Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
beert
Berichten: 2393
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 15:10

Even een egopost op mijn mannen ('mannen') ook maar even voor te stellen. Ik heb ze zojuist gevraagd om even fatsoenlijk te poseren en het merendeel werkte redelijk mee. Helaas begon het daarna te regenen, waardoor ik besloten heb de fotosessie stil te leggen :-)

Van oud naar jong:

Boudewijn. Deze vriendelijke lunkarya is de oudste van het stel en halfbroer van onderstaande heren.
Afbeelding

De twee broers Leonardus en Lodewijk. Lodewijk en de dominante en ondernemende vent van de lunkies.
Afbeelding

Leonardus is de grootste van het stel, maar iets terughoudender.
Afbeelding

Mijn kleine favoriet op karakter is toch wel Antonius (Anton voor vrienden). Deze vent is weliswaar niet knuffelbaar, maar wel heerlijk ondernemend en vrolijk.
Afbeelding

Kleine Sebastiaan weigerde te poseren. Maar wat wil je ook als je vorige week nog gecastreerd bent? Dan zou ik ook argwanend zijn..
Afbeelding


Tazzey
Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:20

Rode borstels zijn zo ontzettend leuk! Ik heb er in de jaren twee gehad en ze waren geweldig qua karakter.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:32

Ha allemaal,

Helaas kan ik een paar dagen aansluiten bij dit topic. Bubbel onze schoolcavia is ziek. Ze heeft een cyste/tumor bij haar tepelklier. Was de dierenarts nog niet helemaal over uit. Daarom krijgt ze nu antibiotica en pijnstillers. Ze komt uit de caviaopvang dus meer dan een naam weten we niet. Gelukkig zit ze nu weer lurmelent op schoot. Hopelijk is deze zieke meid weer snel beter.

Als het wel een tumor is bij haar tepelklier, moeten we kiezen of we gaan opereren. Heeft iemand ervaring met deze operatie? Narcose en knaagdieren is natuurlijk nooit zo ideaal, maar specifiek is iemand verder bekend met deze operatie?

Net terug van de dierenarts:
Afbeelding

Nientsje

Berichten: 5242
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:32

Geweldige foto's allemaal weer <3

Herman heeft zojuist de aller schattigste selfie ooit gemaakt <3 <3
Afbeelding

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

melody7

Berichten: 13681
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:41

Wat een leuke foto's allemaal! Die photobomb is echt heel leuk :')

Lily_Fee, ik heb zelf 4 cavia's met (uitgezaaide) melkkliertumoren. Advies van mijn dierenarts is niet opereren. De kans dat het terug komt is heel groot, en met zo'n operatie kun je ook juist meer cellen wakker maken. 3 van de 4 hebben het al minstens een jaar, eentje minstens 2 jaar. Ze hebben er totaal geen last van, alleen zaait het bij 2 van de 4 langzaam steeds verder uit. Degene die het het langst heeft heeft nu helaas een uitzaaiing in zijn wang. Die groeit vrij hard, dus ik ben bang dat het voor hem wel fataal wordt ;( Bij de andere 3 gaat het zo langzaam dat ik goede hoop heb dat ze er gewoon oud mee kunnen worden.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Tazzey
Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:45

@Lily_Fee, ik heb een caaf gehad die zo'n operatie heeft ondergaan. Hij was vier dat hij ziek werd, bij hem was het een tumor. De operatie is heel goed gegaan en hij is er ook goed van genezen. Hij had aanvankelijk twee kleine sneden in zijn buikje maar dat wij hem mochten ophalen was hij iets te enthousiast en sprong uit de handen van de dierenarts naar mij toe waarbij de twee kleine sneetjes doorscheurden naar elkaar toe met als resultaat een enorm gat in zijn buik. Door goede verzorging is het uiteindelijk mooi genezen gelukkig.
Hij mocht een aantal dagen niet op gewone bedding en eigenlijk werden kranten of fleece aangeraden. Ik heb toen een stapel handdoeken gekocht en er steeds twee aan elkaar genaaid tot een soort grote hoes ontstond, die heb ik gevuld met zachte bedding. Zo zat hij toch op een zachte ondergrond maar kon er geen troep in zijn wond komen. De hoes verving ik dagelijks voor een nieuwe, ik heb ze direct weggooit na gebruik.
Uiteindelijk is dit heertje bijna 7 geworden. Hoewel hij al een aantal jaar dood is mis ik hem (en de rest van de overleden ventjes) nog wel altijd.

Hieronder een foto van zijn wond toen het al een heel stuk beter ging maar even als impressie van de forse wond die het was.
Ik zet hem in een spoiler voor de gevoelige maagjes.

Spoiler:
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16243
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:49

WoW :oo dat is een beste wond!

Herman is ook uber Cute!

@beert wat een leuke cavia’s! Je ziet ook echt persoonlijkheden op de foto’s haha

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Tazzey
Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:58

We schrokken ons ook echt rot dat hij dat deed en na inspectie van de wond had de dierenarts geen hoop dat het nog goed zou komen. Maar met meerdere keren per dag schoonmaken en behandeling met Dermiel honingzalf is het echt razendsnel goedgekomen.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:01

Bedankt voor jullie reactie! Heel blij mee. Wond was inderdaad best heel groot, maar dan daarna nog drie jaar leven is lang. Ook bij het niet opereren doen ze het dus nog best goed, hebben ze daar dan geen pijn aan? Ik twijfel een beetje. Is natuurlijk best duur voor een school om te opereren, maar aan de andere kant als het nodig is dan doen we het natuurlijk. Maar nu ik begrijp dat niet opereren ook een optie is, vraag ik mij af wat het beste is voor Bubbel. Nouja eerst maar even het weekend aankijken. Wij wonen boven een dierenwinkel en mijn vriend heeft net allemaal cavia snoep voor haar gekocht. Dus hoor nu alleen maar geknaag naast mij.

Tazzey
Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:09

Wij hebben in overleg met de dierenarts gekozen voor opereren omdat hij er anders niet heel erg lang meer zou zijn. Bij ons staat altijd het belang en het welzijn van het beestje bovenaan, de eerste vraag aan de arts is dan ook altijd "wat is eerlijk?". In dit geval was de dierenarts van mening dat hij er qua gezondheid zo goed voorstond dat hij zonde zou zijn hem niet te opereren.
De operatie was, inclusief alle medicatie en nazorg behoorlijk prijzig. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat het gekost heeft want het is bijna 10 jaar geleden. De zorg voor de gescheurde wond heeft de dierenarts nooit iets voor gerekend, ook het opnieuw hechten niet.

Pas wel op met veel extraatjes geven want als ze het niet gewend is kan dat wel voor problemen zorgen. De snoepjes zitten ook vaak vol met suiker. Als je een caaf blij wilt maken kijk dan wat ze lekker vindt aan groente en fruit en ga dat geven (uiteraard ook met mate).

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:34

Hoi! Ik meld me weer (na 10 pagina’s) :D
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Riverdale op 23-02-23 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nientsje

Berichten: 5242
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:01

<3

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

TinkerTreas

Berichten: 3610
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:02

Mijn oudste beer is heel erg afgevallen in korte tijd. Hij eet goed. Maar hij drinkt ook enorm veel. Ik ben bang dat het einde in zicht is voor hem. Maar ik ga vanmiddag naar de dierenarts met hem.Afbeelding

Mijn knapperd in betere tijden.


DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:10

@tinker: zou wel eens nierfalen kunnen zijn, helaas hebben veel oudere caafs daar last van.
Mijn castraat heeft het ook.

@Riverdale: lekkere toetjes hoor :)

TinkerTreas

Berichten: 3610
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:25

Is daar nog iets aan te doen dubbeldun? Ik weet dat je bij honden en katten hun dieet aan kan passen, maar ik weet niet of dat bij cavia's ook mogelijk is.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:28

De ene DA zal er meer aan willen doen dan de ander. Mijn ervaring is dat ze er meestal niet doorheen komen en het je vooral veel geld kan gaan kosten .
In een beginstadium wil Rehmannia wel eens verlichting geven, maar echt er van over gaan doet het niet.

TinkerTreas

Berichten: 3610
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:33

DubbelDun schreef:
De ene DA zal er meer aan willen doen dan de ander. Mijn ervaring is dat ze er meestal niet doorheen komen en het je vooral veel geld kan gaan kosten .
In een beginstadium wil Rehmannia wel eens verlichting geven, maar echt er van over gaan doet het niet.


Hoe lang weet jij het van je castraat dat hij het heeft? Wacht je het dan af tot het echt niet meer gaat?

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:35

Op het moment dat ze af gaan vallen en ze beduidend opvallend veel drinken. Vaak ben je dan dus al te laat, zeker met al dat Teddy-haar.
Hij heeft het nu al 3 maanden en is nog heel levendig, dus ik laat het zo en kijk wel wanneer het duidelijk niet meer gaat.

Nientsje

Berichten: 5242
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:36

Heh wat naar TT :(

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:13

Wat naar TT sterkte.
DD hier was de dierenarts ook niet happig om te helpen we moesten het maar aan kijken. Toen het niet meer ging hebben we het zeugje laten inslapen.

TinkerTreas

Berichten: 3610
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:43

De dierenarts denkt inderdaad aan nierfalen. Ik ga het aankijken en als het niet meer gaat laat ik hem inslapen.
Ik ben alleen vergeten te vragen of het erfelijk is. Weten jullie dat?
Ik heb hier ook een zoon en een dochter van hem zitten en nog 2 zeugjes drachtig.

Tazzey
Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:55

Oh dat is vervelend :-( Toch ken ik ook goede verhalen over deze aandoening hoor. Heeft hij nu medicatie?

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:57

Geen idee of nierfalen erfelijk is, bij mensen sommige soorten wel.

TinkerTreas

Berichten: 3610
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 16:00

Nee, ik heb besloten om geen medicijnen te geven.

Roosje01

Berichten: 10700
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:52

Beterschap en sterkte voor je ventje

Hier druk aan klussen in mijn vrije uurtjes. Voor wie het leuk vind om mee te volgen.[HTT] [volg] cavia ren bouwen

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers