Paard komt met tegenzin mee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Paard komt met tegenzin mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 21:22

Hoi iedereen!
Ik heb nu al een jaar een eigen paard. In het begin testte hij me enorm uit en had hij helemaal geen respect, met de juiste begeleiding in grondwerk, longeren en rijden is hij al een heel ander paard geworden. Ik doe heel veel verschillende dingen met hem, springen, dressuur, grondwerk, vrijheidsdressuur, buitenritten... Maar vooral in de zomer heb ik het gevoel dat hij met tegenzin uit de weide meekomt... Hij heeft vooral aandacht voor zijn vriendjes in de weide en wil liever terug naar hen dan bij mij zijn. Dit merk ik in het rijden maar ook in de omgang, hij doet niet zijn best en is er niet helemaal bij. Ik doe alles wat ik kan om het voor hem zo leuk mogelijk te maken maar niets lijkt te helpen.. het is wel al veel beter dan vorige zomer, toen liep hij zelfs weg in de weide. Nu komt hij al een heel klein stukje naar me toe. En in de winter heb ik minder het gevoel dat hij niet wil werken(dan staan ook alle andere paarden binnen) Heeft iemand tips wat ik kan doen?..


Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Paard komt met tegenzin mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:23

Wanneer is hij voor het laatst naar de tandarts geweest? Gewoon zomaar een vraagje :D

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Re: Paard komt met tegenzin mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 21:25

In maart/april

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:26

_Lotte_V schreef:
In maart/april


Dat kan het niet zijn dan als het goed is, heeft hij misschien ergens pijn aan?

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Re: Paard komt met tegenzin mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 21:27

Volgens mij is het echt omdat hij bij de andere paarden wil blijven, want in de winter heeft hij het minder wanneer de rest ook binnen staat dicht bij hem dus. En hij roept ook af en toe naar de paarden in de weide als ik met hem bezig ben

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:42

Pak je je paard alleen om te werken? Anders paar keer pakken, eten geven en terug zetten misschien een optie?

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 21:58

puppy1128 schreef:
Pak je je paard alleen om te werken? Anders paar keer pakken, eten geven en terug zetten misschien een optie?

Meestal wel, maar af en toe poets ik hem gewoon eens heel goed enzo, geef ik hem wat eten en zet ik hem terug.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard komt met tegenzin mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:21

Waarom vind je dat gek?

Hij staat met zijn matties lui te vreten en met jou moet hij werken en mag hij niet de hele tijd vreten. Toch wel logisch waar zijn voorkeur ligt?

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 23:24

troi schreef:
Waarom vind je dat gek?

Hij staat met zijn matties lui te vreten en met jou moet hij werken en mag hij niet de hele tijd vreten. Toch wel logisch waar zijn voorkeur ligt?

Ja inderdaad, maar het is vooral dat hij wanneer ik bezig ben met hem nog steeds geen aandacht heeft. Hij wordt nooit echt enthousiast en vindt mij niet interessant. Hij staat gewoon te wachten tot hij weer op de weide kan. En dat is volgens mij toch niet echt de bedoeling als je met je paard wilt samenwerken en een band bouwen??

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:26

Dat is gewoon kuddegedrag en een plakker........

Ik had dat nooit met mij paard, hij vond alles prima en leuk en hij weet ook dat hij er weer terug mag als we klaar zijn.

Altijd blij mij te zien en met me mee te lopen en altijd blij als hij terug mag in de wei naar zijn maatjes....ideaal.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:28

_Lotte_V schreef:
puppy1128 schreef:
Pak je je paard alleen om te werken? Anders paar keer pakken, eten geven en terug zetten misschien een optie?

Meestal wel, maar af en toe poets ik hem gewoon eens heel goed enzo, geef ik hem wat eten en zet ik hem terug.

Dit zou wel eens een deel van het probleem kunnen zijn. Misschien kun je het voor jezelf eens omdraaien. Hoe zou jij het vinden als er iemand voor je kwam en je dan elke keer aan het werk zet?
Ik ga rustig meerdere keren per week naar mijn paard en doe niets. Dat wil zeggen, ik pak een boek en plof gezellig bij hem. Drink thee bij hem. Of we gaan gewoon wat wandelen waarbij hij ook af ent oe even lekker kan grazen. Kortom, gewoon samen zijn zonder dat er iets moet. De keren dat ik dan wel kom om te rijden of longeren zijn dan net zo leuk.
Overigens combineer ik ook. Eerst werken en daarna gewoon samen even niks moeten.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:30

_Lotte_V schreef:
het is wel al veel beter dan vorige zomer, toen liep hij zelfs weg in de weide. Nu komt hij al een heel klein stukje naar me toe.


Goed toch! Paard keert de rug toe naar wat die het liefste doet (eten, vriendjes) en komt naar jou toe, ook al is het maar een stukje.

Geef het tijd. Een band bouw je niet zomaar op.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:31

_Lotte_V schreef:
troi schreef:
Waarom vind je dat gek?

Hij staat met zijn matties lui te vreten en met jou moet hij werken en mag hij niet de hele tijd vreten. Toch wel logisch waar zijn voorkeur ligt?

Ja inderdaad, maar het is vooral dat hij wanneer ik bezig ben met hem nog steeds geen aandacht heeft. Hij wordt nooit echt enthousiast en vindt mij niet interessant. Hij staat gewoon te wachten tot hij weer op de weide kan. En dat is volgens mij toch niet echt de bedoeling als je met je paard wilt samenwerken en een band bouwen??

Wat is voor jou een band opbouwen en samenwerken? Als dat alleen rijden is dan snap ik hem wel. Voor mij is een band opbouwen veel meer. Samen rijden is daar een onderdeeltje van.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 23:33

Lughnassadh schreef:
_Lotte_V schreef:

Meestal wel, maar af en toe poets ik hem gewoon eens heel goed enzo, geef ik hem wat eten en zet ik hem terug.

Dit zou wel eens een deel van het probleem kunnen zijn. Misschien kun je het voor jezelf eens omdraaien. Hoe zou jij het vinden als er iemand voor je kwam en je dan elke keer aan het werk zet?
Ik ga rustig meerdere keren per week naar mijn paard en doe niets. Dat wil zeggen, ik pak een boek en plof gezellig bij hem. Drink thee bij hem. Of we gaan gewoon wat wandelen waarbij hij ook af ent oe even lekker kan grazen. Kortom, gewoon samen zijn zonder dat er iets moet. De keren dat ik dan wel kom om te rijden of longeren zijn dan net zo leuk.
Overigens combineer ik ook. Eerst werken en daarna gewoon samen even niks moeten.

Naast het rijden doe ik ook vaak grondwerk, even wandelen, vrijheidsdressuur.. Vrijheidsdressuur doet hij ook al wat liever maar zijn enthousiasme is vaak al snel weg

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 23:35

Lughnassadh schreef:
Wat is voor jou een band opbouwen en samenwerken? Als dat alleen rijden is dan snap ik hem wel. Voor mij is een band opbouwen veel meer. Samen rijden is daar een onderdeeltje van.

Nee inderdaad, daarom probeer ik ook af en toe grondwerk te doen en wat vrijheidsdressuur.. ik werk ook heel veel met lichaamstaal. Daarom stel ik deze vraag hier dus of iemand weet wat ik nog zou kunnen doen in grondwerk en zo

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:38

Sommige paarden zijn zo en ik denk niet dat je dat kan veranderen.
Mijn pony daarintegen onthaald me op de wei elke dag of ik twee weken weggebleven ben, en is beledigd als ik een dag niet kom.
Komt aanscheuren van zijn kudde vrienden weg met zijn benen zowat in de knoop zo hard als hij dan gaat, maar mijn verzorgpaard ooit was ook zo entousiast niet hoor.
Mijne is gewoon maf, maar ik vind het maf dat hij zijn 10 vrienden vrolijk achter laat om in zijn dooie uppie naar voren te komen rennen, 200 meter bij zijn vrienden weg.
Hij krijgt nooit snoepjes of voer van me, dus ik vind het een raadsel.
Sterker nog als de kudde achterin 2-300 meter verderop staat, staat meneer rustig om 12 uur alleen bij het hek te hinniken naar de stalhouder.
Dan wil hij naar binnen, de ene dag meldt hij zich om half 12, andere dagen staat hij rustig om half 2 nog bij zijn vrienden te eten.
Ik denk dat jou paard meer normaal paardengedrag toont als de mijne. :+

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:41

Het klinkt, als je het zo schrijft, ook wel of je zijn motivatieknopje niet kunt vinden. Waar gaat hij echt voor en op welke manier van werken reageert hij positief? Heb je wel eens les gehad in grondwerk van iemand die bijvoorbeeld veel weet van Parelli of een andere vorm van NH?

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:48

Ragdollcat schreef:
Dat is gewoon kuddegedrag en een plakker........

Ik had dat nooit met mij paard, hij vond alles prima en leuk en hij weet ook dat hij er weer terug mag als we klaar zijn.

Altijd blij mij te zien en met me mee te lopen en altijd blij als hij terug mag in de wei naar zijn maatjes....ideaal.


Leuk dat jouw paard dat allemaal prima deed maar wat heeft t’s daar aan :’)

Ts ik denk dat je je paard meer zou kunnen motiveren. Zoek uit wat hij leuk vind, meer afwisseling etc.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:50

Hoe vind hij buitenritten? Ik heb een merrie die knuffelt heel graag en vind het leuk om samen iets te doen en ik heb er een die aan alles niet zoveel aan vind behalve springen en buitenritten :) dan fleurt ze helemaal op, dus dat doen we ook vaak

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 09:05

Lughnassadh schreef:
Het klinkt, als je het zo schrijft, ook wel of je zijn motivatieknopje niet kunt vinden. Waar gaat hij echt voor en op welke manier van werken reageert hij positief? Heb je wel eens les gehad in grondwerk van iemand die bijvoorbeeld veel weet van Parelli of een andere vorm van NH?

Springen vindt hij meestal wel leuk en daar gaat hij wel zijn best voor doen. Mijn instructrice werkt volgens de methode van Chris irwin, zij heeft me voordat we begonnen met rijlessen eerst een paar grondwerklessen gegeven waar ik veel moest werken met lichaamstaal.
ik ben van plan om weer eens even zo'n les te vragen en gewoon eens een aantal stappen terug ga nemen, niet meer focussen op vindt hij het wel leuk of echt iets van hem verwachten maar gewoon eens tijd met hem ga doorbrengen en simpele dingen doen. Want vaak probeer ik dan telkens iets nieuws in grondwerk of vrijheidsdressuur en als ik zie dat hij er geen aandacht voor heeft frustreer ik mezelf een beetje en dan gaat het helemaal niet meer..

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 09:06

Eight schreef:
Hoe vind hij buitenritten? Ik heb een merrie die knuffelt heel graag en vind het leuk om samen iets te doen en ik heb er een die aan alles niet zoveel aan vind behalve springen en buitenritten :) dan fleurt ze helemaal op, dus dat doen we ook vaak

Buitenritten met een ander paard erbij vindt hij heel ontspannend, maar helaas zijn er op mijn stal niet veel mensen die echt buitenritten maken. Soms maak ik er eentje alleen maar dan is hij minder ontspannen.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:12

_Lotte_V schreef:
Lughnassadh schreef:
Het klinkt, als je het zo schrijft, ook wel of je zijn motivatieknopje niet kunt vinden. Waar gaat hij echt voor en op welke manier van werken reageert hij positief? Heb je wel eens les gehad in grondwerk van iemand die bijvoorbeeld veel weet van Parelli of een andere vorm van NH?
Springen vindt hij meestal wel leuk en daar gaat hij wel zijn best voor doen. Mijn instructrice werkt volgens de methode van Chris irwin, zij heeft me voordat we begonnen met rijlessen eerst een paar grondwerklessen gegeven waar ik veel moest werken met lichaamstaal.
ik ben van plan om weer eens even zo'n les te vragen en gewoon eens een aantal stappen terug ga nemen, niet meer focussen op vindt hij het wel leuk of echt iets van hem verwachten maar gewoon eens tijd met hem ga doorbrengen en simpele dingen doen. Want vaak probeer ik dan telkens iets nieuws in grondwerk of vrijheidsdressuur en als ik zie dat hij er geen aandacht voor heeft frustreer ik mezelf een beetje en dan gaat het helemaal niet meer..



Dat zou weleens met je probleem te maken kunnen hebben..als jij gefrustreerd rondloopt is het voor je paard ook niet echt leuk om met je mee te gaan.
Mijn ervaring is dat als paarden het werk leuk vinden wat je doet dat ze dan vaak wel graag mee willen. (op enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Dus wat vind je paard leuk? waar wordt hij warm van? het helpt vaak ook om spelenderwijs te trainen en ze een beetje uit te dagen op die manier. Veel afwisseling en vooral heel veel positieve aandacht voor je paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Paard komt met tegenzin mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:27

Tja, opzich klinkt het best normaal hoor :P (voor veel paarden dan) mijn pony denkt ook niet: oh yeah, lekker aan het werk. Nee, die gaat liever de hele dag met zn vrienden gras eten. Ik maak hem wel heel blij als hij mag boscrossen, maar in de bak: nee, daar vindt hij niet veel aan (wel als er hindernissen staan overigens)

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)


_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 09:40

Ik snap wat jullie allemaal zeggen dat het normaal is dat hij bij zijn vrienden in de weide wil blijven. Maar mijn probleem is vooral dat hij als we rijden bv en we rijden aan de kant die het dichtste is bij de weide gaan zijn oren naar de weide, hinnikt hij soms, kijkt hij weg... hetzelfde bij grondwerk, vrijheidsdressuur... Dat wil ik gewoon weg, en het is zeker mogelijk want de ene periodes zijn erger dan de andere van hem, vorig jaar was dit ook zo in het begin van de zomer maar door dan grondwerklessen te krijgen enzo heb ik geleerd hoe ik zijn aandacht bij mij kan houden. Nu heeft hij weer zo een periode dus ik hoop dat ik met wat grondwerk te doen dit weer kan verminderen

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paard komt met tegenzin mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:45

Zou het een idee zijn om er een 'focus knopje' op te zetten? Dus bv als jij fluit (of wat je ook handig vindt) moet hij z'n aandacht weer bij jou leggen en zodra hij dit doet moet je hem belonen met je stem/snoepje. Zo kan je telkens zijn aandacht weer bij je vragen als hij dat verliest.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers