paard aan huis,kosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
leidelmeyer
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-05-13

paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 21:30

ik ben benieuwd wat je kosten zijn van een paard aan huis. we zijn op zoek naar een huisje met weilandje erbij voor ons paard. waar moet ik rekening mee houden ivm kosten ? ik neem aan dat je in de winter hooi/kuil moet bijvoeren. verder wil ik m in een inloopstal hebben. graag hoor ik tips,ervaringen en adviezen.


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:36

Er gaat hier gemiddeld 50 euro per paard aan hooi doorheen, dan nog strooide, weide en stalonderhoud en de normale kosten.

Je kan het zo duur maken als je zelf wil, echt goedkoop word het volgens mij niet :+

happyjoyce

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:39

Dat is lastig om te zeggen.. wil je bijvoorbeeld wel of geen strooisel in de stal? Kan je hooien van eigen land en kan je dit zelf of moet je dit laten doen?

Jorex

Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:41

Let er ook op dat je dan minstens 1 maatje moet regelen voor je paard, een shetlander kost momenteel ook niet echt de minimumprijs meer+ dat die maar beperkt op gras kunnen want daar zijn ze gevoelig voor qua snel te dik en snel hoefbevangen. Gelukkig kosten shetjes niet de hoofdprijs qua voer, mijne eten ongeveer 15-20 euro aan hooi op in een maand.

Alex en Jorie <3

Lous

Berichten: 24237
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:42

Behalve voer denk ook aan mestopslag en mestafvoer.
Daarnaast mag je niet zomaar overal dingen bouwen en verwijderen. Houd dus ook rekening met eventuele vergunningen.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:45

Wij zijn per maand tussen de 125 en de 150 euro kwijt per paard. Met onbeperkt hooi en brok en vlas, water en electriciteit enz.

Moet wel zeggen dat we weinig eigen gras hebben en dus jaar rond hooi bij moeten voeren.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:07

Ik had ze niet aan huis maar stond wel particulier waar ik alle zorg deed.

naast alle benodigde materialen kan je misschien afspraken maken met een boer in de buurt waar je mest naar toe mag.
In de stal hadden wij stalmatten en in de winter met heel slecht weer vlas. Het afgelopen jaar was dat 2 weken. Door minimaal strooisel gebruik is de mesthoop ook een stuk kleiner. De mest werd gratis afgevoerd naar een boer wat wel door ons zelf op het land gestort moest worden voor hij het ging bewerken.
Hooi/voordroog kostte ons in de winter 35 euro per maand per paard. Afhankelijk van hoeveel gras je hebt wordt dat in de zomer minder.
Dan heb je nog je krachtvoer/vitaminebrok.

Vergis je niet, als je een huis met land koopt betaal je hypotheek over de grond. Dat samen met alle kosten die je maakt voor materialen en mestafvoer wil het niet altijd goedkoper zijn dan pension staan. Onthoud ook dat je verzorging moet regelen als je op vakantie gaat.
Weide onderhoud vergt veel tijd, ook dat is niet altijd leuk.

Fleur ❤️

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:09

Erg lastig om zeggen maar veel meer dan de meesten denken! Heb je maar 1 of 2 paarden en een beperkt stuk weiland denk ik dat je goedkoper af bent op een pensionstalling.

Buiten de meest voor de hand liggende dingen heb je bovendien aardig wat materiaal nodig om het jezelf makkelijk te maken.

Don't take anything for granted

Anomien

Berichten: 7297
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:19

2 paarden (waarvan 1 klene)

90 euro aan hooi (kleine 1000 kilo)
Onderhoud circa 20 a 30 euro per maand. Incl materiaal wat eens stuk ging

Geen stro of zaagsel (24-7 buiten met kale inloopstal) weinig land. Ik ben het dus niet eens met nijn voorganger. Maar voerde wel veel hooi. Groot inkopen deed de truc. Had wel veel werk aan mesten omdat je weinig land hebt en alles superschoon moest houden.

Stroomkosten waterpomp en schrikdraad x?
En extra hypotheek

En dat was het

Mama van mijn lieve meisjes

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:58

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar houd vooral rekening met bijkomende kosten. Denk hierbij aan zand aanvullen (zand is duur!!), bloten van de wei, onderhoud van apparatuur (bosmaaier, eventuele tractor etc), omheining vervangen/repareren, afhankelijkheid van leveranciers en hun soms variabele kwaliteit/prijzen, water, elektriciteit, doorzaaien/inzaaien van de weiden, kunstmest etc.

Wij hebben momenteel twee KWPN'ers en 1 een minishetlander staan en zitten momenteel op €6.150,- sinds januari dit jaar omdat we wat kleine veranderingen aan het buitenterrein hebben aangebracht (nieuw paddock). Normaliter zit ik op gemiddeld zo'n 125,- - 150,- per paard, per maand incl. alle onkosten.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 00:11

Een paard kan niet alleen, dus je moet er sws eentje bij kopen.

Wij huren nu iets en daar was het al ingericht op paarden. Als je dat nog moet doen, ben je wel enkele duizenden verder, afhankelijk van de grootte van je terrein en wat je allemaal wil.

Wij zijn ongeveer 200/300 euro kwijt aan hooi. WE kopen er elke 2 weken 25, want er passen niet meer in de trailer en opslag. Kan je meer kwijt, kun je beter een partij kopen, betaal je minder per baaltje. Wij betalen 3,50 tm 5,50 afhankelijk van de periode. Dat zijn baaltjes van ong 20kg.

Afhankelijk van je terrein gebruik je stroom. Wil je ene verlichte rijbak? Is dat nog iets meer. Water is bij ons grondwater, maar wij vullen elke dag een ibc vat met jerry cans van thuis en kunnen maar 100 liter meenemen.

Palen pas een aantal vervangen. Moest eigenaar aanschaffen en heeft geen beste kwaliteit gekocht, dus is goedkoper. Zal sneller vervangen moeten worden. Net als lint en haken etc die hij heeft gekocht.

Al met al betalen wij enkele honderden euro's voor de plek en dat zouden we straks als we verhuizen in onze eigen stek kunnen investeren na eerste investeringen. Denk daarbij ook aan trekkertje, sleep, bak aanleg etc etc etc

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 06:09

In het topic "wat kost een paard nu daadwerkelijk?" zijn ook veel mensen met een paard aan huis, misschien heb je daar wat aan :)

Door koudwatervrees regent het zonnestralen voor Ozosnel!
Saartje, Pip & Liz♡

meggiemeg

Berichten: 12175
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 06:35

We hebben nu onze voorraad hooi voor het hele jaar weer binnen, voor 2 grote paarden, 150 kleine baaltjes hooi en 25 midi balen hooi, bijna 1100 euro. Dan ben ik per jaar 3 pallets vlas kwijt, prijs is afhankelijk van het seizoen en of er een aanbieding is, gemiddeld 260.- per pallet. Mesthoop aan laten leggen was 1700 euro deze legen kost me ongeveer een 80.- per keer en dat gemiddeld 2x per jaar. Weide bemesten kost me niets, afspraak gemaakt met een boer, hij subsidie en ik de bemesting. Dan nog het water, dat zijn de kosten niet, verder beregening laten aanleggen om de bak te sproeien met grondwater 3000 euro, kubota trekker met sleep was ook een 4000.-. Recent alle stroomdraden van de wei en paddock vervangen. Was ook een paar honderd euro. Brok en muesli ben ik denk een 30 tot 40 euro per maand kwijt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 07:00

Allereerst bergis je niet in de hoeveelheid werk die je eraan gaat hebben
Hoe duur je uit bent is afhankelijk van zoveel dingen, eenmalige uitgaves zoals omheining, stallen, aanschaf aanhanger, baksleep, gereedschap etc
Ik ben per maand 150 euro aan hooi voer en stro kwijt. Per jaar rond de 800- aan onderhoud, bemesten kalk etc en mestafvoer is ook niet gratis.
Al met al denk ik een 250-300 euro per maand incl grond ( ik pacht) en heel veel uren per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 07:04


kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 07:16

Dat ligt eraan hoe groot je weiland is, hoe groot je opslagcapaciteit is, welke faciliteiten er al zijn en wat je nog wil realiseren. En natuurlijk wat je erop wil gaan houden.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:03

Als je iets koopt waar je zelf nog een stal, bak en omheining op moet zetten kun je ze beter in pension houden met 1 of 2 paarden. Het zijn enorme investeringen, duizenden tot tienduizenden euro's. Dat compenseert je niet snel met lagere maandelijkse kosten. Denk ook aan je hogere hypotheekrente doordat je een een duurder huis koopt.

Heb je meerdere paarden in een duur stallingsgebied en ga je verhuizen naar een goedkoper gebied qua huizenprijzen dan kun je voor hetzelfde bedrag meer paarden houden.

Ik denk dat wij aan hypotheekrente al 6000 euro per jaar kwijt zijn voor het paardengedeelte. Stal nieuw gebouwd voor 6 paarden inclusief poetsplaats, zadelkamer en grote hooizolder, bestrating, 3ha weiland en dan nog de aanleg van paddock, paden, bak, verlichting. En dan komt voer, strooisel, water/stroom er nog bij. Je blijft vervangen en investeren.

