[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:29

Vergeet de kogeldruk vd auto niet te checken met die vd trailer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:17

Palousa_boy: dat speelgoedje van Mercedes van 113000 IS de nieuwe versie van de G uit de jaren '70 :Y) nog steeds vierkant maar wel luxer. Maar geen knopjes iig om woest terrein te bedwingen zoals bij andere 4x4 tegenwoordig. Bij de G moet je dat nog steeds zelf doen.

Kiki1990
Berichten: 14
Geregistreerd: 15-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:47

Iemand ervaringen met een Renault Megane Grandtour? Het laatste model mag 1700kg geremd trekken. De bedoeling is om een 1,5 paard trailer te trekken, maximum 1 paard. Leeggewicht van de wagen is 1366kg. Ik heb een benzine Tce100 op het oog...

De Berlineversie mag ook 1650kg trekken, het leeggewicht daarvan is 1280kg.. Een berline lijkt me echter minder aangewezen?
Brochure:
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... Megane.pdf

Is dit een haalbare kaart volgens jullie?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 06:58

Hoe haalbaar het is, geen idee. Ik heb wel met veel plezier mijn grand scenic naar de 285000km gereden (diesel) en dat ding reed alsof hij er met gemak nog eens dat aantal bij kon hebben. Zuinige auto ook en in mijn geval ook erg goedkoop in onderhoud. Behalve de jaarlijkse check-up en eens een set nieuwe banden nooit kosten aan gehad.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:40

Kiki1990 schreef:
Iemand ervaringen met een Renault Megane Grandtour? Het laatste model mag 1700kg geremd trekken. De bedoeling is om een 1,5 paard trailer te trekken, maximum 1 paard. Leeggewicht van de wagen is 1366kg. Ik heb een benzine Tce100 op het oog...

De Berlineversie mag ook 1650kg trekken, het leeggewicht daarvan is 1280kg.. Een berline lijkt me echter minder aangewezen?
Brochure:
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... Megane.pdf

Is dit een haalbare kaart volgens jullie?


Geen ervaring met de genoemde combinatie.
De Megane heeft niets achter de achteras (kort), dat is prettig voor het rijden met een trailer.
Jouw aanhanger incl. paard weegt 1250 kg ? zeg maximaal 1400 kg, ruim binnen de mogelijkheden van beide auto's.

Kiki1990
Berichten: 14
Geregistreerd: 15-04-16

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 19:15

De autodealer raadde mij de benzineversie af voor het trekken van een aanhangwagen.. door de lagere koppel zou deze minder geschikt zijn. Hij had dezelfde wagen iets duurder in dieselversie staan, weet niet of het een verkooppraatje was of hij hier effectief een punt heeft...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 19:48

Kiki1990 schreef:
De autodealer raadde mij de benzineversie af voor het trekken van een aanhangwagen.. door de lagere koppel zou deze minder geschikt zijn. Hij had dezelfde wagen iets duurder in dieselversie staan, weet niet of het een verkooppraatje was of hij hier effectief een punt heeft...

Ja.

Met een, niet basic, versie met LPG erin een Ifor-met-pony getrokken en dat deed ie met drie vingers in de neus. De Tce100 is wel de simpelste versie; dat zou ik dus niet doen. Ik zou minimaal voor de Tce 130 of toch die 205. Dit onder het motto: je hebt nooit te veel power.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 19:53

Is er iemand die met een automaat rijd met trailer? Is dat fijn om mee te rijden of juist niet? Ik rijd nu met een BMW 318 en ga voor een eigen auto kijken (Volvo s40) maar dat is dus een automaat :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:23

Ik vind het erg prettig. Als aanwezig in sportstand zetten dat ie niet extreem vroeg overschakelt

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:32

Kiki1990 schreef:
De autodealer raadde mij de benzineversie af voor het trekken van een aanhangwagen.. door de lagere koppel zou deze minder geschikt zijn. Hij had dezelfde wagen iets duurder in dieselversie staan, weet niet of het een verkooppraatje was of hij hier effectief een punt heeft...


Ja en nee

diesel zijn betere trekauto, vaak door het hogere koppel bij lage toerentallen.
De benzine versie moet als je niet de bergen ermee ingaat ook het werk kunnen doen.
Dus ja een diesel is vaak beter en nee, de benzine versie kan het ook ;)

Ik zou benzine of diesel van de andere zaken laten afhangen, zoals aanschafprijs en het aantal km dat jij per jaar aflegt. De meerkosten van diesel zijn in Belgie niet zo hoog als in Nederland.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:42

Met diesel moet je ook beetje in gedachten houden dat het momenteel 'in' is om diesel steeds zwaarder te belasten (rechtstreeks of aan de pomp) en dat dit mss niet gaat beteren.
Weet niet bij jullie maar hier is er nog bitter weinig verschil tussen diesel of benzine qua prijs aan de pomp.
Diesel is over het algemeen wel zuiniger en schijnt beter als trekauto (nooit getrokken met een benzine dus kan niet vergelijken) door idd beter koppel.

Vriendin trok vroeger met een x5 automaat, ging perfect en heel comfortabel voor de paarden.
Heb al mensen gehoord dat automaten soms te vroeg schakelen of de bak sneller slijt met trekken. Had zij geen last van.

Iig, hier handgeschakeld en diesel en ben er best tevreden over

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:51

Rex_Rolfo schreef:
Ik vind het erg prettig. Als aanwezig in sportstand zetten dat ie niet extreem vroeg overschakelt

Tis een wat oudere auto dus dat heeft ie denk ik niet.. :o maar thanks voor de antwoorden!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:34

BMHP schreef:
Kiki1990 schreef:
De autodealer raadde mij de benzineversie af voor het trekken van een aanhangwagen.. door de lagere koppel zou deze minder geschikt zijn. Hij had dezelfde wagen iets duurder in dieselversie staan, weet niet of het een verkooppraatje was of hij hier effectief een punt heeft...


Ja en nee

diesel zijn betere trekauto, vaak door het hogere koppel bij lage toerentallen.
De benzine versie moet als je niet de bergen ermee ingaat ook het werk kunnen doen.
Dus ja een diesel is vaak beter en nee, de benzine versie kan het ook ;)

Ik zou benzine of diesel van de andere zaken laten afhangen, zoals aanschafprijs en het aantal km dat jij per jaar aflegt. De meerkosten van diesel zijn in Belgie niet zo hoog als in Nederland.

Nee, Diesel heeft een hogere energiedichtheid per liter brandstof. Daardoor is een Diesel bij een identieke motor zuiniger. Dat is het enige verschil, de rest is motorontwerp, zeker in de huidige tijd.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 02:47

ikke schreef:
Nee, Diesel heeft een hogere energiedichtheid per liter brandstof. Daardoor is een Diesel bij een identieke motor zuiniger. Dat is het enige verschil, de rest is motorontwerp, zeker in de huidige tijd.


ikke kan je uitleggen wat je bedoeld en waarop je reageerde?

volgens mij werkt een dieselmotor op een geheel ander principe als een benzine-/ mengsel motor.
Het carnotproces waarop een dieselmotor is gebaseerd is efficienter (hoger rendement) dan de benzinemotor (otto proces) waardoor de dieselmotor zuiniger is.
De circa 10% hogere verbrandingswaarde van diesel versus benzine helpt natuurlijk ook.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:14

Ik denk dat ikke bedoelt op motorinhoud/ cc?
Ik kan nl met mijn hand op het hart zeggen dat neen, mijn 3.2 liter diesel NIET zuiniger is dan een 1.2-liter benzine.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:35

Optiwolk schreef:
Ik denk dat ikke bedoelt op motorinhoud/ cc?
Ik kan nl met mijn hand op het hart zeggen dat neen, mijn 3.2 liter diesel NIET zuiniger is dan een 1.2-liter benzine.


De vraag over de Cylinderinhoud is al een stukje terug. zuinige trekauto's blijft een moeilijk verhaal omdat we graag extra vermogen ter beschikking hebben. Een manier om het verbruik eerlijk te vergelijken is op basis van het vermogen maar dat heeft weinig zin. maar dan dwalen we wel heel ver af.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:35

BMHP schreef:
ikke schreef:
Nee, Diesel heeft een hogere energiedichtheid per liter brandstof. Daardoor is een Diesel bij een identieke motor zuiniger. Dat is het enige verschil, de rest is motorontwerp, zeker in de huidige tijd.


ikke kan je uitleggen wat je bedoeld en waarop je reageerde?

volgens mij werkt een dieselmotor op een geheel ander principe als een benzine-/ mengsel motor.
Het carnotproces waarop een dieselmotor is gebaseerd is efficienter (hoger rendement) dan de benzinemotor (otto proces) waardoor de dieselmotor zuiniger is.
De circa 10% hogere verbrandingswaarde van diesel versus benzine helpt natuurlijk ook.

Die zogenaamde efficiëntie zou ik me niet al te veel bij voorstellen.
Het klopt wel, maar daar zitten ook nadelen aan. De huidige "ban" op Diesels is niet helemaal onterecht (wel schromelijk overdreven) en komt mede daaruit voort (en nog een andere, niet onbelangrijke reden, maar dat is complot-denken volgens sommigen).

Maar dat geldt ook voor LPG, waar ook de wildste verhalen over de ronde doen, maar na 300k LPG gereden te hebben weet ik dat 99,99% van die verhalen gebaseerd zijn op twee dingen:
1) gebakken lucht
2) onkunde

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:49

ikke schreef:
Die zogenaamde efficiëntie zou ik me niet al te veel bij voorstellen.
Het klopt wel, maar daar zitten ook nadelen aan. De huidige "ban" op Diesels is niet helemaal onterecht (wel schromelijk overdreven) en komt mede daaruit voort (en nog een andere, niet onbelangrijke reden, maar dat is complot-denken volgens sommigen).

Maar dat geldt ook voor LPG, waar ook de wildste verhalen over de ronde doen, maar na 300k LPG gereden te hebben weet ik dat 99,99% van die verhalen gebaseerd zijn op twee dingen:
1) gebakken lucht
2) onkunde


Tsja politiek, ik ben daar klaar mee.

Zo is het ook dat de politiek het systeem heeft gebouwd om kleine overpowerde motoren te bevoordelen over zwaardere motoren.
Zaken zoals levensduur zijn ondergeschikt aan het politiek uitmelken van de elke keer wijzigende (diesel)normen.

We horen politieke uitspraken als "binnen 5 jaar is diesel verdwenen" Maar waar blijven de vrachtauto's? alle schepen? en wat doen wij aan onze biomassa centrales?

Wat in dit topic elke keer een moeilijk punt is, is de tegenstelling tussen economische wensen en wat je nodig hebt als je een paar ton gewicht wilt verplaatsen.

Zodra je koppel wilt, kom je uit op een grotere motorinhoud, lagere versnellingen en een minder modisch model. Aan de extra techniek (4x4) hangen hoge prijskaartjes door de lagere aantallen in serie productie en de hoge belastingen op auto's.

Ik ben niet goed bekend met de moderne hybride's. Maar een elektro motor kan een groot koppel aan.
maar hebben ze voldoende koeling? en wie accepteerd een actieradius van 50 km? om met een trailer van 2,4 t te kunnen rijden.

ik denk dat over 10 jaar de vragen hier nog veelvuldiger zullen komen en de titel zal veranderen;
Welke diesel jongtimer voor de trailer?

afgeleide topics als diefstalpreventie voor tereinwagens en waar kan ik diesel of LPG tanken.
Voor liefhebbers is het Topic. assosiaal weggedrag tegen (amerikaanse ) Pick Up's
Of schrijf het van je af. De overheid en mijn auto

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:55

palousa_boy schreef:
Die Mercedes pickup heb ik alleen als advertentie langs zien komen dus geen idee verder van hoe of wat.

Zou zelf ook voor een g gaan als ik een Mercedes zou moeten kiezen maar dan wel oud model, gewoon nog vierkant enzo ;)



Rijdt heel goed, ophanging is voor een pick-up best ok.
Wij hebben hem uitvoerig getest maar uiteindelijk toch voor de Amarok gegaan.
4k goedkoper (ik tel btw exclusief aangezien we die als vennootschap terugtrekken), veel aangenamere motor (de 3.2 V6 van Mercedes gaat nóg beter zijn maar nog eens 4k duurder ook), veel meer opbergruimte in de cabine (de X heeft zelfs geen plaats om je gsm neer te leggen), ...

Alleen is de levertermijn bij VW ridicuul. Besteld in december, zou nu in augustus geleverd worden.

De Merc X met de 3.2 V6 Merc motor is een betere wagen dan de Amarok, maar ook 8k (+btw, dus bijna 10k) duurder... en dat verschil is er niet.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:24

Klinkt wel oké dus verder.. gewoon een paar jaar wachten op een goede 2e hands ofzo ;)
Vooralsnog doet de Pajero nog goed z'n werk en rijdt ik straks geen 100 liter per maand meer om op school te komen dus die mag nog even blijven.

Inmiddels zit er hier weinig verschil tussen de benzine en diesel prijs dus daar hoeven we bijna geen diesel meer voor te rijden. 2 jaar geleden stond het nog op 1€ per liter (in de winter) wat nu al snel 1,60 is.

Ga maar op zonnebloem olie rijden :D

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:47

BMHP schreef:
ikke schreef:
Die zogenaamde efficiëntie zou ik me niet al te veel bij voorstellen.
Het klopt wel, maar daar zitten ook nadelen aan. De huidige "ban" op Diesels is niet helemaal onterecht (wel schromelijk overdreven) en komt mede daaruit voort (en nog een andere, niet onbelangrijke reden, maar dat is complot-denken volgens sommigen).

Maar dat geldt ook voor LPG, waar ook de wildste verhalen over de ronde doen, maar na 300k LPG gereden te hebben weet ik dat 99,99% van die verhalen gebaseerd zijn op twee dingen:
1) gebakken lucht
2) onkunde


Tsja politiek, ik ben daar klaar mee.

Zo is het ook dat de politiek het systeem heeft gebouwd om kleine overpowerde motoren te bevoordelen over zwaardere motoren.
Zaken zoals levensduur zijn ondergeschikt aan het politiek uitmelken van de elke keer wijzigende (diesel)normen.

We horen politieke uitspraken als "binnen 5 jaar is diesel verdwenen" Maar waar blijven de vrachtauto's? alle schepen? en wat doen wij aan onze biomassa centrales?

Wat in dit topic elke keer een moeilijk punt is, is de tegenstelling tussen economische wensen en wat je nodig hebt als je een paar ton gewicht wilt verplaatsen.

Zodra je koppel wilt, kom je uit op een grotere motorinhoud, lagere versnellingen en een minder modisch model. Aan de extra techniek (4x4) hangen hoge prijskaartjes door de lagere aantallen in serie productie en de hoge belastingen op auto's.

Ik ben niet goed bekend met de moderne hybride's. Maar een elektro motor kan een groot koppel aan.
maar hebben ze voldoende koeling? en wie accepteerd een actieradius van 50 km? om met een trailer van 2,4 t te kunnen rijden.

ik denk dat over 10 jaar de vragen hier nog veelvuldiger zullen komen en de titel zal veranderen;
Welke diesel jongtimer voor de trailer?

afgeleide topics als diefstalpreventie voor tereinwagens en waar kan ik diesel of LPG tanken.
Voor liefhebbers is het Topic. assosiaal weggedrag tegen (amerikaanse ) Pick Up's
Of schrijf het van je af. De overheid en mijn auto

Oftewel, good old V6 of V8 en dan maakt het in de praktijk niet meer zoveel uit of je Diesel of benzine stookt. Power is in beide versies in voldoende mate beschikbaar bij zinvolle toerentallen.

De huidige generatie elektrische auto's is er enkel en alleen om de milieuterroristen koest te houden en om lange-termijn-ervaring op te doen over accugedrag.
Hybride auto's zijn in de huidige versie volstrekte onzin, zeker als er geen steker aan zit; zoals Toyota dat met veel bombarie weet te melden. Dan is de enige zinvolle actie van de elektrische installatie het terug winnen van de remenergie. Dat weegt niet op tegen de verspilde energie door het hogere gewicht.

Maar het heeft ook geen nut om op dit moment brandstofcelauto's op de weg te brengen want de infrastructuur voor die brandstof is er simpelweg niet (noemenswaardig). Dat zal eerst op poten gezet moeten worden (kun je die lege gasleidingen mooi voor gebruiken }> ) voordat het zin heeft om allerlei zinnige alternatieve brandstoffen in een auto te gaan promoten.

Punt is: je moet ergens beginnen en dat is wel wat er gebeurt. Wat er nu rondrijdt is allemaal geneuzel in de marge, bedoelt om ervaring op te toen en "de burger" eraan te laten wennen dat het zal veranderen, of ie dat nou leuk vindt of niet. En die zonnebloemolie is hetzelfde gefreubel in de marge.

Waar we op uit komen is het gebruik van een hernieuwbare, simpel te behandelen energiedrager (brandstof) die geschikt zijn om, soort van, de huidige fossiele brandstoffen te vervangen. Waterstof is de bekende maar Ammoniak een van de betere alternatieven (voorlopig).

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:09

:wave:

Ik kom me hier melden. Wij zijn op zoek naar een auto die geschikt is voor het trekken van een anderhalf paards trailer. We zijn leken op het gebied van auto's, als 't maar rijdt en niet teveel gezeik oplevert is het goed, dat idee.

Enige 'harde' eis waar de auto aan moet voldoen is dat hij 15 jaar of ouder moet zijn, maar dus wel betrouwbaar. Budget is tot ongeveer 5000 euro, minder is mooi meegenomen. :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:12

Youngtimer regeling auto van de zaak? Heeft de chauffeur BE?

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:20

Bedrijfsbakkie inderdaad. :) Moet zakelijk aftrekbaar kunnen zijn!

Nee, wel voornemens om te halen maar voorkeur heeft om het met B te kunnen trekken!

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:44

Niemand?

We hebben nu op 1 een Toyota RAV4 staan. Iemand ervaringen? Of eventueel andere tips?