Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:51

Ik ging met menstruatie-klachten naar de HA.
Die wilde een spiraal plaatsen en klaar. Toen ik zei dat ik daarover na wilde denken vond ie maar raar.
Daarna naar andere HA geweest. Zij nam meteen uitstrijkje en verwees me ook nog naar gynaecoloog voor inwendige echo.
Bleek een vleesboom te zijn.
Later PAP2 en HPV. Zowel cellen als vleesboom weggehaald en alsnog spiraal geplaatst.
Daarna uitstrijkje PAP1.
Nog geen jaar later weer erge menstruatie-klachten (heel erg bloeden en flinke buikkrampen). Meteen rechtstreeks naar gynaecoloog. Zat wederom een vleesboom, echter voor meer dan 50% in de baarmoederwand.
Inmiddels is mijn baarmoeder verwijderd (helaas zelf geen kinderen gekregen, maar inmiddels 44 jaar). Whoop whoop.. NOOIT meer ongesteld en nooit meer uitstrijkjes!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:00

Anoniem schreef:
Yes hier weer pap1 en geen hpv meer.
Dus ik ga terug naar het gewone bevolkingsonderzoek.


*\o/* *\o/* *\o/*

Yes!!
Gefeliciteerd...!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:43

Ik heb vandaag voor het eerst een oproep gekregen voor een uitstrijkje( ben 17 juni 30 jaar geworden )
Ik vertik het om naar de huisarts te gaan, maar las wel iets over zelf-onderzoek, heeft iemand daar ervaring mee ?

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:46

Waarom geen huisarts? Evt een gyn in het ziekenhuis( ja, kost wel eigen risico..)

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:49

Nee vind ik helemaal niks. Sinds ik een spiraal heb laten plaatsen en 5 jaar later heb laten verwijderen ben ik er helemaal panisch voor geworden. Geen gewroet meer daaronder door artsen :j

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:51

...behalve de huisarts kun je ook terecht bij eerstlijns klinieken mbt sexualiteit (rutgershuis, casa, etc).

Bij de huisarts kun je als dat goed voelt ook gewoon een afspraak met de assistente maken dat zij het uitstrijkje doet.

Mbt zelfonderzoek: je kunt bij het RIVM een zelftest mbt HPV aanvragen.
Let op 1: het enige wat deze test jou vertelt is of je HPV 'aan boord' hebt. Heb je dit niet, is je kans op BMHK uiterst klein.

Let op 2: ...als je panisch bent geworden heb je op korte termijn groot gelijk.
Op lange termijn: goed voor jezelf zorgen houdt in dat je noodzakelijke onderzoeken wel aandurft.
Ik snap er geen barst van dat ik ondanks gedoe (helaas veel onkunde en overbodige pijn) niet fobisch ben voor gynaecologie - maar als jij dat wel bent snap ik dat volkomen.
Opruimen dat trauma!
We leven in 2018 en we hebben emdr.

En ooit leerde ik van (:) nogal een aparte) bekkenbodem fysio om zelf een speculum in te brengen - erg nuttig.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:06

sunshine schreef:
Nee vind ik helemaal niks. Sinds ik een spiraal heb laten plaatsen en 5 jaar later heb laten verwijderen ben ik er helemaal panisch voor geworden. Geen gewroet meer daaronder door artsen :j

Tja, lees dit topic maar eens door. De meesten hier hebben erger voorkomen door naar de huisarts te gaan... Als uit de zelftest komt dat je HPV hebt zal er toch een uitstrijkje moeten worden gemaakt.
Verder wat Janneke zegt!

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:07

Niks aan toe te voegen.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:08

Snap dat het niet leuk is. Maar het gaat wel om je gezondheid.. je hoeft namelijk niet altijd klachten te hebben.
Ik heb afgelopen feb ook me eerste oproep gehad en gelijk een pap3b zonder klachten..

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:09

Sunshine, IK heb het zelfonderzoek gedaan en het beviel mij prima. Gelukkig geen HPV. Tanya heeft gelijk: mocht er HPV uit de zelftest komen dan moet je alsnog naar de Huisarts. Maar om te beginnen is die test prima. Goed uitgelegd. En prima te doen.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:25

Ik heb er naar gekeken maar het duurde dan allemaal zo lang voor de test zou komen, kwam allemaal k uit met verhuizing dan ook dus toch maar naar ha gegaan, achteraf dacht ik echt joh was dit het nou :+

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:58

Ik had de test binnen een week in huis.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:17

Op de website stond echt 3 of 4 maanden ofzo :oo

lisch

Berichten: 4648
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:44

Mijn uitslag was goed! Gelukkig! Krijg nu een oproep voor een echo.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:23

Wat fijn dat de uitslag er zo snel was :) En gelukkig een goede uitslag!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:38

Ik heb de zelfafname test aangevraagd.
Wel duurt het ongeveer 4 maanden voordat hij binnen komt, maargoed dat geeft niet.

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:55

Enerzijds snap ik je heel goed Sunshine. Anderzijds, als het wel foute boel is moet er alsnog een hoop gewroet worden en hoe ga je dat dan doen?

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:56

Als het moet dan moet het, maar zodra er nog niets aan de hand is wil ik niets aan mijn lichaam...

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:22

sunshine schreef:
Als het moet dan moet het, maar zodra er nog niets aan de hand is wil ik niets aan mijn lichaam...


Die van mij komt ook bijna....
Ik vind het heel raar dat dat zo lang moet duren...

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:25

Ik had de zelftest met een goede week thuis. Uitgevoerd en toen oproep van de huisarts dat het niet goed was. Daar een tweede test en daarna bij de gynaecoloog weer voor een test......het is soms iets anders.
Gelukkig zijn er testen

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:56

Ik heb de oproep ook binnen gekregen. Meteen een afspraak gemaakt met de huisarts. Woensdag wordt het uitstrijkje gemaakt. Ben eigenlijk bang voor de uitslag als ik het hier zo'n beetje lees. Heb echt een grote angst voor doktoren en alle ziekenhuis-achtige taferelen. Hoop op een goede uitslag.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:12

Ik las in de krant dat de vaccinatie graad dit jaar weer flink is gedaald. naar 42%.....schokkend.....is er tegen een potentieel dodelijke ziekte (of iig wel zwaar verminkende.....)beslist 58 % om niet te vaccineren..dat terwijl bijna iedereen ooit weleens een HPV besmetting zal oplopen.

Ik laat dochter zeker wel vaccineren
Laatst bijgewerkt door orkaan op 26-06-18 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:15

studiemiep schreef:
Ik las in de krant dat de vaccinatie graad dit jaar weer flink is gedaald. naar 42%.....schokkend.

Ik laat dochter zeker wel vaccineren

Hier wordt er geen vaccinatie gegeven. Ik ga voor haar liever voor structurele uitstrijkjes op vroegere leeftijd dan 30.

Hier zelf ook gedaan.

Er zijn zoveel bijwerkingen voor dat vaccin en er is nog zo weinig bekend wat het op latere leeftijd doet.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:21

Uitstrijkjes zijn leuk om op te sporen maar voorkomen is toch beter dan genezen. (want dan loop je altijd achter de feiten aan).

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:24

Hpv vaccin is maar voor 1 soort. Terwijl er heelveel soorten zijn die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.

Nee met alle bijwerkingen en wat dit later allemaal kan veroorzaken krijgen ze ze niet :(