De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 23:07

Zoals de Titel al omschrijft wie heeft de tip voor het door S van hand veranderen met 1 hand? Ik ben inmiddels sneller dan verwacht bij de klasse M aangekomen maar met 1 hand rijden is motorisch niet echt mijn ding laat maar zeggen.... De volte in de L kom ik inmiddels goed rond maar het omstellen in de S wil niet lukken.

Dus wie heeft de goude tip of een makkelijke manier om het te oefenen?

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:10

Gewoon op je benen rijden? En dan je teugel tegen de hals voor stelling en buiging? Zo doe ik het in ieder geval

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:10

Waarom zou je dat met 1 hand willen doen?
Misschien dat ik iets heb gemist hoor haha is niet lelijk bedoeld

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:11

SGorter schreef:
Gewoon op je benen rijden? En dan je teugel tegen de hals voor stelling en buiging? Zo doe ik het in ieder geval

Gaat vanaf de wagen een beetje lastig ;)

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 23:12

SGorter schreef:
Gewoon op je benen rijden? En dan je teugel tegen de hals voor stelling en buiging? Zo doe ik het in ieder geval

Dat redden mijn benen niet vanaf de wagen :')

Indi_vito dat is een onderdeel uit de menproef klasse M ;)

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:12

SGorter schreef:
Gewoon op je benen rijden? En dan je teugel tegen de hals voor stelling en buiging? Zo doe ik het in ieder geval


:D denk niet dat die benen verschil gaan maken.

Sorry ts, ben geen menner dus kan je niet helpen maar moest lachen om de opmerking hierboven.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:12

SGorter schreef:
Gewoon op je benen rijden? En dan je teugel tegen de hals voor stelling en buiging? Zo doe ik het in ieder geval



Gaat moeilijk als je er niet op zit, kijk in welke categorie dit topic staat :D :P

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:13

F_inley schreef:
SGorter schreef:
Gewoon op je benen rijden? En dan je teugel tegen de hals voor stelling en buiging? Zo doe ik het in ieder geval

Dat redden mijn benen niet vanaf de wagen :')

Indi_vito dat is een onderdeel uit de menproef klasse M ;)


Ohh hahaha, is er geen instructrice die je kan helpen met de achrnbach methode?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:13

F_inley schreef:
SGorter schreef:
Gewoon op je benen rijden? En dan je teugel tegen de hals voor stelling en buiging? Zo doe ik het in ieder geval

Dat redden mijn benen niet vanaf de wagen :')

Indi_vito dat is een onderdeel uit de menproef klasse M ;)


Jij hebt niet van die lange modellen benen?
:+ illusie armer

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:19

Inderdaad met achenbach? Het heeft mij best een tijd gekost voor het kwartje viel maar het rijd super nu.

Anoniem

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:26

Ik zou beginnen met het voor jezelf even in stukjes hakken: grote volte bij A met een hand, halthouden bij X, je hand netjes omstellen voor de volte de andere kant op en wegrijden in een grote volte bij C. Als je daar handiger in wordt dan kun je hetzelfde in beweging gaan doen, waarbij je je paard rond de X eventjes terugneemt binnen de gang (halve ophouding) zodat je een goed contact hebt op beide teugels en je iets meer tijd hebt om jezelf op de nieuwe volte voor te bereiden qua hulpen. Tegen die tijd snapt je paard het kunstje al en zal hij bij een halve ophouding rond de X zich vanzelf al klaarmaken voor het van hand veranderen.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:35

Als je 10 punten in het L hebt, hoef je niet over hè. We mogen door tot 30 punten. Voor de M moeten ze ook een heel eind verder op het achterbeen en de nageeflijkheid moet zeker voor elkaar zijn. Door een S van hand veranderen is een kwestie van oefenen oefenen oefenen oefenen!

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 07:20

Je paard moet in ieder geval fijn op twee leidsels en zijn eigen benen lopen. Verder netjes nageeflijk en los, maargoed anders hoor je ook helemaal niet in het M thuis naar mijn mening.

Heb je zelf achenbach onder de knie, weet je hoe je moet sturen met een hand in die methode? Ik vind dat zelf echt de makkelijkste manier en dat was bij mij ook dé tip! (al zijn er vast ook mensen die met een hand op z'n boerenjanfluitjes doen).

En daarna oefenen, oefenen, oefenen. Eerst kleine stukjes (bijvoorbeeld een halve volte) en steeds verder. En goede begeleiding daarbij werkt uiteraard ook mee.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 07:25

Oeps had niet gezien dat dit in een menproef was :+

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 07:34

@knert nee helaas niet haha

@kitlover uhh geen idee of ik ze nu zo vast heb in 1 hand

Xyzutu thnx dat kan ik idd wel eens porberen. Ik was al met een hele grote s in stap op onze menplaat geweest.

@ipsilonka weet ik ga ook zeker nog niet over hoor maar wil dat wel gaan trainen natuurlijk. Op het achterbeen trainen we al vanaf de B is mijn instructice erg streng op we zijn ook bezig met oprichting dit pakt hij goed op.

@susanne de pony is goed voor elkaar en stuurt makkelijk op twee leidsels is echt mijn onkunde en motorisch gestoordheid _O- de volte met 1 hand heb ik inmiddels goed onder de knie en met twee handen is de pony op je pinken om te stellen. Ik heb goede begeleiding maar is geen menner dus dit soort dingen probeert ze wel helemaal uit te zoeken maar is toch lastiger.


Bedankt allemaal voor de tips en trics!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:47

Heel herkenbaar. Ik kwam die stomme S ook maar amper door. Achenbach lukt me voor geen meter (ja droog-mennend met 2 touwtjes en flesjes wel, maar achter paardlief niet). Mijn handen zijn gewoon te smal en mijn pols kan niet genoeg draaien ofzo. Hoe ik ook oefende...
Mijn oplossing was om de leidsels vóór het figuur heel kort te nemen en dan afhankelijk van de bocht eerst het linker en dan het rechterleidsel te laten vieren. Idiote oplossing natuurlijk. En als je er nog een s achteraan moet rijden ben je nergens. Maar we kwamen iig die S tijdens de proef door zonder ingreep. :')
Verder zaten we echt wel op M-niveau, maar die S... grrr.

Later zei iemand me dat ik gewoon mijn wijsvinger moest gebruiken om meer verschil te kunnen maken. En dat werkt eigenlijk wel heel mooi. Ik heb het al een tijdje niet meer gedaan, maar die wijsvinger was bij mij echt zo'n "aha-momentje".

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 19:56

assie schreef:
Heel herkenbaar. Ik kwam die stomme S ook maar amper door. Achenbach lukt me voor geen meter (ja droog-mennend met 2 touwtjes en flesjes wel, maar achter paardlief niet). Mijn handen zijn gewoon te smal en mijn pols kan niet genoeg draaien ofzo. Hoe ik ook oefende...
Mijn oplossing was om de leidsels vóór het figuur heel kort te nemen en dan afhankelijk van de bocht eerst het linker en dan het rechterleidsel te laten vieren. Idiote oplossing natuurlijk. En als je er nog een s achteraan moet rijden ben je nergens. Maar we kwamen iig die S tijdens de proef door zonder ingreep. :')
Verder zaten we echt wel op M-niveau, maar die S... grrr.

Later zei iemand me dat ik gewoon mijn wijsvinger moest gebruiken om meer verschil te kunnen maken. En dat werkt eigenlijk wel heel mooi. Ik heb het al een tijdje niet meer gedaan, maar die wijsvinger was bij mij echt zo'n "aha-momentje".


Ik neem idd ook met mijn volte altij de binnen leidsel wat korter haha kan dat met die S idd ook wel eens proberen. Wat bedoel je met je wijsvinger wat doe je daar mee?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:06

Uhm... ik heb geen idee hoe ik dat moet uitleggen. Volgens mij is het iets wat ook bij achenbach gebruikt wordt en is dit een beetje mijn eigen variant. Mijn probleem was dat ik niet de druk per leidsel kon wijzigen om figuren te rijden. Met de wijsvinger druk je op het leidsel waarop je meer druk wilt hebben en zo kun je dan de bocht inzetten. Paard moet dan wel heel netjes nageeflijk zijn en op minimale druk reageren.

Mijn eerdere optie van de leidsels maar gewoon korter nemen en dan om en om laten vieren was een quick-fix snelle oplossing om iig die M-proef maar door te komen (want dat was eigenlijk het enige wat niet lukte). Maar dan ga je dus vastlopen later in de Z. Zo ver zijn wij nooit gekomen door ons ongelukje, maar ik was er wel al flink mee aan het oefenen om met één hand te rijden en al die figuren op één hand door te komen.

Ok, geen idee of je hier iets meer kunt. Er zijn vást mensen die het beter kunnen uitleggen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:18

Ik lees even mee. Met de volte valt idd goed te sjoemelen, maar een S is toch even een uitdaging.
Vermoed trouwens dat als ze het ohz ook in zouden voeren dat er veel ruiters door de mand vallen :=.

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:20

Ik heb nog nooit in een bak gemend, alleen in het verkeer, maar wel vanaf begin af aan volgens het achenbach systeem gereden. Volgens mij is de fout die de meeste mensen maken het niet goed buigen van de pols. Als je in de uitgangshouding je pols niet goed gebogen houdt, dan kun je bij het sturen met een hand niet genoeg verschil maken tussen je linker en rechter leidsel waardoor je de bocht niet goed in kunt sturen. Vergeet ook niet voor het insturen om te verkorten! Verder helpt het ook wel eens om in de bocht te spelen met je hand meer of minder naar voren te houden. Ik moet wel bekennen dat wij nog weinig qua stelling en buiging doen, maar misschien heb je er wat aan :D

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 20:23

Assie ik begrijp wat je bedoeld ga het van de week uitproberen :j

Xmaritt thnx ga ook eens op mijn pols letten qua houding

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:30

Je mag ook bij wijze van spreken je hand helemaal naar links steken als je rechts gaat (via de achenbach dus). Zeker op de weg red mij dat nog wel eens.
Naar links wilt die wijsvinger op de linker leidsel inderdaad goed helpen.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:25

Achenbach met leidsels in 1 hand, met duim hoogste punt

Dan hand kwartslag kantelen, duim naar rechts

Halve Volte draaien door hand op zij te doen

Dan hand in midden en recht stellen

Dan halve volte andere kant op door hand andere kant

Dan weer hand rechtop en leidsels in twee handen.

Truc zit in kwartslag draaien hand

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:04

janouk schreef:
Achenbach met leidsels in 1 hand, met duim hoogste punt

Dan hand kwartslag kantelen, duim naar rechts

Halve Volte draaien door hand op zij te doen

Dan hand in midden en recht stellen

Dan halve volte andere kant op door hand andere kant

Dan weer hand rechtop en leidsels in twee handen.

Truc zit in kwartslag draaien hand

Dat is de theorie ja. En in de praktijk met touwtjes en flesjes werkt dat perfect (al is ook dan het verschil vrij klein bij mij). In de praktijk met paard is het verschil tussen beide leidsels dan te klein om paard te laten reageren (en ze is echt niet zwaar in de hand, maar gewoon lekker los). Sommige mensen kunnen die draai gewoon niet maken met hand en pols. Of hebben te smalle polsjes :') .
Dan moet ik dus creatief wezen met een wijsvinger of duim.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De truc voor S van hand veranderen met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:58

Je moet je hand in begin wel heel ver opzij doen om de stelling te krijgen.
Alleen het kantelen is voor later. Nu kantelen en helemaal opzij.