Peuterzoontje wordt door beste vriendje gepest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Peuterzoontje wordt door beste vriendje gepest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 16:11

Dag bokkers,

Graag wou ik jullie goede raad.

Ik heb een zoontje van 3 dat sinds november naar de kleuterschool gaat (België). Hij heeft sinds de crèche een beste vriendje en samen zitten ze nu ook in de kleuterschool.
Het viel mij al enige tijd op dat mijn zoontje de laatste tijd vol blauwe plekken en schrammen naar huis komt.

Wanneer ik er naar vraag hoe dit komt zegt hij de naam van zijn beste vriendje. Dus vandaag toch eens afgecheckt bij de juf. En de juf bevestigt mijn zoontje zijn verhaal. Hij heeft een hele lieve juf die veel voor de kindjes doet maar met 25 kindjes in de klas is het niet evident om overal bij te zijn. Het viel haar ook al op dat het beste vriendje heel bruut is met mijn zoontje, hij maakt hem ook dingen wijs tot hij huilt (bv jij mag niet naar huis en alle andere kindjes wel -> mijn zoontje in paniek bij de juf.) Met andere woorden: mijn zoontje laat zich doen en bijt niet van zich af.

Het gekke is dat mijn zoontje heel hard naar zijn beste vriendje trekt. Iedere ochtend is het een blij weerzien en ik kan hem niet oriënteren naar andere kindjes.

De juf geeft mijn zoontje als goede raad hem aan om terug te duwen als het te veel wordt...

En ergens vind ik dit ok... maar ergens ook niet.... Ben zelf werkzaam geweest in scholen en heb met kleine kinderen gewerkt (nu hogeschool studenten) en vaak heb ik daar toch gemerkt dat wanneer een kind van zich afbijt bij zo een gedrag toch nog onder zijn voeten krijgt dat dit niet kan. Het slachtoffer wordt dan dader.

Ik ben eerder van mening dat hij bij de juf gaat en het gaat melden... maar ook hier is de kanttekening, je maakt dan van je kind een klikspaan.

Ergens ben ik blij dat mijn kind niet slaat, bijt, schopt of slechte taal gebruikt maar ergens ben ik ook heel bang voor de gevolgen als hij zich laat doen. Ik heb zelf een heel groot pestverleden en weet hoe hard je hier kan onder lijden.

En pedagogisch gezien kan ik genoeg antwoorden geven maar dit zit toch te dicht op mijn vel. Zie ik het te erg in? Want ja, het is mijn kind... of hebben jullie toch tips waar ik misschien niet aan denk?


quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:14

In gesprek gaan met de juf. Zij moet hier iets mee. Je zegt dat ze er vanaf weet. Maar lees alleen haar advies dat hij terug mag duwen.
Ik vind dat zij dan samen met de kinderen moet gaan zitten en uit moet leggen hoe we met elkaar omgaan.

Spelen de kinderen thuis met elkaar dan is de ouder waar ze spelen hier verantwoordelijk voor.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:15

Ik zou met de moeder van dat kind en de kleuterjuf een gesprek aan gaan.
Die moeder moet er ook bij betrokken worden om haar kind in toom te houden.
Ik vind het gedrag van dat kind echt zorgelijk. Komt ie misschien aandacht of liefde tekort?

[o]

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Peuterzoontje wordt door beste vriendje gepest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:23

Als de leidster ervan af weet had zij dit allang moeten melden.
Ook al heeft ze nog zoveel kinderen op de groep, dat kindje moet erop aangeproken worden en gepaste straf krijgen.
Persoonlijk was ik al weggeweest met mijn kind als ze het te druk hebben en dit soort dingen niet serieus nemen.
Een duw, een keer slaan of bijten oke... maar met schrammen en blauwe plekken thuiskomen? Dat i niet oke.
Ik zou met de leidsters en met de moeder van het jongetje in gesprek gaan. Je kan evt thuis spelen met dat jongetje en zelf het gedrag bekijken.

PROUD to be FOUD!
Owner of a custom made HaLflinger named: Gráni!
[ITP] Gráni von Graustein RMHXHaf hengst
[ITP] Een avondzonnetje en 2 prachtige paarden...

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:24

Jongens spelen sowieso ruwer dan meisjes en schijnbaar ziet je zoontje het zelf niet als een groot probleem. Meiden zoeken vaak de grens op met anderen het bloed onder de nagels uit treiteren, jongens met duwen en trekken. Als de tegenpartij niet aangeeft dat de grens bereikt is door een keer flink terug te duwen gaat de een logischerwijze gewoon door want de ander geeft niet aan dat de grens bereikt is.

Dit alles binnen redelijke normen natuurlijk, ook bij jongens kan ruw spel té ruw uitpakken.

Anoniem

Re: Peuterzoontje wordt door beste vriendje gepest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:28

Ik vind het best zorgwekkend eigenlijk, en ik vind 'boys will be boys' ook niet helemaal een mentaliteit die hier passend is. Als een kind van 3 duidelijk al zo ruw is met een leeftijdsgenootje en ook opzettelijk gemeen doet door dingen te zeggen als 'jij mag niet naar huis en de rest wel' vind ik dat best zorgwekkend eigenlijk, en lijkt me dat je zoiets op zich wel af wil leren ipv een ander kind leren dat hij mee moet doen en het vervolgens laten escaleren. Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat TS haar kind niet wil leren dat hij altijd maar terug moet vechten als iemand gemeen doet, al helemaal niet fysiek.

Ik zou toch even met de leidster om tafel om te kijken of ze hier iets voor kunnen verzinnen. Misschien een keer een gesprek met de moeder van het jongetje om te kijken waar dit vandaan komt. Vind thuiskomen onder de blauwe plekken en schrammen niet echt een gezonde situatie, ook niet als hij nog wel naar het jongetje toe trekt.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:29

Heeft je zoontje er los van de fysieke gevolgen "last" van? Is hij bijv sneller verdrietig, of wil hij niet naar school oid? Zo niet, hoeft er denk ik aan de kant van je zoontje niet veel te gebeuren, dan vind ik eerder dat dat jongetje aangepakt en in de gaten gehouden moet worden. Als moeder kan jij daar denk ik verder vrij weinig aan doen, behalve het aangeven bij de juf dan.
Ook kan je in gesprek gaan met je zoontje (maar ik heb er ook een van 3, da's zo simpel nog niet) over wat wel en niet ok is, en wanneer hij bijv wél iets terug mag doen. Het is denk ik niet ok om hem te leren geweld te gebruiken, maar hij mag wél voor zichzelf opkomen. Waar daarin voor jou de grens ligt is denk ik aan jezelf.

Niet echt hetzelfde, maar mijn dochter en haar beste vriendinnetje (beiden 4) zijn echt water en vuur. Ze maken constant ruzie, maar tóch blijven ze elkaar opzoeken, daar is soms echt geen touw aan vast te knopen.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Peuterzoontje wordt door beste vriendje gepest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 16:37

Mijn zoontje geeft soms aan niet naar school te willen. Ook zegt hij eerlijk dat zijn vriendje het gedaan heeft en niet flink is. Langs de andere kant benoemt hij het kindje nog steeds als zijn beste vriendje.

De juf pakt het kind wel aan als ze het ziet maar ze kan ook niet alles zien. Ze ging er nu ook extra oog voor hebben.

De mama van het kindje weet dat haar zoontje zo is maar schuift de verantwoordelijkheid door naar de school.

De eerste week van het verlof gaat mijn zoontje overdag op kleuterkamp met dat kindje (zonder slapen. Om 16u naar huis) en nog andere kindjes van school maar nu kijk ik daar toch tegen op... Jammer genoeg moet ik nog werken.


quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:38

Dan in gesprek met juf en moeder.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Peuterzoontje wordt door beste vriendje gepest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:48

Dan zou ik al helemaal in gesprek met juf en die moeder gaan.
Je moet toch juist thuis ook gewoon aan je kind leren hoe het werkt in het echte leven en dat je niet andere kinderen mag pesten? Ik heb echt een hekel aan ouders die dit zomaar alleen bij de school neerleggen :=

[o]

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:52

verootjoo schreef:
Dan zou ik al helemaal in gesprek met juf en die moeder gaan.
Je moet toch juist thuis ook gewoon aan je kind leren hoe het werkt in het echte leven en dat je niet andere kinderen mag pesten? Ik heb echt een hekel aan ouders die dit zomaar alleen bij de school neerleggen :=


Dit inderdaad... En hoewel je niet alles kan beïnvloeden wat er op school gebeurt, de basis ligt gewoon thuis. Iets in dit verhaal doet me dan ook vermoeden dat dit thuis niet als abnormaal gezien wordt... Tijd voor een heel stevig gesprek!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:54

Citaat:
Langs de andere kant benoemt hij het kindje nog steeds als zijn beste vriendje.

In hoeverre weet hij wat 'beste vriendje' betekent? Want echte beste vriendjes doen je niet expres pijn en maken geen grapjes waar je verdrietig van wordt. Speelt hij ook regelmatig blij en gezellig met dit jochie? Gedragen ze zich, buiten de incidenten om, als vriendjes? Of benoemt hij hem alleen zo, als beste vriend, maar blijkt dat verder nergens uit?

Ik zou trouwens niet zelf met die moeder gaan praten. Laat de school dat maar lekker doen. Het lijkt mij nogal frustrerend als zij er niks aan wil doen, of het gaat bagatelliseren. Dan heb je meer kans op ruzie dan op een oplossing, denk ik. En zelfs als het haar niks boeit moet de school hier nog steeds iets mee. Dus ik zou die verantwoordelijkheid ook bij hen leggen.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:58

Laibadji schreef:
Ik ben eerder van mening dat hij bij de juf gaat en het gaat melden... maar ook hier is de kanttekening, je maakt dan van je kind een klikspaan.


Dat komt op mij niet over als klikken maar als contact hebben, gevoelens uiten, en hulp vragen. Belangrijke vaardigheden die het niet verdienen om zo negatief gelabeld te worden als 'klikken.'

Jammer dat de juf er niet veel mee kan (25 kinderen vanaf 3 jaar ;( ) want dat zou je toch wel hopen. Eventueel kun je die specifieke gebeurtenis van het 'jij mag niet naar huis en andere kindjes wel' gebruiken als aanleiding om eens heel voorzichtig en niet-beschuldigend het gesprek aan te gaan: aangeven dat je zoontje geschrokken was omdat hij dacht dat vriendje iets zei, en of die andere ouder weet of er iets was voorgevallen?
Dan laat je de ruimte aan de andere ouder om niet meteen defensief te zijn. De meeste ouders zullen daarop denk ik toch willen reageren door ietsjes meer te kijken hoe het nou eigenlijk gaat tussen de twee jongetjes, en dan wellicht soms proberen te praten met hun kind. (Dan nog is dat misschien niet de reactie die ze meteen geven, want ik denk dat ook heel veel ouders wel meteen denken 'mijn kind niet!' en dat vind ik ook niet verkeerd - je moet als ouder toch vertrouwen in je kind hebben! Maar nadat die eerste instinctieve reactie is geweest hoop je dat ouders een stapje terug doen en er zelf eens naar kijken.)

Misschien kan dat al genoeg zijn. Misschien is het een aanknopingspunt van een andere situatie dan wat jij gezien hebt, bv dat het vriendje zich juist onprettig voelt door de vele aandacht van jouw zoontje. Ook dan is pijn doen of pesten niet de oplossing, maar dan ligt de situatie wel weer net wat anders. (Hoewel ik dan eigenlijk ook nog niet zo goed zou weten wat je daaraan kunt doen, en zeker niet van een afstandje.)

Oh, ik lees nu dat de andere ouder al op de hoogte is, maar er niet voor open staat. Lastig. Dan nog kan het helpen om het gesprek heel open aan te gaan, niet 'jouw kind doet dit' maar 'mijn kind was erg verdrietig, weet jij wat er gebeurd is?' Maar garanties geeft dat niet.

Verootjoo: wat verwacht je dat je als ouder doet bij een kind van 3? Daar kun je nog geen afspraken mee maken. Jonge kinderen leven in het moment - hoe het thuis ook gaat, als ze op school zijn reageren ze daar en kun je vooral daar wat veranderen. Je kunt een kind niet leren niet te pesten. (Niet alleen jonge kinderen trouwens.) Je kunt alleen inzetten op een veilige omgeving waarin niet gepest wordt omdat de volwassenen die daar verantwoordelijk voor zijn zorgen dat dat niet gebeurt, en dan kunnen kinderen zich goed emotioneel ontwikkelen en heb je minder pesten. Maar je kunt een kind van 3 niet thuis vertellen dat het niet mag, en dan verwachten dat een kind dat dan toe kan passen in een totaal andere situatie, zoals school. Zo werkt het niet bij jonge kinderen. Daar hebben ze eerst heel wat ontwikkeling en oefening voor nodig, in een veilige omgeving waar de volwassenen zorgen dat het niet verkeerd loopt. Die verantwoordelijkheid hoort niet bij peuters en kleuters te liggen.

sas66
Berichten: 628
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:05

Heeft de school een pestprotocol (en doet de juf daar wat mee)? Op de lagere school van mijn dochter werd uitgelegd dat een stopteken geven met je hand en zeggen "stop hou op" toch echt een serieus stopteken was. Werd er toch doorgegaan, dan konden de kinderen naar de juf gaan. Uiteraard mocht dit niet te pas te onpas gebruikt worden, alleen als het echt te ver ging. Misschien kun je daar ook met je zoontje over praten, dat hij duidelijk aan moet geven waar zijn grens ligt en anders naar juf moet gaan? In mijn ogen ben je dan geen klikspaan. Lastig he, je wilt niet boven op ze gaan zitten, want ze moeten het leren, maar je wilt ook niet dat ze over zich heen laten lopen. Ik zou ook, zoals boven wordt gezegd, weer met de juf gaan praten. Als er onvoldoende aan gedaan wordt, zou ik naar het hoofd van de school gaan en een gesprek aangaan. Evt ook indien nodig met de andere ouders, maar voor sommige mensen is het lastig als zij op het gedrag van hun prinsje worden aangesproken.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 17:06

Beide kindjes kunnen ook normaal spelen. Wanneer mijn zoontje op school komt zoekt hij zijn beste vriendje en geven ze elkaar een dikke knuffel. Dus vriendschap is er wel.

Ouders van het kindje denken dat beide kindjes hevig en 'stout' zijn want mama van het kindje wordt er over aangesproken. Ik ken mijn kind als eerder rustig en wat afwachtender en blijkt dat mijn vermoeden dus klopt. Het kon natuurlijk ook zijn dat hij dit gedrag ook had maar vond dat al bizar.

Ander kindje wordt ook door oudere kleuters opgestookt. Ik had dit al aangegeven omdat ik er bezorgd over was. De oudere kindjes zijn hier op aangesproken.

Pfff niet fijn. Of ben ik aan het overdrijven?

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Peuterzoontje wordt door beste vriendje gepest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:22

Ik herken het wel een beetje van bij mijn zoontje.
Hij is ondertussen bijna 6, zijn beste vriendje is 'de duvel' van de klas.
Als hij naar huis komt met schrammen,blauwe plekken,....,is vaak 'zijn beste vriendje' de oorzaak.
Zo heeft hij zelfs ooit met een schaar in zijn vinger gesneden,volgens de juf niet per ongeluk,ik geloof dan niet dat hij het met opzet gedaan heeft....

Dat het probleem thuis ligt is belange niet altijd zo hoor,de ouders van het vriendje hier zijn vrienden,dus we weten concreet wel hoe de situatie en opvoeding thuis is en daar is helemaal niets mis mee,de juf hier is heel streng en komt altijd tussen,kindje in kwestie wordt dus ook heel vaak even afgezonderd,maar ze zitten ondertussen in de 3de kleuterklas en hij is er al iets in gekalmeerd.

Nu,ik vraag me eerlijk gezegd wel af of 3-jarigen in staat zijn om elkaar dusdanig mentaal te gaan pesten?
Hier ook eentje van 3,5j die in de peuterklas zit,en eerlijk,ik kan me echt niet voorstellen dat zo'n jonge kinderen echt mentaal gaan inwerken op leeftijdsgenootjes?
Tuurlijk gaan ze wel eens iets zeggen à la 'jij mag niet naar huis en de rest wel',maar dat is ook ergens een leerproces van kinderen onderling,dat ze niet zomaar alles aannemen wat andere kinderen zeggen.

Zolang ze zo naar elkaar trekken zou ik me geen zorgen maken eerlijk gezegd.

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Peuterzoontje wordt door beste vriendje gepest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:27

Tengeltje11, ik denk inderdaad niet dat een kind van 3 dit uitgedacht heeft of expres op een bepaald kind richt.
Maar het kan wel iets zijn dat steeds voorkomt. Dat kan overigens ook hele andere oorzaken hebben - misschien is de schooldag gewoon te lang, is het een jongetje gevoelig voor drukte en is het kind aan het eind van de dag hartstikke moe, waardoor het zo loopt. Maar dat kan dan wel steeds neerkomen op een bepaald kind omdat die het meest in de buurt is.

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:53

Shadow0 schreef:
Laibadji schreef:
Ik ben eerder van mening dat hij bij de juf gaat en het gaat melden... maar ook hier is de kanttekening, je maakt dan van je kind een klikspaan.


Dat komt op mij niet over als klikken maar als contact hebben, gevoelens uiten, en hulp vragen. Belangrijke vaardigheden die het niet verdienen om zo negatief gelabeld te worden als 'klikken.'

Jammer dat de juf er niet veel mee kan (25 kinderen vanaf 3 jaar ;( ) want dat zou je toch wel hopen. Eventueel kun je die specifieke gebeurtenis van het 'jij mag niet naar huis en andere kindjes wel' gebruiken als aanleiding om eens heel voorzichtig en niet-beschuldigend het gesprek aan te gaan: aangeven dat je zoontje geschrokken was omdat hij dacht dat vriendje iets zei, en of die andere ouder weet of er iets was voorgevallen?
Dan laat je de ruimte aan de andere ouder om niet meteen defensief te zijn. De meeste ouders zullen daarop denk ik toch willen reageren door ietsjes meer te kijken hoe het nou eigenlijk gaat tussen de twee jongetjes, en dan wellicht soms proberen te praten met hun kind. (Dan nog is dat misschien niet de reactie die ze meteen geven, want ik denk dat ook heel veel ouders wel meteen denken 'mijn kind niet!' en dat vind ik ook niet verkeerd - je moet als ouder toch vertrouwen in je kind hebben! Maar nadat die eerste instinctieve reactie is geweest hoop je dat ouders een stapje terug doen en er zelf eens naar kijken.)

Misschien kan dat al genoeg zijn. Misschien is het een aanknopingspunt van een andere situatie dan wat jij gezien hebt, bv dat het vriendje zich juist onprettig voelt door de vele aandacht van jouw zoontje. Ook dan is pijn doen of pesten niet de oplossing, maar dan ligt de situatie wel weer net wat anders. (Hoewel ik dan eigenlijk ook nog niet zo goed zou weten wat je daaraan kunt doen, en zeker niet van een afstandje.)

Oh, ik lees nu dat de andere ouder al op de hoogte is, maar er niet voor open staat. Lastig. Dan nog kan het helpen om het gesprek heel open aan te gaan, niet 'jouw kind doet dit' maar 'mijn kind was erg verdrietig, weet jij wat er gebeurd is?' Maar garanties geeft dat niet.

Verootjoo: wat verwacht je dat je als ouder doet bij een kind van 3? Daar kun je nog geen afspraken mee maken. Jonge kinderen leven in het moment - hoe het thuis ook gaat, als ze op school zijn reageren ze daar en kun je vooral daar wat veranderen. Je kunt een kind niet leren niet te pesten. (Niet alleen jonge kinderen trouwens.) Je kunt alleen inzetten op een veilige omgeving waarin niet gepest wordt omdat de volwassenen die daar verantwoordelijk voor zijn zorgen dat dat niet gebeurt, en dan kunnen kinderen zich goed emotioneel ontwikkelen en heb je minder pesten. Maar je kunt een kind van 3 niet thuis vertellen dat het niet mag, en dan verwachten dat een kind dat dan toe kan passen in een totaal andere situatie, zoals school. Zo werkt het niet bij jonge kinderen. Daar hebben ze eerst heel wat ontwikkeling en oefening voor nodig, in een veilige omgeving waar de volwassenen zorgen dat het niet verkeerd loopt. Die verantwoordelijkheid hoort niet bij peuters en kleuters te liggen.


Wat ik verwacht dat die ouder doet is dat ze erkennen dat hun kind ongewenst gedrag vertoont en dat als ze het thuis ook zien hun kind leren dat ongewenst gedrag niet kan.
Een kind van drie kun je prima aanspreken op ongewenst gedrag.
En dat ze nagaan waar het vandaan komt; heel vaak ligt er een ander aspect onder, bijvoorbeeld liefde en knuffeltekort thuis.
En dat ze het niet voeden; ooit een andere ouder aangesproken op pestgedrag van hun kind en die zeiden doodleuk; ‘ja, maar dat is ook wel echt een apart kind’.

Dus dat zou ik willen dat de ander zou doen. Als mijn kind zou pesten zou ik er ook alles aan doen om het niet meer te laten gebeuren.

[o]

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:00

verootjoo schreef:
Een kind van drie kun je prima aanspreken op ongewenst gedrag.


Het kan ongetwijfeld maar het heeft nog heel weinig zin als je dat niet in de situatie zelf doet. Dus je kunt een kind wel op het moment dat het een ander kind duwt aanspreken dat het niet mag - maar het heeft weinig zin om dat vooraf af te spreken als je dat niet in het moment zelf ook kunt opvangen. Dat kan een kind van drie gewoon niet overzien.
Je kunt de omstandigheden zo maken dat je op tijd in kunt grijpen, en dat het in het algemeen niet nodig is om het zover te laten komen omdat je de omgeving al een beetje weet te veranderen voor het zover komt. Maar het heeft gewoon echt heel weinig zin als ouders 's ochtends tegen hun kind zeggen 'je mag geen andere kindjes pesten' en dan verwachten dat een driejarige daar iets mee kan.

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:01

Ja dat snap ik natuurlijk zelf ook wel als moeder.
Daarom had ik ook de context erbij geschreven.
Als het dus thuis gebeurt :roll:

[o]

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:02

Zorgwekkend dat de juf je zoontje adviseerde terug te duwen i.p.v. de kleine etterbak consequenties te geven voor zijn gedrag.

Echt mensen.. wat zijn we soms toch onderontwikkelde holbewoners. Dit is toch de omgekeerde wereld..

Heb je de mogelijkheid om je zoontje naar een ander dagverblijf te doen?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:07

verootjoo schreef:
Ja dat snap ik natuurlijk zelf ook wel als moeder.
Daarom had ik ook de context erbij geschreven.
Als het dus thuis gebeurt :roll:


Maar het gaat niet om de situatie thuis, maar om de situatie op school.

Hannanas schreef:
Zorgwekkend dat de juf je zoontje adviseerde terug te duwen i.p.v. de kleine etterbak consequenties te geven voor zijn gedrag.


Het andere kind is drie of misschien vier. Kinderen op die leeftijd zijn nog geen kleine etterbakken, het zijn jonge kinderen die zich nog heel erg moeten ontwikkelen. Beide kinderen verdienen beter.

Dat het advies van de juf is om terug te duwen, dat is wel zorgelijk, dat ben ik met je eens.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 18:10

Juf spreekt het kind wel degelijk aan hoor. Ze heeft hem zelfs eenmaal buiten het klasje gezet toen mijn zoontje overstuur was.

We wonen in België dus het is de kleuterklas.
Veranderen van school vind ik drastisch (maar spookt wel in mijn hoofd) echter zitten er op elke school wel moeilijkere kindjes. Dat is nu eenmaal zo. En mijn kind zal ook niet altijd een engeltje zijn.

Juf raadt hem aan om terug te duwen omdat ze ergens wil dat hij zich leert verweren. Enkel vind ikzelf dat ook niet de oplossing.

Het valt ook op dat mijn zoon veel gedrag kopieert. Hij wil niet meer eten, is tegendraadser, doet dingen waarvan hij echt weet dat het.niet mag. Als ik vraag waarom hij dit doet zegt hij: mijn beste vriendje doet dit ook! Het gedrag kan ik nog ombuigen en beloon heel hard zijn positief gedrag maar het is wel opvallend dat altijd dat ene kindje zijn naam valt.

Maar ook dit is eigen aan kinderen en kan je nooit uitsluiten, waar ze ook naar school gaan.

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:15

Daar gaat het ook om, want wat ze op school doen gebeurt vaak ook thuis als ouders het normaal gedrag vinden.

Hoeveel ouders thuis het pesten van hun normaal vinden en zelfs aanmoedigen door te zeggen dat het gepeste kind ook wel een raar kind is.

Als je zo’n ouder te pakken hebt is er weinig te bespreken is mijn ervaring maar misschien is het wel een hele welwillende ouder en kunnen jullie samen het gedrag ombuigen en de kindjes weer leuk laten spelen. :)

Als je kind wat ouder is kun je hem trouwens ook Rots&water training laten volgen :) dat is volgens mij vanaf kleuterleeftijd. Een training om kinderen te leren weerbaarder te zijn en zelfvertrouwen te hebben :)

[o]

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Peuterzoontje wordt door beste vriendje gepest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:25

Lastige situaties blijven dit
Maar met “leren terugduwen” ben ik het niet mee eens. Net zo’n hondenclubje waarvan er een dominantie etterbak zijn focus gelegd heeft op een vaste afreageer-bok en men dan over de pispaal zegt: “bijt maar van je af, ik wilde dat hij eens van zich af snauwde” of “het is prima, de mijne doet niks, ze zal vanzelf wel eens van zich af gaan bijten”.

Je hebt ontelbare karakters, en het is met dat vriendje zijn gedrag helemaal niet gezegd dat dat kan plaatsvinden omdat jouw zoontje niet voor zichzelf op komt.

Ben het er mee eens dat de situatie voor beide jongetjes verre van ideaal is.

Wellicht eens interessant om een erg ervaren pedagoog op te zoeken / in te huren die dit gedrag een aantal keren kan gaan observeren. Lijkt mij voor alle partijen veel duidelijkeid geven.

Niet banketstaaf maar poetsen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, Arlette1991, chinnie, furious, goesju, GoogleAdsense, mariska_emke, MarykeS, Nele80, neline11, Supervixen, Tantejeanne, tijger, YandexBot en 149 bezoekers