Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 08:30

Dag bokkers,

Deze zomer gaat mijn paard 2,5 week mee naar de Ardennen naar behoorlijk heuvelachtig gebied.
Natuurlijk hier in Nederland niet echt voor te trainen maar toch ben ik zo goed als mogelijk bezig.

Even voor het plaatje:
We zullen in de Ardennen tochten van 2 tot 3 uur rijden, natuurlijk aangepast aan wat mijn paard aangeeft. We rijden in heuvelachtig gebied maar er zijn ook veel vlakke stukken. Voornamelijk veel stappen maar af en toe een stuk draf en galop waar de omgeving vlak is.

Wat we in Nederland doen:
Het betreft mijn 9 jarige PRE ruin welke een goede basisconditie heeft. We trainen zeker 5 keer per week.
Waarvan we 2 keer per week 1,5 -2 uur buitenrijden in vlot tempo. Veel draven en lange stukken galop waar we ook wat versnellen. Draven op zand maar op harde ondergrond.
Dan rijden we nog 1a2 keer in de bak waarbij we dressuurmatig bezig zijn. Maar ook af en toe springen/cavaletties
Dan longeer ik hem nog 1/2 keer per week waarbij we veel galopperen en balkjes draven.

Wat vergeet ik mee te nemen in mijn training?
En wat is nog goed om aan te denken?

Zo draaf ik bijvoorbeeld al veel op de weg om zijn pezen sterker te maken.

Zie ik wat over het hoofd?
Wie heeft er nog tips voor de laatste weken voorbereiding :)

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:42

Vergeet niet dat er veel stenen zijn in de ardennen en dat de paden stijl kunnen zijn. Weet niet of je dat heb geoefend? Over keien en grind rijden?

Wel heel gaaf trouwens met je eigen paard naar de ardennen!

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:47

Vooral niet te druk om maken.. Je paard heeft een goede basisconditie.. Dan komen jullie er echt wel.. :)
Veel plezier!

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 08:48

Amyd schreef:
Vergeet niet dat er veel stenen zijn in de ardennen en dat de paden stijl kunnen zijn. Weet niet of je dat heb geoefend? Over keien en grind rijden?

Wel heel gaaf trouwens met je eigen paard naar de ardennen!


Thanks! Ja ik ken zelf het gebied daar erg goed rijd er al 5 jaar alleen nog nooit mer mijn eigen paard. Stijle paden heb ik dus niet echt geoefend aangezien ik niet zou weten waar ik dit kan oefenen hier. Grind en keien wel

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:51

Voor "stijle" wegen zou je ook naar Montferland in Gelderland kunnen gaan, hier zijn paden met redelijke stijging voor zover dat kan in Nederland.
Dus mocht je een keertje tijd hebben en dat willen testen, dan is dat zeker een goede aanrader!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:59

Zorg voor goed beslag. En als hij nooit over kiezels loopt, is een zooltje voor misschien geen overbodige luxe.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:08

Ik denk dat de heuvels kunnen tegenvallen. Alle paarden die van elders naar hier (Veluwe, Posbank) komen, hebben het zwaar.

Misschien zou je naar een product ten behoeve van spierherstel en ondersteuning kunnen kijken?

Overigens is stap de pittigste gang om een heuvel te beklimmen. Draf/galop vergt minder van een paard.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:22

Wijslander schreef:
Overigens is stap de pittigste gang om een heuvel te beklimmen. Draf/galop vergt minder van een paard.

Maar je blaast je paard op -metabool gezien dus- als je de heuvels in de Ardennen consequent op draaft of galoppeert. Ik zou dat dus met een onervaren paard nooit doen, en juist op de vlakke stukken een keertje draven of galopperen ter afwisseling.

In de laatste weken kun je qua training niet zoveel meer veranderen of aanpassen: als je dat al had gewild had je er eerder mee moeten beginnen.

Tips:
- Zorg voor goed beslag (met zooltje!) of voor hoefschoenen en neem eventueel een reserve-set/reparatiemateriaal mee;
- Zorg voor goed kaartmateriaal en/of een GPS zodat je niet verdwaalt;
- Geef je paard naast de tochten die je maakt ook voldoende rust;
- Zorg voor wat verschillende dekjes en singels, als je dan toch een irritatie ergens hebt, dan kun je afwisselen

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:30

Ik weet niet waar je woont, maar je kunt eventueel een aantal keer wat heuveltraining doen hier in het duingebied (Katwijk). Het is geen Ardennen, maar we hebben toch flink wat pittige klimmetjes beschikbaar. Evt. onder begeleiding van Donna Oudshoorn van Endurance Clinics,
die je ook kan helpen in hoe je je paard het beste kunt begeleiden op heuvelachtig terrein.

Inderdaad vinden veel paarden het gemakkelijker om in draf of galop naar boven te knallen, maar de belasting voor de pezen en spieren van een paard dat niet gewend is om te klimmen is vele malen hoger. Dat is echt vragen om problemen. Naar boven stappen is een veel betere training voor alle spieren.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:34

Hier een Ardennenaar (zeg je dat zo :P) en onze paarden hebben wel erg moeten wennen hoor. Veel steentjes en niets is recht (of klimmen of dalen :D). We gebruiken nu hoefschoenen en dat is wel een fijne uitvinding!

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:40

Oef, vind het erg leuk voor je dat jeje eigen paard mee neemt maar vind het wel heftig. Ik heb ook verscheidene ritten er gedaan en met name het continue dalen/stijgen is wel heftig voor een paard wat dat niet zo 123 kent. Daarnaast natuurlijk de on-going stroom aan steentjes/kiezeltjes. Het lijkt mij dat het ook wel uitmaakt waar je precies in de Ardennen rijd? Scheelt dat je al wel jaren er gereden hebt en het terrein kent. Ik denk dat de zooltjes verder nog een erg goede tip zijn voor de kiezeltjes enzo :). Alvast een hele fijne vakantie!

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:44

Wij waren afgelopen najaar met ons driespan paarden drie dagen in de Eifel. Het was er mbt het niveauverschil en ondergrond goed vergelijkbaar met de Ardennen. Onze paarden zijn ook voornamelijk vlakke ondergrond gewoon en in ons rijden hebben we daarmee rekening gehouden. Het verbaasde ons hoe snel de paarden zich aanpasten. Er waren geen problemen met het rijden bergop of bergaf. Hoe steiler de helling hoe sneller de paarden gingen omdat ze dat duidelijk beter afging. De derde dag liepen onze op het vlakke getrainde dieren gemakkelijker dan in 't begin en er waren ondanks de 10+30+20 Km geen spier- of vermoeidheidsproblemen. Mijn tip: paarden veel vrijheid laten, rustig ontspannen rijden en goed beslag of hoefschoeisel dan komt alles in orde. Prettige vakantie gewenst.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:08

Helemaal waar Hilli, bedankt voor de aanvulling!

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 10:24

Thanks voor jullie tips. Over het beslaan ik laat hem indd beslaan met ijzers met widia puntjes. Twijfel nu over duplo beslag

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:56

Als hij eerder geen widia puntjes heeft gehad, is dat wel een flinke wijziging net voor zo'n grote uitdaging.
Een vlak ijzer glijdt veel meer, terwijl die puntjes het meer stroppen. Zou ik zelf niet aandurven zo vlak voor vertrek. En gok dat je ze ook niet nodig hebt.

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 10:31

Ethelate schreef:
Als hij eerder geen widia puntjes heeft gehad, is dat wel een flinke wijziging net voor zo'n grote uitdaging.
Een vlak ijzer glijdt veel meer, terwijl die puntjes het meer stroppen. Zou ik zelf niet aandurven zo vlak voor vertrek. En gok dat je ze ook niet nodig hebt.


Ik laat ze er wel onder zetten. Alle paarden waar ik daarmee heb gereden hebben ze, en het wordt mij toch echt van harte aangeraden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:41

NZ92 schreef:
Ethelate schreef:
Als hij eerder geen widia puntjes heeft gehad, is dat wel een flinke wijziging net voor zo'n grote uitdaging.
Een vlak ijzer glijdt veel meer, terwijl die puntjes het meer stroppen. Zou ik zelf niet aandurven zo vlak voor vertrek. En gok dat je ze ook niet nodig hebt.


Ik laat ze er wel onder zetten. Alle paarden waar ik daarmee heb gereden hebben ze, en het wordt mij toch echt van harte aangeraden.


Maar dat kan ook zijn om slijtage op het ijzer te verminderen zodat ze langer mee gaan, verkijk je daar niet op.Maar jij weet hoe je paard loopt en of hij er wat aan heeft!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:18

Ik zou echt nog proberen om te oefenen in de heuvels/duinen. De belasting is toch heel anders

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard mee naar de Ardennen wat vergeet ik qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:28

Ik vind het anders best mee vallen,zandduinen en heuvels zijn toch echt anders als de heuvels in de ardennen.Zand is veel zwaarder.
Wij gaan er af en toe een rit maken en doen dan net als thuis.Blootvoets en wisselend tempo.De meeste paden gaan langzaam schuin omhoog ,hier en daar is het wat steiler maar dat zijn korte stukjes.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:15

Zelf wonende in de Ardennen, mijn ervaring:

Vooral onbewerkte wegen in het bos = onverharde wegen waar ooit een tractor of het water allerlei riooltjes heeft gegraven, veel dikke stenen en stijl. Natuurlijk de combinatie ervan met stijle afdalingen en heel veel stenen zijn een uitdaging.

Afhankelijk van je paard, hoe hij hiermee omgaat.
Ik zelf rij met vooraan hoefschoenen en deze verslijten snel. Hij heeft veel evenwicht en struikelt of glijdt amper. Vriendinnen rijden vaak met 4 ijzers + mordax ( = kleine kalkoenen vastgezet op de ijzers ter hoogte van de hiel, voor extra grip). Over het laatste zijn de meningen verdeeld, mijn paard glijdt amper en is heel rustig bij afdalingen. Er zijn meerdere paarden die de afdaling te snel afgaan en waardoor dit zeker wel extra steun geeft.


Als training, alles valt te zien hoe zwaar je het maakt natuurlijk. Maar goede langdurige basisconditie is aan te raden, alsook watertraining (de kans dat je kleine riviertjes doorstapt is groot), schriktraining voor koeien en tractors. Verder zou ik zeker oefenen met kriskras en kleine hoogtes van cavalettis. Dat je paard leert kijken en nadenken waar hij zijn voeten kan zetten. Dit in de 3 gangen want ongelijke grond kom je overal tegen en dan ben je heel blij dat je paard niet over elke uitstekende wortel of putje struikelt.

vVergeet niet dat zulke ritten belastend zijn qua spieren wanneer ze dit niet gewoon zijn. Minimum aan Vrije beweging, eventueel met vitamines voor de spieren kan soms nodig zijn.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:48

Ik heb mijn paard destijds meegenomen naar de Ardennen, wel voor 10 weken. Ze liep altijd al op ijzers, maar voor de gelegenheid ook zooltjes eronder gedaan. De stenen zijn daar scherper, en kunnen voor hoefzweren zorgen.

Qua rijden had ze wel zwaar. Deels omdat ze niet zo snel stapt, en het was dus moeizaam om de groep bij te houden. Daarnaast galoppeert ze heel erg omhoog in plaats van vooruit, dus ook daarin kon ze de groep moeilijk bijhouden. Ik nam haar 1 tot 2 keer per week mee, op halve dagtochten. De rest reed ik wat tochtjes alleen, of in de bak.

Ik reed daarvoor ook ongeveer 5 keer per week, ook wel lange tochten van 4 tot 5 uur. Zo lang je naar je paard luistert voorzie ik geen problemen.