Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:36


theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:43

Even voor de duidelijkheid: mijn opmerking was niet negatief als in dat ze niet mochten staken, maar meer dat je als je in een supermarkt werkt best wel 3 uur kan werken zonder pauze. Op een bus op zich ook, maar daar staat er iets meer op het spel. Als je bijna in je broek plast in de supermarkt kan je altijd nog naar een wc rennen, je kan moeilijk je bus langs de snelweg parkeren en even in de bosjes gaan, zegmaar.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:56

theadora99 schreef:
Even voor de duidelijkheid: mijn opmerking was niet negatief als in dat ze niet mochten staken, maar meer dat je als je in een supermarkt werkt best wel 3 uur kan werken zonder pauze. Op een bus op zich ook, maar daar staat er iets meer op het spel. Als je bijna in je broek plast in de supermarkt kan je altijd nog naar een wc rennen, je kan moeilijk je bus langs de snelweg parkeren en even in de bosjes gaan, zegmaar.

In mijn ogen is die vergelijking niet te maken. Bus is in mijn ogen heel anders dan een supermarkt. Als een chauffeur 3 uur aaneengesloten rijdt, is dat best pittig en het moet veilig blijven. Zeker omdat zij naast zichzelf, ook nog andere mensen in hun vervoersmiddel hebben zitten. Dus ik kan me ook goed voorstellen dat zij net wat meer behoeftes hebben aan pauze dan een gemiddeld beroep. Naast dat zij aan diensttijden gebonden zijn en eigenlijk dus niet zomaar een tankstation bij wijze van op kunnen rijden, zoals een vrachtwagenchauffeur. Desalniettemin, juist door die korte pauzes en geen plaspauzes, gebeurt het dat chauffeurs de bus aan de kant zetten om op die manier toch even te plassen, omdat er anders geen tijd voor is.

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:58

Ik merkte het bij mezelf ook met rijden voor vakantie, na 2,5 uur wilde ik echt stoppen en zeker een half uur pauzeren omdat ik het anders onverantwoord vond om door te rijden.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:06

Jans schreef:
Ik merkte het bij mezelf ook met rijden voor vakantie, na 2,5 uur wilde ik echt stoppen en zeker een half uur pauzeren omdat ik het anders onverantwoord vond om door te rijden.

Toevallig vorig jaar een chauffeur gesproken, die de hele dag een bepaalde lijn reed omdat die dienst zo in elkaar zat. Hij vertelde me dat juist snelwegen nog extra link zijn om te rijden, vanwege het feit dat je daar snel moe van wordt. Als je dat dus een paar uur doet en je krijgt te weinig pauze, is het vrij link. In zijn geval moest hij 8.5 uur snelweg rijden die dag en relatief te weinig pauze. Dat vind ik dan ook zeker een kwalijke zaak.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:28

De stakingen worden uitgesteld naar woensdag en gaan 72 uur duren. In Groningen in elk geval.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:29


alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:44

Nayomie schreef:
Jans schreef:
Ik merkte het bij mezelf ook met rijden voor vakantie, na 2,5 uur wilde ik echt stoppen en zeker een half uur pauzeren omdat ik het anders onverantwoord vond om door te rijden.

Toevallig vorig jaar een chauffeur gesproken, die de hele dag een bepaalde lijn reed omdat die dienst zo in elkaar zat. Hij vertelde me dat juist snelwegen nog extra link zijn om te rijden, vanwege het feit dat je daar snel moe van wordt. Als je dat dus een paar uur doet en je krijgt te weinig pauze, is het vrij link. In zijn geval moest hij 8.5 uur snelweg rijden die dag en relatief te weinig pauze. Dat vind ik dan ook zeker een kwalijke zaak.


8,5 uur rijden met het minimum aan pauze is eerder regel dan uitzondering en blokken van 4uur ook.

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:45

alex66 schreef:
Nayomie schreef:
Toevallig vorig jaar een chauffeur gesproken, die de hele dag een bepaalde lijn reed omdat die dienst zo in elkaar zat. Hij vertelde me dat juist snelwegen nog extra link zijn om te rijden, vanwege het feit dat je daar snel moe van wordt. Als je dat dus een paar uur doet en je krijgt te weinig pauze, is het vrij link. In zijn geval moest hij 8.5 uur snelweg rijden die dag en relatief te weinig pauze. Dat vind ik dan ook zeker een kwalijke zaak.


8,5 uur rijden met het minimum aan pauze is eerder regel dan uitzondering en blokken van 4uur ook.

Klopt, en snap dat daar verandering in moet komen.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:58

alex66 schreef:
Even voor de duidelijkheid een buschauffeur heeft te maken met de zelfde rij en rust tijden als een vrachtwagenchauffeur, daarom vallen er zoveel ritten uit. Er komt gewoon een moment dat je pauze moet nemen ook als staat er dan een bus stil. Ook daar wordt voor gestaakt, wij willen gewoon op een normale manier ons werk kunnen doen en mensen veilig van a naar b brengen.


Dit is niet correct.
Doordat de lijndiensten met een vaste dienstregeling rijden hebben ze een uitzondering op de normale rij en rusttijden wet omdat er anders geen dienstregeling op te bouwen is.
Ze hoeven dus niet om de zoveel tijd verplicht 45 minuten achtereen te rusten. Dit mag i.c.m. eindpuntrust verdeeld worden.
Dé clue is ook voornamelijk dat de rijtijden zo onder druk staan dat de pauzes nu te kort worden én die eindpuntrust er niet is en men van bovenaf liefst sommeert om door te rijden. Dat is dus ook nog eens strafbaar!

Koos paardloos :(

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:00

Staking uitgesteld tot woensdag

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:28

Nayomie schreef:
theadora99 schreef:
Even voor de duidelijkheid: mijn opmerking was niet negatief als in dat ze niet mochten staken, maar meer dat je als je in een supermarkt werkt best wel 3 uur kan werken zonder pauze. Op een bus op zich ook, maar daar staat er iets meer op het spel. Als je bijna in je broek plast in de supermarkt kan je altijd nog naar een wc rennen, je kan moeilijk je bus langs de snelweg parkeren en even in de bosjes gaan, zegmaar.

In mijn ogen is die vergelijking niet te maken. Bus is in mijn ogen heel anders dan een supermarkt. Als een chauffeur 3 uur aaneengesloten rijdt, is dat best pittig en het moet veilig blijven. Zeker omdat zij naast zichzelf, ook nog andere mensen in hun vervoersmiddel hebben zitten. Dus ik kan me ook goed voorstellen dat zij net wat meer behoeftes hebben aan pauze dan een gemiddeld beroep. Naast dat zij aan diensttijden gebonden zijn en eigenlijk dus niet zomaar een tankstation bij wijze van op kunnen rijden, zoals een vrachtwagenchauffeur. Desalniettemin, juist door die korte pauzes en geen plaspauzes, gebeurt het dat chauffeurs de bus aan de kant zetten om op die manier toch even te plassen, omdat er anders geen tijd voor is.


Ja nee, we zeggen hetzelfde. Mensen hier zeggen dat zij geen pauze krijgen in een supermarkt, en op Facebook ook enorm veel, dus of zij dan ook maar moeten gaan staken, maar dat is iets heel anders dan bij de buschauffeurs.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:33

corine1981 schreef:
alex66 schreef:
Even voor de duidelijkheid een buschauffeur heeft te maken met de zelfde rij en rust tijden als een vrachtwagenchauffeur, daarom vallen er zoveel ritten uit. Er komt gewoon een moment dat je pauze moet nemen ook als staat er dan een bus stil. Ook daar wordt voor gestaakt, wij willen gewoon op een normale manier ons werk kunnen doen en mensen veilig van a naar b brengen.


Dit is niet correct.
Doordat de lijndiensten met een vaste dienstregeling rijden hebben ze een uitzondering op de normale rij en rusttijden wet omdat er anders geen dienstregeling op te bouwen is.
Ze hoeven dus niet om de zoveel tijd verplicht 45 minuten achtereen te rusten. Dit mag i.c.m. eindpuntrust verdeeld worden.
Dé clue is ook voornamelijk dat de rijtijden zo onder druk staan dat de pauzes nu te kort worden én die eindpuntrust er niet is en men van bovenaf liefst sommeert om door te rijden. Dat is dus ook nog eens strafbaar!


Een vrachtwagenchauffeur mag de pauze ook knippen in bv 15 min en 30 min grote verschil is dat dat wel gecontroleerd wordt en wij niet.

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:27

alex66 schreef:
corine1981 schreef:

Dit is niet correct.
Doordat de lijndiensten met een vaste dienstregeling rijden hebben ze een uitzondering op de normale rij en rusttijden wet omdat er anders geen dienstregeling op te bouwen is.
Ze hoeven dus niet om de zoveel tijd verplicht 45 minuten achtereen te rusten. Dit mag i.c.m. eindpuntrust verdeeld worden.
Dé clue is ook voornamelijk dat de rijtijden zo onder druk staan dat de pauzes nu te kort worden én die eindpuntrust er niet is en men van bovenaf liefst sommeert om door te rijden. Dat is dus ook nog eens strafbaar!


Een vrachtwagenchauffeur mag de pauze ook knippen in bv 15 min en 30 min grote verschil is dat dat wel gecontroleerd wordt en wij niet.


Klopt maar de vrachtwagenchauffeur moet aaneengesloten minimaal 1x een half uur hebben, dat is bij de bus dus niet.
Overigens mogen die ook niet altijd knippen, ligt aan de totale dagindeling.

Maar een dienst met 45 minuten aaneengesloten pauze hebben wij niet. Wél diensten van over de 9 uur met 2x een kwartier pauze en dan liefst op lijnen waar je amper eindpuntrust hebt...

Die eindpuntrust is echter de reden waarom het OV een uitzondering op de reguliere rij en rusttijden heeft. Dus wanneer die dan óók nog in het gedrang komt wordt het extra zwaar en uiteindelijk misschien zelfs gevaarlijk.

Koos paardloos :(

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:04

Banjer schreef:
Staking uitgesteld tot woensdag


Ha mooi zo!
(...sprak ik als FNV-lid.)

Dreigen met staking kan een vastzittend conflict weer vlot trekken.
(En sowieso baal ik dat de rechter het verboden heeft om publieksvriendelijke acties zoals 'gratis openbaar vervoer' te doen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:27

Bij ons in Utrecht gaan ze juist vanaf woensdag weer normaal proberen te rijden maar staken ze wel maandag en dinsdag. :?

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:52

Iloveiswan schreef:
Is nog lastig :p fietsen is geen optie. Heb geen auto of rijbewijs en carpoolen en liften zou ook niet lukken. Ja misschien een dorp verder maar ik reis elke dag 6 uur met ov. Kan bij mijn ouders slapen maar dan nog kom ik niet op het werk. Is dan een uur nog met de bus vanaf hun en heb daar geen fiets :=
Thuis dus wel een fiets maar die mag de bus niet in en ik reis anderhalf uur tot ik bij de trein ben.

En Ehm ken eigenlijk niet veel mensen bij mij thuis in de buurt. Geen vrienden en familie wonen allemaal andere provincies _O-

Edit: werk weet hiervan en denken ook mee en proberen oplossingen te vinden. Werk op eenmans locaties dus meerijden met collega kan ook niet


Ik probeer mee te denken, maar is er geen collega met een ( vouw) fiets die je kunt lenen?
Of een OV fiets? ( die staan hier overal bij de stations en zelfs in de stad)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:05

Of een oproep op de lokale weggeefhoek voor een carpoolrit.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 00:02

Ze gaan staken tijdens TT hier := maken ze geen vrienden mee.

I am because you were

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 01:11

Ik moet morgen via Schiphol naar Zwolle en moet dan toeslag betalen. Of via Gouda met de snelbus zonder toeslag, maar dan wel een uur langer onderweg. :+
Eerder een irritatie dan een grote ergernis trouwens, werkzaamheden moeten ook gebeuren...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:00

Qbuzz rijdt toch wel minder of niet in Groningen en Drenthe.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:01

magda_90 schreef:
Qbuzz rijdt toch wel minder of niet in Groningen en Drenthe.

Vandaag al?

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:07

magda_90 schreef:
Qbuzz rijdt toch wel minder of niet in Groningen en Drenthe.


Ik hoop het toch niet :=

Rock this day like there is no tomorrow

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:18

We gaan het zo zien.. Anders moet ik snel een ov fiets huren :o

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:19

Ja ik moet anders met de auto naar de stad, zou zonde zijn van mn studenten ov, de auto is voor “nood”

Rock this day like there is no tomorrow

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, Loreke2 en 160 bezoekers