Paard kopen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Patricia1975
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-06-18

Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 21:55

Hallo allemaal,

Ik ga voor mijn dochter een pony kopen. Aangezien dit voor mij de eerste keer is en het een verassing voor mijn dochter is ben ik nogal onzeker!

Ik heb een prachtige tinker Kerry gezien van 10 jaar jong en 1.46 m groot. Komt uit Engeland en is voor de rest niets van bekend. Naar mijn inziens loopt ze heel mooi en is een plaatje om te zien. Reserveren wordt niet gedaan, wel wilt men hem tot morgen vasthouden, zodat ik een keuring kan regelen. Als ik dit op korte termijn geregeld krijg, wordt ze tot die tijd niet doorverkocht.

Wat zouden jullie doe ?


suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:59

Bij welke stal ga je kijken naar deze Tinker?

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:59

Ik zou zeker een ervaren paardenpersoon meenemen voor een proefrit, zowel in de bak als daar buiten. Als het voor de kind is wil je zeker weten hoe hij/zij reageert op mensen en onverwachte dingen.
Succes en veel plezier!

Bento, Jader,, Babbie, Boum'io & Tiamo; mijn geweldig gave kudde!!

[ITP] Boum'io; Droompaard op Droomvakantie!
[ITP] Mooie NMPRS Bento te water!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:00

Ik zou er mijn vraagtekens bij zetten...

Veel tinkers uit Engeland komen uit een kudde waar niets mee is gedaan. Ze zijn onder de indruk, worden hier snel zadelmak gemaakt en zodra het paard op een nieuwe plaats is en wat is bekomen, krijgen ze kuren en zijn ze lang niet meer die lieve, makke pony die je zag. Dat wil niet zeggen dat het altijd zo is, maar het komt aardig vaak voor.

Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar hou in gedachten dat de meeste tinkers geen kinderponies zijn. Veelal sterk, ze weten hoe sterk, koppig en stronteigenwijs.

Bovendien vind ik dat het de indruk wekt dat het snel moet, en zeker in jouw situatie moet je de tijd en het vertrouwen krijgen bij een verkoper.

Ballard_L

Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:01

Ik mis wat info: Hoe oud is je dochter? Wat is haar rijniveau? Een tinker waar je niets van weet en uit Engeland komt, ik weet het niet. Is het een beleerde pony? Zo niet: kan je dochter dat zelf doen?

Edit: ik zou zeker geen overhaaste beslissing nemen en halsoverkop een pony aanschaffen. Neem de tijd om rustig te kijken, om iemand mee te nemen met hetzelfde rijniveau als je dochter om zo te zien of de pony wat voor je dochter is
Laatst bijgewerkt door Ballard_L op 21-06-18 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:02

Als je zelf niet thuis bent in de paardensport dan zou ik eerst eens contact zoeken met een paardenkenner die mee kan gaan en het dier kan proefrijden, zodat je ook daadwerkelijk zeker weet dat het dier in kwestie geschikt is voor een jong(er) kind.
Persoonlijk vind ik een tinker nu niet per definitie een ideale kinderpony.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:07

Niet doen.

Ga samen met je dochter samen op zoek naar een leuke, brave pony. Dus absoluut geen tinker uit Engeland waar je eigenlijk niks van weet, de kans dat dat goed gaat is helaas erg klein en kan daarnaast ook nog eens gevaarlijke situaties opleveren.

Patricia1975
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 22:16

Hoi Nies,

Ik ven al langer op zoek naar een pony. En ik wil zeker geen overhaaste beslissing nemen. Maar ik vind het behoorlijk lastig om een keuze te maken. En ik kom erachter dat je bij niemand eigenlijk weet wat je koopt. Ik ben al zoveel keer erachter gekomen dat er iets niet klopte. En bij dit paard heb ik juist dat gevoel niet.

Tja dan wordt het lastig. Mijn dochter weet nog van niets, want dit moet echt een verassing zijn

Patricia1975
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 22:17

Hoi suffie het is niet een stal. Maar een dame die kleinschalig verkoopt. Ze heet xxx en zit in xx


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:20

Hoe oud is je dochter? Soms is het ook gewoon heel verstandig om dochter zelf mee te nemen. Belangrijk voor de klik en zo zie je meteen wat je in huis haalt.

Karaat_the_newforest op Instagram

Patricia1975
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 22:22

Saskia9 mijn dochter is twaalf jaar. Wat je zegt is waar, maar ik wilde haar graag verassen. Vandaar dat ze nog van niets weet

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:26

Heel lief streven hoor!
Heb je enig idee wat ze leuk vind, welke richting ze op wil etc?
Ook al weer ze de verassing dan wel,samen op zoek naar de juiste lijkt me verstandiger. En heb je zelf ervaring? Anders inderdaad iemand meenemen die er verstand van heeft. Rijdt je dochter op de manege? Hoeveel ervaring heeft ze?
Want als je een tinker via Engeland koopt besef je dan wel dat het heel anders uit kan pakken dan het als droomplaatje in je hoofd eruit ziet. Dit is geen advies om je droom uiteen te laten spatten, puur relativerend bedoeld.

Karaat_the_newforest op Instagram

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:29

Het is een risico, want uit Engeland en men weet helemaal niets van deze dier.

Ik zou het niet doen, zeker niet voor een 12 jarige meisje.

Vaak is er nog flink werk en opvoeding aan het dier en daar moet je wel ervaring voor hebben en stevig in je schoenen kunnen staan.

Neem aub een zeer ervaren paardenmens mee......om te kijken of het wel kan voor een 12 jarige meisje.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:31

Kan jij zelf de pony proefrijden en proberen?

lrm

Berichten: 3388
Geregistreerd: 17-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:31

Je idee om als verrassing iets te kopen is heel lief. Maar niet doen. Neem iemand mee die er verstand van heeft en kies samen iets uit.

Met een beetje speur werk kom je er achter dat deze dame niet echt kleinschalig verkoopt. Meerdere paarden zie je voorbij komen dat het niet meer kleinschalig te noemen is. Dat hoeft niets verkeerd te zijn maar neem een weloverwogen beslissing niet door snelheid want dat brengt allemaal problemen met zich mee.

Weet dat je extra goed moet zaaien, wil de oogst wat beter zijn

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:33

lrm schreef:
Je idee om als verrassing iets te kopen is heel lief. Maar niet doen. Neem iemand mee die er verstand van heeft en kies samen iets uit.

Met een beetje speur werk kom je er achter dat deze dame niet echt kleinschalig verkoopt. Meerdere paarden zie je voorbij komen dat het niet meer kleinschalig te noemen is. Dat hoeft niets verkeerd te zijn maar neem een weloverwogen beslissing niet door snelheid want dat brengt allemaal problemen met zich mee.



Dat dus en ik vind tinkers ook echt niet iets voor meisjes van 12 jaar, zeker niet als het uit Engeland komt en snel snel weg moet van de handelaar (voor mij staat gewoon vast dat die vrouw een handelaar is).

Texas02

Berichten: 4462
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:35

Op zich is het een leuk idee om je dochter te willen verrassen, maar wat ik me dan afvraag is, of het niet beter is om de verrassing te laten zijn dat je zegt dat ze een pony krijgt en dat jullie pony's gaan bekijken.. Want misschien heb jij een goede klik met een bepaalde pony, maar als je dochter dat niet heeft, schiet je er niet veel mee op.. Ik weet wel, veel meisjes vinden iedere pony leuk en willen ze allemaal wel hebben, maar een goede klik is wel belangrijk.. Dat dochter zelf gaat proefrijden ook.. En wel een ervaren iemand meenemen :)

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:37

Wat voor ervaring hebben jij en je dochter met paarden? Wat is jouw doel met het paard? Wat denk je dat je dochter graag zou willen met een paard? Wat voor paarden vindt ze leuk? (Ik neem aan dat ze nu een manege of iets dergelijks rijdt, welk type pony brengt dan een lach op haar gezicht?)
Ben je al eens bij de pony wezen kijken? Wat waren je indrukken toen?

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:50

Dieren zijn niet geschikt voor een "verrassing"en snelle aanschaf. Je moet samen met je dochter er heen, deskundige mee. Rijden uitproberen, in de bak over straat en als alles superfijn gaat en de deskundige die jullie kent staat er ook achter en de pony is o.k, dan ga je misschien nog wel een keer kijken/ of niet dat ligt er aan of je het al heel zeker weet en ziet dat je dochter er zo mee weg rijdt in alle gangen en zelf kan opzadelen en in en uit de wei zetten enz. Maar klopt het allemaal dan ga je misschien wel kopen. Maar een dier zoals verrassing kopen heeft een kans van 1 op 100 om te slagen.

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:59

Wat een lief idee om voor je dochter zo'n mooie verrassing te kopen. Ik weet niet of deze pony geschikt is. Rijd je dochter nu paard op een manege? Want dan zou ik haar instructeur vragen om je te helpen. Paardenland is al net zo onbetrouwbaar als een auto kopen :+, dus iemand met verstand van zaken meenemen is altijd een goed idee.
En zeker omdat je dochter nog een kind is, heb je een leuk, betrouwbaar en bomproof paard nodig waar ze lekker mee naar buiten kan, keertje het bos in, die een sprongetje kan maken en een beginnend dresuurproefje kan lopen. Ik zou zeker op zoek gaan naar een wat ouder dier (12+ of zo, hoeft echt geen 18 te zijn) wat al lekker veel ervaring heeft met kinderen. Dan weet je namelijk dat zo'n pony niet zijn of haar kracht gebruikt tegen je dochter. Kinderen zijn natuurlijk minder sterk en ze moet hem wel baas kunnen. De meeste kinderen verliezen hun plezier met een paard wat of niet geschikt is voor wat ze willen (bijv een tinker of haflinger en heel fanatiek dressuur willen rijden of wedstrijden springen is niet de beste combi) of omdat ze bang worden voor de pony, omdat deze toch minder betrouwbaar en stabiel is dan gedacht werd.
Dan deze tinker. Het lastige is dat je niets van de voorgeschiedenis weet. Weet je wel hoe lang ze in nederland is? Want het maakt natuurlijk wel uit of ze hier al 5 of 6 jaar is en er hier al veel mee gereden is of dat ze net 6 maanden in nederland is. Is dat laatste het geval, dan zou ik deze niet kopen. Dan is ze waarschijnlijk net zadelmak en zo'n pony is niet geschikt voor een relatief onervaren jonge meid. Bovendien zijn tinkers sterk en slim. Er loopt een topic van Monique hier op bokt, het heet het tij keren. Daar zie je dat een tinker echt niet makkelijk hoeft te zijn. En dat is dan een vrouw van dacht ik 50+ met ervaring in de paarden. Ik zou zelf op zoek gaan naar een leuke D pony denk ik. Een new forest pony bijvoorbeeld. Maar dat hangt ook een beetje af van hoe groot je dochter is natuurlijk. In elk geval heel veel succes!
Ik ken trouwens genoeg meiden die door ouders verrast werden met een pony hoor, je hoeft je dochter echt niet perse mee te nemen. De klik komt vaak toch wel en mijn ervaring is juist dat ze op die leeftijd elke pony leuk vinden en mee willen nemen naar huis, ook als je als ouder denkt nuhhh gaan we niet doen ;). En dat je dan vervolgens met een huilend of heel chagrijnig meisje in de auto zit als het niet doorgaat haha. Kun je nog beter een paardrijvriendin meenemen zodat het geheim blijft. En misschien dat je bijv via de instructeur op de manege ook nog wel aan leuke pony's kan komen. Vaak weten zij heel goed wat geschikt is en wat niet en kunnen ze het niveau van je dochter ook goed inschatten zodat het een mooie match wordt.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 00:59

Persoonlijk zou ik het niet doen als verrassing. Als kind heb ik rond 10 jarige leeftijd ook een paard gekregen als 'cadeau' maar uiteindelijk hebben we haar naar drie jaar weg gedaan omdat het niet mijn ding was. En mijn ouders kenden ook niet veel van paarden, paard had waarschijnlijk wel wat dingetjes (stijf etc), was geen makkelijk paard (al was dat niet direct het probleem). Maar persoonlijk had ik het ook gewoon fijner gevonden om zelf mijn paard uit te mogen kiezen.

