Wat moet ik aan met dit konijn?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Wat moet ik aan met dit konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 08:12

Eerst zeg ik even: ik heb geen idee of dit zo goed staat :?

Ik heb zelf 2 konijnen, Indy(waar dit topic over gaat) en Muis.
Indy en Muis zijn konijnen die vroeger door hun vorige eigenaren niet goed zijn behandeld :n (ik heb ze van een stichting) ze zijn super lief leuk en aanhankelijk, en ik hou ontzettend van ze <3
maar soms, uit het niets, valt Indy me op eens aan, dan komt ze met haar bekkie open, grommend op me af en (probeert) ze me te bijten :( >;)
ik let er steeds op dat ik haar niet onverwachts, of van boven af benader, en dat ze me ziet aankomen.
Vaak komt ze gewoon naar me toe gehuppeld. En meestal, als haar dan aai, laat ze dat genietend toe. Soms slaat ze dan opeens om, en wordt ze een haast vals, aanvallend konijn. :?
Helaas lijd Muis daar ook onder, dan jaagt ze hem door het hok, in aanvals houding, dan denk ik, moet ik ze uit elkaar halen? Maar dan geen 5 minuten later zijn ze elkaar lief aan het wassen.
Helaas wordt ik de laatste tijd steeds vaker door Indy gebeten of aangevalen, en begin ik er steeds minder plezier in te krijgen. :n
Soms zit ik te denken dat het komt omdat ze vroeger als jonkie met 20 andere konijnen is gedumpt in een kooi.( ;( )
Ik heb zelf eigenlijk niet echt ideeen meer waardoor dit komt en wat ik eraan kan doen.
Heeft iemand misschien tips ofzo hierover? Bedankt als je dit verhaal hebt gelezen :)

Horses are like dreams, but better.


rockwitch

Berichten: 11705
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Wat moet ik aan met dit konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:15

Zijn het 2 voedsters? Is ze gesteriliseerd?

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Kaitlyn

Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat moet ik aan met dit konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:21

De meeste konijnen houden nu eenmaal niet van geaaid/opgepakt worden. Ik denk dat je moet accepteren dat Indy geen knuffelkonijn is.

Hoeveel ruimte hebben Indy en Muis?

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:22

Wat zijn de geslachten van je koppel?
Hoeveel ruimte hebben ze samen?
Is ze gesteriliseerd?
Wat krijgen ze aan verrijkingsmaterialen?

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat moet ik aan met dit konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:44

Idd,hoe worden ze gehouden,hoeveel ruimte hebben ze,wat hebben ze te doen?....?
Zo'n gedrag komt meestal uit frustratie,en met aanpassing van hun leefomgeving,kan zoiets makkelijk verholpen worden.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:49

Ik ben inderdaad ook benieuwd of Indy een voedster is en of zij gecastreerd is? En hoeveel ruimte hebben je konijnen samen? En is Muis ook een voedster? Ook ben ik benieuwd of ze het altijd doet als je komt (in de periode dat ze dit doet) of enkel wanneer je komt voeren?

Aangezien je schrijft dat het bepaalde periodes erger is dan andere zou ik in eerste instantie denken aan iets hormonaals, maar het kan ook frustratie om het een of ander zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat moet ik aan met dit konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:57

Als ze een vrouw is dan is de oplossing simpel... castreren! Onze tijgie aka bostijger vloog zelfs de hond aan. Na die tijd was ze erg lief!

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:00

Wij hadden ooit ook zo'n konijn (lang geleden, 1999, ik was een jaar of 10 denk ik). Ik weet niet meer of het een vrouwke of een manneke was. We moesten Knabbel pakken met handschoenen en regenlaarzen aan. Als je bij Knabbel in de ren kwam, viel hij/zij je aan. We hadden Knabbel van jongs af aan, bij ons is er nooit iets gebeurd waardoor hij/zij een trauma heeft opgelopen ofzo. We hebben haar toen teruggebracht naar de winkel.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 18-06-18 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:01

Coentjuh schreef:
Wij hadden ooit ook zo'n konijn (lang geleden, 1999). Ik weet niet meer of het een vrouwke of een manneke was. We moesten Knabbel pakken met handschoenen en regenlaarzen aan. Als je bij Knabbel in de ren kwam, viel hij/zij je aan. We hadden Knabbel van jongs af aan, bij ons is er nooit iets gebeurd waardoor hij/zij een trauma heeft opgelopen ofzo. We hebben haar toen teruggebracht naar de winkel.

Dan weet je in ieder geval zeker dat hij een klap achter de oren heeft gekregen. Wat een manier van met dieren omgaan zeg... :n

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:27

Ik denk dat er inderdaad iets is gebeurd in haar of zijn baby periode. Ik geloof niet dat een dier zo geboren wordt. Deze was niet echt kind-safe zeg maar.
Mijn broertje was een jaar of 6 en ik 10 denk ik toen we deze kregen. Ons andere konijn was net een paar maanden overleden. Natuurlijk hebben we het een tijdje geprobeerd, niet ieder konijn was hetzelfde als de oude goeie Snuffy.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Lous

Berichten: 24237
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat moet ik aan met dit konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:41

Aangezien het hier niet om een paard gaat verplaats ik dit topic hierbij naar BB :)

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:44

Coentjuh schreef:
Ik denk dat er inderdaad iets is gebeurd in haar of zijn baby periode. Ik geloof niet dat een dier zo geboren wordt. Deze was niet echt kind-safe zeg maar.
Mijn broertje was een jaar of 6 en ik 10 denk ik toen we deze kregen. Ons andere konijn was net een paar maanden overleden. Natuurlijk hebben we het een tijdje geprobeerd, niet ieder konijn was hetzelfde als de oude goeie Snuffy.

Nee ik bedoel bij de dierenwinkel, die maakt dit soort beesten af. En er hoeft niks gebeurd te zijn. hormonen veroorzaken dit regelmatig bij konijnen.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:06

Coentjuh schreef:
Wij hadden ooit ook zo'n konijn (lang geleden, 1999, ik was een jaar of 10 denk ik). Ik weet niet meer of het een vrouwke of een manneke was. We moesten Knabbel pakken met handschoenen en regenlaarzen aan. Als je bij Knabbel in de ren kwam, viel hij/zij je aan. We hadden Knabbel van jongs af aan, bij ons is er nooit iets gebeurd waardoor hij/zij een trauma heeft opgelopen ofzo. We hebben haar toen teruggebracht naar de winkel.


Uit je verhaal maak ik op dat Knabbel alleen heeft gezeten? Konijnen horen met minimaal een soortgenoot te leven. Het kan dus heel goed zo zijn dat Knabbel dit gedrag vertoonde vanuit frustratie, maar ook hormonen kun je niet uitsluiten. Jammer dat je ouders zich niet eerst voldoende hebben ingelezen in het houden van konijnen, dan had dit voorkomen kunnen worden.

Schuur_

Berichten: 4832
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat moet ik aan met dit konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:19

Jongens, dat gaat over 20 jaar geleden. Waar hebben we het over...

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:26

Schuur_ schreef:
Jongens, dat gaat over 20 jaar geleden. Waar hebben we het over...

Dus omdat het twintig jaar geleden is, is het opeens niet meer erg dat iemand zo met z'n dier omgaat?

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:15

Herfstwind schreef:
Schuur_ schreef:
Jongens, dat gaat over 20 jaar geleden. Waar hebben we het over...

Dus omdat het twintig jaar geleden is, is het opeens niet meer erg dat iemand zo met z'n dier omgaat?

Omdat het twintig jaar geleden is, kan daar nu niets meer aan veranderen. Geweest is geweest. Het was vroeger ook normaal om je kind een pak rammel te geven als het niet luisterde. Dat komt nu ook veel minder voor door voorlichting etc.
Jouw opmerking op Coentjuh geven nul bijdrage aan het topic van TS, haar konijnen zijn al met twee.

09/10/2023 <3

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:01

Rebel_Jits schreef:
Herfstwind schreef:
Dus omdat het twintig jaar geleden is, is het opeens niet meer erg dat iemand zo met z'n dier omgaat?

Omdat het twintig jaar geleden is, kan daar nu niets meer aan veranderen. Geweest is geweest. Het was vroeger ook normaal om je kind een pak rammel te geven als het niet luisterde. Dat komt nu ook veel minder voor door voorlichting etc.
Jouw opmerking op Coentjuh geven nul bijdrage aan het topic van TS, haar konijnen zijn al met twee.


Mijn reactie was niet eens zo zeer bedoeld om duidelijk te maken dat een konijn niet alleen hoort te zitten, maar ik wilde aangeven dat een konijn dit gedrag niet zonder oorzaak zal vertonen. De optie die door Coentjuh aangegeven wordt (Hij bijt, dus hij moet maar terug naar waar hij vandaan komt) lijkt me niet de juiste optie. Dáárom besloot ik hierop te reageren en aan te geven dat ik dit een zeer slechte gang van zaken vind.

Ianrowan2009

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:27

Herfstwind schreef:
Dus omdat het twintig jaar geleden is, is het opeens niet meer erg dat iemand zo met z'n dier omgaat?

Omdat het twintig jaar geleden is, kan daar nu niets meer aan veranderen. Geweest is geweest. Het was vroeger ook normaal om je kind een pak rammel te geven als het niet luisterde. Dat komt nu ook veel minder voor door voorlichting etc.
Jouw opmerking op Coentjuh geven nul bijdrage aan het topic van TS, haar konijnen zijn al met twee.[/quote]

Mijn reactie was niet eens zo zeer bedoeld om duidelijk te maken dat een konijn niet alleen hoort te zitten, maar ik wilde aangeven dat een konijn dit gedrag niet zonder oorzaak zal vertonen. De optie die door Coentjuh aangegeven wordt (Hij bijt, dus hij moet maar terug naar waar hij vandaan komt) lijkt me niet de juiste optie. Dáárom besloot ik hierop te reageren en aan te geven dat ik dit een zeer slechte gang van zaken vind.[/quote]


Vergeet niet dat het toen die tijd nog geen tijdperk van het internet was, en dat mensen zich daardoor minder snel konden laten informeren. ( ook toen had je mensen in een dierenspeciaalzaak werken die geen verstand van het houden van knaagdieren hadden )
Nu is dat vele malen makkelijker geworden door onze grote vrienden Google en Wikipedia :j

Maar om even terug te komen op de vraag van TS,
Is de konijn in kwestie al gesteriliseerd? Hebben de konijnen een gezamenlijk eet en drink plek of heb je voor beide hun eigen plekjes?
Kan het konijn misschien pijn hebben?


marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:30

Stuur me maar een pb misschien kan ik jullie helpen.

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:03

Jeetje echt typisch Bokt weer. Ik reageerde op dit topic omdat dit mij bekend voor kwam. Mijn ouders hebben toen die keuze gemaakt (ja jongens, 20 jaar geleden) en natuurlijk hebben wij ook liefde voor dieren en denk je het beste te doen voor jouw dier. Inderdaad was er in die tijd nog geen internet en had het dan misschien anders gelopen en hadden we hem niet terug gebracht. Nu zoek je alles op op Google. Althans dat doen wij. Ik weet niet of ALLE winkels de konijnen 'dood maken' die terug worden gebracht. Misschien was het ook wel het niet-gesteriliseerde voedster probleem waar de dierenwinkel wel van op de hoogte was en hebben hun haar laten helpen en heeft ze een mooi nieuw huisje gekregen. :evaw:

Veel sterkte voor de TS. Ik hoop dat je een oplossing kunt vinden en dat het beter gaat.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:08

Gaat dit over een voedster of ram en geholpen of niet? Het is namelijk vaak voorkomend dat geholpen konijnen aanvallen door de hormonen. Laten helpen en zorgen voor veel ruimte (geen stom klein kooitje onder andere).

Deze hoeft niks meegemaakt te hebben, heb hier ook een konijn tijdelijk gehad (ik bracht 'm van punt a naar b voor iemand) en die had echt niks naars meegemaakt, puur de hormonen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 31 bezoekers