Distributieriem

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 19:34

Een vraag voor de mensen met verstand van auto's.

Ik heb vorige maand een auto gekocht, waarvan de distributieriem in december 2012 voor het laatst vervangen is (50.000 km geleden). Volgens het boekje moet dit elke 5 jaar gebeuren, dus hij zit al over de adviestijd heen maar qua aantal kilometers zit het wel goed. De autoverkoper zei dat de distributieriem 'als nieuw' was, maar dit lijkt me stug.

Over twee weken heb ik een afspraak bij de garage om hem te laten vervangen, maar ik moet er wekelijks voor mijn werk nog lange ritten (70 km) mee maken en ik vraag me toch af, wat gebeurt er als die riem knapt? Hoe merk je dit en is hoe gevaarlijk is het als je bijv. op de snelweg rijdt?

Misschien maak ik drukte om niets, maar het is fijn te weten hoe te handelen mocht het gebeuren.


NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:40

Als de distributieriem breekt is de boot aan.

Dan kan je rekenen op een zeer dure reparatie....als de motor nog te repareren valt.

Ik zou aan de garage vragen of ze een inschatting kunnen maken of de riem nog in goede staat verkeerd.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-06-18 19:42, in het totaal 3 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:41

Als hij knapt slaat je motor zeer waarschijnlijk vast en doet ie niks meer. Kans op een volledig gesloopte motor is dan best groot. De risicos geen idee. Als rubber soepel is en weinig km mee gereden daarna kan het ook meevallen. De 5 jaar tijd is ivm rubber veroudering

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:44

Als de riem knapt hoor je een knal en dan loopy je motor vast dus zal behoorlijk wat rook bij komen. Dat wil je niet op de snelweg.

Maar 5 jaar is een indicatie en na die 5 jaar zouden er droogtescheurtjes in kunnen komen net als bij de multiriem. Je weet ook zeker dat het de distributieriem is? Meestal geven ze die rond de 80.000 km.

Anoniem

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:46

Oei, zou ik toch wel zsm vervangen. Ik heb dit met een auto gehad (gelukkig knapte hij in een 30 km straatje) maar was niet leuk. Dure reparatie gehad toen...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:51

Amy schreef:
Oei, zou ik toch wel zsm vervangen. Ik heb dit met een auto gehad (gelukkig knapte hij in een 30 km straatje) maar was niet leuk. Dure reparatie gehad toen...

Hier precies zo waardoor we een behoorlijk dure rekening kregen omdat de motor onder andere kapot geslagen werd. Ik zou bij de garage zeker de distributieriem laten controleren om te kijken of het vervangen moet worden.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 19:53

Hmm, dat klinkt allemaal niet best, bedankt voor jullie antwoorden. 5 juli was de eerste datum waarop ik terecht kon bij de garage.

Ik weet verder niets over de auto, alleen onder de motorkap is het stickertje te zien met de datum en het aantal km waarop hij is vervangen, dit ging idd over de distributieriem.

Ik ben niet iemand die hard rijdt, maar dan blijf ik voor die 2 keer dat ik hem nodig heb voordat hij naar de garage gaat maar lekker op de rechterbaan rijden voor de zekerheid. Dure reparaties zijn tot daaraan toe, maar ik hoop vooral dat ik veilig kan stoppen en niet over de kop sla of weet ik wat.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:54

Het gaat niet alleen om de riem meestal gaat het ook om een waterpomp die het duur maakt. Dan moet allr koeling eruit en later er weer in dan nog ontluchten. Soms komt er nog een spanrol bij.
Dit kun je niet altijd controleren door ernaar te kijken.

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:55

Wij hebben altijd oudere auto's en nog nooit een distributieriem vervangen....
Hebben we veel geluk gehad zo te lezen.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:59

Met een beetje pech wordt je motor stukgemept en is het total loss. Dat merk je écht wel op de snelweg, want alle lampjes gaan aan nadat je een knal hebt gehoord ;) .
Maar... meestal loopt het zo'n vaart niet. Dus maak je geen zorgen.
Dat gezegd hebbend... Als jij nu zelf niet lekker zit en dus nog 2 weken in de stress moet zitten tot jouw afspraak bij de garage, zou ik morgen gewoon even langs de garage rijden. Bij de meeste auto's is vrij snel te zien wat de staat is van de distributieriem, ook zonder dat ie op de brug staat. Daar heeft zo'n garage écht wel even tijd voor en dan kun jij de komende twee weken wat geruster op pad :)

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

tienus63

Berichten: 11741
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:05

Wij hebben vorig jaar andere auto gekocht. Had toen 164000 op de teller.
Volgens boekje moest die vervangen worden rond de 170-180000.
Dat hebben we toen laten doen en meteen nieuwe waterpomp en spanrollen laten monteren.
Die moest er toch al voor weg en de pomp an sich is niet zo duur.
Het zijn de manuren die het duur maken.
Maar kapot gelopen motor is duurder.

#trotsoponzeboeren

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:07

Bij mijn vorige auto was ik al 130.000 km over de distributie riem heen en 3 jaar... :')

Ik zou dat niemand aanraden, want het kan zo je hele blok kosten als hij knapt..

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:15

Hier is het bij de bedrijfsauto's recent 2x misgegaan. De baas dacht dat de garage er op lette, de garage lette er niet op. Toen er een distributieriem knapte, lag direct het volledige motorblok aan gort en was de auto total loss, pas toen werd de miscommunicatie ontdekt. Helaas knapte de 2e riem tijdens het rijden naar de garage om de riem te laten vervangen. Ook deze auto was total loss. Er wordt met oudere auto's gereden (over het algemeen 10 jaar of ouder), die veel kilometers maken (ze komen erin met 200K-250K op de teller en gaan eruit met 400-500K).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:53

De distributieriem van mijn auto stond op het punt te knappen met 40000 km. ;)
Er zijn geen garanties. Ik had de mazzel dat ik een geluid hoorde en gestopt ben. Dus was ik het knappen en de sloophamer voor.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 05:28

Mizora schreef:
Hier is het bij de bedrijfsauto's recent 2x misgegaan. De baas dacht dat de garage er op lette, de garage lette er niet op. Toen er een distributieriem knapte, lag direct het volledige motorblok aan gort en was de auto total loss, pas toen werd de miscommunicatie ontdekt. Helaas knapte de 2e riem tijdens het rijden naar de garage om de riem te laten vervangen. Ook deze auto was total loss. Er wordt met oudere auto's gereden (over het algemeen 10 jaar of ouder), die veel kilometers maken (ze komen erin met 200K-250K op de teller en gaan eruit met 400-500K).


Een garage die niet op de distributieriem let :oo
Vind ik gewoon slecht.
Hoort toch gewoon bij de kleine en grote beurt?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 05:58

Ik zag hoe m'n distributieriem uit m'n vorige auto kwam, had niet nog een maand kunnen rijden. Geluk gehad daarmee :P
Bij m'n buurman is hij onlangs geknapt, motor kon naar de sloop :=

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:04

Daar heb je geluk bij gehad Palmera!

Vreemd dat de garage dit niet aangaf inderdaad, hier wordt dat elke keer genoemd wanneer we voor de apk komen. We zijn er zelf ook oplettend in aangezien we toen een dure rekening kregen omdat de motorblok en van alles erbij kapot was geslagen door de distributieriem.

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:10

Ik heb het jaren geleden gehad precies voor de deur.
Kleppen krom en motor moeten laten repareren.
Schade toen rond de 1700.

Vorig jaar met de lease wagen van mijn vriend net voor de afslag in de avond om half 12.
Motor naar zijn grootje

Dat werd ook een dure reparatie.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:19

Distributieriem word echt niet elke grote en kleine beurt gecheckt hoor. We staan onder tijd voor een beurt staat anderhalf uur en om de riem te checken moeten er heel wat kappen af. Plus we kunnen de riem checken op droogtescheuren maar dat hoeft niet altijd wat te zeggen. Als we een spanrol of waterpomp horen ratelen geven we wel advies voor verdere diagnose en om niet door te rijden.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:24

hoikimmmy schreef:
Distributieriem word echt niet elke grote en kleine beurt gecheckt hoor. We staan onder tijd voor een beurt staat anderhalf uur en om de riem te checken moeten er heel wat kappen af. Plus we kunnen de riem checken op droogtescheuren maar dat hoeft niet altijd wat te zeggen. Als we een spanrol of waterpomp horen ratelen geven we wel advies voor verdere diagnose en om niet door te rijden.


Iedere beurt wellicht niet.

Maar toch wel als hij er x aantal jaar inzit en bij x aantal kilometres?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 08:52

Wat een verhalen! Ik snap dat je nooit 100% zekerheid hebt dat hij niet zal knappen en dat je het altijd beter kunt voorkomen. De garage waar ik altijd heen ga is een eenmansbedrijfje waar ik het volste vertrouwen in heb en die super service verleent, dus ik ben benieuwd wat hij te vertellen heeft.

Voor de mensen bij wie de riem geknapt is, was er ook veel km mee gereden of was de riem oud? Of zonder enkele aanleiding?

Palmera, 40.000 is echt wel heel weinig! Was daar ook nog iets mis met de waterpomp of de spanrollen?

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:04

Dat wil je niet meemakrn wanneer die knapt.. gelukkig is het bij mijn auto geknapt toen ik wou starten, wat een knal... daarna nooit weer aangegaan en auto was voor sloop bestemd.
Was een oude auto, maar toch.

Ga naar jou garage en vraag of ze kort even kunnen kijken of je nog verder kunt rijden, dan zit je niet twee weken nog in stress..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:04

Met mijn vorige wagen (was bij aankoop 10 jaar oud) heb ik 11 jaar en meer dan 1,5 ton aan km gereden. Nooit de distributie vervangen . Het hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn mbt het vervangen van. Of het verstandig is, is vraag twee :D

Als een distributieriem/ketting vervangen wordt, worden de spanrollen ook gelijk vernieuwd. Dit omdat er lastig bij te komen is en met het vervangen van de distributie heeft men de onderdelen er toch af en is het een kleine moeite om ook gelijk de rollen te vernieuwen. Bij mijn weten wordt tegenwoordig het als een totaalpakket verkocht, riem/ketting en rollen omdat het gebruikelijk is om beide aan te pakken. Hoe dat precies zit met waterpomp ben ik niet 100% zeker van.

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:30

justdiesel schreef:
Wij hebben altijd oudere auto's en nog nooit een distributieriem vervangen....
Hebben we veel geluk gehad zo te lezen.


Of altijd alleen Japanse auto's gereden :')

Ik zou het risico niet nemen TS, je bent echt de sjaak als hij knapt. Ik heb het afgelopen jaar bijna 2000 euro aan onkosten aan mijn auto gehad, inclusief distributieriem. Wat een drama.

Overigens kostte het vervangen van dat ding mij maar 300 euro. Het zal duurder zijn als hij knapt vrees ik...

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:56

Nou bij mij is er een keer een distrubutieriem geknapt bij een Toyota Starlet. (veel kilometers en oud)
Op lage snelheid overigens.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Felixity, Malenka, Plukje, rocky_1995, Suusw en 30 bezoekers