Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 09:29

Hi,
Ik hoorde gisteren dat het met de nieuwe privacywet niet meer is toegestaan uitslagen (en dan waarschijnlijk ook startlijsten) online te plaatsen. Zelfs niet meer op de locatie zelf (bijv. tussentijdse uitslagen op de deur).

Ik ben zelf een tijd gestalkt (waarbij diegene tot vervelends aan toe me “achtervolgde”) dus ik kan hier wel achter staan.

Ik weet dat veel mensen dit te ver zullen gaan vinden (die reacties kunnen in een ander topic ;)), maar hoe zit dit echt?

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)


Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:31

Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik zag laatst wel bij een wedstrijd staan: ‘Bij het inschrijven voor deze wedstrijd ga je akkoord met het publiceren van je naam op de startlijst en uitslagen.’

Ik vind het zelf niet erg dat mijn naam op een startlijst op internet wordt geplaatst.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:38

Nou.. je schrijft je in. Je bent bewust dat er dus een startlijst moet komen en dat die gepubliceerd wordt. Je bent dus al akkoord gegaan bij inschrijven! Wil je niet dat je naam op de startlijst komt. Vermeld dat dan en dan komt alleen de naam van je paard op de startlijst.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 09:39

Ja, ik dacht al dat ze met zoiets zouden komen. Heeft het uiteindelijk nog weinig zin haha.

Ik denk inderdaad dat de meeste mensen (die niet gestalkt worden) er gelukkig geen probleem mee hebben.

Maar het gaat wel ver; want hoe zit het met bijv. een evenementenfotograaf? Die houdt een database bij op naam ruiter/ paard. Dat mag volgens mij ook niet meer.

Ik ben gewoon benieuwd hoe het zit.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:42

ik heb er persoonlijk ook weinig problemen mee.

wel dacht ik laatst dat dit echt iets voor de KNHS is. iedereen gebruikt nog veelvuldig gebruik van startlijsten. maar eigenlijk zou dit allemaal op mijnknhs.nl moeten en dat je het alleen kan zien als je inlogt. dan kunnen nog alle leden het zien natuurlijk, maar is het al minder.
of dat je het alleen kan zien als deelnemer (dat dat aan elkaar linkt)

Be your best self

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 09:44

Joltsje schreef:
ik heb er persoonlijk ook weinig problemen mee.

wel dacht ik laatst dat dit echt iets voor de KNHS is. iedereen gebruikt nog veelvuldig gebruik van startlijsten. maar eigenlijk zou dit allemaal op mijnknhs.nl moeten en dat je het alleen kan zien als je inlogt. dan kunnen nog alle leden het zien natuurlijk, maar is het al minder.
of dat je het alleen kan zien als deelnemer (dat dat aan elkaar linkt)

Ja, dat laatste is een goede! Snap sowieso niet meer het gebruik van Startlijsten.nl voor off. wedstrijden.

Maar op Mijnknhs kun je de startlijsten wel zien zonder in te loggen. Maar zou eenvoudig aangepast kunnen worden.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:47

astridastrid schreef:
Ja, ik dacht al dat ze met zoiets zouden komen. Heeft het uiteindelijk nog weinig zin haha.

Ik denk inderdaad dat de meeste mensen (die niet gestalkt worden) er gelukkig geen probleem mee hebben.

Maar het gaat wel ver; want hoe zit het met bijv. een evenementenfotograaf? Die houdt een database bij op naam ruiter/ paard. Dat mag volgens mij ook niet meer.

Ik ben gewoon benieuwd hoe het zit.


Vanuit mijn werk is het zo dat je moet kunnen aantonen dat mensen akkoord hebben gegeven foto's te publiceren waarop ze in beeld zijn gekomen. Dat is op paarden evenementen natuurlijk ook vaak de manier om foto's te delen en ze vervolgens uit te laten kiezen door de klant.

Normaliter vraag ik dat mondeling maargoed, dat is niet aan te tonen als iemand daadwerkelijk in bezwaar gaat terwijl je die afspraak wel had gemaakt. Ik maak foto's op evenementen. Op evenementen is dit natuurlijk wel een lastig verhaal vooral als je spontane momenten wilt vastleggen. Maar dat is eigenlijk wel hoe het zit. Momenteel zijn we nog in overleg hoe we dit precies gaan vormgeven want zoals je zegt maakt het het wel lastig.

heb vertrouwen, houd moed

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:50

Alles mag nog gewoon hoor, er moet alleen toestemming gegeven worden voor de gegevens.. waarschijnlijk staat bij het inschrijven dat als je je inschrijft je akkoord gaat met het gebruiken van je gegevens.. net als de fotograaf, als het goed is, staat dat ook bij het inschrijven of anders op de startlijst o.i.d. Dat er een fotograaf komt en als ke bezwaar hebt, hoe er tegen in te gaan.

De AVG is alleen maar voor bewust wording.. bedrijven moeten aangeven wel gegevens ze van je gebruiken en hoe ze daar mee om gaan

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:55

Ik zou het toch verrekte lastig vinden als er geen startlijsten en uitslagen meer gepubliceerd worden.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 09:58

oji schreef:
Ik zou het toch verrekte lastig vinden als er geen startlijsten en uitslagen meer gepubliceerd worden.

Ja gister hadden ze het er dus over dat je in (openbare) verslagen van VVE’s dus geen namen meer mag noemen maar dit moet vervangen door bijv. huisnummers. Dus dan zou combinatienummer kunnen. Die had mijn stalker bijv. niet geweten haha.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:00

oji schreef:
Ik zou het toch verrekte lastig vinden als er geen startlijsten en uitslagen meer gepubliceerd worden.

Terug naar 1990, toen we de secretaris van de club moesten bellen voor de het startnummer :+

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:04

Nibbit schreef:
oji schreef:
Ik zou het toch verrekte lastig vinden als er geen startlijsten en uitslagen meer gepubliceerd worden.

Terug naar 1990, toen we de secretaris van de club moesten bellen voor de het startnummer :+


ja of dat je vrijdag voorafgaand gebeld werd hoe laat je Zondag mocht starten , oei ben ik al zo oud :+

www.Best4Paws.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:06

Dat je nog complete programmaboekjes kreeg via de wedstrijdsecretaresse van de club met tussen alle advertenties af en toe een startlijst :') Bij ons werd het vaak opgehangen op de vereniging en anders idd haar bellen... Loooonnngg time ago :+

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:06

Nibbit schreef:
oji schreef:
Ik zou het toch verrekte lastig vinden als er geen startlijsten en uitslagen meer gepubliceerd worden.

Terug naar 1990, toen we de secretaris van de club moesten bellen voor de het startnummer :+

En zo kom je van het een bij het ander, want op de ouderwetse coupons stond toch ook al je persoonlijke informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:07

Pipodipo schreef:
En zo kom je van het een bij het ander, want op de ouderwetse coupons stond toch ook al je persoonlijke informatie.


Idd, geboortedatum en adresgegevens :j

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:08

hahaha ja i remember..

maar inderdaad. zo erg zal het niet zijn.
door alleen je combinatienummer te tonen ipv naam scheelt het ook alweer

maar ja.. das niet leuk. wil soms wel eens bij iemand kijken en dan kijk ik zelf al even of de tijd mij uit komt en dan pas geef ik dit bij diegene aan

Be your best self

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:22

Relaxed schreef:
Pipodipo schreef:
En zo kom je van het een bij het ander, want op de ouderwetse coupons stond toch ook al je persoonlijke informatie.


Idd, geboortedatum en adresgegevens :j

Een van de doorslagen bleef toch ook bij de vereniging achter? Toch wel opmerkelijk dat dat vroeger wel kon en nu niet meer. Maar ja, vroeger kon je ook met adres en telefoonnummer in de openbare telefoongids :D.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:26

Vroeger had je geen internet en moest je als je een abonnement wilde afsluiten dat of in real life doen, of via een poststuk met handtekening enz. Tegenwoordig is het zo makkelijk om internetfraude te plegen, dan je echt voorzichtig moet zijn met welke gegevens er van je overal voor het grijpen ligt. Een nieuw mobiel telefoonabonnement is zo afgesloten met een kopie van je ID en wat andere gegevens. Ander adres doorgeven voor het opsturen van het toestel en de fraudeur heeft mooi gratis een nieuw toestel en kan gratis bellen. Degene op wiens naam het dan staat, krijgt de rekening. En wettelijk gezien, ben jij dan ook verantwoordelijk. Probeer maar eens aan te tonen dat jij dat abonnement niet hebt aangevraagd...was laatst een heel stuk over op NPO (met die vrouw van Radar).

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:53

De AVG gaat er heel summier gezegd over dat je moet kunnen aantonen welke gegevens van personen je opslaat/verwerkt en dat er voldoende maatregelen getroffen zijn om datalekken te voorkomen (zowel op ICT vlak, denk aan voldoende beveiliging, up to date software, als op 'menselijk handelen' vlak en denk dan aan het informeren van medewerkers en vrijwilligers over de manier waarop ze veilig kunnen werken en hoe om te gaan met privacy gevoelige informatie).

