Morgen rijexamen, help

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 21:56

Hi Bokkers,

Morgenochtend om 8 uur heb ik m’n allereerste rijexamen, gelukkig wel een wat gunstigere tijd en dag. Ik ben 23 en ben later begonnen met rijlessen ivm angststoornis.

Ik wil zó enorm niet falen.

Ik lees zoveel wisselende verhalen van mensen waarop ze zakken.

Hebben jullie tips? En waarop zijn jullie gezakt?


Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:57

Hier van de eerste keer geslaagd! Probeer gewoon op de weg en het verkeer te focussen en minder op je examinator. Het loopt wel los!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:58

Ik ben op m’n 36ste pas gaan lessen ;)
Adem in, adem uit... meer dan je best kan je niet doen

MizzMontana

Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:00

Geen tips behalve: ontspan, Maarja dat is zo makkelijk gezegd ;)
Heel veel succes in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:01

Ik heb een faalangst examen gedaan omdat ik zo ontzettend bang was om te falen, aan het begin ook aangegeven dat ik heel zenuwachtig was maar toen ik eenmaal weg reed kon ik heel relaxed rijden. Rustig blijven ademhalen en meer dan je best kan je niet doen.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 22:03

Thanks ladies,

Ik ga sowieso aangeven dat ik heel zenuwachtig ben.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:03

NYC2B schreef:
Hi Bokkers,

Morgenochtend om 8 uur heb ik m’n allereerste rijexamen, gelukkig wel een wat gunstigere tijd en dag. Ik ben 23 en ben later begonnen met rijlessen ivm angststoornis.

Ik wil zó enorm niet falen.

Ik lees zoveel wisselende verhalen van mensen waarop ze zakken. En veel verhalen van mensen die slagen :j

Hebben jullie tips? En waarop zijn jullie gezakt?Dat geeft niet, iedereen rijdt anders en iedere examinator beoordeelt anders


Ik herken je zenuwen van toen ik zelf rijexamen deed, het is ook logisch, maar probeer het zoveel mogelijk te relativeren.

Probeer je te realiseren dat je niet voor niets examen mag doen, dat betekent dat je het eindniveau al hebt en dus goed kunt autorijden.

Wat veel examinatoren belangrijk vinden, is dat ze zien dat je goed in je spiegels kijkt (dus echt je hoofd draaien, niet alleen met je ogen kijken) en vooruit kijkt op wat er gaat gebeuren (bijvoorbeeld een bus die bij een halte weg wil rijden, een auto voor je die langzamer gaat rijden.

Heel veel succes!

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:05

1 banaan half uur voor het afrijden en nog 1 een paar minuten voor het afrijden! Werkt relaxend en helpt je concentratie te verhogen en heeft je energie! Ik zweer er bij!

Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:06

Rustig blijven en gewoon aangeven als je nerveus word van de examinator.
Geef aan dat je faalangst hebt en erg zenuwachtig bent.

Ik heb vorig jaar pas mijn rijbewijs gehaald,was toen 27 en ook faalangst.

De examinator maakte steeds grapjes om me op mijn gemak te krijgen maar daardoor werd het gewoon erger.
Heb dat aangegeven en toen hij stopte ging het super.

Inzicht in het verkeer vinden ze vaak belangrijker dan kleine foutjes dus kijk goed en zoek van tevoren de borden op.

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:10

Wat mij gek genoeg ook geholpen heeft, is de mogelijkheid erkennen dat ik níét zou slagen. De slagingspercentages zijn nu eenmaal lang geen 100%, het is heel normaal om het nog een keer over te moeten doen. Natuurlijk is dat enorm balen, maar het is niet het einde van de wereld. Door de mogelijke teleurstelling alvast te 'verwerken' zat er minder druk op tijdens het examen zelf (ik was nog wel doodzenuwachtig hoor, daar niet van). Uiteindelijk heb ik het gelukkig wel in één keer gehaald.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:12

Vooral rustig blijven en proberen relaxt je examen in te gaan. Mijn ervaring is dat als je goed oplet en zorgt dat je alles veilig doet, dat zelfs een fout wel acceptabel kan zijn. Zolang het maar veilig gebeurd allemaal en het geen gevaar oplevert.

Maar vooral, rustig aan, relax en doe je best. Meer dan dat kan je niet doen. Veel succes morgen!

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:14

NYC2B schreef:
Hebben jullie tips? En waarop zijn jullie gezakt?


Niet zakken, je gaat niet voor je eerste examen maar voor je enige examen.

Als je het niet kon hadden ze geen examen gepland.

You go girl!!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:15

Probeer ervoor te zorgen dat je examinator zich veilig voelt bij jou in de auto :)

Je kan het!

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:23

Miss een troost....ik heb ook ontzettend faalangst en bij elk (rij)examen denk ik weer waarom doe ik dit mezelf aan....maar elk rij examen in 1x gehaald! Auto,motor avb en avd en E.
Geef aan dat je faalangst hebt en probeer niet als een kip zonder kop te denken ik ben toch al gezakt.
Zet hem op je kan het vast wel!

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15


Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:24

Ik lees graag mee, hier dinsdag mijn examen. Enorm spannend

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 22:24

Polly schreef:
NYC2B schreef:
Hebben jullie tips? En waarop zijn jullie gezakt?


Niet zakken, je gaat niet voor je eerste examen maar voor je enige examen.

Als je het niet kon hadden ze geen examen gepland.

You go girl!!



Mooi gezegd!

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:25

Nou, laat me eens denken.. Ik heb tijdens mijn examenrit te lang op een kruispunt staan wachten (zei de examinator ook wat van, dat ik nu toch een keer moest gaan rijden), heb de auto 2x stil laten vallen (nieuwe lesauto met start-stopsysteem; ik liet hem stilvallen, trapte de koppeling in, auto schiet terug aan en van schrik laat ik hem weer stil vallen :Y) ) en was zo blij dat ik de snelweg had overleefd dat ik bij het kruispunt erna mijn knipperlicht vergat. Ben in één keer geslaagd.

Moraal van het verhaal: weet dat je examenrit niet perfect hoeft te zijn, een foutje maken mag. Heel veel succes, je kan het! *\o/*

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 22:25

Mag een examinateur aangeven als het goed gaat?
Ik heb er namelijk moeite mee als er niks gezegd word bijv ‘netjes’ oid

DideH
Berichten: 6995
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:36

Ik had al een compleet back up plan voor als ik zou zakken (gezien het totaal niet klikte met mijn rij-instructeur en ik met mn zelfvertrouwen ergens ver weggestopt in de achterbak het examen inging, had al afspraak bij andere rijschool staan wanneer ik zou zakken).

Toen gaf mijn instructeur zelf al aan dat hij niet mee zou gaan tijdens het examen, wat ik super fijn vond, gezien dat bij mij spanning scheelde.

Toen maakte ik eigenlijk tijdens de rit een fout waarop je normaal zou zakken (compleet verkeerd voorgesorteerd op een groot verkeersplein - welkom in Nijmegen :') ). Maar toen we daar voorgesorteerd stonden zei ik zelf hardop: "Oh... dit is niet handig".

Toen zei de examinator: "Dat klopt, probeer het maar veilig op te lossen". Toen ben ik op het plein m.b.v. goed kijken twee banen opgeschoven en toen was het geen probleem :)
Dus als je fouten maakt is het geen probleem, als je ze maar goed en veilig oplost en ze zelf dus ook doorhebt :)

Als ik dat op deze manier kan, dan kan jij dat ook! +:)+

Inmiddels ben ik zo'n 90.000 veilige kilometers achter het stuur verder en rijd ik gewoon zelfverzekerd rond! Jij kan dat ook!

Heel veel succes morgen TS! +:)+

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:49

NYC2B schreef:
Mag een examinateur aangeven als het goed gaat?
Ik heb er namelijk moeite mee als er niks gezegd word bijv ‘netjes’ oid


Gewoon aan geven van te voren.
Ik heb op een gegeven moment ook gevraagd of ze het onderweg al wouden aan geven als ik iets goed deed, of als er juist iets was dat ze meer wouden zien, kijken bijvoorbeeld, of graag wat meer tempo (alle examinatoren zijn heel verschillend namelijk) en zo kan je je rij stijl er een beetje op aan passen.

En verder goed blijven ademhalen, maar niet te benauwd worden, ik was zo nerveus dat een examinator grappen begon te maken over dat ik klonk als een vrouw die in haar bevalling zat en dat ik mij niet zo aan moest stellen, dat was mijn 4e examen, was heel angstig geworden omdat ik zo vaak gezakt was, ben uiteindelijk (uiteraard) weer gezakt en huilend weg gelopen. Toen mocht ik "eindelijk" naar het bnor, hier was een hele aardige man die mij gelijk mijn rijbewijs gaf en zag dat ik gewoon nerveus was. heb er inmiddels al 10 duizenden kilometers op zitten en nog niet een boete of krasje gereden :j Wel getraumatiseerd van de examens, maar geen seconde spijt dat ik in iedergeval dit rijbewijs heb kunnen halen (nu nog de moed vinden voor motor en aanhanger :') )

anyways dat is een ander verhaal, ik ga off topic. Als je zakt, niet te veel van aan proberen te trekken, ze mogen ook maar een x pecentage laten slagen op een dag, en soms heb je gewoon net pech (of zoals ik 5x pech :') )
Niet te veel over na denken, gewoon je best doen, meer kan je niet :)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:55

Mijn moeder heeft vorig jaar op 50 jarige leeftijd haar rijbewijs gehaald, als zij het kan, dan kan jij het ook!
Succes! :D

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:59

Ik heb een speciaal faalangstexamen gedaan. Scheelde heel erg dat ik daardoor de examinator al een beetje kende (ook bij de TTT gehad) en hij zorgde er voor dat het meer voelde als rijles dan als examen, maar dan zonder tips en ingrepen.

Uiteindelijk ben ik in 1x geslaagd, terwijl mijn auto midden op een kruising met stoplichten uitviel en er volgens mij nog veel meer mis ging. Hij zei ook, het was niet perfect, maar je herstelde je foutjes wel heel erg goed, dus zonder zenuwen red je je makkelijk.

Vooral goed om je heen kijken, anticiperen op wat je ziet gebeuren en maak je niet te druk als er iets mis gaat, zolang je het netjes kunt herstellen is het ook vaak prima!

Overigens, dat er maar een bepaald percentage mag slagen is echt een onzinverhaal. Als je goed rijdt, laten ze je écht niet zakken.

Heel veel succes morgen!

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Morgen rijexamen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:04

Wat ik gevraagd heb aan mijn examinator is, om te praten met mijn instructeur, die reed mee. Vraag t ook aan je instructeur om een beetje te kletsen met de examinator.. daardoor heb je niet het idee dat er continu op je vingers gekeken word. En gaat t je een stuk makkelijker af!

Zelf 3x over gedaan, laatste met faalangst examen, werkte echt enorm goed voor mij! Vooral de time out die je vragen mag.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:08

Hier de eerste keer gezakt omdat ik dus zo nerveus was. Ik had dit aangegeven maar omdat ik in de lessen ontzettend goed reed geloofde mijn instructrice het niet, tot ik dus vertrok met de examinator erbij :+...

Tweede keer faalangst examen aangevraagd en maar net met de hakken over sloot geslaagd. Ben een paar keer gestopt en half in elkaar gestort :+ Maar het is goed gekomen allemaal omdat examinator toch goede stukken had gezien en erop vertrouwde dat ik toch echt wel kon rijden haha.


Ik kan je niet meer meegeven dan proberen te ontspannen en goed op de weg te letten. Uiteindelijk zijn de examinators ook maar mensen de mijne probeerde onder het rijden een babbeltje met me te maken in de hoop dat ik dan minder bang zou zijn. Heel veel succes, komt helemaal goed!!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:17

Nightingale schreef:
Wat mij gek genoeg ook geholpen heeft, is de mogelijkheid erkennen dat ik níét zou slagen. De slagingspercentages zijn nu eenmaal lang geen 100%, het is heel normaal om het nog een keer over te moeten doen. Natuurlijk is dat enorm balen, maar het is niet het einde van de wereld. Door de mogelijke teleurstelling alvast te 'verwerken' zat er minder druk op tijdens het examen zelf (ik was nog wel doodzenuwachtig hoor, daar niet van). Uiteindelijk heb ik het gelukkig wel in één keer gehaald.


Dit heb ik ook gedaan, ik heb tegen mezelf gezegd je gaat waarschijnlijk niet in 1x slagen en dat is helemaal niet erg. Ik ging gewoon lekker rijden en daarna zou ik het wel zien. En ja natuurlijk ben je als nog zenuwachtig en als iets niet soepel gaat denk je oh nee nu heb ik het verpest. Ik ben in 1 x geslaagd het hielp mij echt om er in te gaan van nu ga ik een lekker stukje rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaraatje, stijntilla en 177 bezoekers