Koop je iets waar alles al is en valt de prijs van het huis en de grond mee dan scheelt dat natuurlijk.

Per paard, zonder gras, kost het hier maximaal ongeveer:

35 euro voordroog (1 grote ronde baal of minder/paard per maand)

30-35 euro/maand gehakseld koolzaadstro (bij nacht op stal opgesloten)

En dan nog krachtvoer of vitaminekorrel wat flink op kan lopen naar gelang welk merk en hoeveel kg/dag je voert.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:31

Maar het is wel elke euro waard, de rust, het gemakt, het "ik doe lekker mijn eigen zin" :D

Ik ben voor twee paarden het volgende kwijt
- 90 euro per maand extra voer (mais, gerst, lucerne, brok) = 1080 euro
- 4 * 21 euro per lijnzaadolie = 84 euro
- hooi is eigen inbreng, dit jaar 350 baaltjes gaat het worden a 20kg voor 500 euro (maaien en inbinden laten doen)
- 3 x 270 euro stropellets = 810 euro

Dat is nog geen 2500 euro voor twee paarden. Dit komt neer op 9x het stalgeld wat ik normaal betaalde voor 1 paard per maand. Voor twee paarden zou ik 7200 euro per jaar kwijt geweest zijn, dus een besparing van 4700 euro per jaar (daarvan kan je na een aantal jaar echt al wel een stalletje, mooie omheiding e.d. staan hebben).

Aankoop tractor, bouw stal e.d. tel ik niet mee als kost, dat is immers voor mij vnl een zakelijke investering geweest, maar ook als particulier zou ik dat wel in mijn "bezit" krijgen. Waar ik in pension daar niets aan over hield.
Het is vooral tijd die erin gaat zitten, het geregel en zorgen dat je altijd wel "opvang" kan hebben mocht het nodig zijn wat nu moeilijker is dan in pension.

meggiemeg

Berichten: 12175
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:00

Belsje schreef:
Maar het is wel elke euro waard, de rust, het gemakt, het "ik doe lekker mijn eigen zin" :D

Inderdaad, je kunt nu de paarden houden zoals jij het zelf wilt, in pension zal je best een heel eind komen maar er zijn altijd wel dingen die je graag anders zou willen hebben wat vaak niet mogelijk is.
Wat ik wel een nadeel vind van paarden aan huis is als je een dag weg wilt of een weekend. Dan moet er wel een hoop geregeld worden. Plus je gaat niet zo snel meer weg.
Ik heb het geluk dat er een vriendin met paarden op steenworp afstand woont en dat ik een overbuurvrouw heb met paarden. Je kunt elkaar dan helpen bij dat soort dingen. Anders is het een stuk lastiger.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:19

Dat in bezit krijgen is relatief want alles slijt, gaat kapot en moet na een aantal jaren vervangen worden. Die afschrijving moet je wel meenemen in je kosten want je moet het op den duur ook weer kunnen vervangen. Dat hebben we hier met de bak. Als ik die wil vernieuwen ben ik bij laten doen met nieuw zand, drainage en vlokken al 20.000 euro armer. De helft van die kosten gaat in het juiste zand zitten.

Zo'n bak blijft dan ook niet onbeperkt goed en heeft onderhoud nodig. Door een bedrijf los laten trekken, en weer uitvlakken ben je zo weer een paar honderd euro armer.

Ik heb nu 12 jaar paarden aan huis maar voor de kosten had ik goedkoper en luxer in pension gestaan. En nog steeds mooi vrijstaand kunnen wonen.

Mijn man heeft goed zicht op hoeveel we geïnvesteerd hebben en die noemt de paarden een bodemloze put.

Je moet, als je eerlijk rekent, dus wel dat soort kosten meenemen. En als je geen bedrijf bent zijn die kosten niet aftrekbaar. Alleen je hypotheekrente gaat van bruto naar netto en hoeveel dat scheelt is inkomensafhankelijk. Hebben wij een slecht jaar (man ZZP-er) betekent dat geen/weinig belastbaar inkomen, betekent dat bruto hypotheek=netto hypotheek, dus erg hoge woonlasten tegenover weinig inkomsten. Dubbel probleem dus...

Het wordt aantrekkelijk bij lage koopprijs, meerdere paarden en al goede accomodatie of weinig eisen.

Met een simpele inloopstal, een weitje van 0,5 ha en droge zandgrond met bakgebruik van de club op loopafstand is al een heel ander verhaal

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:41

Daar heb ik het dus zelf moeilijk mee om dat zo te bekijken, ook omdat je daar zelf heel duidelijk de keuze maakt tussen een low budget inloop stal en een superfancy constructie. Idem voor bak of zeggen dat je enkel gaat wandelen.

Misschien wil ik dat stiekem gewoon niet berekenen :D. Maar ik hoop dat de stallen + omheining + piste de komende 20 jaar het wel blijft doen ... :D

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:49

Deel die investeringen dan eerst door 20 en dan door 12. Dan geeft het je een idee van wat je de eerste 20 jaar als gespreide afbetaling moet rekenen voor wat je neergezet hebt

Als je het als bedrijf doet op deze locatie en je moet weten wat je als kosten door moet rekenen komt er nog veel meer bij kijken. Een accountant of belastingadviseur die met jou een eerste opzet maakt is dan wel zo verstandig.

Als achteraf de fiscus een probleem maakt heb je kans dat er heel vervelende gevolgen achteraan komen.

meggiemeg

Berichten: 12175
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:53

Belsje schreef:
Daar heb ik het dus zelf moeilijk mee om dat zo te bekijken, ook omdat je daar zelf heel duidelijk de keuze maakt tussen een low budget inloop stal en een superfancy constructie. Idem voor bak of zeggen dat je enkel gaat wandelen.

Misschien wil ik dat stiekem gewoon niet berekenen :D. Maar ik hoop dat de stallen + omheining + piste de komende 20 jaar het wel blijft doen ... :D

je bak zal het wel 20 blijven doen, alleen zal je de zandlaag toch wel moeten aanvullen/vervangen. Als ik zie hoeveel hier weg waait als ik niet blijf beregenen..

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:56

Belsje schreef:
Maar het is wel elke euro waard, de rust, het gemakt, het "ik doe lekker mijn eigen zin" :D

Ik ben voor twee paarden het volgende kwijt
- 90 euro per maand extra voer (mais, gerst, lucerne, brok) = 1080 euro
- 4 * 21 euro per lijnzaadolie = 84 euro
- hooi is eigen inbreng, dit jaar 350 baaltjes gaat het worden a 20kg voor 500 euro (maaien en inbinden laten doen)
- 3 x 270 euro stropellets = 810 euro

Dat is nog geen 2500 euro voor twee paarden. Dit komt neer op 9x het stalgeld wat ik normaal betaalde voor 1 paard per maand. Voor twee paarden zou ik 7200 euro per jaar kwijt geweest zijn, dus een besparing van 4700 euro per jaar (daarvan kan je na een aantal jaar echt al wel een stalletje, mooie omheiding e.d. staan hebben).

Aankoop tractor, bouw stal e.d. tel ik niet mee als kost, dat is immers voor mij vnl een zakelijke investering geweest, maar ook als particulier zou ik dat wel in mijn "bezit" krijgen. Waar ik in pension daar niets aan over hield.
Het is vooral tijd die erin gaat zitten, het geregel en zorgen dat je altijd wel "opvang" kan hebben mocht het nodig zijn wat nu moeilijker is dan in pension.


Dan moet je wel grond genoeg hebben om te kunnen hooien en genoeg opslagcapaciteit voor je balen. En natuurlijk betaal je voor voldoende grond om te hooien.
Stallen en omheining moet je, als die nog niet aanwezig zijn, aanleggen. Na een aantal jaren zal je het er misschien uit hebben, maar je moet eerst investeren. Zijn alle faciliteiten al aanwezig dan zal dat wel merken aan de aanschafprijs van het huis..

Ik vind dat materialen die je nodig hebt omdat je de paarden aan huis hebt staan wel mee moet rekenen. In ons geval de stal, de opslag hadden we sowieso wel gewild-dus die weer niet-, ik zou niet waarom we 1,3 ha weiland extra zouden aanschaffen zonder paarden. Zonder die grond zou ik niet weten wat ik met een tractor moet. Dus dat zijn allemaal bijkomende kosten die er gewoon bij horen.

Kortom ts,ik zou eerst kijken wat qua huis en grond mogelijk is en dan specifieker vragen naar de kosten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard aan huis,kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:24

Het ligt natuurlijk ook heel erg aan waar je koopt, wat je nu voor huis en kosten aan je paard hebt etc. En wat je wensen zijn. Ik hoef geen stallen, want ze staan 24/7 buiten, dus ik wil voor dat geld liever een pp. Een fijne bak zou ik fijn vinden, maar ik wil ook graag aan het bos kopen.

Wij hebben 4 paarden, huren kaal en doen alles zelf, kopen dus zelf hooi in, betalen mestafvoer ( nu veel teveel door te kleine mestbak van eigenaar) Slaan zelf palen, repareren lint etc etc etc. Maar wat ik kwijt ben is nog altijd minder dan 4 in volpension in deze omgeving.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers