Wat is dit, vlooien, allergie, gedrag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Wat is dit, vlooien, allergie, gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 07:06

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mijn kennis wat kunnen verrijken en mee willen denken. Het gaat om onze Neela, een Beagle teef die deze week haar eerste verjaardag viert. Neela is een fantastische gezonde hond die zich alleen wat vaak lijkt te krabben.

Als pup zijnde heeft ze vlooien gehad dus sindsdien houd ik haar goed in de gaten. Ik vind dat zij zichzelf veel bijt/krabt in o.a. de oren, de pootjes en de knieën. Op de dagopvang geven ze ook aan dat ze zich vaker lijkt te krabben/bijten dan de andere honden maar niet overmatig veel. De plekken waar ze zich krabt/bijt zijn niet rood, niet schilferig, niet kapot etc.

Ze kreeg als pup RC maar we zijn toen overgestapt op Healthy Dog, een merk wat tarwe/glutenvrij is en als eiwitbron rund heeft. Haar snacks bestaan uit of rund of lam/rijst trainingskoekjes.

Als ontvlooiingsmiddel gebruik ik Vectra 3d dat ongeveer 4 weken werkt. Ik laat meestal 6 weken zitten tussen het ontvlooien. Nu is Neela wel heel erg gevoelig voor dingen op haar rug, dus een badjas, tuigje, ontvlooi middel, ze krijgt daar altijd iets van jeuk van.

Nu gaan wij de 23ste op vakantie naar Schotland en wilde ik eigenlijk een week of twee van te voren weer ontvlooien. Maar dat betekent wel dat ze de komende weken dus geen ontvlooi middel heeft en 'onbeschermd' is. Maar ik wil eigenlijk ook geen ander middel gebruiken wat langer werkt want ik weet niet hoe ze daar op reageert omdat ze toch al zo gevoelig is.

Mijn vraag is dus eigenlijk, zou ze allergisch zijn ergens voor, is ze gewoon een krabbert? Moet ik een ander ontvlooi middel gaan gebruiken?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat is dit, vlooien, allergie, gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:03

Oren al laten controleren op mijten of (beginnende) oorontsteking?

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: Wat is dit, vlooien, allergie, gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:05

Mijn chihuahua deed hetzelfde, tot ik ben gaan ontvlooien met Bravecto tabletten.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 08:08

tengeltje11 schreef:
Oren al laten controleren op mijten of (beginnende) oorontsteking?


Nee nog niet omdat ze totaal niet vies of rood zijn en stinken niet. En ze krabt al maanden eraan. Maar ik moet toch binnenkort naar de DA dus dat neem ik zeker mee.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:12

Misschien ontvlooi je wel teveel,ik ontvlooi mijn Beagles alleen als ze ook echt vlooien hebbenm(bijna nooit)
Elke week een keer de vlooienkam erover heen en je weet snel genoeg of ze vlooien hebben.
het ativlooien middel is toch gif wat je op je dier aanbrengt.
ik zou ook even de oren na laten kijken,beagles zijn bekend met oorproblemen.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 08:16

colunder schreef:
Misschien ontvlooi je wel teveel,ik ontvlooi mijn Beagles alleen als ze ook echt vlooien hebbenm(bijna nooit)
Elke week een keer de vlooienkam erover heen en je weet snel genoeg of ze vlooien hebben.
het ativlooien middel is toch gif wat je op je dier aanbrengt.
ik zou ook even de oren na laten kijken,beagles zijn bekend met oorproblemen.


Daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan. Wat doe jij met teken dan?

Die oren neem ik mee.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:39

Heel herkenbaar. Ik voer renske en dan de variant wild/stoofpotje en dan gaat het goed. Bij elk ander voer of koekje is het mis. Niet extreem in de zin van alles stuk krabben maar wel jeuk op dezelfde plekken.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 08:46

Jennyj01 schreef:
Heel herkenbaar. Ik voer renske en dan de variant wild/stoofpotje en dan gaat het goed. Bij elk ander voer of koekje is het mis. Niet extreem in de zin van alles stuk krabben maar wel jeuk op dezelfde plekken.


Misschien moet ik toch nog eens overstappen. Het is precies wat jij zegt. Huid is nieg kapot of beschadigd, ze krabt zich niet overmatig maar toch wel dat het opvalt.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:41

Jamie is ook een krabber, bij hem ben ik er vrijwel zeker van dat het een bepaalde vorm van default overspronggedrag is. Hij doet dat namelijk ook als er echt geen vlooien te vinden zijn. Zodra hij ook maar dénkt dat het spannend wordt gaat ie zitten jeuken, en dat kan zomaar al gewoon zijn op het moment dat ik hem vraag te gaan zitten voor het oversteken hahahaha.

Verder kan jeuk echt extreem veel oorzaken hebben, is heel moeilijk om dat via een beeldscherm te constateren. Voer kan ook echt een oorzaak zijn maar aangezien voer echt voor elke hond anders is (waar mijn honden het goed op doen kan jouw hond misschien wel helemaal niet tegen) is dat ook een kwestie van uitproberen en als je toch naar de DA gaat binnenkort zou ik het hele jeukprobleem gewoon even meenemen :)

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is dit, vlooien, allergie, gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 10:48

Neela doet ook krabben bij overspronggedrag dus dat herken ik.

Ik neem het mee binnenkort.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Wat is dit, vlooien, allergie, gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:50

Het kan vanalles zijn. Waarom heb je voor tarwe-/glutenvrije voeding gekozen? Dacht je aan een voedselallergie? Want voedselallergiëen zijn bijna altijd tegen dierlijke eiwitten en niet tegen granen. Inderdaad gewoon even langs de DA gaan :)

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 10:52

StableDoor schreef:
Het kan vanalles zijn. Waarom heb je voor tarwe-/glutenvrije voeding gekozen? Dacht je aan een voedselallergie? Want voedselallergiëen zijn bijna altijd tegen dierlijke eiwitten en niet tegen granen. Inderdaad gewoon even langs de DA gaan :)


Daar dacht ik inderdaad aan. Daarom omschakeling naar rund en dit voer was ook tarwe en glutenvrij dus twee vliegen in een klap.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Wat is dit, vlooien, allergie, gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:56

Wat voor vlees zat er in zijn vorige voer? Want je geeft nu dus rund als normaal voer en lam als snoepjes? Het is misschien wel een idee om eens daarnaar te kijken, tarwe zal er zeer waarschijnlijk niks mee te maken hebben. Ik ben benieuwd wat de DA gaat vinden!

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is dit, vlooien, allergie, gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 12:24

Kip zat er in het vorige voer.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:42

klinkt als mijn jackrussel

deze heeft daar dan bij dat hij ook contact allergie heeft en dat uit wel weer in rood.
maar swinters heeft hij excaxt de symptomen die jij noemt.

Ook mijn mechel heeft deze.

en beide hebben een overgevoeligheid voor granen en bepaalde eiwitten.
ik heb beide op een eliminatie dieet gehad en daarna gebleven op het eiwit en graanvrije voer waar ze geen reactie op krijgen.

ik zou daar naar kijken