Jezelf met anderen vergelijken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Jezelf met anderen vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:06

Oké mensen, ik ga me niet populair maken op deze manier. Ik heb op Bokt al vaker lopen zeiken over "wat ben ik toch zielig en waarom kan ik nooit een relatie/vrienden/werk krijgen". Maar het wordt wel tijd om één specifiek ding in de groep te gooien.

Ik ben intussen achter een groot deel van het probleem. Veel meer dan de modale mens blijk ik de neiging te hebben om me met anderen te vergelijken. Ik denk zowat constant: "Pietje is even oud als ik en heeft al een hele carrière opgebouwd", "Marietje is pas begin twintig en ze doet hetzelfde als ik" of "Waarom zou ik hier nog aan beginnen als er zo vijf mensen in mijn omgeving beter in zijn?" Het is me al eerder gezegd, maar de afgelopen paar jaar hoor ik het steeds vaker en ben ik er ook serieus over gaan nadenken. Natuurlijk werkt zo'n instelling als een geweldige vicieuze cirkel: als je zo onzeker bent, ga je a) privé en professioneel geen indruk maken en word je b) erg geremd in je productiviteit. Met als gevolg: de vergelijking met anderen valt nog slechter uit.

Zijn er nou meer mensen die dit hebben? Of dit dit vroeger hadden? En valt er succesvol vanaf te komen?

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Jezelf met anderen vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:16

Je hebt blijkbaar de neiging je te vergelijken met personen die het in jouw ogen beter hebben of beter doen dan jezelf. Wel, schijnt bedriegt vaak! Iedereen heeft zijn problemen. En ipv te kijken naar wat beter is, zou je het ook kunnen omkeren. Allicht maakt zo'n laatste instelling ("ik heb het zo slecht nog niet", "ik ben dan toch goed bezig" ...) je gelukkiger.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:16

Ja daar kan je vanaf komen. Heeft een stuk met mindfulness te maken. Een soort innerlijke rust krijgen. Het geluk uit jezelf halen en niet het geluk zoeken buiten jezelf. Waarderen wat je wel hebt. Oprecht gelukkig zijn met wat je hebt en niet altijd kijken naar wat je niet hebt. Er blijven altijd mensen mooier, beter, succesvoller en rijker dan jij. Maar er is zoveel leed in de wereld, er zijn zoveel mensen slechter af dan jij. Waardeer jouw leven en de kleine geluksmomenten die je hebt. Zoek invulling in je leven en geen aanvullingen. Help mensen, doe de goede dingen etc. Sta stil bij dingen die niet zo vanzelfsprekend zijn. Breng geluk en het komt ook terug. Je wordt heel ongelukkig door alleen te kijken naar wat je niet hebt.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:23

Volgens mij ben jij al een stuk op de goeie weg, door dit überhaupt te constateren en onderkennen bij jezelf! Dat is de start als je iets wilt verbeteren aan je eigen gemoedstoestand..en écht iedereen vegelijkt zichzelf wel regelmatig met anderen. Kijk naar de dingen die je wél bereikt hebt, waar je trots of blij van word.
Weet je wat het is? Zelfs de meest succesvolle en geslaagde personen(in de ogen van velen)zijn vaak nog onzeker op sommige vlakken.Het is een gebed zonder end..zo zijn mensen nou eenmaal gebakken.De kunst is om jezelf alleen maar te vergelijken met de beste versie van JEZELF.dat is haalbaar en reëel.

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:28

Negatief zelfbeeld, ken er alles van. Ik heb het vergelijken al zolang ik weet, anderen waren en zijn altijd beter dan ik op heel veel vlakken. En daar tegenover staat dat ik het vaak ook beter weet dan anderen en extreem hoge eisen kan stellen :+ Ik ben er hard voor aan het werk en een boek waar ik heel veel aan heb (gehad) is dit boek: https://www.bol.com/nl/p/negatief-zelfb ... oductImage
Staat heel uitgebreid omschreven, verschillende situaties en mogelijkheden en ook oefeningen om dat negatieve zelfbeeld om te buigen. Het is moeilijk en je komt er niet 1,2,3 vanaf helaas.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:32

Ik kijk altijd naar iedereen die het belabberder doet dan ik. :+

Edit: en ik heb een niet kapot te krijgen ego. ;)

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:44

Suzanne F. schreef:
Ja daar kan je vanaf komen. Heeft een stuk met mindfulness te maken. Een soort innerlijke rust krijgen. Het geluk uit jezelf halen en niet het geluk zoeken buiten jezelf. Waarderen wat je wel hebt. Oprecht gelukkig zijn met wat je hebt en niet altijd kijken naar wat je niet hebt. Er blijven altijd mensen mooier, beter, succesvoller en rijker dan jij. Maar er is zoveel leed in de wereld, er zijn zoveel mensen slechter af dan jij. Waardeer jouw leven en de kleine geluksmomenten die je hebt. Zoek invulling in je leven en geen aanvullingen. Help mensen, doe de goede dingen etc. Sta stil bij dingen die niet zo vanzelfsprekend zijn. Breng geluk en het komt ook terug. Je wordt heel ongelukkig door alleen te kijken naar wat je niet hebt.


Volledig hier mee eens.

Kijk niet naar de mensen die het beter hebben ook zij hebben hun problemen en zorgen maar kijk naar de mensen die het minder hebben en waardeer dan wat je wel heb.
Leef zoals jij je het prettigste voelt.

Om je heen zal er altijd iemand succesvoller, mooier, slanker, knapper, leuker zijn maar jij bent jij in je eigen unieke persoon... waardeer dat en hou van jezelf want er is er maar 1 van.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:56

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:20

Palmera schreef:
Ik kijk altijd naar iedereen die het belabberder doet dan ik. :+

Edit: en ik heb een niet kapot te krijgen ego. ;)

Voor het geval dat je té blij met jezelf wordt, er is een remedie: https://www.smbc-comics.com/comic/news

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:52

musiqolog schreef:
Oké mensen, ik ga me niet populair maken op deze manier. Ik heb op Bokt al vaker lopen zeiken over "wat ben ik toch zielig en waarom kan ik nooit een relatie/vrienden/werk krijgen". Maar het wordt wel tijd om één specifiek ding in de groep te gooien.

:)
Wees welkom...!
Citaat:
Ik ben intussen achter een groot deel van het probleem. Veel meer dan de modale mens blijk ik de neiging te hebben om me met anderen te vergelijken. Ik denk zowat constant: "Pietje is even oud als ik en heeft al een hele carrière opgebouwd", "Marietje is pas begin twintig en ze doet hetzelfde als ik" of "Waarom zou ik hier nog aan beginnen als er zo vijf mensen in mijn omgeving beter in zijn?" Het is me al eerder gezegd, maar de afgelopen paar jaar hoor ik het steeds vaker en ben ik er ook serieus over gaan nadenken.

...het klinkt mij in de oren als 'cognitieve gedragstherapie zoals het niet moet'.
So what dat jij iets (...in dit geval: jezelf vergelijken...) meer of minder doet dan anderen...?
(Er kunnen argumenten pro en contra activiteit X zelf zijn, maar dat staat los van wat Jan, Piet of Marie wel of niet doen.)

Citaat:
Natuurlijk werkt zo'n instelling als een geweldige vicieuze cirkel: als je zo onzeker bent, ga je a) privé en professioneel geen indruk maken en word je b) erg geremd in je productiviteit. Met als gevolg: de vergelijking met anderen valt nog slechter uit.

"...daar zeg je nou een waar woord!"
Als dit vergelijken een manier is om jezelf onderuit te halen (= aangezien Pietje even oud is als ik maar hoger op die ene ladder ben ik dus een kneus) gaat het net niet over vergelijken, maar over "argumenten" vinden om jezelf af te kraken.

Er valt veel aan te doen. Oeroude tip: richt je op positieve kwaliteiten. Ten eerste in jezelf - en wellicht kun je ook bij anderen 'de kunst afkijken'.

'Ik moet in 1 klap een verpletterende indruk maken' kan een nare, remmende eis zijn - maar wellicht liggen jouw kwaliteiten faliekant op een ander vlak.

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:16

Ik wil hier wel even op reageren. Te beginnen met dat je goed op weg bent, namelijk.. Je herkent je eigen denkwijze. Heel goed! Ik wil deze kans aanpakken om je iets te leren wat mij erg heeft geholpen. Wat je ermee doet is aan jezelf, maar de informatie is wellicht fijn om te weten, mocht je aan jezelf willen werken in dit opzicht :)

Ik had/heb namelijk precies hetzelfde. Ik geloofde namelijk dat er altijd wel iemand was die iets beter kon dan ik. En dat was precies de overtuiging die mij belemmerde in, nou ja, alles! Ik heb hier een coaching traject voor gevolgd en wat ik daarin geleerd heb, wil ik graag met je delen. Althans, een stukje ervan :)

Je zit namelijk, vermoed ik, een beetje vast in het slachtoffer denken zoals ze dat noemen. Je kunt op twee manieren een situatie bekijk en. 1. Waarbij je jezelf als slachtoffer van de situatie ziet.(niet bewust, is soort geprogrammeerd door eerdere ervaringen)
2. Waarbij je jezelf als schepper ziet. In dit geval een stuk bewuster, omdat je naar die situatie toe wilt gaan. Ik ga even in op situatie 1.

In het slachtoffer denken kun je grofweg 6 opeenvolgende fases gaan herkennen.
1.gebeurtenis/situatie/knelpunt
2.interpretatie/oordeel
3.probleemdenken
4.negatief gevoel
5.ineffectief gedrag
6.bevestiging

In het kort komt het er op neer dat er zich een situatie voordoet. Daar volgt een resultaat uit en dat sla je op als ervaring. Als je daarna een vergelijkbare situatie meemaakt, put je uit je ervaring en creëer je een bepaalde verwachting. Sommige situaties overkomen je, denk aan een ongeluk met de auto. Andere creëer je zelf, denk aan drukte of ruzie. Ik ga hierbij een fictieve situatie erbij pakken. Bijvoorveeld: Je zegt iets tegen een collega en hij hoort je niet.

Het vervolg van de situatie is de evaluatie. Onbewust ga je de nieuwe situatie aan de hand van je eerdere ervaring evalueren. Je interpreteert de situatie en geeft er betekenis aan. Dus: collega luistert niet(interpretatie), hij neemt me niet serieus(betekenis). Vervolgens hang je hier een oordeel aan(ik vroeg iets doms).

Vervolgens gaan we over in het probleemdenken/belemmerende overtuigingen. Dit stukje heb ik even letterlijk uit mijn info dingetje overgenomen:
"Belemmerende overtuigingen (BO) komen voort uit de ervaringen,
normen, waarden en associaties die we van huis uit hebben meegekregen en die we zelf in de loop
der jaren hebben opgebouwd. Dit noemen we onze interne programmering. Zodra we ons oordeel
hebben geveld en hebben vastgesteld dat deze situatie ‘slecht’ is of ‘niet kan’, zitten we vast in onze
interne programmering, we komen er niet uit."
Je interne programmering kan ook vervormen. Stel je hebt van huis uit de normen en waarden meegekregen dat je naar andere mensen moet luisteren, dan kan het zomaar zijn dat dit vervormd is naar "ik ben niet belangrijk".
Daar krijg je dan een negatieve overtuiging van die leidt tot een negatief gevoel. De overtuiging "ik ben niet belangrijk, want hij luistert niet" geeft een gevoel van waardeloosheid. En dat resulteert weer in ineffectief gedrag. Onze overtuigingen en ons gevoel sturen namelijk ons gedrag. Dus hij luistert niet, want ik ben niet belangrijk, resulteert erin dat je niet meer van jezelf laat horen en je taken verwaarloost. Want ja, je kan het toch niet en je bent toch waardeloos.
Uiteindelijk gaat het dus steeds slechter en kom je bij het laatste punt uit.. Bevestiging. Het gedrag heeft niet het gewenste effect gehad en je overtuiging wordt bevestigd.. Zie je wel, ik ben waardeloos/ik kan het niet.

Zo kom je dus uiteindelijk in een vicieuze cirkel terecht. De interpretatie van de situatie blijkt telkens bevestigd te worden.
Terwijl de collega in het begin van het verhaal je wellicht niet gehoord had.

Het is belangrijk dit soort gedachtengangen te gaan herkennen. Probeer situaties objectief te bekijken. Dus ja, pietje is wellicht al aan het werk en jij niet. Waardoor komt dat? Komt dat doordat Pietje zo goed is, of heeft pietje wellicht andere keuzes gemaakt die hem naar die situatie hebben geleid. En hoe kun je jezelf naar een gewenste situatie leiden? De situatie van pietje staat namelijk nooit volledig gelijk met jouw eigen situatie. En als je met pietje gaat praten, blijkt misschien wel dat hij jaloers is op de dingen die jij doet.

Zo, al met al is het een heel verhaal geworden. Chapeau als je dit allemaal gelezen hebt! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden. En om maar even Abraham Lincoln aan te halen: "Of je nu gelooft dat je het kunt of dat je het niet kunt, je krijgt altijd gelijk."
Succes met omdenken! Ik werd er in ieder geval gelukkiger en zelfverzekerder van :)

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:41

Afbeelding

Er zullen altijd mensen beter zijn dan jezelf. f*ck it... het is niet omdat iemand beter is, dat jij dan niet net hetzelfde mag doen. Die mensen die beter zijn, of verder staan, zijn ook ooit allemaal ergens begonnen. En wie weet evolueer jij sneller en kijken zij binnen 10 jaar naar jou op, zoals dat jij nu naar hen opkijkt.
Laat je nooit wijsmaken dat je ergens niet aan moet beginnen omdat anderen je voor waren. Ook niet door jezelf.
En als je vergelijkt met anderen die "beter" zijn, doe dit dan niet vanuit het oogpunt om te zien hoe veel beter ze zijn. Doe dit vanuit het oogpunt om van hen te leren. Hoe hebben zij het aangepakt, en kan jij het ook zo doen?

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:51

Ja, dat is iets wat je absoluut kan leren! Maar, het is wel een groeiproces en gebeurt natuurlijk niet van de ene op de andere dag.

Vergelijken is menselijk en ik denk dat je er ook niet naar moet streven om dat volledig af te leren. (Je moet immers ook een doel kunnen stellen en uiteindelijk jezelf kunnen evalueren.)

Wat mij heeft geholpen is je 'zwaktes' omdenken naar krachten. In mijn geval is een zwakte bijvoorbeeld dat ik erg op de achtergrond ben en me maar weinig in een discussie meng. Eerst vond ik dat vervelend en stelde ik mezelf als leerdoel om meer op de voorgrond te treden en mezelf echt te laten zien. Wat bleek echter? Zo ben ik niet. En wat bleek ook? Dat boeit niemand wat. Mijn collega's waren juist heel blij met het feit dat ik goed kon luisteren en iedereen de ruimte gaf om zijn verhaal te doen. En als ik dan wel iets aan de discussie toevoegde, dan was die bijdrage ook echt van waarde. Juist door niet altijd volop mee te praten, geef je je boodschap kracht mee.

Deze realisatie heeft ervoor gezorgd dat ik mijn natuurlijke terughoudendheid niet alleen heb leren accepteren, maar ook waarderen.

En ja, natuurlijk ben ik niet perfect en blijft er altijd ruimte voor verbetering. Maar kijk niet naar mensen die totaal anders zijn dan jij en blijf vooral bij jezelf. Ook jij kunt in je kracht staan, en daarvoor hoef je echt niet te veranderen! Het is echt een kwestie van anders naar jezelf en je eigen kwaliteiten kijken :j

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:06

Wat mij helpt is om het leven niet alleen in het huidige nu te zien en wat je nu ziet, maar ook met het verleden en de (mogelijke) toekomst erbij. En daarbovenop nog eens dat het geluk of ongeluk van een ander niets hoeft de betekenen voor je eigen geluk. Ik geloof niet dat er een wet bestaat die zegt dat als er 7 mensen in je nabije omgeving een goed en gelukkig leven leiden, de kans dat jij ook zo gelukkig kan worden op is.

Maar weet je mensen die nu gelukkig zijn en alles voor elkaar lijken te hebben (en dan zeg ik nog lijken, je weet nooit wat voor "lijken" ze in hun kast hebben liggen) moeten dat niet per se hun hele leven hebben.
Je kan stikjaloers zijn op Piet omdat Piet schitterende schoolresultaten haalde, direct een fantastische job aangeboden kreeg na zijn studies, een mooi appartementje heeft kunnen kopen en de liefde van zijn leven tegenkwam waarmee heel zijn leven af lijkt te zijn op dit moment, nu hij 25 is. Dan heb je het gevoel "waarom heeft hij alles en zit ik nog nergens?"
Maar zou je dat gevoel ook hebben als je weet dat Pietje over 3 jaar zijn baan verliest door economische redenen? En zijn grote liefde, die blijkt een affaire met haar collega. En poef, Piet met zijn ideale perfecte leventje waar je zo jaloers op was is plots iemand geworden met co-ouderschap zonder baan en met een hoop gezeik rond het verkoop van het appartement. Iemand waarvan je denkt 'blij dat ik dat niet ben".

En soms weet je ook niet wat het verleden van iemand is. Ik heb bijvoorbeeld een periode gehad dat ik probeerde zwanger te geraken. En elke maand dat het niet lukt was uiteraard een teleurstelling. Hoewel het niet mooi is, voelde soms in die periode de blijde aankondiging van vrienden dat het bij hun wel gelukt was als een steek. Waarom bij hun, en weer niet bij?
Maar als je weet dat datzelfde koppel 4 jaar lang bezig was geweest? 4 jaar lang hopen, onderzoeken, medische molens, miskramen en een uiteindelijk gevoel dat nooit zal lukken. Was het dan echt zo dat hun leven zoveel perfecter was, of leek dat alleen maar omdat ik alleen maar net dit moment hun geschiedenis eruit pikte om mezelf te vergelijken en geen weet had van alle verdriet en drama die zij hadden meegemaakt?

Een aantal jaren terug had ik ook zo'n collega die mij eens liet merken dat hij zichzelf met mij vergeleek en zich heel wat vond. Ik was 25 en woonde thuis (nota bene nadat ik wel uit huis was geweest maar was na een mislukte relatie terug ingetrokken totdat ik iets nieuws zou gevonden hebben, maar dat terzijde). Hij is letterlijk beginnen opscheppen dat hij een jaar jonger was dan mij, in tegenstelling tot mij wel met vast contract werkte en zijn eigen kleine appartementje op drie hoog. Letterlijk de vraag "dus je bent àl 25 en je woont nog steeds thuis?" . Op dat moment dacht ik ook dat ik de loser was. Terug thuis, jarenlange relatie die uit was, net op het moment dat mijn vriendenkring ging samenwonen, trouwen, zich settelen...voelde ik mij weer vanaf nul.

We zijn nu 4 jaar later. Ik heb de beste vriend die ik me kan wensen, we wonen samen in een mooi huisje en ik sta op het punt te bevallen van een zeer gewenst eerste kind.
Die jongen die mij 4 jaar geleden zo scheef aankeek omdat hij het toch allemaal beter had? Die woont nog altijd als vrijgezel 3 hoog met dezelfde k*tjob die hij haat en is geen stap vooruit verder. En misschien wilt hij dat ook helemaal niet en is hij bewust gelukkig in zijn situatie en wilt hij zo liefst blijven leven. Maar voor mij is hij al lang geen vergelijking meer van iemand die het allemaal zogenaamd beter zou hebben dan ik.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Jezelf met anderen vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:11

Kwanyin, super mooi bericht met een goede boodschap !

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:25

Aanhakend op Kwanyin: Een carrière, woning, relatie... Dat zijn allemaal zaken die vergankelijk zijn: je kan het kwijtraken.

Daarbij denk ik ook, in hoeverre moet je al die dingen willen? Jij hebt misschien die fantastische functie niet, maar maakt dat jou een minder gelukkig mens? Of word je ongelukkig van het vergelijken? Zou die functie nou echt zo'n toevoeging aan je leven zijn of brengt die alleen maar stress met zich mee waar je in de praktijk niet gelukkig van zou worden?
Ik denk dat je jezelf die vraag altijd moet stellen. Oké, ik heb X of Y niet, maar moet ik dat eigenlijk wel willen? Maakt dat mij een gelukkiger mens? Of wil ik het alleen omdat anderen (tegen wie ik opkijk) het ook hebben? Dat iets goed is voor een ander, betekent niet dat het automatisch ook goed is voor jou.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jezelf met anderen vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:40

Alle berichten hier zijn leerzaam.

Ik weet niet hoe oud je bent? maar mijn ervaring is dat dit probleem vaak voorkomt bij een bepaalde levensfase en veel mensen er "last" van hebben. Ga doen waar jij plezier uithaalt en stop met kijken naar andere mensen zou ik zeggen. (oke makkelijker gedaan dan gezegd)
Maar het belangrijkste is dat je je focust op wat jij wilt/ wat voor jou belangrijk is/ waar jij plezier, energie en drive uithaalt.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Jezelf met anderen vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:43

pfff ik heb een mannelijke vriend die zichzelf ook graag met andere mannen vergelijkt
hij is 1.70 vrij klein voor een man dus en niet gespierd en heeft geen rijbewijs
wel een baan en een huisje. Maar hij vind zichzelf minder als mannen die wel flinke spieren hebben en een rijbewijs en hij denkt dat vrouwen liever een man willen met spieren dan hem... tja eeuwig single met zoon instelling he

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:12

xSwanHeart schreef:
Aanhakend op Kwanyin: Een carrière, woning, relatie... Dat zijn allemaal zaken die vergankelijk zijn: je kan het kwijtraken.

Precies ja, heel veel dingen waarmee je je vergelijkt met anderen zijn vergankelijk :j . Wat zij hebben kunnen ze ook zo weer kwijtraken, net op een moment dat jij het wél hebt. Of juist in de positieve zin: iemand die nu in een zware levensperiode zit, die ellende kan ook perfect vergankelijk zijn en plaatsmaken voor hopen geluk in de nabije toekomst.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:02

Elisa2 schreef:
Alle berichten hier zijn leerzaam.

Ik weet niet hoe oud je bent? maar mijn ervaring is dat dit probleem vaak voorkomt bij een bepaalde levensfase en veel mensen er "last" van hebben. Ga doen waar jij plezier uithaalt en stop met kijken naar andere mensen zou ik zeggen. (oke makkelijker gedaan dan gezegd)
Maar het belangrijkste is dat je je focust op wat jij wilt/ wat voor jou belangrijk is/ waar jij plezier, energie en drive uithaalt.



leeftijd heeft er deels mee te maken, maar het is toch ook je persoonlijke inborst en ontwikkeling.
ik merk dat het bij mij sterk te maken heeft met mijn gemoedstoestand. Zit ik lekker in mijn vel, dan ben ik trots op wie ik ben en wat ik doe. Voel ik mij somber of zelfs wat depressief, dan merk ik dat ik afgunstig word, jaloerser en vooral minder tevreden met mijzelf en mijn prestaties. Dan moet het altijd meer en beter, of het nu gaat om de vakantie die geboekt is, de inrichting van mijn huis of de invulling van mijn werkende leven.
ik merk dat het bij mij een golfbeweging is.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:07

Dit had een topic van mij kunnen zijn.
Ik heb het ook, en vooral hoe benangelique het beschrijft.

Nu heb ik stress vanwege het cijfer voor mn stage, en dan heb ik het veel minder en zie ik mijzelf ook veel somberder in en heeft iedereen het beter dan ik.

Ik doe ook vooral veel dingen omdat mensen “het verwachten van mij.” Of om mensen te plezieren. Eigen keuzes maken vind ik zelf ook erg lastig.

Nu probeer ik het er het beste van te maken, dat ik nog studeer en geen mega mooi huis heb, maar wel een lief vriendje, lieve verzorgpony en mega leuke konijnen, en super leuke vrienden!

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:10

benangelique schreef:
Elisa2 schreef:
Alle berichten hier zijn leerzaam.

Ik weet niet hoe oud je bent? maar mijn ervaring is dat dit probleem vaak voorkomt bij een bepaalde levensfase en veel mensen er "last" van hebben. Ga doen waar jij plezier uithaalt en stop met kijken naar andere mensen zou ik zeggen. (oke makkelijker gedaan dan gezegd)
Maar het belangrijkste is dat je je focust op wat jij wilt/ wat voor jou belangrijk is/ waar jij plezier, energie en drive uithaalt.



leeftijd heeft er deels mee te maken, maar het is toch ook je persoonlijke inborst en ontwikkeling.
ik merk dat het bij mij sterk te maken heeft met mijn gemoedstoestand. Zit ik lekker in mijn vel, dan ben ik trots op wie ik ben en wat ik doe. Voel ik mij somber of zelfs wat depressief, dan merk ik dat ik afgunstig word, jaloerser en vooral minder tevreden met mijzelf en mijn prestaties. Dan moet het altijd meer en beter, of het nu gaat om de vakantie die geboekt is, de inrichting van mijn huis of de invulling van mijn werkende leven.
ik merk dat het bij mij een golfbeweging is.


Misschien eens interessant om te kijken hoe je in je cyclus zit bij die golfbeweging want mijn ervaring is dat dat bij vrouwen ook een rol kan spelen.
Na/tijdens de menstruatie bijvoorbeeld valt testosteron weg en dan maakt je lichaam vooral oestrogeen aan. Maar testosteron is wat je zelfvertrouwen geeft en je krachtig..dus dan kun je ook onzekerder zijn/ worden. Daarnaast is je persoonlijke inborst en ontwikkeling uiteraard ook belangrijk, en soms is het ook niet erg als het beter moet lijkt me zo. Dat houd je ook in ontwikkeling.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:12

Es_ther schreef:
Dit had een topic van mij kunnen zijn.
Ik heb het ook, en vooral hoe benangelique het beschrijft.

Nu heb ik stress vanwege het cijfer voor mn stage, en dan heb ik het veel minder en zie ik mijzelf ook veel somberder in en heeft iedereen het beter dan ik.

Ik doe ook vooral veel dingen omdat mensen “het verwachten van mij.” Of om mensen te plezieren. Eigen keuzes maken vind ik zelf ook erg lastig.

Nu probeer ik het er het beste van te maken, dat ik nog studeer en geen mega mooi huis heb, maar wel een lief vriendje, lieve verzorgpony en mega leuke konijnen, en super leuke vrienden!


Goedzo, goede instelling.

Het belangrijkste om te leren is om je geluk en eigenwaarde niet af te laten hangen van factoren die buiten jezelf liggen. (andere mensen, werk, school etc.) Maar goed, dat is iets waar veel volwassenen ook nog mee worstelen en wat ons ook aangeleerd word in deze prestatiemaatschappij.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:19

Ik snap je verhaal heel erg, vroeger deed ik dit dusdanig tot ik me er zelf rot bij voelde, inmiddels doe ik (veel onbewust op het moment zelf, daarna bewust) mezelf nog wel hier en daar vergelijken maar al wel dusdanig minder dat het zelden nog echt impact heeft op mijn gevoel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe ik hier overheen ben gekomen, maar t is wel gelukt *\o/*

BigOne
Berichten: 38237
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:26

Wanneer je het levensgeluk in zaken bij anderen zoekt zal je het nooit vinden. Ik heb wel eens dat ik bepaalde zaken mooi vind van anderen en ook wel eens dat ik het eigenlijk ook wel zou willen. Maar dat gebeurt niet want dan moet ik ingrijpende zaken gaan doen en dat vertik ik, ben ik daarom ongelukkig, voel ik me minderwaardig?? Nee zeker niet, ik ben wie ik ben en mag er zijn, punt. En idd, altijd zullen er mensen zijn met mooiere paarden,huizen,banen, borsten, auto's , vrienden enzenz. Het gras is altijd groener aan de andere kant juist omdat je in het huidige perfecte facebook/instagram wereldje leeft.