik ken beter en anders dan in je tentje wachten of zoals eerder genoemd een dier op GPS zoeken.

Een voorbeeld van wat ik persoonlijk schrijnender vindt is je ganzen plaag in Nederland. Om dit onder controle te krijgen worden de ganzen met motors en honden in een container gejaagd om vervolgens vergast te worden.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:19

Kuggur schreef:
Palmera schreef:
Kortom: de enige manier om dieren voor uitsterven te behoeden is niet jagen.

Niet echt. Ik ben ook niet voor plezierjacht, maar jacht speelt maar een zeer marginale rol in het uitsterven van dieren door mensen.
Biotoop/ecosysteem vernietiging is véél ernstiger.

Dat laatste is ook een zeer belangrijk punt en ook een grote reden voor uitsterven.

Imo is het belangrijker daar aan te werken en met bescherming dan door te jagen.

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Plezierjacht op wilde dieren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:25

Ik moet zeggen dat die docu van Louis Theroux me wel een beetje genuanceerder heeft laten denken. Ja, ik vind het nog steeds een heel rare hobby, en de lol van dieren doodschieten snap ik echt niet, maar het is wel degelijk iets wat populaties in stand kan houden die anders volledig zouden verdwijnen.
Een van de ranch eigenaren zei het daar heel mooi: Dieren moeten geld opleveren om te zorgen dat mensen (hij zei specifiek Afrikanen geloof ik, maar het gaat eigenlijk voor vrijwel alle mensen op) ze wíllen beschermen. Een dier dat geen geld oplevert is een dier dat uitsterft, door ze op zo'n manier te houden en fokken leveren ze meer geld op dan ze gewoon uit het wild af te knallen en op te eten.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:07

julius_juut schreef:
Ik moet zeggen dat die docu van Louis Theroux me wel een beetje genuanceerder heeft laten denken. Ja, ik vind het nog steeds een heel rare hobby, en de lol van dieren doodschieten snap ik echt niet, maar het is wel degelijk iets wat populaties in stand kan houden die anders volledig zouden verdwijnen.
Een van de ranch eigenaren zei het daar heel mooi: Dieren moeten geld opleveren om te zorgen dat mensen (hij zei specifiek Afrikanen geloof ik, maar het gaat eigenlijk voor vrijwel alle mensen op) ze wíllen beschermen. Een dier dat geen geld oplevert is een dier dat uitsterft, door ze op zo'n manier te houden en fokken leveren ze meer geld op dan ze gewoon uit het wild af te knallen en op te eten.

Vreselijk toch dat alles geld moet opleveren, zal er ook wel mee te maken hebben dat zoveel mensen ongelukkig zijn.
Lang leve het kapitalisme -O-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Finesse, IASCrawler, Lanoca, Miran, Talishe en 3 bezoekers