Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
theadora99 schreef:Even voor de duidelijkheid: mijn opmerking was niet negatief als in dat ze niet mochten staken, maar meer dat je als je in een supermarkt werkt best wel 3 uur kan werken zonder pauze. Op een bus op zich ook, maar daar staat er iets meer op het spel. Als je bijna in je broek plast in de supermarkt kan je altijd nog naar een wc rennen, je kan moeilijk je bus langs de snelweg parkeren en even in de bosjes gaan, zegmaar.
Jans schreef:Ik merkte het bij mezelf ook met rijden voor vakantie, na 2,5 uur wilde ik echt stoppen en zeker een half uur pauzeren omdat ik het anders onverantwoord vond om door te rijden.
Destination schreef:De stakingen worden uitgesteld naar woensdag en gaan 72 uur duren. In Groningen in elk geval.
Nayomie schreef:Jans schreef:Ik merkte het bij mezelf ook met rijden voor vakantie, na 2,5 uur wilde ik echt stoppen en zeker een half uur pauzeren omdat ik het anders onverantwoord vond om door te rijden.
Toevallig vorig jaar een chauffeur gesproken, die de hele dag een bepaalde lijn reed omdat die dienst zo in elkaar zat. Hij vertelde me dat juist snelwegen nog extra link zijn om te rijden, vanwege het feit dat je daar snel moe van wordt. Als je dat dus een paar uur doet en je krijgt te weinig pauze, is het vrij link. In zijn geval moest hij 8.5 uur snelweg rijden die dag en relatief te weinig pauze. Dat vind ik dan ook zeker een kwalijke zaak.
alex66 schreef:Nayomie schreef:Toevallig vorig jaar een chauffeur gesproken, die de hele dag een bepaalde lijn reed omdat die dienst zo in elkaar zat. Hij vertelde me dat juist snelwegen nog extra link zijn om te rijden, vanwege het feit dat je daar snel moe van wordt. Als je dat dus een paar uur doet en je krijgt te weinig pauze, is het vrij link. In zijn geval moest hij 8.5 uur snelweg rijden die dag en relatief te weinig pauze. Dat vind ik dan ook zeker een kwalijke zaak.
8,5 uur rijden met het minimum aan pauze is eerder regel dan uitzondering en blokken van 4uur ook.
alex66 schreef:Even voor de duidelijkheid een buschauffeur heeft te maken met de zelfde rij en rust tijden als een vrachtwagenchauffeur, daarom vallen er zoveel ritten uit. Er komt gewoon een moment dat je pauze moet nemen ook als staat er dan een bus stil. Ook daar wordt voor gestaakt, wij willen gewoon op een normale manier ons werk kunnen doen en mensen veilig van a naar b brengen.
Nayomie schreef:theadora99 schreef:Even voor de duidelijkheid: mijn opmerking was niet negatief als in dat ze niet mochten staken, maar meer dat je als je in een supermarkt werkt best wel 3 uur kan werken zonder pauze. Op een bus op zich ook, maar daar staat er iets meer op het spel. Als je bijna in je broek plast in de supermarkt kan je altijd nog naar een wc rennen, je kan moeilijk je bus langs de snelweg parkeren en even in de bosjes gaan, zegmaar.
In mijn ogen is die vergelijking niet te maken. Bus is in mijn ogen heel anders dan een supermarkt. Als een chauffeur 3 uur aaneengesloten rijdt, is dat best pittig en het moet veilig blijven. Zeker omdat zij naast zichzelf, ook nog andere mensen in hun vervoersmiddel hebben zitten. Dus ik kan me ook goed voorstellen dat zij net wat meer behoeftes hebben aan pauze dan een gemiddeld beroep. Naast dat zij aan diensttijden gebonden zijn en eigenlijk dus niet zomaar een tankstation bij wijze van op kunnen rijden, zoals een vrachtwagenchauffeur. Desalniettemin, juist door die korte pauzes en geen plaspauzes, gebeurt het dat chauffeurs de bus aan de kant zetten om op die manier toch even te plassen, omdat er anders geen tijd voor is.
corine1981 schreef:alex66 schreef:Even voor de duidelijkheid een buschauffeur heeft te maken met de zelfde rij en rust tijden als een vrachtwagenchauffeur, daarom vallen er zoveel ritten uit. Er komt gewoon een moment dat je pauze moet nemen ook als staat er dan een bus stil. Ook daar wordt voor gestaakt, wij willen gewoon op een normale manier ons werk kunnen doen en mensen veilig van a naar b brengen.
Dit is niet correct.
Doordat de lijndiensten met een vaste dienstregeling rijden hebben ze een uitzondering op de normale rij en rusttijden wet omdat er anders geen dienstregeling op te bouwen is.
Ze hoeven dus niet om de zoveel tijd verplicht 45 minuten achtereen te rusten. Dit mag i.c.m. eindpuntrust verdeeld worden.
Dé clue is ook voornamelijk dat de rijtijden zo onder druk staan dat de pauzes nu te kort worden én die eindpuntrust er niet is en men van bovenaf liefst sommeert om door te rijden. Dat is dus ook nog eens strafbaar!
alex66 schreef:corine1981 schreef:
Dit is niet correct.
Doordat de lijndiensten met een vaste dienstregeling rijden hebben ze een uitzondering op de normale rij en rusttijden wet omdat er anders geen dienstregeling op te bouwen is.
Ze hoeven dus niet om de zoveel tijd verplicht 45 minuten achtereen te rusten. Dit mag i.c.m. eindpuntrust verdeeld worden.
Dé clue is ook voornamelijk dat de rijtijden zo onder druk staan dat de pauzes nu te kort worden én die eindpuntrust er niet is en men van bovenaf liefst sommeert om door te rijden. Dat is dus ook nog eens strafbaar!
Een vrachtwagenchauffeur mag de pauze ook knippen in bv 15 min en 30 min grote verschil is dat dat wel gecontroleerd wordt en wij niet.
Banjer schreef:Staking uitgesteld tot woensdag
Iloveiswan schreef:Is nog lastig :p fietsen is geen optie. Heb geen auto of rijbewijs en carpoolen en liften zou ook niet lukken. Ja misschien een dorp verder maar ik reis elke dag 6 uur met ov. Kan bij mijn ouders slapen maar dan nog kom ik niet op het werk. Is dan een uur nog met de bus vanaf hun en heb daar geen fiets
Thuis dus wel een fiets maar die mag de bus niet in en ik reis anderhalf uur tot ik bij de trein ben.
En Ehm ken eigenlijk niet veel mensen bij mij thuis in de buurt. Geen vrienden en familie wonen allemaal andere provincies
Edit: werk weet hiervan en denken ook mee en proberen oplossingen te vinden. Werk op eenmans locaties dus meerijden met collega kan ook niet