CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 17:48

*knhs
Dressuur

Afbeelding
Edward Gal en Glock's Zonik N.O.P. Foto: CHIO Rotterdam

De Nederlandse dressuurruiters zijn het CHIO Rotterdam sterk begonnen. Na de Grand Prix, het eerste onderdeel van de FEI Nations Cup, staan de ruiters van bondscoach Rien van der Schaft op een voorlopige eerste plaats. In het individuele klassement was Edward Gal met zijn toppaard Glock’s Zonik N.O.P. de beste.

Voor Nederland opende Hans Peter Minderhoud met Glock’s Dream Boy vanmorgen de dans met een sterke proef die goed was voor 73%. Tweede Nederlandse starter Emmelie Scholtens reed de beeldschone Apache vervolgens naar een hele knappe 74.261%. Edward Gal reed daarna als derde een zeer stabiele en fraaie proef met Glock’s Zonik N.O.P. Hun score van 76.975% bleek uiteindelijk goed voor de overwinning. Voor Nederland verscheen Madeleine Witte-Vrees met Cennin als laatste in de ring. De combinatie kreeg helaas teveel fouten en liet een teleurstellende score van 70.522% noteren.

Bondscoach tevreden
Bondscoach Rien van der Schaft is tevreden na afloop. “Dit is een goed begin”, zegt hij. “Drie van de vier hebben echt goed gereden. Het was wat ik er van verwacht en gehoopt had. Als je hier wint met deze punten zoals Edward nu gedaan heeft, is dat natuurlijk echt heel goed. Alleen Madeleine Witte ging niet goed. Haar paard Cennin was ineens heel kijkerig en gespannen, iets wat hij eigenlijk nooit is. In de training leek het heel goed, dan is dit natuurlijk even een baal moment, maar daar komt ze zeker weer overheen en dan gaan we er weer vol tegenaan. ”

Landenklassement
Het landenklassement wordt in Rotterdam opgemaakt aan de hand van plaatsingspunten waarbij het resultaat van de beste drie combinaties per land telt. Na dit eerste onderdeel gaat Nederland aan de leiding in de FEI Nations Cup op de voet gevolgd door Zweden. Zaterdag gaat de FEI Nations Cup verder. Dan rijden per land twee ruiters de Grand Prix Special en twee ruiters verschijnen aan de start in de Kur. Ook dan wordt uiteraard weer gewerkt met plaatsingspunten en tellen weer de beste drie resultaten per land.

Uitslag Grand Prix CHIO Rotterdam, tevens 1e onderdeel FEI Nations Cup
1.Edward Gal – Glock’s Zonik N.O.P., 76.957%
2. Therese Nilshagen (Zwe) – Dante Weltino, 76.152%
3. Patrick Kittel (Zwe) – Well Done de la Roche CMF, 75.804%
4. Emmelie Scholtens – Apache, 74.261%
8. Hans Peter Minderhoud – Glock’s Dream Boy, 73.00%
12. Madeleine Witte-Vrees – Cennin, 70.522%

Tussenstand FEI Nations Cup
1. Nederland, 13 punten
2. Zweden, 15 punten
3. Verenigde Staten, 18 punten

Bekijk de Grand Prix hieronder terug:


Kijk hier voor alle uitslagen.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:31

Super knap. Maar als Duitsland met hun sterkste team komt, Laura Graves er wel bij is, en het GB team ook, dan ben ik erg benieuwd hoe het er dan uit gaat zien :-)

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:34

Getup schreef:
Super knap. Maar als Duitsland met hun sterkste team komt, Laura Graves er wel bij is, en het GB team ook, dan ben ik erg benieuwd hoe het er dan uit gaat zien :-)


Ja maar die zijn er niet, dus kun je toch genieten van hoe nederland het wel goed doet :D

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:00

Oh tuurlijk wel, hoop,dat ze winnen!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:13

Goed gedaan!

Opvallend vind ik dat er maar liefst 3 Rubin Royal nakomelingen in het klassement staan.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:24

Getup schreef:
Super knap. Maar als Duitsland met hun sterkste team komt, Laura Graves er wel bij is, en het GB team ook, dan ben ik erg benieuwd hoe het er dan uit gaat zien :-)


Inderdaad...

Maar dergelijke berichtgeving hoort er natuurlijk bij. Chauvinisme :D
We zijn helaas nog lang niet terug aan de top.

Misschien wel goed, tijd om de ogen te openen voor duurzame dressuursport in Nederland. In meerdere opzichten.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:28

Ze presteren bijna allemaal naar kunnen, dus dat is prima en positief, maar ja, ik bekijk zulke dingen toch wel vanuit een groter geheel en ben te nuchter om de vlag nu uit te hangen wat onze kansen in Tryon betreft. :D

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:39

Ik heb online meegekeken bij de GP en ik was blij verrast met de proef van Edward en Zonik. Die twee worden steeds meer een machtige combinatie en kunnen ons nog weleens gaan verrassen. Het beeld is in mijn ogen ook harmonieus dus daar kunnen ze niet op afgestraft worden. Echter, als Catherine Dufour en Cassidy weer in de ring komen zal het wel pittig worden, helemaal icm een Werth.


