Pech voor koper van dood paard

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Pech voor koper van dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 19:24

Bokt.nl / Horses.nl
Juridisch
Afbeelding
Foto: Amanda


Wanneer is een paard – en alle risico’s die daarbij horen – bij verkoop daadwerkelijk van de koper? Daarover deed het Gerechtshof Amsterdam onlangs uitspraak. De Quarter Horse-merrie Casey werd op 18 mei 2015 verkocht, maar overleed twee dagen daarna onverwachts aan koliek. Net zoals de kantonrechter besliste het Gerechtshof dat Casey al van de koper was, ook al had die de papieren nog niet in ontvangst genomen en was het koopcontract nog niet ondertekend.

Lees het artikel verder op Horses.nl.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Pech voor koper van dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:28

Duidelijk verhaal. Wel vreselijke pech zeg... :(

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:51

ja duidelijk zat.. dier was al verkocht betaald en weg gebracht naar de manege door de verkoper en de papieren a afgegeven.... dus geleverd.

gewoon dikke pech voor de koper.

The end

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Pech voor koper van dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:26

Wat zuur zeg .....

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pech voor koper van dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:10

Terecht, maar inderdaad wel erg zuur voor de koper..geld en paard kwijt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pech voor koper van dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:44

Tja,logisch toch?
Ik snap niet waarom daarvoor naar een rechter gestapt wordt!

Hier ook ooit jaren terug kort na aankoop een dood paard....was een drachtige stermerrie......doodzonde,maar het blijven dieren die altijd ziek kunnen worden en sterven....

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:45

tengeltje11 schreef:
Tja,logisch toch?
Ik snap niet waarom daarvoor naar een rechter gestapt wordt!

Hier ook ooit jaren terug kort na aankoop een dood paard....was een drachtige stermerrie......doodzonde,maar het blijven dieren die altijd ziek kunnen worden en sterven....



Dacht hetzelfde! Nu ook nog eens de proceskosten kwijt. Heel zuur maar een logische uitspraak.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:54

Christiene schreef:
ja duidelijk zat.. dier was al verkocht betaald en weg gebracht naar de manege door de verkoper en de papieren a afgegeven.... dus geleverd.

gewoon dikke pech voor de koper.


Er staat: "et zoals de kantonrechter besliste het Gerechtshof dat Casey al van de koper was, ook al had die de papieren nog niet in ontvangst genomen en was het koopcontract nog niet ondertekend."

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:08

_Dracarys schreef:
Christiene schreef:
ja duidelijk zat.. dier was al verkocht betaald en weg gebracht naar de manege door de verkoper en de papieren a afgegeven.... dus geleverd.

gewoon dikke pech voor de koper.


Er staat: "et zoals de kantonrechter besliste het Gerechtshof dat Casey al van de koper was, ook al had die de papieren nog niet in ontvangst genomen en was het koopcontract nog niet ondertekend."


De manege had de papieren in ontvangst genomen voor de koper. Hiermee was de transactie al gedaan.
Wel ontzettend zuur voor de koper.

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:18

Zoiets is altijd een risicovol moment.Ook voor het paard. Door stress van verhuizing kunnen ze ook sneller koliek krijgen.Wel heel vervelend voor iedereen.Het paard was al geleverd,dat is duidelijk.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:37

anjali schreef:
Zoiets is altijd een risicovol moment.Ook voor het paard. Door stress van verhuizing kunnen ze ook sneller koliek krijgen.Wel heel vervelend voor iedereen.Het paard was al geleverd,dat is duidelijk.


Paard was niet verhuisd, maar bleef nog een maand op de stal waar het paard al stond. Niks stress dus. Gewoon echt pech dus...

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Pech voor koper van dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:14

Ik heb het hier ook bijna gehad.
Paard gekocht van vrienden.
Stond al bij mij thuis. Maar nog niet betaald.
3 dagen na aankoop slokdarm verstopping.
Kantje boord gehaald.
Maar veel dierenarts kosten.

