Hoe heet je paard en waarom?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
_sakura
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-05-18

Hoe heet je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 02:51

Hoe ben je op de naam van je paard gekomen? Zit er een verhaaltje achter?


heidy_wilco

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 03:08

Wilco, zijn vader heet Wreker en Wilco is een Haflinger, dus zijn naam moest beginnen met een W. De zoon van de fokker heet Wilco en daar is paard Wilco ook naar vernoemd. Hoewel mens Wilco niet bijzonder veel met paarden heeft, is hij daar toch wel trots op :)

*pum**pum**pum**pum**pum*

L_iek
Berichten: 9665
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Hoe heet je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 05:06

Zorro, was zijn naam toen ik hem kocht.

Renske_W

Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe heet je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 05:36

Powys(NL)Puzzle was al zijn naam toen ik hem kocht. Dus geen idee of daar nog wat achter zit. Ik verwacht van niet.
Olivia van 't Vöske was ook al haar naam toen ik haar kocht, maar ik weet dat ze zo genoemd is door de kleindochter van de fokker. Die mocht een naam uitkiezen en kwam met Olivia. :)

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

KittyDylan

Berichten: 8857
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:12

Powys Fflur-Coch - Powys is stalnaam. Fflur is naar haar oma, Fleur en Coch betekend rooie wat leuk past bij een vos :+
Powys Poppy - Weet ik niet maar vast omdat ze écht een Popje was toen ze werd geboren.

Beginletters komen van de moeders af (Ffiona en Pippin)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:35

Ik had mijn pony net gekocht en moest een andere naam verzinnen...hij heette toen kees :+
Op de terugweg van die handelaar reden we achter een auto en daar stond als merknaam daihatsu Applause op.
Gezien het feit ik al een paard had met de naam Ovation.vond ik applause er enorm goed bij passen!

Dus vandaar....pony is vernoemd naar een automerk :D
Laatst bijgewerkt door ellepel op 20-06-18 06:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe heet je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:41

Mijn paard is vernoemd naar haar moeder, grootmoeder, over-grootmoeder etc.

Ze heet Bazinetty II, haar moeder Ninetty, haar grootmoeder Bazinetty, overgrootmoeder Inetty, dan een Cinetty, Netty, Hetty en dan Frelona en Cirma I.

We noemen haar Bella omdat ik haar zo mooi vind. :)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:47

Mijn tinker merrie heet Tara , zij heeft een bles in de vorm van de letter T . Haar bles is haar naam geworden.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:52

Bordewijk <3 .
Deze naam heeft de fokster hem gegeven. Omdat zij veel heeft met de nederlandse schrijvers en de naam moet met een B (volgens het reglement van het Groninger paard) beginnen.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:52

Mijne heet Warrior Sparkn Poncha op papier. Ik weet niet hoe hij bij de vorige eigenaar heette. Eigenlijk wilde ik als roepnaam Toby maar dat vond mijn moeder om een of andere vage reden niet leuk dus is het nu Spark geworden. Regelmatig word het helaas verbasterd naar Sparkly Pants

Be happy eat a snackkie

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:53

KittyDylan schreef:
Powys Poppy - Weet ik niet maar vast omdat ze écht een Popje was toen ze werd geboren.
)


Poppy is klaproos in het engels.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:54

Magic heet zo omdat hij officieel Magic Dreamer heet en Magic als afkorting beter bij hem paste dan Dreamer.

Dino heet officieel Lime Light Deanolynx (las ik als dinolynx), Lynx paste niet bij hem en Dino wel :D

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:57

Bij de quarters worden de meest creatieve namen bedacht en is het gebruikelijk de bloedlijn van beide ouders te combineren.

Papa heet: Magic Power Special
Mama heet: Haidas Magic Gem

Mijn paard heet: Haidas Magic Joy

Roepnaam: Joy <3

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:57

Ferdo had zijn naam al toen ik hem kocht dus die heb ik zo gelaten. Geen idee of er een betekenis achter zit...

Siyah noemt officieel Foxhill Niamh maar Niamh vond ik niet leuk en ik vond het te mannelijk klinken. Dus op zoek gegaan naar een naam met betekenis. Siyah betekent zwart en het is een zwarte pony (met veel wit haha). :)

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Sita_xx

Berichten: 1622
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:58

We hebben een eigen gefokt paard Ken-wol genoemd. We hebben destijds gedekt met een jonge hengst die zich nog moest bewijzen. Er waren veel mensen die er geen vertrouwen in hadden. Ken-wol is gebaseerd op de friese taal'it kin wol' wat betekend het kan wel. Wij hebben dit bedacht omdat wij vonden dat het wel kon met deze hengst en wij hem goed vonden. Inmiddels springt de hengst internationaal 1.45 op 7 jarige leeftijd. En lijkt die van ons ook heel goed te springen.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:02

NatasjavE schreef:
Mijn paard is vernoemd naar haar moeder, grootmoeder, over-grootmoeder etc.

Ze heet Bazinetty II, haar moeder Ninetty, haar grootmoeder Bazinetty, overgrootmoeder Inetty, dan een Cinetty, Netty, Hetty en dan Frelona en Cirma I.

We noemen haar Bella omdat ik haar zo mooi vind. :)


Hier net zo iets. Mijn paard heet (op papier) Dunarilla; in haar lijntje komt o.a. voor: Ammarilla, Funarilla, Funarilla Deux... Soms komt met wedstrijd zo'n 'oude paardenrot' naar me toe en die zegt dan: "Hé, das er één van [naam fokker]! Die herkent dan het paard aan haar 'stamnaam' :-)

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

marley93

Berichten: 6018
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:04

Zohra heette al zo toen ik haar kreeg. Even spieken wat het betekent, ik vergeet dat altijd. :')
Ik kom op verschillende betekenissen uit, afhankelijk van de taal/cultuur die het gebruikt:
Arabisch: blossoming flower, Venus
Vanuit de Koran: beautiful and radiant.

Bonus: Urban Dictionary heeft er ook één, en ik ga er helemaal stuk om. Dat laatste zinnetje is wel waar. :')
The most beautiful of all the names in the world. This woman screams out sexy with her long black hair and perfectly smooth tan skin. She is hit on constantly by so many guys that she wears earphones so that she can pretend that she can't hear them. She loves the outdoors and new adventure that challenge her to become better everyday. She is very smart and lovable her smile will melt anyone's heart. She is always happy and tries to find the good in every person no negativity will get her down. Only the lucky few would get to receive her affection and only one would get her heart.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:06

Wdj schreef:
NatasjavE schreef:
Mijn paard is vernoemd naar haar moeder, grootmoeder, over-grootmoeder etc.

Ze heet Bazinetty II, haar moeder Ninetty, haar grootmoeder Bazinetty, overgrootmoeder Inetty, dan een Cinetty, Netty, Hetty en dan Frelona en Cirma I.

We noemen haar Bella omdat ik haar zo mooi vind. :)


Hier net zo iets. Mijn paard heet (op papier) Dunarilla; in haar lijntje komt o.a. voor: Ammarilla, Funarilla, Funarilla Deux... Soms komt met wedstrijd zo'n 'oude paardenrot' naar me toe en die zegt dan: "Hé, das er één van [naam fokker]! Die herkent dan het paard aan haar 'stamnaam' :-)


Ja klopt. Hier ook. :j Dat is natuurlijk ook de functie van zo'n stamnaam.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-06-18 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:06

Mijn ijslander heet Silfur Eppli en als roepnaam Ekki. Zijn naam betekent Zilver Appel, de kleur dus. Ekki betekent niet. Hij bleek toch geen zilverappel te zijn, maar een wildkleur

Sjaco
Berichten: 374
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:07

Paard heet volgens paspoort Brunette. Vorige eigenaar gebruikte die naam ook gewoon. Was er zelf niet zo enthousiast over om met die naam op wedstrijd te gaan. Heb haar omgedoopt naar Brownie (ze is ook echt donkerbruin) toch een beetje een afgeleide van de stamboeknaam.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Hoe heet je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:18

Mijn paarden hebben gewoon de naam gehouden die ze al hadden.

Zarita betekent prinses in het Spaans. Past ook heel erg bij haar. Ze komt wel bij een Tuigpaardenfokker vandaan die een lijntje gebruikte: haar moeder heeft Sabiola, oma Fabiola en halfzus Ebiola. Zaar is waarschijnlijk uit het lijntje gehaald omdat ze gekruisd is met American Saddle Bred.

Sanne heet gewoon Sanne. Ik ken haar al eeuwen met die naam :D

Photo Phoenix is een draver, waar ze vaker een beetje rare namen gebruiken, en het is een samentrekking van papa SJ's Photo en mama Ilse Phoenix.

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

niks
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:25

Mijn ruin z'n naam was Star.. omdat hij een ster op zn hoofd heeft. Stoer paard, dus naam veranderd naar Bruce. Vernoemd naar Bruce Willis <<)

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:26

Ramona officieel. Geen idee waar het vandaan komt, als ik het vraag krijg ik geen antwoord van dr :+.

Roepnamen Mona, Mona toetje, Moontje, pismerrie en Oma :+.
En Mona is weer een afkorting en Mona toetje kwam doordat mn moeder het wel een toetjes paard vond.
En Oma omdat ze al aardig op leeftijd is, en Pony omdat we toen een paard en pony hadden, dus dat was soms wel makkelijker.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

entless
Berichten: 312
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: samen met mijn lief

Re: Hoe heet je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:58

Toen ik op 17jarige leeftijd ging kijken voor een (ander) paard, zag ik een bang en slungelige Tinker die net 3 was. Volgens de handelaar was zijn naam Playboy, vernoemt naar een shetlander hengst met het zelfde bontpatroon. Toen was hij alles behalve een Playboy, maar mijn lijst met namen ging toen wel direct de prullenbak in. Het werd Boy bij gebrek aan beter en die naam is gebleven.

Na 10 jaar kan ik mijn paard niet met een andere naam voorstellen, Boy past geweldig bij hem. Al doet hij zijn officiële naam nu wel eer aan. Hij doet waar hij zin in heeft, versierd merrie's bij de vleet en geniet van alle aandacht :')

Een nieuwe dag, een nieuw begin.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:01

Mijn haflinger heet Chayen, omdat hij ook van mijn dochtertje is en die wilde haar heel graag zo noemen. Haar shetlander heet Venna dat was al zo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers