Oeps, en toen was het een werkhond...

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 15:16

Ik ga sowieso internet nog eens van boven tot onder uitspitten, maar ik dacht op bokt zitten ook mensen met weekeinden en dus met ervaring.

Na het overlijden van mijn getraumatiseerde lastige Jack Russel, wilde ik een makkelijke familiehond terug. Met een dochter van anderhalf en een kleintje op komst moest het een vriendelijke hond zijn. Na wat zoekwerk uitgekomen op mijn Fili. Een kruising flatcoat, met Ierse setter en golden retriever. Een schat van een hond, een gouden karakter en oh zo lief met onze kleine. Maar nu komt het.

Meneer blijkt zich te ontpoppen als een verschrikkelijk sensitieve werkhond. Op cursus vandaag het advies gekregen om hem minder als gezinshoofd te behandelen en echt met hem aan de slag te gaan. Nu is hij pas 5 maanden, dus lange vermoeiende dingen zijn moeilijk.

Hij werkt dus heel graag, als hij zijn concentratie erbij kan houden. Daar zijn we nu dus vooral mee bezit, dat hij elke oefening 1x uitviert met de aandacht bij mij, en niet bij elk vlindertje, vliegje, ruisend blaadje dat langskomt. Dat werpt wel vruchten af, en hij doet erg zijn best. Mits hij niet afgeleid is. Maar bon, het is een pup. Dus alles is feest en mooi.

Is ook helemaal niet erg, maar ik wil hem hier zo goed mogelijk in begeleiden. Op cursus gaan we met hem een andere weg inslaan, namelijk die van: werk is ook echt even werk. En dan niet de hele tijd opdrachten, maar in zijn geval opdracht 1x goed uitgevoerd, maar dan ook echt zuiver, is voldoende. En dan kijken wat hij verder nog aanbiedt.
Ik ben heel tevreden met deze cursus, en er zijn hierna nog 2 vervolgcursussen die we verder willen gaan volgen. Hierna eventueel door naar mantrailen ofzoiets, maar daar moet ik me eerst verder op inlezen.

Heeft bokt nog tips over hoe ik Fili hier het best in kan begeleiden? Het is dus ook nog een hond met enorm veel energie. We wandelen op tijd die hij aan kan qua leeftijd, en we oefenen onze oefeningetjes. Een snuffelmat zit nog in de overweging, omdat hij ook nog graag dingen sloopt. Dus ik moet even kijken of dat voor hem wel het nut heeft dat het zou moeten hebben, namelijk het geestelijk vermoeien.

Hij is wat meer dan ik graag gehad had, maar hij is er en ik wil het zo goed mogelijk hem hem doen :)


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:29

Tips van mij: Duidelijke regels hanteren, energie in huis begrenzen en inderdaad wel zorgen voor genoeg beweging op een manier die passend is voor de hond en op jouw initiatief. Vaak hebben de honden die zo druk zijn te weinig grenzen en duidelijkheid (dat bleek bij onze hond ook het geval).

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 15:59

Dat is inderdaad wel een goede tip, dat is inderdaad iets waar we rekening mee proberen te houden. Zo moet hij verplicht na het eten een uurtje in de bench. Even rust voor hem, en ook voor ons. Keuken is een no-go, en spelen in huis wordt sowieso niet gedaan. Maar inderdaad misschien eens kijken waar we nog wat duidelijker kunnen zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:20

Had je dit niet verwacht van zo'n kruising? :)
Daar zit veel potentie in, gezien die mix, zijn leeftijd en het feit dat er rust in het koppie moet zou ik zeker denken aan speur- en detectiewerk. Dat laatste met name kan ook binnenshuis.
Verder veel hersenwerkjes en voer niet aanbieden in een bak maar in een kong, voerbal of iets dergelijks. Moe maken met veel fysieke activiteit werkt vaak averechts, rust creëer je door ze geestelijk fit te houden. :) Het klinkt als een leuke hond, met de juiste begeleiding en instelling is dit echt wel werkbaar.

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:32

ik dnek dat je beter wat opzoekwerk had gedaan als je ene luie zetelhangende gezinshond wilde.
Van deze kruising konden er natuurlijk alleen maar werkhonden van komen. goldens spelen vaak op het hoogste niveau gehoorzaamheid mee tussen de borders en kunnen vrij makkelijk mee (voor zover het hoogste niveua makkelijk is). Ierse setters zijn jachthondne die tot op de dag van vandaag nog veel ingezet worden voor de jacht. En flatcoats zijn ook lekkere actieve allaround honden die het in veel disiplines goed doen. Veel mensen mispakken zich als ze golden zien staan (net als bij lab), het is niet voor niets dat het hoogste aantal geregistreerde bijtincidenten die van retrievers zijn. Veel te veel mensne zien die hondne als lieve knuffels ipv de werkers die ze zijn, waardoor enorm veel honden met opgekropte energie zitten en het mis gaat.
Maar goed daar is het nu te laat voor, maar hopelijk leest iemand die over dergelijke rassen nadenkt dit en denkt ij na of die wel in hun plaatje passen van verwachtingen.

heel belangrijk op deze leeftijd overprikkel je hond niet, geef hem genoeg (verplichte rust), veel mensne laten hun hond werken en denken dat ze hem de hele dag moeten entertainen. Dit is niet zo, voldoende rust is minstens even belangrijk.
Aan de mensen die ik les geef (hondjes van een maand of 7/8 ot 1 jaar ongeveer maar soms ook oudere honden) zeg ik altijd max 10 minuutjes per dag oefenen, meer heeft toch geen zin. 2 keer i de week komen ze dan naar de les en is het een uurtje doorwerken.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:41

Ik snap je verbazing eigenlijk ook niet. Met zo'n kruising kun je er de donder op zeggen dat het een actieve werkhond zou worden.

En idd is begrenzen een goede tip. Niet te veel prikkels achter elkaar, want dan heb je kans dat hij blokkeert.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 16:42

Hohoho, wacht heel even. Er is goed nagedacht over deze kruising, en ik ben zeer zeker niet iemand die zomaar impulsief een bankhanghond heeft gekocht. Ik zit al bijna 30 jaar in de honden, alle rassen hebben de revue wel gepasseerd. Moeder is een zeer makkelijke, rustige hond, vader ook. Rest van het nest is ook zeker niet zo actief als Fili, ik heb gewoon geluk gehad :) vind het jammer dat je er meteen weer van uit gaat dat ik een dom onwetend mens ben, maar bon.

Ik weet dat het een rassenkruising is die graag werkt, ik was ook absoluut niet op zoek naar een bankhanger. Maar zoals Fili op het moment zich ontpopt, dat gaat mijn verwachtingen te boven. Niet erg, ik pas me daarnaar aan. Jammer van je reactie, van iemand als jij had ik meer tact verwacht.

Wat betreft de tips, merci. Veel wordt er al gedaan, zo heeft hij inderdaad verplichte rustmomenten en wordt het energieniveau zo laag mogelijk gehouden.
Denkspelletjes ga ik nog even op internet naar zoeken of ik leuks tegenkom! Kong is inderdaad ook een goeie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:51

Is hij een beetje gek op zwemmen? Dat is voor het lijf ook geen hele zware belasting.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 16:53

Hij houd enorm van water, dat wel. Enige is dat de mogelijkheden tot echt zwemmen hier niet in de buurt zijn. Kan ik natuurlijk wel eens opzoeken!

KarmaChansy

Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:24

Allereerst gefeliciteerd met de kleine opkomst :D Fijn dat een goede cursus hebt gevonden, is de hond gewent aan werken met de clicker? Ik heb van het begin af aan ontzettend mijn best gedaan met karma (husky) om de regel binnen rust buiten gek doen er in te krijgen. Bij haar werkte oefeningen met de clicker erg goed :j

Ik weet niet waar je woont maar ik vond deze site https://www.doggo.nl/artikelen/recreati ... t-je-hond/ misschien is er wat in de buurt?

