KWPN-hengst Damiro B overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

KWPN-hengst Damiro B overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:06

kwpn
In Memoriam


Op 33-jarige leeftijd is Damiro B, het fokproduct van Wim van Dam, overleden. Damiro B (uit Torette ster pref van Almé) is een van Ramiro zijn bekendste goedgekeurde zonen.

In 1988 slaagde Damiro met 84,5 punten voor het verrichtingsonderzoek en ontving hij onder andere 9’s voor zijn galop, springen onder de man en karakter. Vervolgens won hij in 1990 de hengstencompetitie. In 1994 won hij tijdens de Hengstenkeuring in ’s-Hertogenbosch het 1.45m en werd hij later dat jaar derde op het Nederlands Kampioenschap onder Eric Willems Geeromsz. In de internationale springsport werd hij uitgebracht door Wout-Jan van der Schans en zij noteerde onder andere een derde plaats in de Grand Prix van Eindhoven en klasseringen in Rotterdam, Hickstead, Calgary en Genève.

Vervolgens is Damiro vertrokken naar Frankrijk waar hij de fokkerij bediende via Arnoud Gicquel. Hij meldde op zijn Facebookpagina: “Damiro B zal eeuwig in mijn hart gegrift blijven en zal in mijn ogen altijd de grootste zijn. Opa heeft ons verlaten, nadat hij 33 jaar is geworden afgelopen mei en na de geboorte van zijn duizendste veulen. Hulde aan jou die mijn leven heeft veranderd.”

Bij het KWPN zijn bijna 1.000 veulens van hem geregistreerd, waaronder vier die dit jaar zijn geboren. Daarnaast heeft hij drie KWPN-goedgekeurde zonen, 79 stermerries, 37 keurmerries, 13 elitemerries, 20 preferente merries, 27 prestatiemerries en 62 sportmerries voortgebracht. Enkele internationale springpaarden van Damiro zijn: Mr Itt (mv.Domspatz) onder Eric Willems Geeromsz, Impact (mv.Sultan) onder Dermott Lennon en de merrie’s Jaravola (mv.Nimmerdor) onder de Italiaanse Matteo Giunti en Jente (mv.Voltaire).

Zijn fokker Wim van Dam zei in 2013 het volgende over Damiro in IDS20: "Hij is eigenlijk precies geworden wat ik had verwacht; een gezond en werkwillig, modern springpaard met veel techniek en vermogen, met maat en 'bloed'. Kortom een echt sportpaard."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:14

Zo zeg, dat is een prachtige leeftijd voor een hengst van die allure! Mijn vorige merrie was ook een veulen van Damiro, van moederskant was ze Gelders gefokt, een eigenzinnige, maar erg leuke merrie. Te klein gebleven om verder te kunnen dan de gewone stamboekopname, maar voor mij maakte dat niet uit. Nooit geweten dat Damiro zelf nog leefde!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN-hengst Damiro B overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:42

Dat wist ik ook niet, wel dat hij een eigenzinnige nafok gaf.

Mooie leeftijd behaald!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Suzanne F.

Berichten: 49152
Geregistreerd: 03-03-01

Re: KWPN-hengst Damiro B overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:38

Wauw, ik wist helemaal niet hij nog leefde! Wat een leeftijd. Ik kende vroeger een fijne Damiro uit een Amor x Doruto. Echt een goed dier was dat.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: KWPN-hengst Damiro B overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:02

Ik ben erg gecharmeerd van veel nakomelingen van Alme Z.
Damiro was ook zo’n geweldig paard.
Maar liefst 1000 Veulens op de wereld gezet, dus zijn bloed wordt gelukkig wel doorgevoerd.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: KWPN-hengst Damiro B overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:11

wauw wat een leeftijd zeg.

CoonArt

Berichten: 23285
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: KWPN-hengst Damiro B overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:11

33 Jaar zeg, wauwie! :oo :wow:

Have You Hugged Your Horse Today?

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:16

Mooie leeftijd! Ik heb zelf ook nog een Damiro x Variant x Folio gehad. Dat was een bijzonder dier, heeft aardig wat bloed onder mijn nagels vandaan gehaald maar toch goudeerlijk.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:09

inderdaad, mooie leeftijd, goede hengst met veel goede nakomelingen.
Sterkte voor de betrokkenen!

Leef: neem en geef!

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:00

Lou was een Damiro x Goudmid x Apollo, Karijn, ik herken jouw verhaal helemaal :D .

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:22

Hahaha, zelfde bouwjaar dus: 1993? Edit: die van jou van 1994.
Laatst bijgewerkt door karijn op 22-06-18 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt


Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: KWPN-hengst Damiro B overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:23

En veel nakomelingen hadden ook het typische scheve blesje :) Wij hebben er een hele fijne merrie uit gehad. Karakter zat, maar eenmaal voor je gewonnen deed ze alles.

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:39

karijn schreef:
Hahaha, zelfde bouwjaar dus: 1993? Edit: die van jou van 1994.


Ja, klopt 1994, officieel heette ze Marlou, mijn avatar is een fotootje van Lou.

Ze had een grote kol, zag eruit als Afrika qua vorm, en een flinke sneb.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: KWPN-hengst Damiro B overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:06

Fijne (eigenzinnige) merrie van hem gereden. Was echt verliefd op dat paard. Helaas toen niet kunnen kopen. :)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: KWPN-hengst Damiro B overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:46

Ik had een grote vos met een kolletje en achter halfwitte benen. Voor was hij vreselijk bokbenig. Fysiek een miskoop maarja kalverliefde...ik heb veel van hem geleerd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Annefleur200, BlueStocking, cariena1, Dirkje_Nero, DJZ, hiphorse, Lumi, Mitch_Beauty, Nientsje, Niika, pjer, Poekkie, SemrushBot en 88 bezoekers