Paard expres briesen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Paard expres briesen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 11:41

Goedemorgen,

Misschien rare vraag maar iemand beweerde laatst dat paard in kwestie expres briest tijdens het rijden om zo extra lange teugels te krijgen.
Ik zelf vind dit onzin, paard zit gewoon lekker in het vel en vindt het rijden en samen bezig zijn fijn. Paard doet dit ook zeker niet de hele tijd, maar bijv. even vlak na het draven.

Deze persoon verdenkt paarden wel vaker van expres dingen te doen om dwars te zitten of om de strijd aan te gaan.
Ik hou helemaal niet van deze denkwijze en grappig genoeg wil dit paard dus ook niet echt door deze persoon bereden worden, is toch vaak een lichte strijd. Ergens vindt ik dit dus niet gek met zo'n instelling.

Wat denken jullie? Kan een paard expres briesen om zo dingen gedaan te krijgen?


linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:45

Paarden doen nooit iets "express" om je dwars te zitten of te pesten of de strijd aan te gaan. Dat gedrag of die emotie kennen paarden niet. Briesen is een teken van ontspanning. Maar steeds meer teugel vragen kan ook komen door een niet passend zadel, spierpijn o.i.d.
Een paard heeft wel een goed geheugen; als hij b.v. weet hoe hij de staldeur los krijgt en daardoor bij het voer kan komen (en dus beloond wordt voor dat gedrag) kun je er vergif op in nemen dat hij dat vaker gaat doen. Want deur open = voer.

In the circle of life, you should never take more than you need....................

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:52

ik heb wel eens een buitenrit gedaan op een paard die een mooie "move" had.. Bries, struikel, he... een hapje gras... was al gewaarschuwd dat het een profiteur was :-D
maar zoals jij/zij omschrijft, nee ik geloof niet dat een paard zo denkt. Dat hij je daarmee dwars kan zitten dus.
Wel zijn ze heel goed in de mens spiegelen dus als zij de strijd aangaan, dan heb je het vast op de een of andere manier uitgelokt. Als ik op mijn paard zit met het idee dat hij daar en daar weer stom gaat doen dan kan ik er inderdaad de klok op gelijk zetten. Terwijl als je zelf dan ontspant dan heb je een goede kans dat er niets aan de hand is.
Zo probeer ik ook mijn paard af en toe te laten briesen als hij juist een beetje gespannen is. gewoon door simpel zelf ook te briesen :) dan doet hij me vaak wel na :)

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 11:58

linky schreef:
Paarden doen nooit iets "express" om je dwars te zitten of te pesten of de strijd aan te gaan. Dat gedrag of die emotie kennen paarden niet. Briesen is een teken van ontspanning. Maar steeds meer teugel vragen kan ook komen door een niet passend zadel, spierpijn o.i.d.
Een paard heeft wel een goed geheugen; als hij b.v. weet hoe hij de staldeur los krijgt en daardoor bij het voer kan komen (en dus beloond wordt voor dat gedrag) kun je er vergif op in nemen dat hij dat vaker gaat doen. Want deur open = voer.


Het is gelukkig niet de hele tijd, het is vooral na even een lekker stukje draf of galop of met iets anders wat het paard erg leuk vond.
Bij mij in de omgeving zitten helaas zo veel mensen vastgeroest in het de gedachte dat paarden wel expres dingen kunnen doen, wat dat betreft ben ik een vreemde eend zeg maar dus ik durf niet altijd weerwoord te geven. En daarbij heb ik zelf nog maar net een paard dus echt serieus wordt ik ook nog niet echt genomen...

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:12

Paarden doen ook zeker dingen expres (geconditioneerd).

Als een paard elke keer zijn zin krijgt dat de ruiter afstapt als hij eens flink een rodeo geeft, zal hij dat vaker doen.
Eenmaal door hebbend dat ze aan de hand winnen op gewicht door ineens te gaan rennen, moet je ze dat echt weer afleren en bij nieuwe mensen zie je vaak de oude trucendoos weer opengaan.

