Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 13:19

Hoi bokkers!

Van de zomer vertrek ik op stage naar Duitsland.
Ik heb begrepen dat hier e.a aan regelgeving aan vast zit. Nu heb ik gebeld met het NVWA en begrijp hier uit dat zij mijn pony zullen moeten keuren voor ik de grens over ga.

Maar wie kan mij vertellen bij welke Duitse instantie ik moet zijn om haar weer mee terug te kunnen nemen Nederland in? En misschien dat iemand weet wat hier de kosten ongeveer van zullen zijn?

Liefs Emma

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!


japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:26

kwii schreef:
Hoi bokkers!

Van de zomer vertrek ik op stage naar Duitsland.
Ik heb begrepen dat hier e.a aan regelgeving aan vast zit. Nu heb ik gebeld met het NVWA en begrijp hier uit dat zij mijn pony zullen moeten keuren voor ik de grens over ga.

Maar wie kan mij vertellen bij welke Duitse instantie ik moet zijn om haar weer mee terug te kunnen nemen Nederland in? En misschien dat iemand weet wat hier de kosten ongeveer van zullen zijn?

Liefs Emma



IK heb dit enkele jaren geleden ook gedaan.

ik weet dat ik de pony toen alleen hoefde te laten keuren door de NVWA als ik mee ging doen aan grote wedstrijden.
als de pony daar gewoon recreatief gebruikt werd hoefde dit niet.
ik heb de pony toen alleen na laten kijken en gezorgd dat alle entingen etc natuurlijk in orde zijn.

verder niets en hij heeft toch 10 weken daar gestaan.

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(

tienus63

Berichten: 11996
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:32

Nvwa keuring kost rond € 150-200,-.
Kan het voor je nakijken.

Het moet zo kort mogelijk <24 uur voor vertrek plaatsvinden.
Aanvraag dient uiterlijk werkdag voor gewenste keuringsdag 8 uur binnen te zijn.

Als particulier is het even zoeken hoe je een en ander moet aanvragen, maar wel te doen.

Je dient kenteken van auto en trailer door te geven bij aanvraag, volledige gegevens van paard. Begin -en eindbestemming opgeven.

En je weer teruggaat, vanuit Duitsland geldt geen keuringsplicht.
Boete als je zou worden aan gehouden is fractie van keuringskosten.

#trotsoponzeboeren

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 13:40

@ Japielover bedankt voor je ervaringen! Het lijkt toch niet zo streng te zijn als ik heb begrepen :+

@ Tienus63. Ik heb inderdaad wel de informatie hoe ik het zal moeten aanvragen, dus dat moet gaan lukken. Ik heb nog een week of drie om te regelen. Gebeurt die keuring bij mij op locatie of moet ik daarvoor ergens naar toe?

Goed om te weten dat op de terugweg dus geen keuringsplicht geld.. De persoon van het NVWA kon mij ook niet echt vertellen bij welke duitse instantie ik moest zijn, maar wel dat het moest gebeuren :')

Bedoel jij dat de boete van NL>DU lager uitvalt dan de keuringskosten, of als ik van DU<NL ga?

In elk geval bedankt voor de informatie!

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:40

Ik woon al 14 jaar in Duitsland en rijd al ruim 8 jaar wedstrijden in Nederland.. eerlijk? Heb mijn paarden nog nooit laten keuren.

Toen ik 14 jaar geleden naar Duitsland vertrok heb ik via mijn werk nog aan iemand van een douanekantoor gevraagd wat ik moest regelen aan papiefen. Zijn antwoord was: zorgen dat de inentingen op orde zijn, je paarden opladen en een kleine grensovergang nemen waar nauwelijks gecontroleerd wordt.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 13:42

flettie schreef:
Ik woon al 14 jaar in Duitsland en rijd al ruim 8 jaar wedstrijden in Nederland.. eerlijk? Heb mijn paarden nog nooit laten keuren.

Toen ik 14 jaar geleden naar Duitsland vertrok heb ik via mijn werk nog aan iemand van een douanekantoor gevraagd wat ik moest regelen aan papiefen. Zijn antwoord was: zorgen dat de inentingen op orde zijn, je paarden opladen en een kleine grensovergang nemen waar nauwelijks gecontroleerd wordt.


Dit vroeg ik me dus al af, omdat ik je van meer mensen wel hoort dat ze in NL wedstrijden rijden. Jij bent dus ook nog nooit gecontroleerd?

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:42

Nee nog nooit. Wel eens vaker politie zien staan maar nooit aangehouden en gecontroleerd

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Re: Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:09

Ik rijd regelmatig wedstrijden in Duitsland, en keuren is hiervoor niet verplicht. Wel moet je alle entingen op orde hebben en paspoort natuurlijk kunnen laten zien, maar ik ben nog nooit onderweg aangehouden door NL of DE politie.

tienus63

Berichten: 11996
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:11

De boete die je zou kunnen krijgen als je op de grens wordt aangehouden komende vanuit Nederland, is fractie van nvwa kosten.

Keurings vindt gewoon plaats op plek die jij wil.
Je moet zorgen dat jij op tijd aanwezig bent, tijd dat ze moeten wachten op jou, wordt doorberekend.
Maar als zij later zijn dan afgesproken tijd levert geen korting op

Ik zou die hele keuring lekker laten wezen. Imo geldklopperij.
Gewoon zorgen dat entingen in orde zijn.

#trotsoponzeboeren

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:12

Mijn oude bijrijdpaard ging met zijn eigenaresse ook vaak naar Duitsland op bezoek naar vrienden. Ben wel is meegegaan en geen keuring aan te pas gekomen. Ze ging ook alleen voor recreatieve doeleinden en geen wedstrijden maar verder nooit iets over gehoord van haar.

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 14:15

Heel erg bedankt iedereen! Klinkt dus als geldklopperij, en vooral niet te druk over maken.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!


tienus63

Berichten: 11996
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:23

Kriebels, schrik van de kosten, ze rekenen minimaal 2x 15 minuten. Daadwerkelijke keuring is echt binnen 5 minuten bekeken.

Keuring, traces, CLIENTcertifcaat, kleine € 300,- ben je kwijt, of ze er nu 1 of 10 moeten keuren.
Vorig jaar paard via ons aangeboden voor NVWA keuring, maar toen gezorgd dat er 4 op 1 locatie gekeurd konden worden, zo werden de kosten aanzienlijk gedrukt.
Dit jaar is ons veulen naar onze Oosterburen verkocht, wat mij betreft zonder NVWA keuring, maar anders weer op zelfde manier als vorig jaar.

https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/documenten/nvwa/organisatie/tarieven/2018/nvwa-tarieven-levende-dieren-en-levende-producten-2018

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... buitenland

#trotsoponzeboeren

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:28

Wij moesten dat vorig jaar ook regelen toen ons veulen naar Oostenrijk was verkocht. Heel die keuring was niks, 5 minuten inderdaad waar je een hoop voor betaalt. Wij moesten wel aangezien het veulen met officieel transport vervoerd ging worden en die kunnen er niet omheen dat alle papieren in orde moeten zijn.

Zelf heb ik 2 jaar terug nog een pony in Duitsland gebracht en een andere mee terug genomen. Niks gekeurd of wat dan ook. Wist ik toen ook niks vanaf trouwens. Gewoon gereden en uiteraard geen politie gezien of controle gehad.

tienus63

Berichten: 11996
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:32

Faline schreef:
Wij moesten dat vorig jaar ook regelen toen ons veulen naar Oostenrijk was verkocht. Heel die keuring was niks, 5 minuten inderdaad waar je een hoop voor betaalt. Wij moesten wel aangezien het veulen met officieel transport vervoerd ging worden en die kunnen er niet omheen dat alle papieren in orde moeten zijn.

Zelf heb ik 2 jaar terug nog een pony in Duitsland gebracht en een andere mee terug genomen. Niks gekeurd of wat dan ook. Wist ik toen ook niks vanaf trouwens. Gewoon gereden en uiteraard geen politie gezien of controle gehad.

Precies, als het via een vervoerder gaat, moet het wel! Een vervoerder kan het niet wagen om zonder te doen, ook al is alles een wassen neus en geldklopperij.
Ik vraag me trouwens wel af hoe het geregeld is met sportstallen die in het buitenland rijden, worden zij als professionele vervoerder aangemerkt of als privé persoon? Normaliter rijden ze natuurlijk alleen hun eigen paarden en is een vervoerder iemand die wordt betaald om paard te vervoeren.

#trotsoponzeboeren

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 14:38

Ik word gebracht, dus geen betaalde vervoerder.

Via PB krijg ik juist wel reactie. (Zal de naam niet noemen, is vast bewust via PB) Dat ik het wel echt moet doen, dat als ik aangehouden word e.v.t auto en paard en alles ingenomen zou kunnen worden.

Bij deze dan ook even het verzoek om alleen recente ervaringen te delen, en niet van 5-10 jaar geleden. Er kan natuurlijk ondertussen een hoop veranderd zijn.

De kosten zijn hoog, en daar hik ik dan ook een beetje tegen aan. Het is maar voor 5 weken namelijk.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:44

Ik woon in Duitsland en de keren dat wij met paard(en) de grens over zijn gegaan, zijn niet te tellen.
Nooit gekeurd en ook nooit aangehouden, terwijl bij ons bijna altijd politie bij de grensovergang staat.

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn schoentje te kussen

tienus63

Berichten: 11996
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:49

Nederland wil met meeste regeltjes altijd het braafste jongetje van de klas zijn :D
Het houdt wel mensen van de straat en spekt de staatskas.

Voor bedrag dat je kwijt bent aan keuring kun je hoop andere dingen doen.
Ik kan tot nu toe niet vinden wat de strafmaat van de Nederlandse overheid is bij het ontbreken van exportdocumenten bij paard.
En de Duitse politie/BAG laat je wel doorrijden.

#trotsoponzeboeren

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:50

Ik heb het twee jaar geleden laten doen, idd best wel wat administratie (gewoon stappen plan website nvwa volgen, TRACES aanvragen, ...) en laten keuren kort voor vertrek. Goede mep geld kwijt en denk er wel aan dat als het een recreatiepony is, je hem eigenlijk officieel exporteert. Maw, de pony mag niet zo maar terug. De 10-dagen regeling geldt enkel voor paarden met FEI paspoort (althans, dat was in 2016 zo, nu geen tijd om het opnieuw uit te zoeken).
Officieel moet je hem dus ook weer invoeren wanneer je terug wil, met alle Deutsche Grundlichkeit van dien.

Ik ken mensen die het gewoon doen, het pakrisico is vnl op de grens zelf. Je moet dus net iemand treffen die bekend is met paardenwetgeving. Je mag nl prima je paard in Duitsland hebben wonen, maar zelf in NL wonen. De pakkans zit hem vnl in het feit dat mensen vaak met aftandse trailertjes rijden, die eigenlijk niet door het autootje er voor getrokken mag. Dan begint het geëmmer met een weegkwestie, en dan gaan ze natuurlijk verder kijken. Daar is de gemiddelde grensagent nl. wel erg op bedacht.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 14:52

Hoppit schreef:
Officieel moet je hem dus ook weer invoeren wanneer je terug wil, met alle Deutsche Grundlichkeit van dien.
.


Weet je dan ook bij welke instantie ik hiervoor moet zijn?

Bedankt voor alle reacties weer :j

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:54

Nope, dat stukkie hebben wij uiteindelijk overgeslagen. Kregen paard niet geladen ;)
Zal de VA van je stagebedrijf vast wel kunnen fixen.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Getup

Berichten: 8251
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:03

Even een 2e punt ( als je zelf rijdt): certificaat voor vervoer van paarden . https://www.verkeersschoolblom.nl/nl/Be ... arden.html

Zullen ook veel mensen onzin vinden, maar Duitsland hoort dus niet bij de Benelux.... En er stond laatst een vrachtwagen met wedstrijd paarden uit Luxemburg vast in Duitsland,totdat ze de boete ( en die was echt niet mis) betaald hadden. Verhaal uit eerste hand. En toen was er n run op de cursus ( ik heb m ook meteen gehaald).

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:12

Wij zijn in 2015 verhuisd naar Duitsland .
Ik heb toen ook inderdaad gekeken naar zo'n keuring.
Ik heb 4 paarden meegenomen van uit Nederland en ze dus niet laten keuren.
Ik vond het ook maar geldklopperij.
Heb de dierenarts er ook nog naar gevraagd en hij zei ook, opladen en gaan. :evaw:

tienus63

Berichten: 11996
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:23

Getup schreef:
Even een 2e punt ( als je zelf rijdt): certificaat voor vervoer van paarden . https://www.verkeersschoolblom.nl/nl/Be ... arden.html

Zullen ook veel mensen onzin vinden, maar Duitsland hoort dus niet bij de Benelux.... En er stond laatst een vrachtwagen met wedstrijd paarden uit Luxemburg vast in Duitsland,totdat ze de boete ( en die was echt niet mis) betaald hadden. Verhaal uit eerste hand. En toen was er n run op de cursus ( ik heb m ook meteen gehaald).

Die hadden er vast meer dan twee paarden op staan en dan gelden er weer andere regels.
Bij max 2 paarden in een deugdelijke trailer, heb je zeker als particulier weinig te duchten.

#trotsoponzeboeren

Getup

Berichten: 8251
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:29

Dat konden ze sowieso als commercieel transport zien...

Mij is verteld, dat je er zonder certificaat kunt rijden,als je met je eigen paarden ,eigen auto en trailer in de Benelux rondrijdt. Duitsland hoort daar niet bij. Dus is het certificaat nodig.

Rijden zat mensen zonder rond,dat moet je zelf weten.

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Pony mee naar Duitsland, en weer terug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 15:35

Ik ga met 1 pony over de grens, dus dat certificaat lijkt mij niet nodig. Er wordt daar steeds geschreven over maximaal 2. Daarbij heeft het nvwa daar ook niets over gezegd..

@Hoppit dat is balen! Ik ga naar een heel klein bedrijfje, dus ik zoek het liever zelf van te voren goed uit :D

Iedereen weer bedankt!
En op deze vraag zoek ik dus echt nog het antwoord:
Als ik van DU terug naar NL ga welke instantie moet ik dan laten keuren? (ALS dit moet dus, de reacties zijn wat tegenstrijdig :P )

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers