Springproblemen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KimPedro
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-01-18

Springproblemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 23:45

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar maandjes een superleuke bijrijdpony. Hij is wel een beetje eigenwijs en leeft soms een beetje zijn eigen leven. Hij zal niet snel ervandoor gaan of bokken om je eraf te gooien. Hij doet dit alleen soms met springen uit enthousiasme. Ik ben nog niet zo ver met hem dat ik hem goed kan houden voor de sprong (we zitten ook op les trouwens).
Nu kregen wij pas de tip om een galopsprong voor de sprong een balk neer te leggen zodat hij en beter uit zou komen, en hij zou wat beter leren af te remmen. Nou is hij niet het type wat goed oplet wat hij moet doen en hij sprong gewoon over het balkje én de hindernis. Hierdoor was ik helemaal uit balans en toen hij daardoor heel hard de bocht om rende gleden we uit en we vielen samen. Beide niets aan overgehouden maar dit is niet de eerste keer dat het een beetje misgaat.
We doen al zoveel als we zelf kunnen bedenken om te zorgen dat hij beter oplet waar hij loopt maar niets werkt tot nu toe. We hebben al geprobeerd balkjes te draven waarbij we de balkjes wisselend verhoogden zodat het iedere keer weer anders was en hij moest opletten waar hij liep. We hebben dit nu dus (zonder succes) geprobeerd en niets werkt.
Ook heb ik het probleem dat hij veel eng vindt, ik kan hem dus niet zomaar op iets nieuws afsturen om dan te verwachten dat hij het in één keer springt want dan weigert hij zelfs als ik er met volle overtuiging opaf rijd.

Heeft iemand tips voor mij? Ik baal er namelijk heel erg van dat het steeds op deze manier gaat. Ik krijg les op een club en daar is hij vaak veel braver dan in zijn eigen weiland. Ik kan dus moeilijk mijn instructeur laten kijken.
Iedere tip is welkom!


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Springproblemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:54

Je vraagt te veel en je gaat te vlug...
Eerst dressuurmatig werken, kracht en conditie opbouwen en dan pas beginnen met basis springwerk (cavaletti rijden, in-uitjes,...).
Zoek dus goede instructie die je hiermee kan helpen.

KimPedro
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 00:03

maximuss schreef:
Je vraagt te veel en je gaat te vlug...
Eerst dressuurmatig werken, kracht en conditie opbouwen en dan pas beginnen met basis springwerk (cavaletti rijden, in-uitjes,...).
Zoek dus goede instructie die je hiermee kan helpen.

Hoi, bedankt voor het meedenken iig maar daar ligt het probleem niet bij ons. Wij hebben 1x in de week springles en we doen misschien 1x in de maand een sprongetje thuis. Verder kom ik 1 à 2x buiten de lessen om bij de pony om (bijna) altijd dressuurmatig te rijden. We hebben ook 1 dressuurles daarbij en zijn conditie en kracht kan het prima aan om dan 1x in de maand een sprongetje van 30 cm te maken (wat we nu zelf doen dus). Ik weet zeker dat dat bij ons niet het probleem is want zodra hij een paar keer goed over de sprong gaat vindt hij het superleuk.


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:08

Sommige pony's en paarden blijven onvoorzichtig en leren het nooit. Dat is ook goed om te weten.
Is je pony dressuurmatig goed voor elkaar? Dat is wel belangrijk.
Je hebt het steeds over galop, wat doet je pony als je in draf aanrijdt? Is vaak makkelijker voor je pony en voor jezelf.
Wat je ook kunt doen is een parcours op de grond neerleggen. Je legt de balken neer alsof het een parcours is maar je bouwt niet in de hoogte. Is echt een goede oefening om controle te krijgen. Zowel in draf als in galop.
Zorg verder voor afwisseling in het werk maar oefen wel regelmatig. Je pony moet het leren, dus iedere week springen is wel belangrijk. En dan wel met goede instructie. Met 4 of 5 man in de les leer je meestal niet zo veel. Kijk eens of je een keer les kunt krijgen met z'n tweeën of alleen.
En weet zeker dat je pony het kán doen. Dus de standaarddingen: geen last van de rug, goed zadel, goed bit, goede ruiter :) ....

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:10

Heb je aleens geprobeerd om op de sprong af te rijden, en dan iets anders te doen?

Eigenlijk meer een dressuurles, waar toevallig een hindernis in de bak staat. In stap erheen, halthouden. Of in draf de a-c lijn aanhouden en dan afdraaien. Van hand veranderen, en daarbij vlak voor de hindernis langs komen.

Je zegt 'een galopsprong', maar rij de er in galop op af? Probeer het dan eens in draf. Als het in draf hoort en hij galoppeert aan uit zichzelf, even afdraaien.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Springproblemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:35

Alles wat ik opnoem is pure basis: je moet zowel het hoofd als het lijf erbij hebben tijdens het rijden...

Maar dat is volgens jou het probleem niet. Waar zit volgens jou dan wel het probleem?

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Springproblemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 05:23

Je hebt zo te lezen nog niet het volle vertrouwen van de pony. Die bepaalt nu gewoon zelf of en hoe hij wilt springen.

Naar mate je dressuurmatig de pony beter onder controle krijgt zal het springen ook beter gaan.

[o]

KimPedro
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 12:21

Kendra schreef:
Sommige pony's en paarden blijven onvoorzichtig en leren het nooit. Dat is ook goed om te weten.
Is je pony dressuurmatig goed voor elkaar? Dat is wel belangrijk.
Je hebt het steeds over galop, wat doet je pony als je in draf aanrijdt? Is vaak makkelijker voor je pony en voor jezelf.
Wat je ook kunt doen is een parcours op de grond neerleggen. Je legt de balken neer alsof het een parcours is maar je bouwt niet in de hoogte. Is echt een goede oefening om controle te krijgen. Zowel in draf als in galop.
Zorg verder voor afwisseling in het werk maar oefen wel regelmatig. Je pony moet het leren, dus iedere week springen is wel belangrijk. En dan wel met goede instructie. Met 4 of 5 man in de les leer je meestal niet zo veel. Kijk eens of je een keer les kunt krijgen met z'n tweeën of alleen.
En weet zeker dat je pony het kán doen. Dus de standaarddingen: geen last van de rug, goed zadel, goed bit, goede ruiter :) ....


Goeie tips dankje! dressuurmatig rijden gaat steeds beter en na een poosje goed inrijden heb ik dat wel voor elkaar. Ik rijd in de les ook meestal vanuit de draf en we hebben het toen wij die tip kregen eerst uit de draf gedaan, helaas ging het dus mis zodra we het vanuit galop probeerden. Het is wel een heel goed idee om een parcourtje met balkjes op de grond te leggen, dat kunnen we zeker proberen want ik wil zeker niet echt de hoogte in gaan voordat ik hem goed onder controle heb.

KimPedro
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 12:25

khirshanta schreef:
Heb je aleens geprobeerd om op de sprong af te rijden, en dan iets anders te doen?

Eigenlijk meer een dressuurles, waar toevallig een hindernis in de bak staat. In stap erheen, halthouden. Of in draf de a-c lijn aanhouden en dan afdraaien. Van hand veranderen, en daarbij vlak voor de hindernis langs komen.

Je zegt 'een galopsprong', maar rij de er in galop op af? Probeer het dan eens in draf. Als het in draf hoort en hij galoppeert aan uit zichzelf, even afdraaien.


Ik probeerde het eerst uit de draf maar toen dat werkte heb ik het uit galop geprobeerd en daar ging het mis, misschien moeten wij het voorlopig inderdaad bij een drafje houden maar in de les doen wij weleens een dubbel en dan kan ik hem nog niet helemaal onder controle houden.
Ik kan heel goed proberen om gewoon op de sprongen af te rijden en dan niet te springen, ik hoop dat het een beetje werkt!

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:27

Als hij de galopbalk en de hindernis in 1x neemt, ga je waarschijnlijk nog steeds te hard. Of de balk ligt niet op de goede afstand van de hindernis. Als je op de hindernis af rijdt, kun je hem dan ook remmen, of vertrekt hij en lift je alleen nog maar mee?
Als hij vertrekt en je negeert, op een volte zetten, opnieuw aanrijden, vertrekt hij weer, weer de volte op, blijft hij rustig, rijd je door naar de hindernis.

KimPedro
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 12:43

Bowo schreef:
Als hij de galopbalk en de hindernis in 1x neemt, ga je waarschijnlijk nog steeds te hard. Of de balk ligt niet op de goede afstand van de hindernis. Als je op de hindernis af rijdt, kun je hem dan ook remmen, of vertrekt hij en lift je alleen nog maar mee?
Als hij vertrekt en je negeert, op een volte zetten, opnieuw aanrijden, vertrekt hij weer, weer de volte op, blijft hij rustig, rijd je door naar de hindernis.


Meestal gaat hij te snel op het laatste moment. Dan zet hij nog 2 veel te snelle galopsprongen en dan gaat hij, ik raak de controle over de snelheid op het laatste moment dus kwijt. Ik denk dat ik hem zo'n 6 meter voor de hindernis niet stil kunnen zetten. Het is dus wel een idee om daar eerst aan te werken.

KimPedro
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Springproblemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 12:46

maximuss schreef:
Alles wat ik opnoem is pure basis: je moet zowel het hoofd als het lijf erbij hebben tijdens het rijden...

Maar dat is volgens jou het probleem niet. Waar zit volgens jou dan wel het probleem?


Ik denk dat het probleem is dat de pony soms veel te enthousiast wordt zodra we springen (op het begin kan hij een beetje schrikkerig doen) waardoor hij te graag wil springen en daardoor let hij niet op waar hij zijn benen neerzet. Dan probeer ik hem zo rustig mogelijk te houden. Hij is op het laatste kleine stukje niet meer goed in te houden
Maar na deze tips denk ik dat ik dat ik eerst maar eens eraan moet werken om hem juist NIET te laten springen en volledige controle moet krijgen. Bedankt voor het meedenken iig!:)

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Springproblemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:50

Doe je wel eens een hele rij balken in galop?

KimPedro
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 12:52

Bowo schreef:
Doe je wel eens een hele rij balken in galop?


Ja, we hebben een rij van ongeveer 12 balken liggen waarvan er soms 1 verhoogd is en soms niet. Dit nemen we vaak mee in de dressuurlessen en dit gaat heel goed!

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Springproblemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:55

Wel eens zo'n rijtje geprobeerd met als laatste balk een hindernis? Op het rijtje kan hij niet zo makkelijk versnellen.
Het is natuurlijk ook van belang dat jij wel de controle behoudt zodat je ook op een rustige manier kan aanrijden zonder balken, maar met zo'n rij kun je hem ook in zijn hoofd misschien alvast leren om in rust over de hindernis te gaan.

KimPedro
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Springproblemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 12:59

Dit zal de eerste paar keer wat onhandig gaan waarschijnlijk omdat het weer wat anders is maar misschien dat het wel werkt. Ik zal het zeker binnenkort proberen!

EquiWorks
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-05-17

Re: Springproblemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:43

Hoi KimPedro,

Hierboven worden al veel goede tips gegeven. Zorg vooral dat je dressuurmatig controle hebt.
Leuke oefeningen die je kan doen zijn bijvoorbeeld naar een laag kruisje toerijden, vlak daarvoor een kleine volte linksom, kleine volte rechtsom en dan het kruisje springen (vanuit draf dus).
Of afwenden, wijken en dan uitkomen vlak voor het kruisje en dan springen. Ook na het sprongetje moet je weer controle hebben. Dus meteen erna halthouden, of meteen erna weer 2 kleine voltes maken. Tussendoor ook weer dressuur rijden, stukjes wijken, keertje halthouden en achterwaarts.

Op deze manier moet springen niet je doel zijn, maar moet je kleine hindernisjes meenemen in je dressuurwerk. Als je dan wat serieuzer gaat springen heb je veel profijt van dit basiswerk denk ik.
Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 17 bezoekers