Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 21:52

Hallo bokkers!
Sinds anderhalve week zijn mijn vriend en ik de nieuwe eigenaren van Misha. Misha is een kruising mechelaar met husky van maart 2017.
Afbeelding


Misha is een ontzettend lieve, mensgerichte hond. Als wij in huis zijn of met wandelen luistert ze goed en is ze braaf. Ook als wij boven zijn, bv om te douche, slapen etc blijft ze braaf beneden en blaft of huilt ze niet. Maar zodra wij uit huis gaan is t een probleem.

Het begon dinsdag avond. Toen wij terug thuis kwamen 'savonds (we zijn maar paar uurtjes weggeweest wat voorheen ook goed ging), had ze de tussendoor open gemaakt en de knip op de voordeur weten te doen. Oké vooruit kan gebeuren dachten wij. Volgende dag aan de andere kant van de deur een stoel onder de klink gezet en zodat de stoel niet om zou wippen daar onder nog deksels. Ons enigzins creatieve ontwerp zag er zo uit :')

Afbeelding

Dat ging 2 dagen goed en sindsdien blijft ze het doen, ook blijft ze de knip op de voordeur doen terwijl die juist omhoog op slot gaat. Volgens de buurtjes blaft en huilt ze ook wel eens maar dat gelukkig niet constant. Als wij haar in een bench doen blijft ze dat wel doen.

Naar ons idee gaat dit steeds meer op verlatingsangst lijken. Ze heeft ook de borstels aan de brievenbus en het rubber aan de onderkant van de voordeur er af getrokken. Ze gaat ook altijd naar boven toe, doet daar enkel de deur van de slaapkamer open en gaat dan op ons bed liggen. Verder sloopt ze niks gelukkig, is echt enkel aan de voordeur. De klink omhoog zetten, had ze dezelfde dag ook al door.

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die tips of ervaringen hebben om ons te helpen. Wij zaten zelf aan eventueel Bach bloesem te denken maar hebben hier geen ervaringen mee.

Achtergrond informatie van Misha: zij heeft haar eerste jaar bij een gezin met kinderen gewoond, wat voor mensen dat verder waren is ons niet bekend maar hier moest zij weg vanwege verbouwing.. de mensen van wie wij haar hebben gekocht hebben haar van die mensen overgenomen on te trainen als explosieve zoekhond. Zij was hier echter te sociaal voor en wilde liever in t gras rollen, wandelen en knuffelen. Zij hebben haar een kleine anderhalve maand gehad en zij is dus sinds vorige week woensdag bij ons in huis.

Bedankt voor heel het verhaal te lezen
Laatst bijgewerkt door xxemmely op 17-06-18 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:56

Als eerste: prachtige hond! <3

Enig idee na hoeveel tijd ze dit gedrag gaat vertonen? Is het een idee om het alleen zijn thuis helemaal opnieuw op te bouwen?

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:01

Mooie hond! Ik denk dat jullie ''te snel'' zijn begonnen met alleen laten. Sommige honden hebben gewoon wat meer tijd nodig om te wennen. Ik zou het alleen laten helemaal opnieuw opbouwen.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 22:01

Bedankt voor het compliment :o
Het alleen thuis zijn hebben wij opgebouwd en ging tot afgelopen dinsdag perfect. Sindsdien is zij niet langer dan 2 uurtjes alleen, gaat ook veel mee met ons als wij ergens heen gaan bijvoorbeeld, ben bij vrienden of ouders iets drinken of een rondje over de braderie.
Mijn vriend is vanmorgen even mee gereden naar mijn werk omdat daar vlak bij zijn auto nog stond, hij is in totaal 20 min weggeweest en toen hij terug kwam zat misha weer vrolijk boven en de voordeur op de knip..

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:03

Maar je hebt haar pas 1,5 week?
Ik vind het niet zo gek dat ze dan verlatingsangst heeft...

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 22:08

Hoe lang zou het maximale zijn wat zij alleen moet kunnen zitten dan? Want het gaat nog geen 20 minuutjes goed. Of dit gewoon weer vanaf 5 minuten opbouwen?