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 17:28

Clicker zit er nog niet helemaal in maar zijn we wel mee bezig inderdaad :j
Ik zit in het zuiden van limburg. Maar volgens mij hebben ze hier in de buurt sowieso eens per jaar dat de honden in het zwembad mogen. Zou ik eens op moeten zoeken, is misschien ook leuk om eens naar te kijken.


fannetje

Berichten: 3530
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:35

Je kunt idd het voer aan bieden in een voerbal/wiebelkong/antischrokbak, dat kost gewoon een hoop meer energie, vooral in de kop. Verder idd duidelijke regels opstellen (ik weet het, het is lastig met zo'n puberpup, die van mij wordt over 1 week 5 maand (flatcoat en erg inventief zeg maar ;) )
Verder idd oefeningen doen waar hij/zij over na moet denken.
Ik ga met die van mij ook bijna elke dag naar het bos, waar ze los kan, zodat ze even haar eigen ding kan doen. Verder loopt ze thuis aan de lijn in de wijk en heeft ze regelmatig het concentratievermogen van niets, maar dat komt straks vanzelf goed, wordt steeds beter, maar is nu gewoon nog even lastig.
Ik ga straks ook 5 lessen ABC training volgen, puur om meer aandacht te krijgen van haar en dat ze haar lijf leert kennen en gebruiken. Ik wil straks de agility in met haar, dus ook wel van belang. MIsschien is zoiets ook wat voor jullie?

Schuur_

Berichten: 4832
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:37

Gefeliciteerd en top dat jij aan de noden van je hond tegemoet wilt komen i.p.v. andersom!

Verder kan je eens kijken naar Do More With Your Dog. Is eigenlijk niet meer dan trucjes en spelletjes maar zijn mentaal wel lekker. Ook leren ze beheersing, balans en coördinatie op een leuke manier. Misschien ook kijken naar jachttraining. Is erg leuk en ook fijn om alleen te oefenen of juist je kinderen in te betrekken (dummy’s verstoppen)
Dan kan die lekker knallen en je leert hem controle in open veld/bos.

Verder doet een hondenschool hier in de buurt ook uitstapjes zoals contact met je hond in het bos. Ik zou zeker verder kijken dan de standaard gehoorzaamheid. Dat gaat ze snel vervelen, een andere hondenschool hier heeft ook lessen als Fun Rally, allemaal dingen om jou en je hond uit te dagen!

Speuren ed is leuk om te doen als afwisseling.

Ik heb nu veel dingen opgenoemd maar let wel op dat je hem ook rust geeft, is nog maar een Pupper dus af en toe is het ook slaaptijd (meestal zelfs ;))

Oh ik zie net dat je in het zuiden van Limburg zit, kijk zeker eens bij Ellen Beckers, zij is top!
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 23-06-18 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:46

Pluttersput schreef:
ik dacht op bokt zitten ook mensen met weekeinden en dus met ervaring
Jazeker, hier veel ervaring mee +:)+ . Op dit moment heb ik ook weekeind, maar helaas niet 7 dagen per week dus overmorgen is het weer afgelopen :') .


Heb je een foto van je hond, lijkt me een erg leuke kruising!

Die snuffelmat kun je gewoon doen hoor, maar dan wel begeleiden en erbij blijven zodat je direct kunt aanleren dat er gesnuffeld moet worden ipv gesloopt. Voer zou ik nooit in een bak aanbieden maar lekker in een voerpuzzel/voerbal, dat is al een hele winst. Je bent al goed op weg lees ik met een fijne cursus waar ze je ook van goed advies voorzien en thuis aan het zoeken naar de juiste balans tussen werken (mentaal en fysiek) en rusten.

Hoe komt het dat de clicker er nog niet helemaal inzit? Hoe heb je hem aangeleerd? Ik begin hier met zo'n 50 keer achter elkaar clicken waarbij ik na elke click een koekje geef. Daarna gewoon lekker gebruiken met gekende commando's en daarna kun je ook gaan shapen met de cliker.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:47

@Schuur: je bericht leest niet zo lekker met alle autocorrectvariaties, misschien nog even nalopen en aanpassen?

koeien op de weg...

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:15

Schuur_ schreef:
Gefeliciteerd en top dat jij aan de noden van je hond tegemoet wilt komen i.p.v. andersom!

Verder kan je eens kijken naar Do More With Tour Dog. Is eigenlijk niet meer dan trucjes en spelletjes maar zijn mentaal wel lekker. Ook leren ze beheersing, balans en coördinatie op een leuke manier. Misschien ook kijken naar jachttraining. Is erg leuk en ook fijn om alleen te oefenen of juist je kinderen in te betrekken (dummy’s verstoppen)
Dan kan die lekker knallen en je leert hem controle in open veld/bos.

Verder doet een hondenschool hier in de buurt ook uitstapjes zoals contact met je hond in het bis. Ik zou zeker verder kijken dan de standaard gehoorzaamheid. Dat gaat ze snel vervelen, een andere hondenschool hier heeft ook lessen als Fun Rally, allemaal dingen om jou en je hond uit te dagen!

Speuren ed is leuk om te doen als afwisseling.

Ik heb nu veel dingen opgenoemd maar let wel op dat je hem ook rust geeft, is nog maar een Piper dus af en toe is het ook slaaptijd (meestal zelfs ;))

Oh ik Zoë net dat je in het zuiden van Limburg zit, kijk zeker eens bij Ellen Beckers, zij is top!


Hier even op inhaken. Als je een goede werker hebt en zelf wat uit de voeten kan met een hond gaat gehoorzaamheid echt niet vervelen hoor :D veel mensen beginnen met dat idee aan de gehoorzaamheid maar toch echt de helft blijft plakken tot in de hogere klassen om dan bij de wedstrijdspelers te belanden. (Ookal spelen ze geen wedstrijden maar trainen ze wel op dat niveau).

Ikzelf heb 2 jaar geleden ook mijn werkhond gekocht met het idee, een jaartje gehoorzaamheid en dan vollop de agility in. Wel ik ben nooit meer vertrokken op de gehoorzaamheid. De kik die je krijgt door het werken met je hond en de wijnkisten feeling en op elkaar inspelen. (Ik ben ondertussen instructeur gehoorzaamheid, wedstrijdspelers en de 3e hond is onderweg).


TS: sorry zo kwam je openingspost me over alsof je een veel softere hond verwacht had. Ik zou lekker een tak van de sport kiezen die bij je past. (Jehoorzaamheid, waterwerk of speuren lijken me ideale takken voor jouw ras). Als je vragen hebt mag je me altijd een bericht sturen!

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Schuur_

Berichten: 4832
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:25

Ik snap je! Gehoorzaamheid vind ik echt machtig I’m te zien ook. Ik heb het best algemeen geschreven maar was bedoeld uit eigen ervaring.

Het is iets dat jou en je hond moet liggen maar dat is met alle takken van de sport zo.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:30

Waarom ga je geen puppy jachtcursus met hem doen en vanuit daar verder? Dat is perfect voor deze hond en daar zal die ook moe van worden. Veel leuker om te doen ook, veel uitdaging! Daar leer je ook gehoorzaamheid en begin je met apporteren. Kan je thuis ook makkelijk trainen dan naast de gewone training.

Plus er zit flatcoat in, dat gedrag, snel afgeleid enz.., mega grote kans dat dit zo blijft;) Flatcoats zijn de clowns van de retrievers, elke flatcoat die ik op jachttraining ben tegengekomen is ook zo. Kunnen leuk werken, maar alles duurt veeeel langer, je hebt veel geduld nodig en ook zelf flink wat humor..anders zijn ze erg frustrerend. Ik zou er zelf nooit eentje willen haha. Die van een kennisje kon ook goed werken,maar af en toe loopt die dan ererondjes of duikt opeens het water in, even zwemmen, voordat die een keer de dummy komt brengen;) Zoek een goede jachttraining die weet om te gaan met dit type hond.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:31

En als de flatcoat kant overheerst, dan gaat gehoorzaamheid dus wel vervelen ;) Die heeft wel wat meer afwisseling nodig, anders zal die zelf wel iets vinden om zichzelf mee te vermaken.

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 18:35

Bedankt voor de fijne tips en tricks!

Dat de clicker er nog niet in zit is omdat we er net pas mee begonnen zijn. Maar zoals verwacht pakt hij dat goed op.

Verder dan de standaard gehoorzaamheid wil ik sowieso. Ik vind gehoorzaamheid op hoog niveau prachtig om te zien, maar het is even afwachten of dat zijn ding gaat zijn. Zoals gezegd wil ik als hij ouder is eens een workshop mantrailen meepakken, agility denk ik niet dat ons ding is, en jachttrainig staat ook zeer zeker op ons lijstje :j

Do more with your dog, YouTube of internet? Ben nu niet thuis, maar ga daar morgen even naar kijken. Moet nu even alles via mobiel doen :D

Het is ook echt een clown, en alles duurt ook echt veel langer bij hem. Maar ik heb tijd en geduld, en boos kan ik niet op hem worden :')

Afbeelding
Dit is hem trouwens. En ik ben dol op hem, hoe woest en stout hij ook is! Een wereldhond, we moeten alleen even met elkaar leren werken :)

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:38

Ik schat zo in dat er ook werklijn golden inzit. Je doet hem tekort als je nu niet aan de jachttraining gaat beginnen eerlijk gezegd, daarmee zal die veel fijner te hanteren worden. Waar kom je vandaan, kan wel kijken wat er bij je in de buurt zit wat goed is. Als ze zo jong daarmee beginnen is het alleen maar goed! Niet teveel willen doen, focus op 1 ding en dat goed doen. Mix van deze rassen zal meer plezier hebben aan jachttraining ipv mantrailen.

Schuur_

Berichten: 4832
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Oeps, en toen was het een werkhond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:42

Jachttraining kan je best nu al mee beginnen. Hoe vroeger, hoe makkelijker en hoe sneller hij het juist aanleert. Als je laat begint heb je onbewust mss al dingen aangeleerd die je dan weer moet ombuigen.

Schatje trouwens hoor! En wat hierboven is gezegd, hou de humor erin.

Do More With Your Dog doe ik via FB. Je kan ook beginnen met het boek van Kura Sundance (101 dog tricks). Via fb krijg je dan begeleiding en om de zoveel tijd worden er workshops georganiseerd met examens. Ze heeft ook een boek op kindermaat

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

dierenfan
Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:17

Heb ook zo'n heerlijke werker en daar 0 druk op gelegd. Niet eens echt iets mee gedaan eigenlijk tot nu toe qua serieus werk. Hij is nu 1.5 jaar.

Hij kan de normale dingen in 1 commando prefect uitvoeren. Voor mij is normaal... Bench accepteren, alleen thuis blijven, ontspanning!!!, Links, rechts, door,vooruit, rustig/easy, klaar, nee, sta, zit, af, hier, poot, volg, naast, zoiets haha

Toevallig deze week pas begonnen met aanleren van target stick.

Hij is zooo enorm gedreven dat hij vlot hyper wordt. Dan kap ik af en stoppen we. Hij kent stiekem onnoemelijk veel commando's maar nooit echt op training geweest omdat hij al zeer vroeg besloot dat vreemde mensen en honden er zijn om aan te vallen (hij is onzeker en kiest helaas niet voor afwachten of situatie bekijken maar voor gelijk aanvallen) . Dit is inmiddels super onder controle maar poging tot cursus volgen gaf zo'n terugslag dat we daar mee gestopt zijn.

Ik zocht ook absoluut een waker en geen gezinshond dus voor mij geen nadeel dit karakter trekje. Door goede begeleiding kan hij veilig mee over straat (aangelijnd uiteraard) maar als het nodig is staat hij voor mij. Ik loop graag op idiote tijden toch veilig in het bos ;)

Heerlijk om met zo'n hond te werken! Maar idd snel zit dat koppie vol omdat ze zich zo enorm in spannen. Dus kan enkel advies geven geen druk op leggen en rustig volwassen laten worden.

Hier wordt ook best wat geknaagd hoor voor wat rust.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:46

Bij mijn sensitive werkhond is rust het alle alle aller aller lastigst. Dus mijn tip zou zijn: focus op rust en evenwicht, mentale balans zonder teveel stress.

Zie het als een kneiter strakke stuiterende Arabische Volbloed, gas zit er ruim op, maar de stuur en rem..., vooral de rem zonder nijd, die vergt veel liefde.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:48

Was verder nog wel nieuwsgierig.. :o
Welke dingen kom je eigenlijk tegen die je schaart onder “we moeten met elkaar leren werken”?

Niet banketstaaf maar poetsen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 24 bezoekers