Expres is alleen een beetje bijzonder woord. Het is gewoon verkeerd geconditioneerd.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:15

Sunnda schreef:
Paarden doen ook zeker dingen expres (geconditioneerd).

Als een paard elke keer zijn zin krijgt dat de ruiter afstapt als hij eens flink een rodeo geeft, zal hij dat vaker doen.
Eenmaal door hebbend dat ze aan de hand winnen op gewicht door ineens te gaan rennen, moet je ze dat echt weer afleren en bij nieuwe mensen zie je vaak de oude trucendoos weer opengaan.

Expres is alleen een beetje bijzonder woord. Het is gewoon verkeerd geconditioneerd.



Door herhaling leren paarden. Dus TS, als jij elke keer als hij briest, je ook daadwerkelijk lange teugel geeft, en dit keer op keer, zal hij inderdaad gaan briesen om lange teugel te krijgen. Niet expres, maar aangeleerd.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Paard expres briesen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:22

Mijn instructeur vertelde ooit, heel lang geleden toen ik nog paardreed, dat dat briesen vlak na het beginnen te draven komt omdat het dier opwarmt als hij gaat bewegen. Hierdoor warmen ook de slijmvliezen opwarmen en het paard extra gaat briesen om stof en slijm uit zijn neus te krijgen. (in hoeverre dit waar is en ik het goed en volledig heb onthouden is even onder voorbehoud O:) )

Dat een paard doorheeft dat hij met dit trucje extra teugel krijgt of een hapje gras kan meepikken: ja, dat kan wel zeker. Maar dat is niet omdat het een gemeen paard is oid, hij heeft dat dan ooit gewoon geleerd, net als jij ooit geleerd hebt voorzichtig te zijn met warme pannen.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:23

0Lunerancea0 schreef:
Mijn instructeur vertelde ooit, heel lang geleden toen ik nog paardreed, dat dat briesen vlak na het beginnen te draven komt omdat het dier opwarmt als hij gaat bewegen. Hierdoor warmen ook de slijmvliezen opwarmen en het paard extra gaat briesen om stof en slijm uit zijn neus te krijgen. (in hoeverre dit waar is en ik het goed en volledig heb onthouden is even onder voorbehoud O:) )

Dat een paard doorheeft dat hij met dit trucje extra teugel krijgt of een hapje gras kan meepikken: ja, dat kan wel zeker. Maar dat is niet omdat het een gemeen paard is oid, hij heeft dat dan ooit gewoon geleerd, net als jij ooit geleerd hebt voorzichtig te zijn met warme pannen.



Mij is geleerd dat briesen een teken is van het ontladen van spanning (dus ontspanning)

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard expres briesen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:31

Haha, ik heb zeker dit mijn paard onbewust aangeleerd! Inderdaad, even briesen, ik geef hem ruimte om dat te doen, dus meer teugel. Zo leerde hij om een lange teugel te vragen. Ik vond het heel slim van hem en ook leuk.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Paard expres briesen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:34

Logisch dat je paard briest na een stukje draf of galop. Door inspanning komt slijm en stof wat dieper in de longen zit los, dat gaat naar de luchtpijp en dat briest je paard eruit. Verder is het idd ook een teken van ontspanning.

Conditionering zoals hierboven genoemd, zal vast ook meespelen, maar ik maak niet op uit je verhaal dat je paard 'misbruik' maakt van het briesen.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..


maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 12:48

Jibbel schreef:
Logisch dat je paard briest na een stukje draf of galop. Door inspanning komt slijm en stof wat dieper in de longen zit los, dat gaat naar de luchtpijp en dat briest je paard eruit. Verder is het idd ook een teken van ontspanning.

Conditionering zoals hierboven genoemd, zal vast ook meespelen, maar ik maak niet op uit je verhaal dat je paard 'misbruik' maakt van het briesen.


Nee dat absoluut niet, naar mijn idee zou ze het dan namelijk ook veel vaker moeten doen.
Het is nu echt op bepaalde momenten, als ze even lekker aan het werk is geweest.
Maar dan weet ik nu ook een wetenschappelijk onderbouwd weerwoord :D

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard expres briesen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:51

Mensen gebruiken vaak het woord 'expres' om dan net dat tikkeltje harder naar hun paard toe te kunnen zijn. "Hij doet dit expres, dus ik moet hem even laten zien dat ik dit niet pik."

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:42

Gini schreef:
Mensen gebruiken vaak het woord 'expres' om dan net dat tikkeltje harder naar hun paard toe te kunnen zijn. "Hij doet dit expres, dus ik moet hem even laten zien dat ik dit niet pik."


Bah... nare en kinderachtige instelling.

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Paard expres briesen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:49

Paarden denken inderdaad niet "laat ik expres vervelend zijn om mijn ruiter te irriteren." Paarden denken vooral uit hun basis emoties waarvan "ruiter irriteren" er geen een is. (ik vind de manier hoe panksepp emoties vertaald in dieren zelf een hele fijne.)
Wel kunnen paarden gedrag gaan herhalen als ze ervoor 'beloont worden' Bijvoorbeeld de teugels uit handen trekken voor een hap gras, maar ook de teugels uit handen trekken om vervelende druk te ontwijken werkt ook.
Het is belangrijk ernaar te kijken wat er gebeurd voordat het vervelende gedrag komt, dan enkel het vervelende gedrag.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Paard expres briesen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:32

Als het geen lichamelijk probleem is, kan het inderdaad zijn dat het een aangeleerd gedrag is met een (voor het paard) positief gevolg.

Dan maak ik maar zin.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 01:45

ik geloof wel dat paarden soms expres dingen doen.
Ik heb zelf ook altijd paarden gereden en ik heb op de manege meegemaakt dat er paarden zijn die bewust heel gemeen bokken om je eraf te krijgen.
En dan waren geen bokken uit vrolijkheid. Echt niet.

Want ik kreeg vroeger ook weleens van die paarden omdat ik redelijk goed ken rijden en niet bang bent.

Rij je eerst een half uur lekker dan ineens van hele gemene bokken en steigeren erbij.
Maar ik heb ook paard gekend, dat was echt een T...... paard.

Zodra iemand op dat paard stapte dan was het gelijk raak, 1 flinke bok dan lag je er af, met name half gevorderen. Ze is toen verkocht aan een vrouw die helemaal geen aanleg had voor paardrijden,
de manege eigenaar wil haar dat paard niet verkopen ( het paard zou terug gaan naar de handelaar) omdat die vrouw niet kon rijden ,dus hij vroeg de hoofdprijs voor dat paard, in de hoop dat zij zou zeggen dat het te duur was. Afijn ze had het paard en ik had toen een verzorgpaard , verkeersmak, deed geen stap verkeerd. Ze wilde met mij mee op een buitenrit. Dus we lopen het erf af, en ja hoor daar lag die vrouw op grond, 1 hele gemene bok. Ze had toen iemand gevonden die 1x per week op haar paard wilde rijden en ze kon redelijk goed rijden, ze maakte dat paard goed aan, tot dat paard weer hele gemene bok, en zij viel er niet gelijk af, toen ging nog ff steigeren en toen weer een bok en zo tegen de wand aan, en die zij had een gebroken arm


Paarden kunnen wel degelijk iets expres doen,

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 02:30

maitestar23 schreef:
Wat denken jullie? Kan een paard expres briesen om zo dingen gedaan te krijgen?

Nou en of. Mijn ruin is vanwege een blessure momenteel niet zo mobiel en wanneer ik en/of mijn shet te ver weg zijn en/of te lang aandacht aan elkaar besteden briest hij hard (en nee het is geen "ik ben lekker hooi aan het kanen" bries) om de aandacht te trekken. Hij staat nogal graag in de spotlight, dat heeft er vast mee te maken. Als hij in z'n normale doen zou zijn geweest was hij die aandacht wel even komen halen. Hij stuurt gerust m'n merrie aan de kant wanneer hij wil dat ik iets met/voor 'm doe.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers