paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 19:09

Hallo allemaal,

Deze zomer neem ik mijn paard voor het eerst mee naar de Ardennen. We zullen dan verschillende tochten rijden. Nu loopt mijn paard blootvoets, maar ivm de stenen wil ik hem toch gaan beslaan plus widia puntjes in zijn ijzers.

Wanneer is hiervoor de beste periode? Vlak voor ik wegga of juist iets eerder?
En waar moet ik allemaal rekening mee houden wanneer mijn paard voor het eerst beslagen wordt?

Alvast bedankt voor jullie tips

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:11

Ik heb er helemaal geen verstand van en ik roep ook maar wat, maar als het om zo'n korte periode gaat en om de stenen, zijn hoefschoenen dan geen beter idee?

maj0

Berichten: 6578
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:11

Ik zou het eerder doen. Vriendin van mij had er 1 die begon kreupel te lopen omdat ze niet wist hoe ze moest lopen met de ijzers

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:12

Het is niet perse noodzakelijk om een paard te beslaan omdat hij op stenen zal lopen, maar als dat wel je wens is zou ik hem eerder beslaan. Dan kan hij er aan wennen en jij ook! Mochten er dan nog probleempjes ontstaan hebben jullie (en de hoefsmid) nog tijd genoeg om die op te lossen!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:16

Heeee, een oude bekende. :D niet dat ik nu veel weet van ijzers, maar duplo's zijn stroever dan ijzers. Zou dat geen goed idee zijn? Geisli wordt dinsdag op duplo's gezet, dus daarna kan ik je laten weten hoe het ons bevalt!

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:20

Laat ook zooltjes tussen steken! De stenen in de ardennen zijn verraderlijk en dikker dan je ijzers.

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:23

Zou hem ook even 1 periode voordat je vertrekt laten beslaan. En beslaan is zeker verstandig, met die harde ondergrond en stenen. Of fijne hoefschoenen,maar daar weet ik niet veel vanaf

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:24

Ik zou hem 2 weken van te voren laten beslaan, dan heeft je paard tijd om eraan te wennen. Mochten de ijzers niet goed zitten heb je ook nog tijd om het aan te passen.

AnnoNiemand

Berichten: 878
Geregistreerd: 16-05-18

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:46

Hoe houd je je paard nu? Hoe zijn zijn hoeven? Ik zou het zonde vinden om een paard met gezonde hoeven te gaan beslaan. In principe kunnen gezonde hoeven heel wat hebben. Ook stenen. En dat 30 tot 60 km per dag. :)

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 21:12

Wijslander schreef:
Heeee, een oude bekende. :D niet dat ik nu veel weet van ijzers, maar duplo's zijn stroever dan ijzers. Zou dat geen goed idee zijn? Geisli wordt dinsdag op duplo's gezet, dus daarna kan ik je laten weten hoe het ons bevalt!


Hee!! Jaa ben zeer benieuwd hoe het jullie bevalt. Laat het me weten.

Ik wil hem wel laten beslaan. Mijn paard is nu 9 staat zijn hele leven blootvoets maar straks ben ik 2 weken ardennen waarbij we veel op stenen en ook op rotsen rijden. Zonder ijzers wordt dat erg zwaar en soms zelf gevaarlijk.
Het gebied waar we rijden ken ik erg goed en ik weet dat hij dit op blote voeten niet gaat trekken.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:58

Ashkerlon schreef:
Laat ook zooltjes tussen steken! De stenen in de ardennen zijn verraderlijk en dikker dan je ijzers.

Inderdaad, ik zou ook zeker een zooltje doen. En ruim voor vertrek al laten beslaan zodat je paard kan wennen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:10

Ken je daar in de buurt hoefsmeden? Voor het geval er een ijzer afgetrapt wordt en het verloren raakt.

Daarnaast zou ik hem ruim vantevoren laten beslaan. Wellicht is een cytek ijzer voor jullie geschikt.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:29

Zijn hoefschoenen misschien een optie? Ik heb er, en ben zeer tevreden, mijn paard heeft in principe geen ijzers nodig, maar ik heb ze 'just in case'.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:44

Ijzer met zool, ongeveer 2 weken voor vertrek. Veel plezier! Welke plaats ga je heen?

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 00:38

Hoefschoenen wil ik niet aan beginnen, we rijden ook hele stukken door rivieren en af en toe een flinke galop, dat durf ik niet aan! Ben bang dat ik ze verlies.

We gaan naar La Roche!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 00:59

khirshanta schreef:
Ken je daar in de buurt hoefsmeden? Voor het geval er een ijzer afgetrapt wordt en het verloren raakt.

Daarnaast zou ik hem ruim vantevoren laten beslaan. Wellicht is een cytek ijzer voor jullie geschikt.


Echt waar een cyteck?! Jeetje sorry maar dit 8)7 |o als iets de hoeven van je paard wel zal verkloten zijn het die ijzers wel. En dat zeg ik niet omdat ik anti-ijzer ben maar omdat ik met eigen ogen heb gezien wat dit met de hoeven van je paard doet. Sla er dan den gewoon ijzer onder. Ik schrik gewoon dat dit hier op bokt nog aangeraden wordt.

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 05:58

Ik denk dat het ook afhankelijk is van je trainingschema richting deze vakantie voor je paard.
Hoe ziet je trainingschema er uit?
Hoeveel kilometer per week train je? Wel benieuwd hoe je een paard voorbereidt in onze platte land voor een begtocht van 2 weken qua wennen aan rotsenbodem , klimmen en dalen. Dat zal een hele andere spierbeheersing vragen.
Als je laatste week training rust is, zullen ik de ijzers er 3 weken van te voren onder zetten. Zodat banden en pezen ook kunnen wennen aan.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 06:50

Nou de keren dat ik in de Ardennen ben geweest was ik inderdaad onder de indruk van alle steentjes en paden die ze daar hadden ik zou goed opletten met je paard die is dit soort dingen niet gewent is dat je hem niet over belast en zou even bellen naar de plek waar je heen gaat en vragen hoe zij het doen en met wat voor soort ijzer als ze een nieuw paard krijgen zou het ook rustig opbouwen op blessures zit je niet te wachten denk .

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:44

Vroeger liet ik mijn paard ook beslaan, tegenwoordig gebruik ik hoefschoenen voor onze vakanties en of wedstrijden in de Eifel en de Ardennen. Voordeel van hoefschoenen is dat ze veel minden glad zijn dan ijzers, de zool ook beschermd is en je ze gewoon uit kan doen als je niet rijdt. Met goed passende hoefschoenen kan je alles doen, ook riviertjes, blubber en flinke galop.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:57

2 weken vtv lijkt mij ook het beste.
En inderdaad, met zooltjes

Veel plezier!!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:59

Ik zou iets eerder doen, ongeveer 2 weken voor je weg gaat. En van een rondje ijzers gaan je hoeven echt niet stuk hoor, zou wat zijn. Hoefschoenen in zulk gebied lijkt me helemaal niet handig, nog los of je op tijd passende vindt die niet uitvliegen. En cytek :oo. Vreselijk. Gewoon normale ijzers doen, maar je smid zal heus weten wat hij doet ;). Gewoon goed het doel vertellen en dan zorgt hij wel voor wat passends.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:26

Vorig jaar ben ik voor het eerst naar de Eifel gegaan met mijn paard (4-daagse trektocht). Daarvoor altijd enkel vanvoor hoefschoenen. Heb hem toen 2 weken van tevoren laten beslaan en was geen probleem. Paardje was toen ook 9 jaar en nooit ijzers gehad.

Mijn paard bleef wel altijd gevoelig lopen, ook met hoefschoenen. Op zich ben ik geen voorstander van ijzers, maar in de Ardennen en de Eifel zijn deze wel aan te raden. Mijn paardje zijn hoeven (en hoefstand) zijn ook enorm verbeterd door ijzers.

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:31

Ik zou inderdaad ook voor hoefschoenen gaan.

De zool is gelijk beschermd, veel minder glad, je kan ze uit doen, bij onverhoopt aftrappen of iets dergelijks heb je minder kans dat je paard er last van krijgt.

Als ze goed passen kan je ermee zwemmen en flinke rengallopjes maken. Ik spreek uit ervaring.

Als je wel echt voor ijzers wil gaan, zou ik deze op zn minst 2 weken van te voren laten zetten ivm. mogelijke problemen en gewenning.

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (Belgiƫ)

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:39

Onze paarden hebben ook hoefschoenen, precies om dezelfde reden. Mijn ouders gaan een paar keer per jaar naar de eifel en de ardennen met de paarden, en daar is blootvoets niet te doen. Maar beslaan voor die paar keer per jaar is ook zonde vinden wij.

Hoefschoenen blijven prima zitten hoor! Gewoon zien dat je een goed model hebt en dat ze passen. Best laat je een echte passer komen, zo weet je zeker dat je de juiste maat aanschaft. Een paar van onze paarden moesten een maatje kleiner dan dat je uitkwam met de hoeven op te meten.

Wij hebben easyboots epic en renagades, en beide modellen blijven perfect zitten. Ook door rivieren, modder, galop,...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: paard voor het eerst beslaan ivm vakantie Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:18

Doe anders plakschoenen, de voordelen van hoefschoenen, en je raakt ze niet zomaar kwijt.