Tja. Das pech voor mij.
Heb niet eens met hun over de kosten gehad.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:16

Ibbel schreef:
anjali schreef:
Zoiets is altijd een risicovol moment.Ook voor het paard. Door stress van verhuizing kunnen ze ook sneller koliek krijgen.Wel heel vervelend voor iedereen.Het paard was al geleverd,dat is duidelijk.


Paard was niet verhuisd, maar bleef nog een maand op de stal waar het paard al stond. Niks stress dus. Gewoon echt pech dus...

Ik meende dat het paard afgeleverd was op de stal waar de nieuwe eigenaar het in pension wilde hebben? Dat ze dus wel verplaatst was?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:19

Ik lees het ‘t zelfde als Ibbel, paard is blijven staan.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:31

Heb het 6 jaar geleden zelf ook gehad, paard lag volgende dag al dood door de omheining heen, had een gekantelde milt gekregen.
Jammer maar helaas, het heeft toen niet zo mogen zijn.
Wat ik wel zuur vond was dat de mevrouw waar ik haar van gekocht had boos was op mij, wij zouden niet goed voor het paard hebben gezorgd...... :Y)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:37

Daphara schreef:
Ik lees het ‘t zelfde als Ibbel, paard is blijven staan.

Zo begrijp ik het ook.

Ik vind de situatie helemaal niet zo eenvoudig.

Als het paard naar een andere manege was verhuisd had ik de uitspraak wel begrepen.
Nu zijn er in mijn ogen zaken die je verschillend kan uitleggen.

Misschien dat zelfs een andere rechter andere zaken belangrijker vind.
Soms denk ik dat rechters iets zoeken om van het probleem af te komen omdat het een anders een Salomons oordeel wordt/is. Voor beide partijen heel zuur, en zeker voor de koper.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:39

Ik heb het ook gehad, heb netjes een ander paard gekregen. Was de schuld van de verkoper dat paard dood was.
Ik vond het een magere troost (was er natuurlijk echt kapot van, want ik had dat paard gekozen waar ik klik mee had), maar toch blij dat ik een ander paard in de plaats had. Mijn geld kon ze niet terug geven, voorschot van 2000 euro (was gelukkig wel volle broer van het paard dat ik in ruil kreeg)
Die heeft mij nu al drie schitterende veulens gegeven.
Als paard sterft voordat de transactie plaats gevonden heeft en die staat nog bij de verkoper (dus nog geen handtekening voor verkoop, geen papieren in handen), lijkt het me netjes dat de verkoper de aankoop annuleert en geld terug geeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pech voor koper van dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:42

Ik heb het ook gehad. Paard gekocht en zou meteen 2 weken mee gaan op kamp.
Op de terugreis werd ze plots wagenziek. Ik wilde haar laten staan en een DA bellen, maar mijn reisgezelschap was heel stellig dat hij haar kon uitladen.
Dat ging mis en ze klapte achterover de trailer uit. Nek gebroken en op slag dood.
Niet de schuld van de verkoper natuurlijk, maar zuur was het wel. Ik heb er nog heel lang last van gehad.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Nikass

Berichten: 16554
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:48

Ik kan me wel voorstellen dat als het contract nog niet getekend is dat je twijfelt wie nu de eigenaar is en dat je dat aan een rechter vraagt.

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Re: Pech voor koper van dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:11

Spreekt wel voor zich lijkt me, maar wel verschrikkelijk zuur..

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:14

tengeltje11 schreef:
Tja,logisch toch?
Ik snap niet waarom daarvoor naar een rechter gestapt wordt!

Hier ook ooit jaren terug kort na aankoop een dood paard....was een drachtige stermerrie......doodzonde,maar het blijven dieren die altijd ziek kunnen worden en sterven....


Interessante woordkeuze := "doodzonde"

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AfricanLady, DWensink, lukka63, rosak, runnerfan en 25 bezoekers