Het nadeel is dat er een aantal hele concrete richtlijnen zijn maar dat er óók heel veel grijs gebied is. Verenigingen kunnen zich vrij goed indekken met een algemene privacy verklaring en dan is het aan de deelnemers of ze wel of niet bij die vereniging lid willen zijn en/of willen starten (mochten ze problemen hebben met die verklaring). Ik vraag me af of het publiceren van startlijsten en/of uitslagen afgeschoten gaat worden omdat het inherent is aan het meedoen van wedstrijden en competitie, dat gebeurt nu eenmaal niet achter gesloten deuren. Naam en starttijd of naam en prestatie lijkt me geen probleem, maar een tel.nr erbij of mailadres is niet de bedoeling, woonplaats kun je ook afvragen. Naam vervangen door combi-nr is een optie, maar ik (persoonlijke mening) zou willen kunnen zien wie mijn concurrenten zijn, dat hoort nu eenmaal bij competitie en kan zelfs onderdeel zijn van je voorbereiding.
En waar leg je de uiteindelijk de grens? Want mag je dan ook niks meer melden over Sven Kramer, of wie er in het NL elftal opgesteld wordt? Of wel over topsporters, maar niet over amateur sporters, maar wanneer is iemand dan amateur?

Tijd zal het leren hoe hiermee om gegaan wordt, maar je ziet het nu op sommige plekken echt doorslaan uit angst en onwetendheid. Anonimiseren kan ook doorslaan en doel voorbij gaan. Ik denk dat we moeten gaan afwachten wat verschillende praktijkvoorbeelden gaan doen en hoe hierin uitspraken gedaan gaan worden, want lang niet alles is duidelijk afgedekt of in de praktijk haalbaar.

Nog wat interessante linkjes;

https://sport.nl/media/21835/privacy-en ... rief-4.pdf

https://sport.nl/media/21836/privacy-en ... rief-5.pdf

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:27

Dit is een lastige. Ik kan nog van jaren terug uitslagen online vinden. Maar ik heb door online uitslagen eens een prijs opgevraagd die ik niet gekregen had op de wedstrijddag, maar wel recht op had. En dan is het weer heel handig.
Maar er zijn ook mensen die je iets niet gunnen en dan juist de uitslagen doorspitten om te kijken waar je geeindigd bent. Het blijft dus een lastige. Naam en paard en vereniging lijkt me genoeg. Telefoonnummers e.d. natuurlijk niet tonen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:41

astridastrid schreef:
oji schreef:
Ik zou het toch verrekte lastig vinden als er geen startlijsten en uitslagen meer gepubliceerd worden.

Ja gister hadden ze het er dus over dat je in (openbare) verslagen van VVE’s dus geen namen meer mag noemen maar dit moet vervangen door bijv. huisnummers. Dus dan zou combinatienummer kunnen. Die had mijn stalker bijv. niet geweten haha.



Nee alsjeblieft niet het combinatienummer!

Ooit ergens gestart waar zowel naam, achternaam, naam paard en combinatienummer op de startlijst werd gezet die ook online werd gepubliceerd. Een nare griet heeft mijn gegevens gebruikt toen om mij op meerdere wedstrijden in te schrijven en omdat de verenigingen de gegevens verder niet naliepen (bv email adres) is het nog bijna gelukt om mij op kosten te jagen.

Liever zie ik een startlijst online met alleen maar startnummers en dat men via de mail zijn/haar startnummer krijgt (al dan niet via mijnknhs). De lijst met ruiter gecombineerd met startnummer alleen op wedstrijdterrein zelf nog publiceren.

[/list][/size]

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 20:03

Eens met hierboven. Je moet nu allemaal dingen tekenen dat je toestemming geeft van alles te publiceren en dan denk ik; denk in oplossingen (zoals hierboven). Als ik mijn verhaal vertel begrijpen ze het wel, namelijk.

Ben ook al ergens geweest waar ze idd geen uitslagen meer publiceren. Veel leuker; gaan mensen gewoon weer vragen hoe je gereden hebt <3!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:10

En dan loop je een prijs mis. Dat zou mij dan overkomen zijn. Maar aan alles zitten voordelen en nadelen. Misbruik maken van iemands combinatienummer is ook erg vervelend.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:07

astridastrid schreef:
Ja, dat laatste is een goede! Snap sowieso niet meer het gebruik van Startlijsten.nl voor off. wedstrijden.

Gelukkig zijn er nog veel mensen die er anders over denken.
Het zou best zuur zijn om na 16 jaar gratis service verlenen aan alle wedstrijdorganisaties en -ruiters zo ondankbaar aan de kant geschoven te worden. Ik ben de vele mensen die de snelheid, flexibiliteit en inzet van Startlijsten.nl wel waarderen dan ook erg dankbaar.

Wat betreft de AVG hebben we met de verenigingen een verwerkersovereenkomst.

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Privacywet en plaatsen startlijsten/ uitslagen online

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:39

De AVG gaat over bijzondere persoonsgegevens (zoals geboorte datum, BSN, opleiding enz)
Een startlijst met je naam en naam van je paard geeft imo weinig bijzondere persoonsgegevens. (dus geen woonplaatsen meer op de startlijst).

En wat mij betreft 100x liever startlijsten dan die ellende van mijnknhs.nl

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers