Paard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 06:02

Ik zou ook je dochter betrekken in de zoektocht.

Weet je wat de wensen van je dochter zijn?

Wil ze graag buitenrijden, dressuren, springen? Wil ze wedstrijden rijden of vindt ze recreatief rijden leuker?

Is je dochter petit of juist een flinke meid, ook dat is handig mee te nemen bij het bepalen wat voor type paard/pony fijn is voor haar.

Wat is het karakter van je dochter? Is ze zeer zelf verzekerd rond en op paarden of juist wat afwachtend en onzeker?

Zoveel zaken om rekening mee te houden.

Laat je niet opjagen tot het snel kopen van de tinker, er staan dagelijks zoveel paarden en pony’s te koop. Je vind dan echt wel een andere leuke.

[o]


jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 07:43

Ik ben zelf een grote tinker liefhebber, maar een tinker uit Engeland waar de achtergrond niks van bekent is, zal ik zeker laten staan. Er komen regelmatig tinkers uit Engeland en Ierland en dat zijn niet altijd de braafste paarden.Vaak zijn met die tinkers niks mee gedaan.

Ik zal ook niet de eerste de beste leuke en mooie pony kopen. Ga er naar meerderen kijken , maak er een dagje uit van en neem je dochter mee. Want zij is degene die er op gaat rijden en bij je dochter moet er wel een klik met een pony zijn.


sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:03

Een paard geven als verassing is erg onverstandig.
De karakters moeten bij elkaar passen en ook haar wensen moeten aansluiten bij het paardje.
Ze zal echt mee moeten nemen in de reis nasr een juiste pony.

Wat leuk is voor de verassing, een groot bordmaken met heel veel paardenplaatjes.... Desnoodsdie in een trailer doen voor het wauw effect

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:20

Fijn een verassing.
Maar neem aub geen tinker uit Engeland. Die merries zijn vaak drachtig en dat wordt altijd verzwegen. "Drachtig? Dat wist ik niet." Daar sta je dan met een merrie die veel meer extra zorg nodig heeft dan verwacht.

Wat een leuke verassing is:
Spreek met een betrouwbaar verkoopster af of je je dochter mag verassen met een proefritje.
Daarna kan je je dochter dus verassen met de rit op dat paard en daarna kun je vragen wat ze ervan vond. Als ze positief is zeg je dan "Top, want je krijgt dit paard van me."
Dan is de verassing eens zo groot en heeft ze al kunnen rijden en zien welk paard.

Leef en laat leven.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:31

Ik denk dat het al een heel gaaf cadeau is als je het zonder pony vertelt. Dat jullie daarna samen op zoek gaan naar een leuke pony waar je dochter ook een klik mee heeft. Het vooruitzicht dat ze een eigen pony krijgt is natuurlijk al heel gaaf. Ik zou geen pony kopen waar je eigen dochter niet op heeft gezeten.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:35

Rena100 schreef:
Ik denk dat het al een heel gaaf cadeau is als je het zonder pony vertelt. Dat jullie daarna samen op zoek gaan naar een leuke pony waar je dochter ook een klik mee heeft. Het vooruitzicht dat ze een eigen pony krijgt is natuurlijk al heel gaaf. Ik zou geen pony kopen waar je eigen dochter niet op heeft gezeten.

Dit dus. Als jij met iets thuiskomt waar zijn geen klik mee heeft is de teleurstelling ook heel groot. En wat is er leuker dan samen op zoek gaan.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

san4nie
Berichten: 3552
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:38

Rena100 schreef:
Ik denk dat het al een heel gaaf cadeau is als je het zonder pony vertelt. Dat jullie daarna samen op zoek gaan naar een leuke pony waar je dochter ook een klik mee heeft. Het vooruitzicht dat ze een eigen pony krijgt is natuurlijk al heel gaaf. Ik zou geen pony kopen waar je eigen dochter niet op heeft gezeten.


Hier ga ik in mee. Of zelf een tegoedbon maken voor haar eigen droom pony?
Rijdt je dochter nu op een manege? Informeer daar dan eens. Daar is vast wel iemand met veel kennis van zaken die mee wil en ze hebben vaak wel connecties.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:38

Misschien als verrassing wat paardgerateerde dingen kopen en laten doorschemeren dat er een mogelijkheid in zit dat jullie samen op zoek gaan naar een geschikt paard.

Tinkers kunnen heel fijne (rij)maatjes zijn, maar ze zijn heel erg sterk in kracht en karakter. Eens je mekaar op alle vlakken begrijpt kunnen het heel fijne paarden zijn. Zelf heb ik er 3 nekhernia's van overgehouden en nog heel wat materiaalkosten. Maar ze was een paard om nooit te vergeten. :-)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:48

Misschien kun je opperen als verassing dat jullie een pony voor haar gaan uitzoeken. Is de pret net zo groot en kan ze zelf ook nog meebeslissen met wat voor paardje ze graag wil rijden. tinkers uit engeland zijn vaak niet bereden en ivm de leeftijd van jouw dochter zou ik opzoek gaan naar een paardje die al flink wat heeft gezien en lekker braaf is ohz :)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Alja

Berichten: 25575
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:53

Dikke nee!

ONDERSCHRIFTLOOS

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:58

Wat lief wat je voor je dochter wil doen, maar niet verstandig, er moet idd een klik zijn en proef gereden worden. Ik ben ook tinkergek en heb er al een heel aantal gehad, op dit moment worden er veel vaak kleine tinkers vanuit Engeland gehaald omdat ze daar momenteel geen drol kosten, dit zijn niet echt de meest gezonde dieren en de merries zijn negen vd tien keer drachtig. In NL worden ze vaak weer snel verhandeld en door alle indrukken tonen ze vaak schaap mak, eenmaal gewend bij een nieuwe thuis zullen ze vaak hun werkelijke karakter tonen en dat is niet altijd geschikt als kinderpony. Daarnaast zijn het dieren die uit de kudde getrokken worden, er word paar keer zadel opgegooid in land van herkomst en paar keer niet altijd even vriendelijk op gereden, dus eigenlijk zijn het vaak nog heel groene diertjes. Mijn advies is als je voor een tinker wil gaan je het beste kan kiezen voor 1 die al tijdje in NL is of in NL geboren, hangt vaak iets groter prijskaartje aan maar zijn ze vaak wel waard en je weet veel meer achtergrond. Rustig samen met je dochter op zoek gaan, er zijn een aantal goede en betrouwbare stallen in NL die tinkers met een eerlijk verhaal erbij verkopen. Succes met je zoektocht

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70495
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:06

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:12

Wat je ook kan doen is vertellen dat een vriendinnetje van haar een eigen pony krijgt en dat er een meisje moet gaan proefrijden om te kijken welke pony geschikt is. Dochter paar paardjes laten testen en als verrassing degene met de meeste match thuis onthullen als haar eigen pony. Zo zie je of er een klik is met een pony EN hou je de verrassing in ere.

Ik zou ook niet zo snel voor de Tinker-optie gaan als ik het zo lees. Lekker wat pony's gaan bekijken en zien hoe ze op elkaar reageren.

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:39

Een combi met een paard worden is een beetje als trouwen, en als ouder weet je waarschijnlijk aardig welk type past bij je kind maar als je wilt dat ze gelukkig wordt kan je haar beter zelf laten kiezen!

Daarnaast: nooit een import tink voor een kind kopen. Je weet nooit hoe ze opgeleerd zijn, wat voor trauma’s ze hebben en je kan er gevoeglijk van uitgaan dat ze drachtig is. Vraag liever rond en koop en wat ouder dier dat bewezen braaf is. Zal vast duurder zijn maar geeft veel meer plezier en kost op de langere termijn veel minder aan trainingskosten / begeleiding en dierenarts kosten.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:46

Eens met de rest.......doe dit niet alleen.

Mijn dochter was 6 en we kregen een D pony (jawel erg groot een 6 jarige) te logeren. Ik kende de pony al langer en wist wat ik er aan had.

Nog geen 4 maanden later stond ze bij ons op stal. Never nooit niet, had ik een pony gekocht als ik niet had geweten dat ze zó goed samen zouden passen. Het is zo persoonlijk!!

Neem haar mee op zoektocht, laat haar proberen en testen. Daar komt echt de beste match uit naar voren. En ja......laat de pony keuren!

Op zoek naar de zon!!!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:54

Ik sluit me aan bij wat al gezegd is. Wij hebben sinds donderdag een eigen paardje, New Forest E pony voor mij en mijn twee kinderen.
En van mijn keiharde criteria was tijdens de zoektocht: de hele geschiedenis moet bekend zijn en me aanstaan. Was dat onduidelijk, dan gingen we niet eens kijken. En geen handelaren maar echt betrokken eigenaren met een goede reden om te verkopen, die serieus en oprecht het beste voor hun paard wilden.
Misschien een beetje overdreven de andere kant op hoor. Maar ik wilde juist ook vanwege de kinderen geen enkel risico nemen.
En we hebben nu zo'n ontzettende fijne stabiele pony,het is echt een feest om met haar bezig te zijn.
Maar daar is dus ook een aantal bezoeken en aantal keer proefrijden aan vooraf gegaan. Zeker niet 'morgen keuren en anders pech'.
En betrek je dochter er inderdaad in. Ik ben zelf de eerste bezoeken gaan doen, en bij eventueel tweede bezoek gingen de kinderen mee. Want dat moet ook matchen..

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:02

Ik ga mee met wat hierboven al gezegd is, en op mijn eigen ervaring.
Probeer op een leuke manier mee te geven dat dochter een pony gaat krijgen, is al verrassing genoeg hoor.
Hebben mijn ouders destijds ook bij mij gedaan, daarna samen met mijn vader (altijd paarden gehad en toen nog steeds dus kennis ervan) achter de PC en maar pony's zoeken.
Heerlijk, die tijd samen pony's kijken en vergelijken en samen gaan kijken. Op die manier ook op een pony uit gekomen die 100 procent bij mij paste.
Paar jaar daarna heeft papa er op de gok nog een pony bij gekocht, zonder dat ik hem heb voorgereden - uitgekozen maar papa dacht dat dat wel een goede leuke pony voor me zou zijn. Heeft dus never nooit gewerkt met die pony.

Geniet van de tijd die je samen met je dochter in het zoeken kan stoppen, kan echt leuk zijn!

Aranel
Berichten: 20196
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:26

Heb je al een beslissing genomen ts?

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:30

Mijn eerlijke mening:
Kent het paard nog niets? Dan is het geen goede combinatie voor een meisje van 12.

Daarop aanvullend: waarom moet het perse een verrassing zijn? Een goede klik met een paard is belangrijker dan een leuke verrassing organiseren voor je dochter. Als het paard eenmaal op stal staat en er is geen klik is je dochter er waarschijnlijk heel snel op uitgekeken en ben je er mooi klaar mee als ze niet meer met plezier naar stal gaat.

Daarnaast zou ik vooral niet haasten met het kopen van een pony. Krijg je alleen maar spijt van achteraf. Pony's uit Engeland zijn 9 van de 10 keer heel anders behandeld en opgevoed dan wij in Nederland doen. Wat ik gemerkt heb is dat ze aangeleerd zijn om hard te gaan. Dressuurmatig zit er vaak een hoop werk aan en ze worden ook niet altijd even vriendelijk behandeld in de omgang. Moet je er eerst allemaal weer aanleren, lijkt me geen fijne start voor een meisje van twaalf.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:59

Mijn excuus, gezien het hier niet om een taxatie gaat is het topic onterecht gesloten en is het hierbij heropend.

"Een draver, is gaver" :D

MaGiL

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:07

Wij hebben het afgelopen half jaar voor dezelfde speurtocht gestaan. Wij hebben echt bewust gezocht met de instructrice van onze dochter naar een geschikte pony, eentje die onze dochter dingen kan leren, de wedstrijdsport in kan laten groeien en vertrouwen kan geven, in plaats dat onze dochter de pony vertrouwen moet gaan geven. Onze dochter had uiteindelijk het laatste woord, en dan ging het vooral om de klik. 2 maanden geleden is de pony bij ons op stal gekomen, en ondanks dat het een hele brave pony is moeten ze toch wennen aan elkaar. Nu na 2 maanden beginnen ze echt te groeien als combi. Wat ik geleerd heb, neem mensen mee die de capaciteiten van je dochter kunnen inschatten en zoek naar een leermeester. Alles draait om vertrouwen, en vertrouwen kan zo weg zijn bij een verkeerde klik of een "te moeilijk" paard.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:54

sneeuwpop schreef:
Een paard geven als verassing is erg onverstandig.
De karakters moeten bij elkaar passen en ook haar wensen moeten aansluiten bij het paardje.
Ze zal echt mee moeten nemen in de reis nasr een juiste pony.

Wat leuk is voor de verassing, een groot bordmaken met heel veel paardenplaatjes.... Desnoodsdie in een trailer doen voor het wauw effect


Dat is inderdaad al een geweldige verrassing, goed idee, sneeuwpop! zo zou ik het denk ik doen elk geval..
T.s., probeer echt vooral je verstand voorrang te geven i.p.v. je gevoel. Hoe goed ik ook begrijp dat je je dochter zo’n geweldig cadeau wil geven zonder dat ze iets weet van tevoren..
Succes hoe dan ook!

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:07

Ik sluit me aan bij de al gegeven tips. Daarnaast heb je met een tinker uit Engeland, als het een merrie is, heel dikke kans dat er een veulen in zit.

En ik wil niet flauw doen maar een verassing is het tot as verpulveren van iemands overblijfselen nadat betrokkene gecremeerd is. Een onverwachte, eventueel door anderen geplande gebeurtenis heet een verrassing.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:44

Nee als 1e paard voor een meisje van 12 is een groene tinker niet slim.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:10

Ik verzorg zelf een paar tinkers die allemaal sinds september uit het wild zouden zijn gekomen, dit was bekend. 2 kwamen uit ierland, 1 uit Engeland.

- Eind september stond er ineens een veulen naast 1 van de merries
- Na verloop van tijd bleek 1 van de paarden toch wel enigszins beleerd te zijn, maar de vraag is hoe, daar ze enorm onzeker wordt onder het zadel.
- Eén van de merries wordt narig als je aan haar benen zit, het is bekend dat er praktijken gaande zijn dat veulens aan de voet tijdens evenementen niet mogen liggen en 4 dagen lang op de been gehouden worden. Misschien toch niet zo wild als ons werd verteld?
- Eén merrie raakte in het begin gelijk in paniek zodra je het terrein maar verliet. Tsja, wat was daar dan mee gebeurd?
- Een ruin die hier al 8 jaar staat is nu nog steeds éénkennig.

Dan nog iets anders, de paarden staan er nu ruim een half jaar en nu pas beginnen we hun ware aard te zien, dus het kan allemaal heel mooi en leuk lijken maar echt, begin er alsjeblieft niet aan... Je weet niet wat er met dat paard gebeurd is, je kan niet voorspellen hoe ze gaat reageren, nu, of over een half jaar...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, DeGelukkige4, Eleadoras, IASCrawler, janneke584, Pallatin, Pierus, Runa, vidya en 107 bezoekers