Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:48

Jasmijn1989 schreef:
De AVG gaat over bijzondere persoonsgegevens (zoals geboorte datum, BSN, opleiding enz)
Een startlijst met je naam en naam van je paard geeft imo weinig bijzondere persoonsgegevens. (dus geen woonplaatsen meer op de startlijst).

En wat mij betreft 100x liever startlijsten dan die ellende van mijnknhs.nl

Fout.
De AVG gaat over persoonsgegevens in het algemeen: alles wat herleidbaar is naar jou. Een klantnummer of emailadres is een persoonsgegeven, net zoals je naam.
Als jij een paard hebt met een naam, en die kan koppelen aan iemand als er maar 1 paard met die naam van is, is het ook een persoonsgegeven. Het is namelijk herleidbaar naar jou, zeker als beide namen op de lijst staan.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:50

Je naam gebruiken valt onder AVG. Dat mag dus niet zomaar.

Interessant dit. Rijd geen wedstrijden meer maar heb in mijn werk wel met AVG te maken dus volg jullie discusse even.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:54

Celiien heeft gelijk. De AVG gaat over ALLE gegevens die te herleiden zijn naar een levende persoon.
Je naam is dus een persoonsgegeven. Zeker als je een weinig voorkomende naam hebt is het nogal eenvoudig de naam en persoon met elkaar te verbinden.

Jouw Bokt-naam is dus ook een persoonsgegeven. Weliswaar indirect, maar via het mail-adres dat je in je account hebt staan en je IP nummer is te herleiden wie er achter jouw pseudoniem schuil gaat.

Ik ga net weer beginnen met wedstrijden, dus ik volg dit ook even :) .

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:05

Een oplossing voor het probleem met online startlijsten zou zijn als je bijvoorbeeld bij startlijsten.nl je eigen starttijd zou kunnen zien en eventueel je startplek in de rubriek. Je moet dan eerst inloggen en bij de wedstrijd informatie kun je dan je starttijd van elke proef inzien. Je plek in de volgorde is wel interessant om te weten vanwege de tijdindeling voor jezelf. Het is ook handig om tijdplan van de wedstrijd te hebben en van hoe laat tot hoe laat een rubriek duurt. Bij dit idee hoort wel een betrokken wedstrijdsecretariaat dat niet te beroerd is om de vele vragen te beantwoorden over de tijden, het verloop en wanneer de prijsuitreiking is.


Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 16:22

Zo ingewikkeld hoeft het niet, ik zag van de week iets staan als;
Door je op te geven voor onze wedstrijd verleen je toestemming voor het vermelden van je gegevens op startlijsten en uitslagen

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 23:23

Nibbit schreef:
Zo ingewikkeld hoeft het niet, ik zag van de week iets staan als;
Door je op te geven voor onze wedstrijd verleen je toestemming voor het vermelden van je gegevens op startlijsten en uitslagen

Ja, dat had ik ook, toen vertelde ik dat ik het liever niet had/ niet tekende i.v.m. stalking en dan is het “ja, dan mag je niet starten”, dus dat lijkt mijn GEEN oplossing ;-).
Een individueel nummer (bijv. combinatienummer zonder letters) is er wel één. Ben ook blij dat verenigingen dit wel gewoon oppakken/ het serieus nemen en het niet afdoen met een simpele verklaring laten ondertekenen.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:46

Maar dat is iets wat (gelukkig) eerder een uitzondering is :)
Natuurlijk wel erg vervelend voor die individuele gevallen. Mss kunnen ze daar wat op vinden.

Hept gros zal nl geen problemen hebben met een startlijst/uitslag

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 14:32

Nibbit schreef:
Zo ingewikkeld hoeft het niet, ik zag van de week iets staan als;
Door je op te geven voor onze wedstrijd verleen je toestemming voor het vermelden van je gegevens op startlijsten en uitslagen

Is ook een prima oplossing. Voor de uitzonderingen kun je niet alles aanpassen. Zou toch raar zijn als er geen namen genoemd mogen worden in sportuitslagen. Want dan geldt het niet alleen voor paardensport maar in het algemeen. Zou een rare (en zeer onwenselijke) wereld worden. Zie de krantenkoppen al. Een britse amazone op een bruin paard heeft olympisch goud gewonnen, zonder dat iemand mag weten dat dat charlotte dujardin op valegro was. Als je aan wedstrijden meedoet, doe je aan een publiek evenement mee. Daar kies je zelf voor en ja dat kan betekenen dat je naam op een uitslag of startlijst komt, die gepubliceerd wordt. Of dat nou op startlijsten, in de krant of bij studio sport is. Daarbij is er in mijn ogen wetmatig geen enkel onderscheid in niveau.

Wat ik me wel kan voorstellen is, dat je bij SGW vaak op de startlijst ziet of iemand al betaald heeft. Dat is geen publiekelijk relevante informatie, dat is informatie puur voor het secretariaat. Dat zal wel strafbaar worden vermoed ik zo maar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers