Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 14:37

kwpn
Fokkerij, KWPN

Afbeelding
Wilson (Koss x Cabochon), foto door Sandra Nieuwendijk

Het KWPN heeft in mei besloten om de actieve KWPN-goedgekeurde hengsten te testen op het Warmblood Fragile Foal Syndrome (WFFS). Na de eerdere publicatie over het onderzoek naar de actieve rijpaardhengsten zijn nu ook de uitslagen bekend van de onderzochte tuigpaard- en Gelderse hengsten.

26 tuigpaardhengsten zijn onderzocht door het dr. Van Haeringen Laboratorium op aanwezigheid van het WFFS-gen, al deze 26 hengsten zijn WFFS-vrij (geen drager).

19 Gelderse hengsten zijn onderzocht op aanwezigheid van het WFFS-gen. 15 hengsten zijn WFFS-vrij, vier hengsten zijn drager van het gen, te weten Koss , Wilson , Parcival en Vitens.

In de KWPN Database wordt per onderzochte hengst het resultaat weergegeven onder het openbare kopje ‘algemeen’ en een overzicht staat op de WFFS-pagina op de website van het KWPN. Hier vindt u ook antwoorden op de meest gestelde vragen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:30

Oei, dat is flink pech hebben. :(
Het allerslechtste scenario was dat ongemerkt het merendeel van de hengsten in alle stamboeken WFFS zou hebben. Slechtste scenario nummer 2 was dat de WFFS-dragers juist in de hoek zouden vallen waar weinig bloedspreiding is en waar dus alle lijnen vanuit het ras gezien bijzonder zijn/behouden zouden moeten worden, ongeacht of er WFFS in zit of niet. Dan wordt het een stuk moeilijker om WFFS eruit te fokken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:47

Oei, dat tikt wel even aan als een preferente hengst als Koss het gen draagt. Nog een gelukkie dat ie het niet aan Alexandro P heeft meegegeven, aan Wilson en Parcival (en via die laatste Vitens) is al rot genoeg.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:15

Ik vind het nogal mee vallen. Ja Koss heeft nogal wat invloed. Dus nee het is geen goed nieuws.

Maar het lijkt voor nu beperkt tot Koss en (klein)kinderen.

Ja er zullen behoorlijk wat merries van Koss en zijn zonen positief zijn. Maar alle hengsten die de laatste jaren zijn ingeschreven zijn vrij. En daar zitten hengsten tussen met de bloedspreiding die we toch al nodig hadden.
Alexandro blijkt gelukkig ook vrij.(meer gedekt dan zijn vader)

Ik was heel erg bang dat Alexandro, Henkie, Upperville, Edmundo, Henkie en Jupiler positief zouden scoren. Dat zou namelijk een (nog)groter probleem zijn.
(Imposant had ik gezien zijn afstamming zeker niet verwacht en Ibsen kwam al vrij snel na de rijpaardenmet de uitslag)

Het is dus goed mogelijk om een vrije hengst te kiezen en proberen het defecte gen langzaam eruit te fokken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:07

xyzutu2 schreef:
Oei, dat is flink pech hebben. :(
Het allerslechtste scenario was dat ongemerkt het merendeel van de hengsten in alle stamboeken WFFS zou hebben. Slechtste scenario nummer 2 was dat de WFFS-dragers juist in de hoek zouden vallen waar weinig bloedspreiding is en waar dus alle lijnen vanuit het ras gezien bijzonder zijn/behouden zouden moeten worden, ongeacht of er WFFS in zit of niet. Dan wordt het een stuk moeilijker om WFFS eruit te fokken.




Wat houdt WFFS in? ik heb er nog nooit van gehoord

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:11

pompadour schreef:
xyzutu2 schreef:
Oei, dat is flink pech hebben. :(
Het allerslechtste scenario was dat ongemerkt het merendeel van de hengsten in alle stamboeken WFFS zou hebben. Slechtste scenario nummer 2 was dat de WFFS-dragers juist in de hoek zouden vallen waar weinig bloedspreiding is en waar dus alle lijnen vanuit het ras gezien bijzonder zijn/behouden zouden moeten worden, ongeacht of er WFFS in zit of niet. Dan wordt het een stuk moeilijker om WFFS eruit te fokken.




Wat houdt WFFS in? ik heb er nog nooit van gehoord


Naar recessief gen:

https://www.diergeneeskunde.nl/ziektebeeld/diversen/wffs/

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=1918328&hilit=wffs

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:56


stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:41

Je bedoeld een opgeblazen gedoe

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:44

mooi, zo'n goed onderbouwd antwoord….
Zou handig zijn als je dan ook even uitlegt waarom het een 'opgeblazen gedoe' is stoffel

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:37

stoffel schreef:
Je bedoeld een opgeblazen gedoe


Het probleem is dat het een recessief gen is dat, als het homozygoot voorkomt heel ernstige gevolgen heeft. Op zichzelf lijkt het misschien een klein dingetje maar omdat het gen voorkomt in stamboekhengsten verspreidt het probleem zich explosief.

Kijk hier maar even als je een sterke maag hebt.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

pol013

Berichten: 8961
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:48

Xyris schreef:
stoffel schreef:
Je bedoeld een opgeblazen gedoe


Het probleem is dat het een recessief gen is dat, als het homozygoot voorkomt heel ernstige gevolgen KAN heeft. Op zichzelf lijkt het misschien een klein dingetje maar omdat het gen voorkomt in stamboekhengsten verspreidt het probleem zich explosief.

Kijk hier maar even als je een sterke maag hebt.


Je vergeet .....KAN.....
Heb je bij homozygoot 25% kans dat het veulen WFFS heeft.

En daarom zegt stoffel opgeblazen.
Aan de ene kant schrikken dat er binnen zo'n kleine populatie zo veel hengsten drager zijn. Aan de andere kant zijn er maar weinig veulens geboren van die hengsten die daadwerkelijk WFFS hebben.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:05

pol013 schreef:
Je vergeet .....KAN.....
Heb je bij homozygoot 25% kans dat het veulen WFFS heeft.

Nu zit jij verkeerd, Xyris schrijft het goed.
ALS homozygoot DAN ernstige gevolgen
Als beide ouders drager zijn is de kans op homozygoot 25%.
(25% op niet drager en 50% dat het veulen drager is van het WFFS gen)

Persoonlijk vind ik het nogal wat om bij een foute aanparing 1 op de 4 veulens te verliezen.

pol013

Berichten: 8961
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:40

sorry je hebt helemaal gelijk.
Wat ik had moeten zeggen: als je 2 ouders die het gen dragen met elkaar aanpaart heb je 25% kans op WFFS.

Dat moet je ook nooit willen denk ik. je merrie testen voor je een hengst kiest die drager is lijkt mij nu wel het minste ja.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:47

Het is erg vervelend, en jammer dat enkele grote namen dit gen dragen. Maar ook ik vind het overtrokken. Er is een gentest beschikbaar dus verplicht stellen die hap voordat je gaat fokken! Klaar uit.
Er is ook niks mis met het fokken met dragers zolang je ze paart met vrije paarden. Het zou zonde zijn om de bloedlijnen nog verder te gaan verkleinen in bepaalde rasses cq stromingen om het gen uit te bannen. Je gooit zo het kind met het badwater weg. Veel beter is een gericht fokbeleid waarbij bewust omgegaan wordt het fokken mét dragers met als uiteindelijk doel het uitbannen van het gen maar mét behoud van de overige genetische kwaliteit.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:08

Waarom zou je niet testen? Zo hoog zijn de kosten ook niet.
Ik ga het wel doen.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:11

vienna1987 schreef:
Waarom zou je niet testen? Zo hoog zijn de kosten ook niet.
Ik ga het wel doen.


Omdat niet iedereen op de hoogte is van de ziekte, hoe genen werken, of het onzin vinden. Ik kom uit de hondenfokkerij waar ook diverse testbare ziektes nog steeds opduiken omdat mensen gewoon domweg hun ogen ervoor sluiten.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:12

AbbyBlues schreef:
Het is erg vervelend, en jammer dat enkele grote namen dit gen dragen. Maar ook ik vind het overtrokken. Er is een gentest beschikbaar dus verplicht stellen die hap voordat je gaat fokken! Klaar uit.
Er is ook niks mis met het fokken met dragers zolang je ze paart met vrije paarden. Het zou zonde zijn om de bloedlijnen nog verder te gaan verkleinen in bepaalde rasses cq stromingen om het gen uit te bannen. Je gooit zo het kind met het badwater weg. Veel beter is een gericht fokbeleid waarbij bewust omgegaan wordt het fokken mét dragers met als uiteindelijk doel het uitbannen van het gen maar mét behoud van de overige genetische kwaliteit.


Dit inderdaad, kijk naar het ras en hoeveel effect het verwijderen van bloedlijnen is en bepaal dan of er doorgefokt mag worden met die hengsten of niet.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:56

Als ik een kleine merrie heb( lees drager) dan zoek ik toch ook een grote hengst. Heb ik een grote merrie( lees vrij) dan hoef ik verder nergens naar te kijken. Is toch simpel genoeg, fokken is eerst weten wat je zelf hebt en dan kijken wat er bij past.


Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:19

Rex_Rolfo schreef:
pol013 schreef:
Je vergeet .....KAN.....
Heb je bij homozygoot 25% kans dat het veulen WFFS heeft.

Nu zit jij verkeerd, Xyris schrijft het goed.
ALS homozygoot DAN ernstige gevolgen
Als beide ouders drager zijn is de kans op homozygoot 25%.
(25% op niet drager en 50% dat het veulen drager is van het WFFS gen)

]Persoonlijk vind ik het nogal wat om bij een foute aanparing 1 op de 4 veulens te verliezen.
Laatst bijgewerkt door Sewri op 19-12-23 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 07:45

Wacht even, zeg je nu dat als ik een muntje opgooi dat in theorie de kans op kop 50% is maar in de praktijk 1 op 100? of 1 op een miljoen? :? :?

Een veulen met 2x het WFFS gen is niet levensvatbaar. Vandaar dat je nooit een homozygoot x (schoon/drager/homozygoot) combinatie kunt hebben.

Basisgenetica van de middelbare school:
De combinatie drager (1 slecht gen, 1 goed gen) x schoon levert veulens op die waarvan de helft ook drager is en de helft schoon (goede gen van pa x goede gen van ma)

De combinatie drager x drager levert op:
- 25% heeft slecht gen van pa - slecht gen van ma -> gaat dood
- 25% heeft slecht gen van pa - goed gen van ma -> drager
- 25% heeft goed gen van pa - slecht gen van ma -> drager
- 25% heeft goed gen van pa - goed gen van ma -> schoon

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:02

Rex_Rolfo schreef:
Wacht even, zeg je nu dat als ik een muntje opgooi dat in theorie de kans op kop 50% is maar in de praktijk 1 op 100? of 1 op een miljoen? :? :?

Een veulen met 2x het WFFS gen is niet levensvatbaar. Vandaar dat je nooit een homozygoot x (schoon/drager/homozygoot) combinatie kunt hebben.

Basisgenetica van de middelbare school:
De combinatie drager (1 slecht gen, 1 goed gen) x schoon levert veulens op die waarvan de helft ook drager is en de helft schoon (goede gen van pa x goede gen van ma)

De combinatie drager x drager levert op:
- 25% heeft slecht gen van pa - slecht gen van ma -> gaat dood
- 25% heeft slecht gen van pa - goed gen van ma -> drager
- 25% heeft goed gen van pa - slecht gen van ma -> drager
- 25% heeft goed gen van pa - goed gen van ma -> schoon


Ja, in principe wel! De kans dat je kop gooit is 50%, dat klopt zeker :j Net als dat de kans dat je WFFS “gooit” bij drager x drager is 25%. Die kansen slaan op het aantal “antwoord mogelijkheden” dat je hebt zegmaar, niet wat er daadwerkelijk gebeurt. Bij een munt heb je twee mogelijke uitkomsten, de ene is kop, de ander munt. Dat je 1 van de twee krijgt bij het opgooien is altijd 50%. Máár je zult op 100x gooien niet een exacte verdeling krijgen met 50 keer kop en 50 keer munt, de kans bestaat dat je 100 keer munt hebt gegooid en 0 keer kop. Of juist 75 keer kop en 25 keer munt. De uitkomst is dan “25 op 100 munt”, dus 25% en NIET 50% waar men zich mee vergist vooraf :)

Hetzelfde geldt voor WFFS, dat het nu één van de antwoordmogelijkheden is van de 4 bij een drager x drager combinatie betekend niet dat 25% van de veulens het daadwerkelijk zal krijgen. Het werkelijke percentage zal heel anders liggen hoogstwaarschijnlijk :j

En ik weet dat een dergelijk homozygoot veulen niet levensvatbaar is :o
Laatst bijgewerkt door Sewri op 16-06-18 08:05, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:07

pol013 schreef:
Xyris schreef:


Het probleem is dat het een recessief gen is dat, als het homozygoot voorkomt heel ernstige gevolgen KAN heeft. Op zichzelf lijkt het misschien een klein dingetje maar omdat het gen voorkomt in stamboekhengsten verspreidt het probleem zich explosief.

Kijk hier maar even als je een sterke maag hebt.


Je vergeet .....KAN.....
Heb je bij homozygoot 25% kans dat het veulen WFFS heeft.

En daarom zegt stoffel opgeblazen.
Aan de ene kant schrikken dat er binnen zo'n kleine populatie zo veel hengsten drager zijn. Aan de andere kant zijn er maar weinig veulens geboren van die hengsten die daadwerkelijk WFFS hebben.

Er worden weinig veulens met WFFS geboren omdat de meesten al eerder aborteren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:43

Sewri schreef:
Hetzelfde geldt voor WFFS, dat het nu één van de antwoordmogelijkheden is van de 4 bij een drager x drager combinatie betekend niet dat 25% van de veulens het daadwerkelijk zal krijgen. Het werkelijke percentage zal heel anders liggen hoogstwaarschijnlijk :j

Mijn advies: schoolgeld terughalen. In elk geval het deel voor Inleiding Statistiek


janderegelaa schreef:
Er worden weinig veulens met WFFS geboren omdat de meesten al eerder aborteren.

Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:49

Rex_Rolfo schreef:
janderegelaa schreef:
Er worden weinig veulens met WFFS geboren omdat de meesten al eerder aborteren.

Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?


Ik denk dat in de praktijk beide kan voorkomen.

En ik denk dat Sewri dat bedoeld. Bij fokken met 2 dragers zullen niet 25% WFFS veulens geboren omdat een deel vroeg of laat in de dracht geaborteerd wordt. Een deel zo vroeg dat je daar inderdaad niets van merkt.

Maar welk percentage daar aan hangt weet ik ook niet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:52

Rex_Rolfo schreef:
Sewri schreef:
Hetzelfde geldt voor WFFS, dat het nu één van de antwoordmogelijkheden is van de 4 bij een drager x drager combinatie betekend niet dat 25% van de veulens het daadwerkelijk zal krijgen. Het werkelijke percentage zal heel anders liggen hoogstwaarschijnlijk :j

Mijn advies: schoolgeld terughalen. In elk geval het deel voor Inleiding Statistiek


janderegelaa schreef:
Er worden weinig veulens met WFFS geboren omdat de meesten al eerder aborteren.

Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?


Mijn advies; kom maar terug nadat je 100 keer een muntje opgegooit hebt en de uitkomst exact 50 keer kop en 50 keer munt is keer op keer :z


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ballard_L, Majestic-12, MyWishMax, Ptl4ever, Yontheke, YvonneV en 22 bezoekers