Auto op handrem bij inladen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 23:02

De titel zegt het al.

Wat is het beste voor je auto.
De auto op de handrem zetten als je je paard gaat inladen.

Of je auto juist niet op de handrem zetten maar in z'n 1ste versnelling.

En waarom wel/niet?


De reden van deze vraag is dat ik altijd mijn handrem aantrek als ik de trailer achter mijn auto heb en ik ga in/uit laden. Tijdens het in en uit laden hoor ik de remmen van mijn auto kraken.
Ik moet ook met regelmaat mijn handrem weer bij laten stellen. Na een aantal keren in/uit laden, is mijn handrem al weer slap geworden en doet zijn werk dan niet meer.

Daarom benieuwd hoe andere dit doen en waarom


kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:03

Ik zet hem ook altijd gewoon op de handrem (al gaat die er automatisch op bij deze auto) maar ik heb altijd geleerd dat in de versnelling slecht is voor je versnellingsbak

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:13

Het is niet zozeer goed of fout, maar als ik het zo lees zou mijn eerste reactie zijn: waarom beweegt de auto als ie op de handrem staat?
Merk en type auto?

Er vanuit gaand dat je gewoon op een vlakke, horizontale ondergrond staat, zou het niet uit mogen maken en zou het ook niet zo moeten zijn dat je om de haverklap je handrem bij moet stellen.
De enige keer dat ik een handrem heb afgesteld is toen ik preventief de schoenen van mijn 30 jaar oude Range Rover heb vervangen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:18

Is het niet de vering die je hoort kraken?

Tenzij je trailer rolt tijdens het laden, mag dit normaal geen invloed hebben op de remmen.
Sommige merken/ modellen moet je idd sneller laten aanspannen of misschien zit er slijtage op het mechanische deel of rij je veel met een net niet volledig geloste handrem...

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:35

Gebruik je je handrem ook buiten het laden om? Want als je hem niet gebruikt, stelt hij ook niet en moet je hem dus vaker handmatig stellen.

Verder heb ik geen idee wat beter is, hier gaat alles op de handrem en in de versnelling. Nooit problemen gehad. En dubbele zekerheid. Maar ook zonder trailer gaat het in de versnelling en op de handrem.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 05:58

Wat voor combinatie heb je? Op wat voor terrein ben je aan het laden/uitladen en is je paard erg onstuimig?

Hier staat standaard de handrem erop en die hoor ik nooit en hoef ik ook niet bij te (laten) stellen.

[o]

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:30

Zeker de handrem erop laten. Als de paarden op de klep van een trailer stappen, duwen ze de klep naar beneden en dat zorgt ervoor dat de trailer naar voren zal willen, lastig uit te leggen maar dat gaat ongeveer zo:

Afbeelding

Dus als je de handrem er niet op zet, kan dit de hele combinatie naar voren duwen. Dit gebeurt niet zomaar en er is een aardig zwaar paard voor nodig, maar als het gebeurt heb je wel een probleem.

just_kiki

Berichten: 6810
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 07:00

Nee hoor staat normaal gewoon in de versnelling.

Enkel bij even snel laden in zn vrij en handrem erop. Maar 90% staat tie gewoon in de versnelling

Texas02

Berichten: 4464
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 07:12

Ja, hier ook gewoon in de versnelling..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Utixo

Berichten: 6554
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 07:15

Hier ook. Gebruik de handrem zelden.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:00

just_kiki schreef:
Nee hoor staat normaal gewoon in de versnelling.

Enkel bij even snel laden in zn vrij en handrem erop. Maar 90% staat tie gewoon in de versnelling

Waarom in z'n vrij?
Handrem wel of niet gebruiken kun je lang en breed over discussiëren maar een handbak zet je in z'n versnelling, altijd!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:11

ikke schreef:
just_kiki schreef:
Nee hoor staat normaal gewoon in de versnelling.

Enkel bij even snel laden in zn vrij en handrem erop. Maar 90% staat tie gewoon in de versnelling

Waarom in z'n vrij?
Handrem wel of niet gebruiken kun je lang en breed over discussiëren maar een handbak zet je in z'n versnelling, altijd!

Ja ik weet ook niet beter dan altijd in de versnelling zetten. En een automaat op z'n P stand. Zo heb ik het ook geleerd in Duitsland toen ik mijn rijbewijs haalde. Maar onlangs heeft broertje in Nederland zijn rijbewijs gehaald en heeft echt geleerd de auto in z'n vrij te zetten en de handrem erop te trekken.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:12

Ik heb juist tijdens mijn redelijk recente rijlessen geleerd dat ie altijd in de vrij moet en handrem erop tenzij als het vriest (en dan er niet bij verteld wat je dan moet als het vriest en hij staat op een helling). Nu laat ik hem net als mijn ouders eigenlijk altijd in de versnelling staan, verder geen handrem gebruik. Tis ook een tandemmaster waar dan twee keer 100 kg in stapt, dus die staat van zichzelf wel stil, want de kar heeft zoveel meer massa dan mijn pony's

Alex en Jorie <3

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:43

Fennadev schreef:
Ik heb juist tijdens mijn redelijk recente rijlessen geleerd dat ie altijd in de vrij moet en handrem erop tenzij als het vriest (en dan er niet bij verteld wat je dan moet als het vriest en hij staat op een helling). Nu laat ik hem net als mijn ouders eigenlijk altijd in de versnelling staan, verder geen handrem gebruik. Tis ook een tandemmaster waar dan twee keer 100 kg in stapt, dus die staat van zichzelf wel stil, want de kar heeft zoveel meer massa dan mijn pony's

Hoe steil moet een helling zijn voordat de auto door de koppeling of de compressie van de motor drukt? Ik zie Land Rovers tijdens de clubdagen bij bosjes wegglijden door gebrek aan tractie, maar heb een afgeslagen Land Rover nog nooit door z'n compressie zien komen!

Ik weet niet waar dat "modernisme" van handremgebruik vandaan komt, maar pleur het zo snel mogelijk overboord! De handrem is een zinvol en nuttig extra, geen eerste gebruiksmiddel!

Neem een klassieke Land Rover of Range Rover, zet op een flinke helling op de handrem en wacht even af wat er gebeurt.

Zal ik je helpen: binnen een seconde moet je ingrijpen want hij gaat helemaal uit zichzelf aan de wandel.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:52

Hier zet ik ook alles in de versnelling, de handrem gebruik ik zelden.

superleuke en unieke creaties te koop voor elke gelegenheid!
http://www.kralenenkado.nl

kim_1990

Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:55

Ik gebruik zo goed als nooit mijn handrem...altijd in de versnelling. Laatst reed ik in een andere auto met trailer en toen ik uitstapte met de pook in.de eerste versnelling, heeft de eigenaar van de auto alsnog de handrem aangetrokken...bij het wegrijden, reed ik zomaar weg...en dat terwijl de handrem er nog op stond :)) nooit in de gaten gehad tot ik ineens op dashboard lampje zag branden...de handrem werkt bij menig auto toch niet goed genoeg om de auto in welke situatie dan ook goed stil te laten staan...dit is niet de eerste x namelijk dat het mij overkomt dat ik wegrij met de handrem erop...ik trek dat ding er nooit op en dus niet gewend om te kijken of hij erop staat :')

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 09:02

De combinatie waar ik mee rijd betreft een Mitsubishi Space Start (17 jaar oud) met een Weijer 1,5 paard trailer.

Op het moment dat ik ga inladen wordt en er komt gewicht op de klep komt de voorkant uiteraard iets omhoog en komt er dus wat druk op de trekhaak te staan. Maar tegelijkertijd komt er ook een beetje voorwaartse druk op te staan waardoor de trailer wat tegen de auto drukt.
Hierdoor komen de remmen onder spanning te staan en hoor je ze kraken.
Ik zet mijn auto met trailer altijd in versnelling en handrem.

Bij gewoon dagelijks gebruik zet ik mijn auto altijd weg in alleen de versnelling en gebruik ik de handrem eigenlijk nooit.

Maar ik merk dus dat ik de handrem steeds strakker moet aantrekken en op gegeven moment weer moet laten afstellen omdat hij dan niks meer doet.
Daarom ben ik benieuwd hoe dat kan en of ik niet beter auto en trailer alleen in de versnelling kan laten staan.

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:13

Flappie2, soms ligt het ook gewoon aan je auto. Mijn vorige autootje had een slechte handrem en ondanks tig reparaties aan dat ding bleef het zo. Auto zonder trailer erachter parkeer ik sindsdien vrijwel altijd in de versnelling en niet op de handrem

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:18

Ik heb mijn automaat altijd in de N en op de handrem. Eigenlijk nooit over nagedacht..

Laerkens Beauty

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:21

Heb met rijles geleerd dat hij in neutraal en op de handrem moet.
Lijkt me hier met die heuvels ook wel zo makkelijk om de handrem te gebruiken :o

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:38

Saaams schreef:
Ik heb mijn automaat altijd in de N en op de handrem. Eigenlijk nooit over nagedacht..

Waarom zit de "P-stand" dan op een automaat? Wie heeft je dat zo geleerd?


Azmay schreef:
Heb met rijles geleerd dat hij in neutraal en op de handrem moet.
Lijkt me hier met die heuvels ook wel zo makkelijk om de handrem te gebruiken :o

Automaat of handbak?

In de heuvels gebruik je juist NIET de handrem als eerste optie maar ALTIJD in combinatie met iets anders, namelijk de versnellingsbak.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 11:32

Ik heb hem eigenlijk altijd op de handrem staan, zeker bij een paard dat wat moeilijker laadt. Als ze wat op en af de klep gaan of staan te wiebelen, gaan de trailer en auto meebewegen als ie in de versnelling staat en kan ervoor zorgen dat het paard nog meer denkt 'waah eng ding'...

Kan me voorstellen dat het bij een makkelijk te laden paard, dat er binnen een paar sec. in staat, minder uitmaakt

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 15:40

Hilli schreef:
Flappie2, soms ligt het ook gewoon aan je auto. Mijn vorige autootje had een slechte handrem en ondanks tig reparaties aan dat ding bleef het zo. Auto zonder trailer erachter parkeer ik sindsdien vrijwel altijd in de versnelling en niet op de handrem


Ja kennelijk is mijn handrem ook slecht
Zonder trailer gebruik ik de handrem eigenlijk ook nooit.


Mijn paard laad gelukkig erg makkelijk!

Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:48

Hier staat hij eigenlijk altijd in zijn vrij en op de handrem. Net zoals je op rijlessen leert om je auto achter te laten wanneer je uitstapt. Nu gaan de handrem bij de huidige auto automatisch.
Ik hoor geen gekke geluiden volgens mij. Wij laden wel altijd op vlakke stukken, gezien er hier geen heuvel te bekennen is.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Texas02

Berichten: 4464
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:01

Zo'n auto zou ik niet willen, waarbij de handrem er automatisch op gaat :(

Maar in de N? Ik neem aan dat het om een automaat gaat, een automaat zet je altijd in de P ;)

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 31 bezoekers