Kiki1990 schreef:Iemand ervaringen met een Renault Megane Grandtour? Het laatste model mag 1700kg geremd trekken. De bedoeling is om een 1,5 paard trailer te trekken, maximum 1 paard. Leeggewicht van de wagen is 1366kg. Ik heb een benzine Tce100 op het oog...
De Berlineversie mag ook 1650kg trekken, het leeggewicht daarvan is 1280kg.. Een berline lijkt me echter minder aangewezen?
Brochure:
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... Megane.pdf
Is dit een haalbare kaart volgens jullie?
Kiki1990 schreef:De autodealer raadde mij de benzineversie af voor het trekken van een aanhangwagen.. door de lagere koppel zou deze minder geschikt zijn. Hij had dezelfde wagen iets duurder in dieselversie staan, weet niet of het een verkooppraatje was of hij hier effectief een punt heeft...
Kiki1990 schreef:De autodealer raadde mij de benzineversie af voor het trekken van een aanhangwagen.. door de lagere koppel zou deze minder geschikt zijn. Hij had dezelfde wagen iets duurder in dieselversie staan, weet niet of het een verkooppraatje was of hij hier effectief een punt heeft...
BMHP schreef:Kiki1990 schreef:De autodealer raadde mij de benzineversie af voor het trekken van een aanhangwagen.. door de lagere koppel zou deze minder geschikt zijn. Hij had dezelfde wagen iets duurder in dieselversie staan, weet niet of het een verkooppraatje was of hij hier effectief een punt heeft...
Ja en nee
diesel zijn betere trekauto, vaak door het hogere koppel bij lage toerentallen.
De benzine versie moet als je niet de bergen ermee ingaat ook het werk kunnen doen.
Dus ja een diesel is vaak beter en nee, de benzine versie kan het ook
Ik zou benzine of diesel van de andere zaken laten afhangen, zoals aanschafprijs en het aantal km dat jij per jaar aflegt. De meerkosten van diesel zijn in Belgie niet zo hoog als in Nederland.
ikke schreef:Nee, Diesel heeft een hogere energiedichtheid per liter brandstof. Daardoor is een Diesel bij een identieke motor zuiniger. Dat is het enige verschil, de rest is motorontwerp, zeker in de huidige tijd.
Optiwolk schreef:Ik denk dat ikke bedoelt op motorinhoud/ cc?
Ik kan nl met mijn hand op het hart zeggen dat neen, mijn 3.2 liter diesel NIET zuiniger is dan een 1.2-liter benzine.
BMHP schreef:ikke schreef:Nee, Diesel heeft een hogere energiedichtheid per liter brandstof. Daardoor is een Diesel bij een identieke motor zuiniger. Dat is het enige verschil, de rest is motorontwerp, zeker in de huidige tijd.
ikke kan je uitleggen wat je bedoeld en waarop je reageerde?
volgens mij werkt een dieselmotor op een geheel ander principe als een benzine-/ mengsel motor.
Het carnotproces waarop een dieselmotor is gebaseerd is efficienter (hoger rendement) dan de benzinemotor (otto proces) waardoor de dieselmotor zuiniger is.
De circa 10% hogere verbrandingswaarde van diesel versus benzine helpt natuurlijk ook.
ikke schreef:Die zogenaamde efficiëntie zou ik me niet al te veel bij voorstellen.
Het klopt wel, maar daar zitten ook nadelen aan. De huidige "ban" op Diesels is niet helemaal onterecht (wel schromelijk overdreven) en komt mede daaruit voort (en nog een andere, niet onbelangrijke reden, maar dat is complot-denken volgens sommigen).
Maar dat geldt ook voor LPG, waar ook de wildste verhalen over de ronde doen, maar na 300k LPG gereden te hebben weet ik dat 99,99% van die verhalen gebaseerd zijn op twee dingen:
1) gebakken lucht
2) onkunde
palousa_boy schreef:Die Mercedes pickup heb ik alleen als advertentie langs zien komen dus geen idee verder van hoe of wat.
Zou zelf ook voor een g gaan als ik een Mercedes zou moeten kiezen maar dan wel oud model, gewoon nog vierkant enzo
BMHP schreef:ikke schreef:Die zogenaamde efficiëntie zou ik me niet al te veel bij voorstellen.
Het klopt wel, maar daar zitten ook nadelen aan. De huidige "ban" op Diesels is niet helemaal onterecht (wel schromelijk overdreven) en komt mede daaruit voort (en nog een andere, niet onbelangrijke reden, maar dat is complot-denken volgens sommigen).
Maar dat geldt ook voor LPG, waar ook de wildste verhalen over de ronde doen, maar na 300k LPG gereden te hebben weet ik dat 99,99% van die verhalen gebaseerd zijn op twee dingen:
1) gebakken lucht
2) onkunde
Tsja politiek, ik ben daar klaar mee.
Zo is het ook dat de politiek het systeem heeft gebouwd om kleine overpowerde motoren te bevoordelen over zwaardere motoren.
Zaken zoals levensduur zijn ondergeschikt aan het politiek uitmelken van de elke keer wijzigende (diesel)normen.
We horen politieke uitspraken als "binnen 5 jaar is diesel verdwenen" Maar waar blijven de vrachtauto's? alle schepen? en wat doen wij aan onze biomassa centrales?
Wat in dit topic elke keer een moeilijk punt is, is de tegenstelling tussen economische wensen en wat je nodig hebt als je een paar ton gewicht wilt verplaatsen.
Zodra je koppel wilt, kom je uit op een grotere motorinhoud, lagere versnellingen en een minder modisch model. Aan de extra techniek (4x4) hangen hoge prijskaartjes door de lagere aantallen in serie productie en de hoge belastingen op auto's.
Ik ben niet goed bekend met de moderne hybride's. Maar een elektro motor kan een groot koppel aan.
maar hebben ze voldoende koeling? en wie accepteerd een actieradius van 50 km? om met een trailer van 2,4 t te kunnen rijden.
ik denk dat over 10 jaar de vragen hier nog veelvuldiger zullen komen en de titel zal veranderen;
Welke diesel jongtimer voor de trailer?
afgeleide topics als diefstalpreventie voor tereinwagens en waar kan ik diesel of LPG tanken.
Voor liefhebbers is het Topic. assosiaal weggedrag tegen (amerikaanse ) Pick Up's
Of schrijf het van je af. De overheid en mijn auto
Gebruikers op dit forum: xMriit en 79 bezoekers