Ik heb de proef van Madeleine ook gezien en ondanks dat ik het haar never nooit na zal doen vind ik het jammer dat de proef bij haar altijd zo strak oogt. Ze heeft zo'n gaaf beestje.. Misschien is hij pittig te rijden of heeft zij last van spanning maar de hulpen zouden wel met iets meer nuance gegeven mogen worden. Dat zorgt al voor een heel ander beeld.

Anyway, ik ben heel benieuwd naar de special/kur :D

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:48

Dat bedoel ik, inderdaad. We hebben nu even geen Totilas en Parzival meer....

Zonik gaat zeker de goede kant op,hoop dat hij dit harmonische beeld kan houden. Cennin scoort meestal hoger als nu in Rotterdam , Apache gaat ook goed en lijkt stabieler. En Dreamboy is blijkbaar n grote belofte voor de toekomst.

Anne Meulendijks gaat vast ook nog wel hoger scoren , Diederik is er ook nog....uuuuh wie nog?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:49

Harvey, vergeet Rothenberger niet... weet niet of die naar Tryon gaat. Maar ik denk dat er weinig Nederlanders op het podium komen daar.

Wat vur zegt... de vlag kan nog niet uit. Heb zelf nog geen ritten gezien, maar ik ga er niet vanuit dat er tussen nu en Tryon zoveel ruimte/rek in zit...

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:51

Getup schreef:
Dat bedoel ik, inderdaad. We hebben nu even geen Totilas en Parzival meer....

Zonik gaat zeker de goede kant op,hoop dat hij dit harmonische beeld kan houden. Cennin scoort meestal hoger als nu in Rotterdam , Apache gaat ook goed en lijkt stabieler. En Dreamboy is blijkbaar n grote belofte voor de toekomst.

Anne Meulendijks gaat vast ook nog wel hoger scoren , Diederik is er ook nog....uuuuh wie nog?


Apache gaat niet vliegen ;)

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:51

Getup schreef:
Dat bedoel ik, inderdaad. We hebben nu even geen Totilas en Parzival meer....

Zonik gaat zeker de goede kant op,hoop dat hij dit harmonische beeld kan houden. Cennin scoort meestal hoger als nu in Rotterdam , Apache gaat ook goed en lijkt stabieler. En Dreamboy is blijkbaar n grote belofte voor de toekomst.

Anne Meulendijks gaat vast ook nog wel hoger scoren , Diederik is er ook nog....uuuuh wie nog?



Ik hoop echt op Anne Meulendijks!

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:55

Je hebt gelijk @Jeanine1990! Als Duitse Jessica meedoet en Werth én Catherine met Cassidy die allemaal gaan knallen heb je weinig ruimte meer voor een plek. Ik hoop op Edward zijn magie met Zonik maar ik ben er bang voor.. :-(

Laat staat als Dujardin straks weer mee doet op het hoogste niveau.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:12

Met Freestyle komt ze denk ik heel ver. Al mist die misschien nog wat routine?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:24

Janine1990 schreef:
Met Freestyle komt ze denk ik heel ver. Al mist die misschien nog wat routine?



Ja, dat weet ik wel zeker.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:44

Kijkt iemand nu toevallig?

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:51

Harvey1 schreef:
Kijkt iemand nu toevallig?


Ik!

Ik vind Emmelie Scholtens en Desperado ook echt een combinatie voor de toekomst. Een ontzettend gaaf paard is dat.

Maar Madeleine Witte-Vrees, nee daar wordt ik niet zo vrolijk van. Zag net ook haar proef met Charmeur maar dat is het gewoon niet. Oogt erg strak en gespannen. Nu heeft dit paard ook wel weinig ervaring op dit niveau en hij zal het ook wel spannend vinden, maar bij haar ziet elke proef er gespannen uit. Erg jammer, het zijn gave paarden.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:15

@emma_evg dat klopt inderdaad. Dat komt ook doordat ze haar hulpen te zichtbaar geeft! Het is de kunst om dit zo klein en minimaal mogelijk te doen. Ik zeg het maar weer: dit doe ik haar niet na op zo'n pittig hengst op zo'n hoog niveau maar daarom rijdt zij daar en ik rij ik nog geen M1. Haha!

Ik ben heel benieuwd naar Edward, Denise en Anne.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:23

Harvey1 schreef:
@emma_evg dat klopt inderdaad. Dat komt ook doordat ze haar hulpen te zichtbaar geeft! Het is de kunst om dit zo klein en minimaal mogelijk te doen. Ik zeg het maar weer: dit doe ik haar niet na op zo'n pittig hengst op zo'n hoog niveau maar daarom rijdt zij daar en ik rij ik nog geen M1. Haha!

Ik ben heel benieuwd naar Edward, Denise en Anne.


Mijn hulpen zie je ook vreselijk in het Z1. Mijn wedstrijdspanning die voor mij niet voelbaar is komt er heel zichtbaar uit. :')

Just saying... zie het meer over Madeleine. En het gaat bij haar op de kleinere concoursen juist hartstikke mooi. Althans, uit de media begrepen.

Je kan het je op dat niveau bijna niet voorstellen natuurlijk. Maar het is een mogelijkheid. Op een kleine wedstrijd bijna 75% en op grote concoursen 10% lager, is wel heel veel om verklaard te worden met buitenlandse jurys

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:36

Ze ziet er ook gespannen uit dus ja misschien speelt dat ook wel bij haar! Ze is gewoon maar een mens natuurlijk. :-)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:12

Fijn dat NL goed gaat, maar de waarde is beperkt. Zonder percentages boven de 80% kom je vrees ik niet op het podium bij de WEG....

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:11

Kendra schreef:
Fijn dat NL goed gaat, maar de waarde is beperkt. Zonder percentages boven de 80% kom je vrees ik niet op het podium bij de WEG....


In ieder geval niet individueel, daar heb ik ook niet zo veel vertrouwen in. Dat podium word waarschijnlijk gevuld door Werth, Dujardin en Du Four.

Maar opzich, als team hebben we best een kans. Er zijn nu toch wel een aantal combinaties die richting de 75% scoren (o.a. Minderhoud met Dream Boy, Scholtens met Apache, Witte-Vrees met Cennin) en natuurlijk Gal en Zonik die daar ruim overheen kunnen. Ik denk dat we met het team best een medaille kunnen halen. Maar ja, dan moet wel alles meezitten inderdaad en goud zal het niet worden denk ik.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: CHIO: Oranje dressuurteam opent sterk bij CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:17

Dressuur wel, springen vandaag was niet succesvol in de Grand Prix, hoop in de nations cup zondag beter..

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:00

emma_evg schreef:
Kendra schreef:
Fijn dat NL goed gaat, maar de waarde is beperkt. Zonder percentages boven de 80% kom je vrees ik niet op het podium bij de WEG....


In ieder geval niet individueel, daar heb ik ook niet zo veel vertrouwen in. Dat podium word waarschijnlijk gevuld door Werth, Dujardin en Du Four.

Maar opzich, als team hebben we best een kans. Er zijn nu toch wel een aantal combinaties die richting de 75% scoren (o.a. Minderhoud met Dream Boy, Scholtens met Apache, Witte-Vrees met Cennin) en natuurlijk Gal en Zonik die daar ruim overheen kunnen. Ik denk dat we met het team best een medaille kunnen halen. Maar ja, dan moet wel alles meezitten inderdaad en goud zal het niet worden denk ik.


Dream Boy scoort internationaal op eigen bodem 73%
Tryon ligt aan de andere kant van de wereld, paard heeft nog nooit gevlogen...

Apache gaat volgens mij niet eens vliegen, paard is niet de makkelijkste op reis...

Cennin scoort zeer wisselvallig....

En Gal komt een heel eind hoor, maar in vergelijking met de besten op dit moment, mist er toch vaak een stuk ontspanning en harmonie. Wat kennelijk (en natuurlijk terecht) een steeds grotere rol gaat spelen.

Ik denk dat een teamgemiddelde van 73/74 het hoogst haalbare is. En ik denk dat dit niet genoeg is tegenover Duitsland, GB, Amerika en vlak Zweden en Denemarken niet uit...

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 00:24

Janine1990 schreef:
Harvey1 schreef:
@emma_evg dat klopt inderdaad. Dat komt ook doordat ze haar hulpen te zichtbaar geeft! Het is de kunst om dit zo klein en minimaal mogelijk te doen. Ik zeg het maar weer: dit doe ik haar niet na op zo'n pittig hengst op zo'n hoog niveau maar daarom rijdt zij daar en ik rij ik nog geen M1. Haha!

Ik ben heel benieuwd naar Edward, Denise en Anne.


Mijn hulpen zie je ook vreselijk in het Z1. Mijn wedstrijdspanning die voor mij niet voelbaar is komt er heel zichtbaar uit. :')

Just saying... zie het meer over Madeleine. En het gaat bij haar op de kleinere concoursen juist hartstikke mooi. Althans, uit de media begrepen.

Je kan het je op dat niveau bijna niet voorstellen natuurlijk. Maar het is een mogelijkheid. Op een kleine wedstrijd bijna 75% en op grote concoursen 10% lager, is wel heel veel om verklaard te worden met buitenlandse jurys


Daar kreeg die ook elke pas een uhh ophouding! Is ook andere concurrentie ;) Ik doe het haar niet na hoor :+

Vond Edward en Zonik juist heel mooi ontspannen! Zijn de pi en pa die beter zouden kunnen verder een heel mooi beeld :j