Sabri

Berichten: 1385
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 01:00

Lijkt me een slecht idee. Zowel onder tijdsdruk een paard kopen is al zeer verdacht en niet oke, dan ook nog een buitenlandse tinker!
En waarom je dochter van 12 er buiten laten? Ze is toch oud en wijs genoeg om zelf een paardenvriendje uit te zoeken, het is geen fiets!

En daarnaast, wil je dochter wel echt een eigen paard? Het is namelijk niet alleen maar leuk. Het is ook een hele verantwoordelijkheid op een leeftijd waar er zoveel nieuwe dingen op het pad van je kind komen..Dat paard kan dan ook nog flink in de weg komen te zitten.

Een leasepaard en dan eventueel met optie op koop lijkt een beter plan. En wil je kind ook bv wedstrijden gaan rijden heeft ze meer wat aan een braaf paard dan een tinker. Het paard wat jij leuk vind kan wel iets heel anders zijn dan wat je dochter leuk vindt met als gevolg een verdrietige dochter. Ik zou het niet doen en het je dus ten sterkste afraden

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 02:02

Wat is de ervaring van je dochter, rijniveau verzorgpaarden?

Tinker uit Engeland zijn niet aan te raden, heb er nu meerdere gezien bij ons op stam en op 1 na waren ze re sterk voor de kinderen en speelden er problemen op die gingen van hoefkatrol tot ernstige hormonale problemen of gedrags problemen.

Ik zou persoonlijk alleen een pony als verassing kopen als het een verzorg pony of iets is want de klik is wel heel belangrijk aangezien je dochter de gene is die er straks het meeste mee moet werken.

Wel heel leuk natuurlijk dus veel plezier met je zoektocht en de verassing.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 03:51

Ik sluit me aan bij wat reeds gezegd is. Niet doen!

"Als verrassing" klinkt leuk maar het lijkt me veel verstandiger je dochter haar pony zélf te laten kiezen. De verrassing kan toch bestaan uit een paard in pluche, verpakt als cadeautje om dan vervolgens mee te delen dat ze een eigen pony mag? Op die manier wordt de zoektocht ook nog een leuke belevenis samen, hebben jullie een heel voortraject pret, mèt meer succes op slagen.

Ik zou nooit of te nimmer een paard kopen waarop je dochter niet zelf gereden heeft. Toch nog even wat anders als een puppy of kitten als verrassing.

Van tinkers uit engeland hoor je heel wat verhalen, van positief tot dramatisch. Feit is wel dat sommigen hier een lucratief handeltje in ontdekt hebben.

Over de rij-ervaring van je dochter heb ik dan mss overgelezen, maar ik zou echt gaan voor een superbetrouwbare kinderpony (wat veel tinkers niet bepaald zijn) die dus echt een pak ervaring heeft. Dat laatste hebben import-tinkers doorgaans ook niet.

Veel succes! En ik ben wel benieuwd hoe je het gaat aanpakken en wat het uiteindelijk wordt.

Don't take anything for granted

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 04:01

Was er laatst niet iemand op bokt die ook een tinker uit Engeland gekocht had die drachtig bleek te zijn met alle ellende van dien?

Neem alsjeblieft geen overhaaste beslissing, ik herken het zelf ook wel heel erg, ik kan ook verliefd worden op een foto en dan zowat het paard al gekocht hebben zonder verder rationeel na te denken. Er zijn echt veel leuke pony's te koop, goed zoeken en je vindt de pony die het beste bij jullie past!
Mocht je toch bij deze tinker willen gaan kijken, neem dan echt een ervaren iemand mee (bijvoorbeeld de instructrice van je dochter of desnoods betaal je iemand om mee te gaan en de pony te beoordelen).

En ik ben ook wel benieuwd naar het rij niveau van je dochter :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Bietjah87, Mark0919, mooney, Pellelilly, Vagabondo en 47 bezoekers