Ras van de maand: de Lusitano

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Ras van de maand: de Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 22:15

Iedere maand zal er ander ras in de spotlights staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand:

Deze maand hebben we gekozen voor de Lusitano. In dit topic kun je jouw kennis over het ras met ons delen.
Wat maakt de Lusitano zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook punten die wat extra aandacht verdienen bij dit ras volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met de Lusitano? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 juni inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de nieuwsredactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal op de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale,
de Highland Pony (geen reacties)
de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker, de Fries, de Welsh Pony & Cob
de Mérens
en de Fjord
Laatst bijgewerkt door balance op 04-06-18 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Regels toegevoegd


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb mijn Lusitano aangekocht als veulentje, en zelf opgeleid.
Het is een echte veiga dat merk je ook wel ze heeft enorm karakter en is ook nergens bang van.
Het mooie van een Lusitano vind ik dat ook al denk je soms wat Een bom onder me ze blijven altijd bij je,en netjes onder controle.
Wel vind ik het ,geen paard voor iedereen want sta je niet sterk in je schoenen en merken ze dat ze over je heen kunnen lopen dan heb je ook niks meer te zeggen.
Je moet ze consequent behandelen en eenmaal een team dan gaan ze door het vuur.
Mooi maar ook vooral veelzeidig ras, mijne is een echt spring kanon, jammer dat je ze in nl bijna alleen voor dressuur ziet

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:03

Mijn Lusitano-merrie kwam vorige zomer uit Portugal hierheen. En als ik zie hoe we op dat jaar tijd al een team geworden zijn ben ik helemaal in de wolken. Voor mijn doel, een allroundpaard, heeft ze ook het ideale karakter. Ze kan dingen wel spannend vinden maar blijft steeds bij me en is heel nieuwsgierig, zo gaat ze steevast eens snuffelen aan ´enge’ dingen.

Afbeelding

Afbeelding

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:28

Ik heb mijn PSL ruin ook uit Portugal. Via dezelfde tussenpersoon en dezelfde verkoper als Sunora.

Ik was specifiek op zoek naar een PSL omdat ik een nieuw showpaard zocht voor stunt- en spektakelshows, en om hoge schoolwerk mee te kunnen doen. Ik had over Lusitanos gehoord dat ze erg koel in het hoofd waren, en dapper en loyaal, leergierig en lichamelijk zeer capabel. Dat klopt ook allemaal. Daarbij spraken ze me meer aan de PRE, waar ik ook voor gekeken heb (was vroeger natuurlijk ook één ras), omdat ik het uiterlijk wat robuuster vind. Meer werkpaardjes dan paradepaardjes. :D

Ik heb de Lusitano leren kennen als een zeer veelzijdig paard. Maar, zoals Keona ook zegt, geen paard voor iedereen. Ze zijn temperamentvol, snel erg heet, trots en ze kunnen ook snel op hun teentjes getrapt/eigenwijs zijn. Ik heb met het eerste jaar met Santi regelmatig achter de oren gekrabd met, omg, waar ben ik aan begonnen. :') :D Maar inmiddels kan ik me geen leven zonder Lusitano voorstellen en ik denk ook niet dat ik ooit nog een ander type paard zou willen dan dit. Als je eenmaal gewend bent aan hun karakter zijn ze echt fantastisch.

Met mijn Lusitano doe ik verschillende showgerelateerde dingen. Zoals tricktraining, garrochawerk en fancy dressuur.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Daarnaast doe ik ook aan rossfechten, zwaardvechten te paard met hem. Lusitanos zijn hier ontzettend geschikt voor, ze stammen dan ook af van de Iberische paarden die honderden jaren geleden gefokt werden als strijdros (itt wat veel mensen denken zijn zware, grote koudbloeden in de Middeleeuwen nooit gebruikt als ridderpaard - dat waren snelle, wendbare barokpaarden).


Hier twee Lusitanos in een zwaardgevecht.



Afbeelding


De reden dat ze hier nog steeds erg goed in zijn is dat in Portugal natuurlijk nog gefokt wordt voor het stierenvechten, waar wendbaarheid, snelheid en bliksemsnelle reacties ook erg belangrijk zijn. :j De PSL is wat dat betreft echt nog een werkpaard!

Verder doe ik met Santi ook working equitation.


Afbeelding



EDIT: oeps, je mag maar 2 foto's. Dat is inderdaad erg weinig voor de veelzijdigheid. :') Ik heb de meeste weggehaald, maar aan twee foto's heb ik ook echt niet genoeg om de veelzijdigheid te laten zien. :D
Laatst bijgewerkt door rider op 03-06-18 11:45, in het totaal 4 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11970
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:36

Vooral heel veelzijdig en mensgericht.

Geen paarden voor iedereen, daarvoor kunnen ze toch echt net even te heet en te sensibel zijn.
Maar heb je er 1 gevonden waar je de klik mee hebt: dan kun je er écht alles mee.


Ik las dat eigenlijk maar twee foto's mogen.
Maar om de veelzijdigheid te laten zien is dat wat krap.

Toch een paar extra, steeds hetzelfde paard!



Springen
Afbeelding



Buiten rijden, route uitzetten (inclusief bordjes bevestigen aan bomen en hekken vanaf het paard (hameren en plakken) )
Afbeelding
Afbeelding


Allerlei grondwerk, vrijheidsdressuur, horse agility
Afbeelding
Afbeelding


Ook dressuurmatig en working equitation geen probleem bij deze veelzijdigerds
Afbeelding
Afbeelding

En aangespannen zijn ze ook al gaaf!
Afbeelding
Afbeelding



Tweet is een heetkop, maar tegelijkertijd een coole kikker.
Vlak langs een spoor, aangespannen geen probleem.

Ringsteken op een groot evenement tussen de oldtimertraktoren met bijbehorende herrie hebben we gedaan (was eigenlijk alleen voor traktoren...)

Mee de pont over aan de hand, check.

Voor een ludieke actie met sinterklaasgekte de stad in om op een 'paardenparkeerplaats' te staan: ook gedaan.

Afbeelding

Even een hoop zooi verstouwen, geen zin om zelf te lopen:
Paard helpt mee.

Afbeelding




Etcetera etcetera....



Voor mij zowel qua looks als karakter, als qua kunnen écht een topras!

fohadie
Berichten: 4290
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:59

Mooie fotos komen er voorbij.

maar klopt het dat er 2 rassen vd maand zijn? Fjord en Lusitano?

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:59

Onze Lusitano hengst Ultramar, paard met een heerlijk karakter, enorm veel temperament wat hij vooral gebruikt om zichzelf te showen en de "mooie meneer" uit te hangen maar ook mak genoeg om een klein kind op te zetten en vergevingsgezind genoeg om een beginnend ruiter te dragen. Een echte gentleman en knuffelkont.
Hij heeft intussen een leuke staat van dienst, o.a. in 2006 ( als 5-jarige) een zilveren medaille, in 2008 goedgekeurd voor de dekdienst met 71 punten, een zilveren medaille en "Kampioen der kampioenen", in 2015 Ned. Kampioen Working Equitation. Hij heeft nu 12 kinderen, nummer 13 is in de maak. Grotendeels Volbloed Lusitano, maar ook enkele Azteca's ( kruising met Quarter horse).
Hij heeft voor een Lusitano een mooie maat, 165 cm, is homozygoot zwart. Hij wordt zeer veelzijdig ingezet, van WE tot de hogere dressuur ( piaffe, passage, wissels om de pas, etc. ) maar een buitenrit of met koeien werken is hem ook op het lijf geschreven. Hij wordt tegenwoordig gereden volgens de Californische traditie, op een bosal, en voert daarmee alle bovengenoemde oefeningen met gemak uit. In 2015 heeft hij weer een bezoekje gebracht aan zijn geboorteland Portugal waar we 3,5 week met hem getraind hebben bij Pedro Torres. Kortom een heel fijn, zeer veelzijdig, die. Hij is gefokt door Coudelaria Lobo des Vasconcellos en als 2,5 jarige door ons naar Nederland gehaald. 1 van zijn voorouders ( Bau) was solopaard op de Portugese Hogeschool een ander is Jacquetao, een van de beste Lusitano hengsten ooit.

Ned. Kampioen WE
Afbeelding



WE wedstrijd
Afbeelding


Aan het werk met koeien, op bosal en met garocha.

Afbeelding


Ultramar
Afbeelding

balanceJarig
Moderator Kantine

Berichten: 18116
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:21

fohadie schreef:
Mooie fotos komen er voorbij.

maar klopt het dat er 2 rassen vd maand zijn? Fjord en Lusitano?


Nee hoor. Op 21 Mei is het topic over de fjord afgesloten. Begin van de volgende maand -nu dus- wordt daar een samenvatting van gemaakt die door de NR op de voorpagina wordt geplaatst. Dan wordt tegelijkertijd een nieuw ras uitgelicht en dat is dit keer de lusitano :).

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

fohadie
Berichten: 4290
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:36

balance schreef:
fohadie schreef:
Mooie fotos komen er voorbij.

maar klopt het dat er 2 rassen vd maand zijn? Fjord en Lusitano?


Nee hoor. Op 21 Mei is het topic over de fjord afgesloten. Begin van de volgende maand -nu dus- wordt daar een samenvatting van gemaakt die door de NR op de voorpagina wordt geplaatst. Dan wordt tegelijkertijd een nieuw ras uitgelicht en dat is dit keer de lusitano :).



Ah, dank voor je antwoord. Beetje misleidende titel alleen dan bij het topic over het fjordenpaard wat op dezelfde dag is geopend als dit topic. Ik had idd niet goed gelezen en zag 2x: ras vd maand..

Alik

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:51

De Lusitano, inmiddels helemaal mijn all time favourite wat een heerlijke paarden zijn het. Wat mij vooral opvalt is dat ze graag willen samenwerken, dus niet iets opgelegd krijgen in de trant van "jij moet" maar meer, "zullen we..."

Hier staan Pahola TC met haar zoon Diaz AEY in 2008. Diaz is hier nog geen dag oud.

Afbeelding

Dit is weer een stukje van Pahola TC, dit keer met haar laatste (merrie)veulen uit 2011 Guda AEY

Afbeelding

En omdat ik veulenfoto's zo leuk vind en ook moeite heb met "maar" twee foto's hier nog een bonusfoto van Guda AEY als veulen.

Afbeelding

Wat ik altijd heel trots vertel is dat de overgrootvader van zowel Diaz als Guda, Novilheiro is. Dit paard heeft op GP niveau dressuur gelopen, eventing gelopen en aan de Olympische spelen meegedaan met John Whitaker. Voor veel warmbloeden/KWPNners waarschijnlijk niet zo heel bijzonder omdat het wel vaker voorkomt haha maar voor een Lusitano toch best bijzonder :)


Afbeelding

Een dag niet geleefd is niet zo lachen

Kaatdj
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-05-14
Woonplaats: Lausanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:56

Hierbij ook mijn meneer Café. Ik heb hem een jaar geleden in België gekocht, we wonen momenteel in Zwitserland. Hij is wel op 4 jarige leeftijd van Portugal naar België geëxporteerd. Ik vind hem geweldig, een speelvogel, heel aanhankelijk (wanneer ik hem borstel komt hij tot vervelens toe knuffels vragen). Hij kan showen in vrijheid en de grote man uithangen naar paarden toe, maar tegelijkertijd is hij heel cool in zijn hoofd. Met de nodige aanmoedigingen gaat hij ook door wanneer hij duidelijk schrik heeft.
Maar het is geen paard voor iedereen, als je niet altijd op je strepen staat loopt hij je letterlijk omver.
Het is een droom die in vervulling gaan. We doen vooral veel dressuur (of in mijn geval een poging tot) en wandelingen.


Afbeelding

Afbeelding

En zijn papa

Afbeelding

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:06

Mijn keuze voor de lusitano sluit aan bij wat eerder is gezegd: ze zijn heel puur, vriendelijk, ontzettend werkwillig en altijd in voor leuke dingen. Hun puurheid maakt dat ze sensibel kunnen zijn (afhankelijk van de opvoeding) en dat kan twee kanten op gaan: ze worden heel stress-bestendig (met de juiste begeleiding) of juist heel stress-gevoelig (als de begeleider de signalen niet begrijpt en/of er niet goed mee omgaat).

Ook ik heb mijn lusitano's veelzijdig ingezet: SGW, dressuur, springen en WE. Daarnaast heeft mijn schimmel ook diverse instructeursopleidingen meegedaan, ging hij regelmatig mee met vakantie en clinics.