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:09

Ik zou 2 dingen veranderen: de ruimte kleiner maken en een kluif/Kong/vleesbot of iets heel lekkers geven. Hoe groter de ruimte, hoe meer ze kunnen drentelen. Benchtraining en dan in de bench kan erg helpen, dan kunnen ze niet heen en weer gaan rennen en nerveus worden, botje ter afleiding en zo wordt het 'leuk' als je weg bent. Radio aan kan ook heel goed helpen.
En opnieuw opbouwen, misschien is dit een terugval. Met een nieuwe methode gewoon weer opnieuw beginnen.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:15

xxemmely schreef:
Hoe lang zou het maximale zijn wat zij alleen moet kunnen zitten dan? Want het gaat nog geen 20 minuutjes goed. Of dit gewoon weer vanaf 5 minuten opbouwen?

Vanaf 1 minuut opbouwen en je inlezen in gedrag bij honden.
Je hebt een pittige kruising als het gaat om verlatingsangst en eentje die ook nog redelijk slim is. Indien de hond geen bench gewend is, niet doen.
Je zult hier echt de tijd voor moeten uittrekken, ik doe er met honden van vergelijkbare rassen gemiddeld 6 maanden over om ze een werkdag ontspannen en wel alleen te kunnen laten thuisblijven.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:21

De hond is waarschijnlijk nog erg onzeker en nog niet thuis in de nieuwe omgeving.
Een jonge hond, al meerdere eigenaren gehad, een opleiding tot zoekhond gehad.

Wat is het vooruitzicht hoe het zal gaan in jullie dagelijks leven?
Moet de hond alleen zijn als jullie werken, of is er een oppas o.i.d.?

Ik zou voorlopig de hond zo min mogelijk alleen laten, zorg dat je oppas hebt.

Geef je hond meer tijd om te wennen in haar nieuwe omgeving, zorg dat ze zeker en veilig kan gaan voelen.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:24

Ik heb een husky mix en helaas is zijn verlatingsangst nooit overgegaan. Hij sloopt niet maar huilt en blaft. Ik heb destijds een eeuwigheid het alleen zijn opgebouwd, begonnen met twee minuten. En echt alleen was hij niet want we hadden nog een hond. Hij is nu 15 1/2 en jammert nog steeds. Vaak zit het gewoon toch in het ras. Sorry, niet heel hoopvol.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 22:27

Bedankt voor de tips tot dusver!
Iets om te kluiven krijgt ze regelmatig maar ze heeft dit binnen no time op of kijkt er totaal niet meer naar om.
Vergeten te melden dat inderdaad radio bij ons aan staat.
Opbouwen vanaf 1 minuut is de meeste dagen mogelijk maar niet allemaal. Ik werk parttime en ben dan 1 middag 2 uurtjes weg, 1 ochtend 1 uur en smiddags 2 uurtjes waarbij ik tussendoor wel naar haar ga en dan op zondag een hele dag maar dan is mijn vriend er een hele dag. Ik werk ook 2 avonden maar dan is mijn vriend er ook
Laatst bijgewerkt door xxemmely op 17-06-18 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 22:29

mysa schreef:
Ik heb een husky mix en helaas is zijn verlatingsangst nooit overgegaan. Hij sloopt niet maar huilt en blaft. Ik heb destijds een eeuwigheid het alleen zijn opgebouwd, begonnen met twee minuten. En echt alleen was hij niet want we hadden nog een hond. Hij is nu 15 1/2 en jammert nog steeds. Vaak zit het gewoon toch in het ras. Sorry, niet heel hoopvol.

