Mentaal uitgeput?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 08:03

Hoi allemaal.

Ik schrijf dit nu al gapend en ik kan mijn ogen vrij moeilijk open houden.

Ik heb het gevoel dat ik uitgeput ben. Ik heb een zware depressie en zit sinds een paar weken weer in een dip.

Sinds een paar maanden werk ik 3 dagen in de week en ga +-4x in de week naar stal en kan daar echt van genieten. Verder doe ik vrij weinig. Ik heb wel elke week therapie voor mijn depressie en dit kost mij veel energie.

Maar nu heb ik het gevoel uitgeput te zijn. Ik ben echt gesloopt. Ik word moe wakker, kan niet slapen, slaap slecht, heb vaker dan normaal nachtmerries, kan overdag altijd in slaap vallen en ben lusteloos. De afgelopen week heb ik mij ziekgemeld op werk omdat ik er echt slecht aan toe was. Ik had gehoopt dat ik een beetje bijgetankt was, maar ik ben nog steeds erg moe.

Vandaag ga ik voor het eerst werken en heb ik ook een etentje na direct na het werk. Ik kijk hier zo ontzettend tegen op, omdat ik eigenlijk misschien toch wel liever weer vroeg naar bed wil..


Iemand die dit herkend en misschien hier tips voor heeft?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:07

Geen ervaring met depressie maar toen ik dit las dacht ik direct aan schildklier, te lage cholesterol waarden en Pfeiffer. Misschien voor alle zekerheid laten controleren. Gebruik je medicijnen dan kan er misschien ook een bijwerking van vermoeidheid zijn.

Sterkte TS

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:10

Ik denk dat je beter wat langer niet kunt werken.

Je hebt therapie lees ik, heb je daar ook laten weten hoe ontzettend uitgeput je bent?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 08:14

Even vergeten te melden. Kleine drie weken terug bloed nagetrokken. Geen gekke dingen gezien, en ben lichamelijk (voor zover het kan) in orde.

Zit er alleen weer gigantisch doorheen.
Ik heb nog niet via therapie laten weten dat ik zo uitgeput brn, wel dat ik een gigantische dip heb. De vermoeidheid valt me nu pas op.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:18

Enorm herkenbaar, ik heb er jarenlang mee door gelopen en pas sinds ik echt rust pak en vooral leuke dingen doe met het beetje energie wat ik wel heb begint het langzaam beter te worden.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:34

Ik heb momenteel precies hetzelfde. Voel me mentaal ook helemaal uitgeput. Ik lees even mee

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:42

Is er ook gekeken naar je vitamine D en B12?? Die worden niet altijd meegenomen in bloedonderzoeken is mijn ervaring.

Verder is 3 dagen werken en 4 dagen stal misschien toch te veel op dit moment naast intensieve therapie.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 08:50

Dankjulliewel voor het meedenken, ik heb maar 1x per week mentaal intensieve ? therapie. 1.5 uur per week.

Ik ben nog wel vrij streng voor mezelf, maar zit niet voor niks in die therapie. Ben dit jaar gestopt met school ivm burnout klachten. Zat er niet in, maar ben verplicht gestopt van mezelf.

Wil altijd erg veel, maar ik probeer ook zeker mijn rust te pakken en de dagen dat ik vrij ben wil ik ook goed gebruik van maken.

Ik wil niet meer dan 2 activiteiten op een dag hebben, anders wordt het teveel denk ik.

Ik baal er erg van, want ik doe vrij simpel werk en wil heel graag weer naar school..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:55

Ik heb dit in 2016 gehad, mijn moeder is dat jaar heel jong overleden na een ziekbed en ik was helemaal kapot daarna. Kon mijn werk echt niet meer uitvoeren en had de concentratie van een snijboon.
Ik ben een half jaar thuis geweest en daarna weer gaan opbouwen maar ik moet wel mezelf goed in de gaten houden. Ik ben heel loyaal dus als er gevraagd word of ik extra wil werken zal ik dat doen waar ik kan. Ik plan in mijn agenda dus altijd minimaal 2 aansluitende dagen vrij en dat staat ook gewoon genoteerd dus dan kan ik niet als iemand wat vraagt. Als de nood hoog is en ik heb de mogelijkheid om daar wat mee te schuiven zal ik dan wel doen maar in principe zijn er 2 dagen voor mij.
Kijk naar wat jij aankunt, en dat zal nu minder zijn dan wanneer je je wel goed voelt, en bewaak die grens! Meld dit bij je therapeut, doe de dingen die je wel kan want van binnen zitten is nog nooit iemand beter geworden, maar ziek is ziek en als je nu doorgaat word je alleen maar zieker.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:57

Je klinkt als ik was toen ik net ziek werd, ik zeg niet dat het voor jou ook zo is maar ik ging hard achteruit tot een kwartier met de hond lopen alles was wat ik van de bank af kon doen op een dag. Tot ik echt prioriteiten stelde. Mijn geluk voorop en inkomen en huishouden komt ooit wel. Heb 4 jaar lang achteruitgang gehad maar ben nu een jaar vooruitgang aan het boeken, ik kan weer naar een spelletjes avond zonder de 2 dagen erop hondsberoerd te zijn ;)

Neem echt rust, therapie kan enorm belastend zijn. Overleg met de arts wat de mogelijkheden zijn, zo doorlopen lijkt niet te werken.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:49

sterreke98 schreef:
Dankjulliewel voor het meedenken, ik heb maar 1x per week mentaal intensieve ? therapie. 1.5 uur per week.

Ik ben nog wel vrij streng voor mezelf, maar zit niet voor niks in die therapie. Ben dit jaar gestopt met school ivm burnout klachten. Zat er niet in, maar ben verplicht gestopt van mezelf.

Wil altijd erg veel, maar ik probeer ook zeker mijn rust te pakken en de dagen dat ik vrij ben wil ik ook goed gebruik van maken.

Ik wil niet meer dan 2 activiteiten op een dag hebben, anders wordt het teveel denk ik.

Ik baal er erg van, want ik doe vrij simpel werk en wil heel graag weer naar school..


Ik heb hetzelfde gehad als jou TS nog geen jaar geleden, en wat heb ik me ellendig gevoeld, dus ik kan je ergens wel begrijpen..

Heb ook eerst normale psychologen geprobeerd wat helaas er dus voor zorgde dat ik nog minder energie had. Ben toen gestopt met therapie en toen werd het nog erger.
Toen ben ik opzoek gegaan naar een hypnotherapeut, en ging daar erg sceptisch naar toe omdat ik nog nooit hypnotherapie had gehad.. Heb 8 sessies gehad in totaal en het heeft me ontzettend geholpen, na iedere sessie kreeg ik zo veel energie dat ik ook na de therapie nog aan mezelf kon werken. Als je leeg bent gaat dat gewoon niet.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 10:54

Dankjulliewel voor het meedenken weer! Ik heb na mijn therapie voor mijzelf vrije tijd in gepland om inderdaad alles te verwerken en rustig aan te doen. De dag erna ben ik ook vrij en daar ben ik wel blij mee.

Eigenlijk wil ik ook niet minderen met werk omdat ik graag inkomsten heb en zonder inkomsten net niet rond kan komen maandelijks.

Van de paarden word ik erg blij en krijg word ik eerder lichamelijk moe dan mentaal moe. Misschien dat ik met 1 van de 2 heel iets kan minderen.

B12 ben ik denk ik niet op getest, ben alleen gigantisch angstig voor bloedprikken en kan dan huilend de dag doorbrengen dus dat is echt waardeloos.

Ik heb zojuist mijn situatie een beetje besproken met mijn werkgever en die wil evt wel meedenken met uren, dat ik evt meer dagen werk, maar halve dagen ipv 3 dagen van 9-5. Aan de ene kant lijkt me dit erg prettig. Maar aan de andere kant heb ik dan ook geen echte vrije dagen meer..

Ik ben momenteel bezig met verschillende therapieën aan het uittesten via mijn psycholoog om te kijken welke het best bij me past.

Anoniem

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:58

Bij mijn depressies waren de ergste klachten vermoeidheid. Ook meerdere keren compleet door de medische molen gehaald, maar er waren geen afwijkingen te zien. Een depressie kan je helemaal leegzuigen, je wordt wakker met het gevoel dat je eigenlijk weer gewoon verder wilt slapen, of nu al uit kijkt naar de avond. En soms moet je daar gewoon aan toegeven, niet tegen vechten. Je lijf schreeuwt om rust, de handrem is er zo hard op, en dat moet je serieus nemen.
En nee, ik vind het niet erg als je hele dagen op de bank door brengt, als dat is wat je lijf op dat moment nodig heeft, moet je dat gewoon doen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:10

Slik je antidepressiva? Ik heb zelf ook therapie die intensief is. Toen het duidelijk werd dat ik ook een depressie had, zijn we tijdelijk van het behandelplan afgestapt om éérst de depressie onder controle te krijgen. Het is belangrijk om eerst een beetje stabiel te zijn, om moeilijke dingen aan te pakken met de therapie. Anders zuigt het je helemaal leeg.

Ik ben 12 weken geleden weer gestart met antidepressiva en jeetje..ik voel me een heel ander mens. Ik word niet meer zo moe wakker en aan het eind van de dag was ik altijd uitgeput tot op mijn botten, ik kan het niet anders uitleggen.
Nu het weer wat beter met mij gaat, gaan we weer terug naar het behandelplan, dus de echte oorzaak aanpakken.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 11:33

Ik slik niks.. en dat wil ik eigenlijk graag zo houden. Ben vrij verslavingsgevoelig..

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:38

sterreke98 schreef:
Ik slik niks.. en dat wil ik eigenlijk graag zo houden. Ben vrij verslavingsgevoelig..


Goedzo, en begin er aub ook niet aan.. Mijn huisarts wou het mij ook voorschrijven maar heb het niet aangenomen, wel heeft hij mij voor een aantal dagen oxazepam mee gegeven omdat ik soms heftige paniekaanvallen kreeg. Heb die 1 x geslikt en daarna ook niet meer.

Mijn vader slikt al 12 jaar antidepressiva, en hij is er geen haar beter van geworden, aangezien hij nog steeds depressief is.

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:38

sterreke98 schreef:
Ik slik niks.. en dat wil ik eigenlijk graag zo houden. Ben vrij verslavingsgevoelig..


Ik ook, maar anti depressiva heeft mij mijn leven weer grotendeels teruggegeven waardoor het makkelijker is om aan alles te werken.

Je lichaam wordt er verslaafd aan, in de zin dat je wel voorzichtig moet zijn met er af komen, maar je wordt er niet zo verslaafd aan in de zin van sigaretten, dat je er steeds meer behoefte aan gaat hebben. Althans, die ervaring heb ik nooit gehad. En ik ben echt heel verslavingsgevoelig.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:41

ik krijg gewoon B12 zonder vooraf bloedprikken.

Minder werken als je ziek bent betekend toch niet dat je minder betaald krijgt? Tijdens ziekte hoor je doorbetaald te worden.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 11:45

Het probleem is dat ik een contract heb tot begin oktober.. 22.5 uur per week. Maar ik wil ook niet ziek zijn, want als ik te lang alleen ben met mijn gedachten komen er suïcidale gedachten om de hoek kijken..

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:47

CharmingS schreef:
sterreke98 schreef:
Ik slik niks.. en dat wil ik eigenlijk graag zo houden. Ben vrij verslavingsgevoelig..


Goedzo, en begin er aub ook niet aan.. Mijn huisarts wou het mij ook voorschrijven maar heb het niet aangenomen, wel heeft hij mij voor een aantal dagen oxazepam mee gegeven omdat ik soms heftige paniekaanvallen kreeg. Heb die 1 x geslikt en daarna ook niet meer.

Mijn vader slikt al 12 jaar antidepressiva, en hij is er geen haar beter van geworden, aangezien hij nog steeds depressief is.


Hier zit ongetwijfeld een langer verhaal aan vast dan wat je nu beschrijft, maar ik wil toch even gezegd hebben dat AD geen wondermiddeltje is waarmee je gelijk weer vrolijk fluitend door het leven gaat. Ik ben ook nog steeds depressief, maar niet meer in de mate dat het mijn leven stopzet. Ik heb het ook gekregen om te helpen met mijn paniekaanvallen, die er bijna niet meer zijn.
Ik ben nu stabiel en kan gaan werken aan mezelf en de redenen van depressie, om het even kort te beschrijven.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:50

Nogmaals bloedprikken en dan zeker op B12, D enz. Juist deze vitamines (D is eigenlijk een hormoon) regelen heel veel in je lichaam, ook mineralen gehaltes laten onderzoeken. Dan maar een dag janken want je kunt geestelijk veel behandelen maar wanneer het lichamelijk ook niet goed zit helpt het niet zo veel. En leg jezelf eens minder druk op dat je twee activiteiten in plant elke dag.

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:50

sterreke98 schreef:
Het probleem is dat ik een contract heb tot begin oktober.. 22.5 uur per week. Maar ik wil ook niet ziek zijn, want als ik te lang alleen ben met mijn gedachten komen er suïcidale gedachten om de hoek kijken..


Ik vind het ook niet verstandig om toe te geven er aan en alleen maar thuis te gaan hangen, daar wordt het alleen maar erger van, zoals je nu zelf ook zegt.

Het is wel heel goed dat je jezelf grenzen geeft, niet meer dan 2 activiteiten op een dag, daar is ook niets mis mee. Ik denk dat je wel goed op weg bent, zeker met je therapie. Maar zoals de anderen ook zeggen, laat je ook verder onderzoeken, ook al is het heel erg eng. Misschien komt er niets uit, maar als het wel zo is dat je B12 tekort hebt, of wat dan ook, dan kun je daar wat aan doen en dat is voor jezelf alleen maar fijner uiteindelijk!

Knap van je ook dat je dit allemaal met je werkgever hebt besproken!
Echt, je bent goed bezig. Jij komt er wel :)

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 12:39

Dankjewel voor je lieve berichtje! Doet me goed!

Ik ben denk ik juist iemand die te lang doorgaat ( goh :') )

Vanavond dat werk etentje, ik denk dat ik na het eten direct wegga, omdat ik morgen ook weer moet werken en echt graag wil slapen.. ( als ik het durf te zeggen dan :') )

Anoniem

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:22

Je kunt je afvragen om ervoor te blijven weg lopen of dat beter is natuurlijk. Ik wil niet zeggen dat je suïcidaal op de bank moet gaan zitten, maar het houdt de boel wrl in stand. En die gevoelens zijn er waarschijnlijk ook als je wel bezig blijft en dan onderdruk je ze en dát is nou net hetgene wat je zo moe maakt. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:23

Joolien schreef:
Bij mijn depressies waren de ergste klachten vermoeidheid. Ook meerdere keren compleet door de medische molen gehaald, maar er waren geen afwijkingen te zien. Een depressie kan je helemaal leegzuigen, je wordt wakker met het gevoel dat je eigenlijk weer gewoon verder wilt slapen, of nu al uit kijkt naar de avond. En soms moet je daar gewoon aan toegeven, niet tegen vechten. Je lijf schreeuwt om rust, de handrem is er zo hard op, en dat moet je serieus nemen.
En nee, ik vind het niet erg als je hele dagen op de bank door brengt, als dat is wat je lijf op dat moment nodig heeft, moet je dat gewoon doen.


En toch is het ook belangrijk om juist wat structuur in je dag te houden. Dus niet dagenlang achter elkaar op bed blijven liggen. Op die manier verzuip je ook verder in je depressie.
Even op bed liggen, prima. Maar kleed je daarna aan en ga desnoods een half uurtje wandelen.