Toen ik vorig jaar op zoek ging naar een jong paard, was het voor mij vanzelfsprekend dat het weer een lusitano moest worden :D De fun-factor is hoog!

Afbeelding

Wat betreft foto's: zie profiel :)

Coffee keeps me busy untill it's acceptable to drink wine..

Faya_barock

Berichten: 323
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:24

Sinds ongeveer 15 jaar heb ik verschillende Iberiërs gehad (PRE/PSL) voor mij geen ander ras meer!

Lusitano Ivo EP

Afbeelding Afbeelding

Lusitano Vloraque (werd altijd erg heet bij een foto shoot, maar gaf wel mooie plaatjes)

Afbeelding Afbeelding

Lusitano Diamante

Afbeelding Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11970
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ras van de maand: de Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:26

Stil hier!


Er zijn vast nog wel meer mensen met Lusitano die het leuk vinden dat de Lusitano het ras van de maand is!

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 00:29

Femke_Tweety schreef:
Stil hier!


Er zijn vast nog wel meer mensen met Lusitano die het leuk vinden dat de Lusitano het ras van de maand is!


Ja superleuk! Heb wel een kruising, een Luso Arabé van 5. Mag ik daar ook een foto van delen? Verwijder het anders maar...



Afbeelding


Afbeelding

Carlos <3

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 01:31

Hier ook geen ander ras meer :) En ik heb mijn vrienden aangestoken: het begon met Figo, en intussen zijn er al drie Lusitano’s bijgekomen!

Zoals ik het ervaar, is het vaak een kwestie van compromissen sluiten. Niet ‘jij zal nu’, maar ‘zouden we niet eens’. Maar dan wel duidelijke grenzen aangeven. Figo is een karakterpaard, dat heel duidelijk is zijn communicatie. Hij tast de grens af, maar gaat er niet over. (Tenzij onder of door de draden, als ie merkt dat er geen stroom opstaat.) Mijn wereldpaard!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:23

Duidelijk dat daar Arabier in zit Lusitano haal ik er niet uit
BrechtCarlos schreef:
Femke_Tweety schreef:
Stil hier!


Er zijn vast nog wel meer mensen met Lusitano die het leuk vinden dat de Lusitano het ras van de maand is!


Ja superleuk! Heb wel een kruising, een Luso Arabé van 5. Mag ik daar ook een foto van delen? Verwijder het anders maar...



[ [url=m/xVvcaJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/AglrLQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:38

keona schreef:
Duidelijk dat daar Arabier in zit Lusitano haal ik er niet uit
BrechtCarlos schreef:



Er zijn vast nog wel meer mensen met Lusitano die het leuk vinden dat de Lusitano het ras van de maand is!


Ja superleuk! Heb wel een kruising, een Luso Arabé van 5. Mag ik daar ook een foto van delen? Verwijder het anders maar...



[ [url=m/xVvcaJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/AglrLQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/quote]


Zit er toch echt in haha! Hier was ze 3, dus nog wel wat schraal. Arabier zie je hier idd meer. Begin nu wel meer lusitano te zien. Top paarden!

Carlos <3

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Ras van de maand: de Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:36



Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ras van de maand: de Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:57

Mijn Lusitano is uit de AlterReal lijn, vind het een erg fijne pony. Heel betrouwbaar, sensibel, zelfstandig, dapper en duidelijk in zn communicatie! Tis wel n ukkie van maar 1.45 ongeveer hihi

Hij kan ongelooflijk hard en tikt bij n race (ponyrace voor de lol) de 74 km aan, echt bizar hard ivm mn andere arabier kruising.

.Afbeelding

Als ik ooit nog n andere pony zou willen is het ook een Lusitano maar dan wat groter.


Afbeelding

Bento, Jader,, Babbie, Boum'io & Tiamo; mijn geweldig gave kudde!!

[ITP] Boum'io; Droompaard op Droomvakantie!
[ITP] Mooie NMPRS Bento te water!

balanceJarig
Moderator Kantine

Berichten: 18116
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: de Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:58

Tijd voor een slotje op dit topic zodat er een samenvatting voor de voorpagina gemaakt kan worden :).
Leuke reacties, heel erg bedankt. Wil je graag een samenvatting van het topic maken? Laat het even weten aan een kantine moderator.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duhelo en 36 bezoekers