Geen probleem dat niet hoopvol haha ook dat is dan een kans waar wij rekening mee moeten houden! Voor ons alleen maar beter om met zoveel mogelijk dingen rekening te houden.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:30

Husky's kunnen inderdaad soms moeilijk alleen zijn, het zijn echte roedelhonden.
Zijn ze met 2 of meer honden is er niets aan de hand.
Kan best zijn dat je hond deze 'husky genen' heeft mee gekregen. :)

Zoveel hoeft je hond gelukkig niet alleen te blijven.
Als je je hond rustig laat wennen en de tijd geeft, komt vast wel goed.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:37

Mijn beagle had extreme verlatingsangst. Het enige wat bij hem hielp was mee of een andere andere hond er bij. Veel dingen geprobeerd maar nooit over gegaan. Gelukkig had hij de bijzondere gave om de grootste honden hater te laten ontdooien. Daarom was hij bijna overal welkom. Of was er altijd wel een fan die even op hem wilde passen. Wel ervaring maar geen handige tips.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:40

Husky's zijn inderdaad vaak lastig met alleen laten. Met met een scheutje doorzettingsvermogen en slimheid heb je een extra lastige.

Ik ben ook van mening dat je te snel bent gegaan. De hond kent jullie eigenlijk nog niet. Ziet jullie nog niet als baasje en is nog niet op haar gemak. Dat mag nu misschien wel zo lijken maar als je over twee maanden terugkijkt zul je een hele andere hond zien die je dan niet meer herkent.

Ruimte zo klein mogelijk maken kan eventueel helpen. Bij mijn cattle dog helpt het juist niet, die wil me zien weg kunnen gaan en terug kunnen zien komen. Dan heeft hij alle rust. Als ik hem in een slaapkamer oid opsluit gaat hij gillen.

Voor een andere hond is een bench juist ideaal. Een kleine, veilige ruimte. Daar moet je ze wel aan laten wennen, anders kunnen ze in paniek raken en zichzelf flink verwonden.

Verder kan ik als tips meegeven om je hond altijd goed uit te putten voordat je weggaat. Dan gaan ze 9/10 keer gewoon slapen. Maak er ook geen drama van als je weggaat. Geen 'doeeeiiii lieverd, we zijn snel weer terug hè!', maar gewoon hond in zijn ruimte doen en deur achter je dicht trekken. Ook geen blij gedoe als je terugkomt, het is namelijk heel normaal.

Een (bevroren) Kong voor als je weggaat is ideaal. Daar zijn ze gerust een uur mee bezig en grote kans dat ze daarna goed uitgeput zijn. Zorg er dan wel voor dat je dit in een ruimte geeft waar die niet onder een bank of een kast ofzo vast kan komen te zitten. Dat is namelijk lekker frustrerend :=

Succes!

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:55

Leuke mix heb je daar te pakken.
De eigenwijze husky, die onzeker kan zijn en gefixeerd kan zijn op vreemde geluiden en de doortastendheid en het doorzettingsvermogen van een herder := ook nog eens twee slimme rassen

Bij onze hus is het heel belangrijk dat hij zeker weet dat wij terug komen. Ik denk dat daar bij jullie ook nog een stukje bij zit (zoals de andere zeggen) dat hij nog niet heel lang bij jullie is. Geef het tijd en heb geduld met hem. Vanaf de eerste dag hebben wij mexx gezegd; op het huisje passen en hij lijkt nu na 3 jaar de connectie te pakken. Zolang onze spullen en zijn speeltje matje in de buurt blijven gaat alles goed. Geef hem ook zeker iets van hemzelf in huis een plekje op reis een knuffel of een matje met zijn geur.

Maar het kost tijd, vertrouwen en veel oefening.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:32

Een ding waar je op zou kunnen letten is hoe alert Misha is als jullie wel thuis zijn. Ligt ze gewoon rustig te slapen terwijl jullie heen en weer lopen in huis of houdt ze jullie steeds in de gaten?

Wat gebeurt er als 1 van jullie de sleutels pakt/schoenen/jas aantrekt etc. als de ander nog thuis is. En hoe doet ze dit als de laatste persoon weg gaat?

Vaak zie je bij honden met verlatingsangst dat ze heel alert zijn op de baas en/of ze op de voet volgen in huis. En dan is het contrast te groot als de baasjes weg zijn.
Of dat er dus bepaalde triggers zijn, waardoor ze al stress ervaren voordat je de deur uit bent.

Staat mijn hond me aan te kijken alsof hij mee mag als ik de deur uit wil, krijg ik een protestblaf.
Maar als hij doorheeft dat ik gewoon zelf de deur uitga is het geen enkel probleem. En dit is dus een hond die geen verlatingsangst heeft.

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 00:02

Ik heb niet alles gelezen. Maar feit dat ze bij jullie op bed gaat liggen is een teken dat ze naar jullie geur op zoek gaat. Waar je de hele nacht slaapt is die geur natuurlijk sterk. Probeer eens een oud T-shirt in bed te dragen of in ieder geval in bed te leggen en wanneer je haar alleen laat, leg je dat T-shirt bij haar. Dan ruikt ze jullie en dat kun geruststellend werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 00:02

Ze gaat naar boven op jullie bed liggen? En ze sloopt daar niks? Huilt/blaft ze dan ook niet?
Misschien een optie om de slaapkamerdeur open te zetten als jullie weggaan en van daaruit opbouwen met weggaan.. blijkbaar is dat een plek waar ze zich veilig voelt (en de bench niet?).. En dan kan je later de slaapkamer weer afbouwen, als je dat wilt..

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 00:10

Als wij thuis zijn, ligt ze rustig op dr plekjes of te slapen of gewoon te liggen. Zolang wij maar in huis zijn is het prima want wij kunnen ook gewoon gaan douche of slapen zonder problemen. Of zij nog huilt als zij op ons bed ligt weet ik niet.
Een t shirt/badjas/kussen of iets waar onze geur aan zit is inderdaad een goede en ga ik morgen gelijk doen! Ook koop ik morgen een mergpijpje, daar doet ze tot nu toe het langste mee. En nu ik er op terug kijk ben ik het ook met jullie eens dat het misschien te snel is gegaan, maar dit omdat het de eerste week heel goed ging.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 03:30

Een mergpijpje kan je beter niet geven, al helemaal niet als je je hond alleen laat. Een Kong is in dat geval de meest veilige optie. Ook botten of Nylabones worden niet aangeraden zonder toezicht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 05:08

Idd absoluut geen mergpijpje geven, zeker niet als je hem ook nog eens alleen laat. Er zijn al heel wat honden in gestikt helaas.

Ook ik ben van mening dat je dit niet goed hebt opgebouwd. Hij is pas anderhalve week bij jullie en kent jullie dus in feite nog helemaal niet. Zo'n gevoelige hond heeft zeker minimaal 2 maanden nodig om te ontdooien wennen. Daarnaast is hij dus ook maar heel kort bij de vorige eigenaren geweest en heeft de afgelopen tijd dus heel wat te verduren gehad. Geef hem de tijd en bouw het idd een minuutje per dag op. Ik zou hem pas met een maand of 5/6 die twee uurtjes alleen laten.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 05:23

Ga het idd spelenderwijs opbouwen. Ik zeg altijd als ik wegga: Vrouwtje is zo terug ja? En dan gaat ie naar zijn mand, want ze wil altijd mee, staat ook altijd bij de deur. Ik heb een gedumpte stafford tot 2 maal toe en zij vond het in het begin ook echt niet tof. Maar door constant te zeggen: Vrouwtje is zo terug en dan 1 minuut weg te gaan en weer terug te komen ging mijn hond dat wel koppelen. Dat minuutje werd een kwartier en nu kan ik der gerust de hele middag alleen laten .

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen verlatingsangst(?) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 05:39

Deurkrik naar beneden zetten of ronde kopen kan optie zijn maar ik zou ze gewoon het hele huis geven als ze dan wel relaxt is en later proberen dit af te bouwen.
Geloof me als die tussendeur niet open gaat en ze dst wel wil hebben dat je een deur gaat krijgen die niemand anders in zijn bezit heeft...

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:36

Als je haar pas anderhalve week hebt kun je het alleen zijn toch niet goed opgebouwd hebben, dat kost tijd. Ze is een jaar lang misschien ook bij dezelfde baas geweest? Nu een vreemd huis, nieuwe mensen. Ik vind het niet zo gek.