Ten einde raad met mijn jonge merrie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
m__anoniem
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-18

Ten einde raad met mijn jonge merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:07

Hoi iedereen,

(Hier komt een heel verhaal...)

Ik heb een merrie van nu net 5 jaar oud. We kochten haar ongeveer een half jaar geleden. Na haar te hebben uitgeprobeerd en haar een week op proef te hebben gehad besloten we haar te kopen, omdat ze toen erg braaf was. Na een aantal weken werd ze hengstig; het was een groot drama. Ze drukte je tussen de muur met opzadelen, je kon niet bij de buik of benen (vooral de achterbenen) komen of ze trapte al. Met rijden bokte ze steeds en ging ze stilstaan, je kreeg haar dan met geen mogelijkheid meer voor- of achteruit. Omdat we dachten dat haar gedrag door de hengstigheid kwam hebben we haar een tijdje op de regumate gezet, maar dit werkte averechts. We zijn er dus ook uiteindelijk mee gestopt. Een aantal maanden daarna ontdekte ze het steigeren. Dit deed ze toen ook niet zo'n beetje, elke keer als ze moest werken of moest springen (het is een springpony) begon ze te bokken en te steigeren, zo hoog dat we bijna achterover sloegen. Nog steeds was ze in de omgang een ramp, ze liep me omver, trapte naar me en we konden haar niet vastzetten. Na een poosje ging het een stuk beter, opzadelen moest nog wel aan de hand met 2 man, maar goed, het begin was er. Het rijden ging ook steeds beter. Daarom zijn we deze week voor het eerst op springwedstrijd geweest. Dat ging super! Een dag daarna kwam de hoefsmid. De eerste drie hoeven gingen prima, totdat hij bij de laatste hoef kwam; een van de achterbenen. Ze begon gericht te slaan toen hij het been wilde optillen. Daarna kwam ze omhoog en was ze helemaal van slag. We hebben haar toen geprobeerd te verdoven met verdovingsmiddel, maar ze liet zich niet prikken. Van meerdere mensen hebben wij al gehoord dat we haar moeten verkopen, omdat ze niet te vertrouwen en levensgevaarlijk is. Ze zeggen dat het iets in haar karakter is, en dat ze dus een 'rotkarakter' heeft. Ik vind het heel moeilijk en ben ten einde raad, omdat het nu juist zo goed ging. Heeft iemand ervaring met dit soort paarden en heeft iemand tips? En is hieruit op te maken dat het iets karakteristieks is? Alle hulp is welkom... :(

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Ten einde raad met mijn jonge merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:11

zou het niet te maken kunnen hebben betreft het been wat de hoefsmid optilde dat ze daar pijn aan heeft of zo

Suusje1986

Berichten: 1154
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:12

Is ze al nagekeken door een dierenarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:13

Heb je al een dierenarts erbij gehaald? Heb je les? Hoe was de pony bij de vorige eigenaars?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:13

Heb je haar laten keuren bij aankoop? Is er toen ook een buigtest gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:14

Poeh wat balen dat ze zo veranderd is sinds jullie haar hebben.

En dat kan meteen het hele euvel zijn. Misschien heeft ze tijdens de hengstigheid gemerkt dat ze de rangorde kan bepalen en dat ze de ruimte heeft gekregen(onbewust natuurlijk) om het leiderschap over te nemen. En dat kan in alles doorwerken, ok in het rijden.
Ik zou dus benieuwd zijn naar hoe ze in het grondwerk is, en misschien daar eens gaan kijken of je wel de juiste leiderschap kan bieden. Als je niet de juiste leiding biedt, kan een paard extreem gedrag gaan vertonen, uit onzekerheid of dominantie, wat dan ook. Dit kun je eens doen met iemand die daar les in geeft, of bekend is met probleempaarden.

Dus ik zou daar eerst eens mee bezig gaan. Verder ga ik er vanuit dat ze genoeg beweging krijgt met soortgenoten, dat ze niet volgepompt wordt met brokken en ze lichamelijk niks mankeert ;)

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:17

Jeetje, een hele lastige merrie blijkbaar. Maar ik lees niet dat er medisch gezien al zaken zijn uitgesloten.
Dat zou ik eerst doen eigenlijk. Het ging best redelijk maar bij de hoefsmid sloeg het weer om (pijn??).

Als je pony daadwerkelijk levensgevaarlijk is, dan zou voor mij verkopen geen optie zijn. Daarmee zadel je een ander op met dat probleem (ik zou niet verantwoordelijk willen zijn voor een ongeval van nieuwe eigenaar door willens en wetens een gevaarlijke pony te verkopen).

Als medisch uitgesloten is dat haar gedrag het gevolg is van pijn, dan kun je wellicht nog een heropvoeding/training overwegen.

Succes.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:19

Vooral de jeugd van 5 jaar oud wil nog weleens proberen de grenzen te verkennen en te verleggen :+ Jullie hebben haar een half jaartje, in het begin was ze braaf en vervolgens komt het uitproberen.

Misschien is ze er een keertje mee weg gekomen, misschien hebben jullie een keertje onbewust iets teveel gevraagd met rijden en ontdekte ze dat haar oplossing (steigeren) werkte, wellicht dat het bij de hoefsmid haar iets te lang duurde waardoor ze ook opspeelde etc.etc.etc..

Ik zou het niet te snel gooien op 'rotkarakter', maar meer op 'puber die nu de grenzen aan het verkennen is'.

m__anoniem
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:25

OleJon schreef:
zou het niet te maken kunnen hebben betreft het been wat de hoefsmid optilde dat ze daar pijn aan heeft of zo


Ze doet het bij beide benen (helaas) en trapt ook als je onder de buik borstelt of been geeft tijdens het rijden. Ze is verder ook klinisch goedgekeurd en loopt niet kreupel, dus we denken niet dat het dat is :(

m__anoniem
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:26

Suusje1986 schreef:
Is ze al nagekeken door een dierenarts?


Mijn vader is toevallig dierenarts en heeft verder geen fysieke problemen opgemerkt, en toen we haar kochten is ze klinisch goedgekeurd!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:26

Kan inderdaad een puber kwestie zijn, als ik een keer Mn been uitsla dan ben ik klaar. Dat probeer ik vaker.
Kan ook iets lichamelijks zijn, ik zou zeker even een dierenarts laten kijken.
Hoe is haar stalling, hoeveel loopt ze op de weide? Staat ze dan alleen?
Krijgt ze veel krachtvoer?
Mijn merrie is ook een bitch als ze hengstig is maar vooral naar haar weidemaatje, in de omgang met mij merk ik weinig, afgezien van dat ze zich misschien iets plakkeriger gedraagt. Ook hinnekt ze naar alles wat beweegt. Klinkt dat bekend? Als het hengstigheid is is het wel apprt dat regumate niet helpt. Misschien kun je eens kijken naar monikspeper? Dit helpt bij hengstigheid, of eventueel kamille bloemetjes? (Gedroogd)
Ik zou uiteraard wel alles eerst bespreken met je dierenarts. Veel succes!

Edit. Ik lees dat je vader dierenarts is, nu ik je verhaal hoor van de buik en het beengeven denk ik meteen aan een maagzweer! Misschien hier even op testen?
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 13-06-18 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:27

Een ponymerrie met soortgelijk gedrag had een probleem met de eierstokken en baarmoeder, was pijnlijk voor haar, door veearts met een echo te controleren. Nadat het opgelost was een super brave.pony.

m__anoniem
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:33

DeMolenhoek schreef:
Heb je al een dierenarts erbij gehaald? Heb je les? Hoe was de pony bij de vorige eigenaars?


Mijn vader is toevallig dierenarts en heeft er al naar gekeken, vandaar dat we haar op de regumate hebben gezet. Helaas werd het hierdoor nog erger! Ik heb spring- en dressuurles. Bij de vorige eigenaars was het een hele andere pony, ik kon in de week dat ik haar op proef had ook gewoon onder de buik borstelen en de achterbenen optillen. Helaas veranderde dit gedrag na ongeveer een maand nadat we haar hadden...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:34

Mijn paard begon ooit te trappen (niet gericht daar was ze te lief voor en stopte we te snel voor) omdat ze flinke buikpijn had. Zou ook het bokken en chagrijnen kunnen verklaren eventueel. Bij die van mij kwam het door het voeren van voordroog ipv hooi.
Ik zou eerst medisch het een en ander bekijken voor je verder gaat zoeken.

m__anoniem
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:34

Inxs schreef:
Heb je haar laten keuren bij aankoop? Is er toen ook een buigtest gedaan?


Jazeker, ze is toen ook klinisch goedgekeurd. Buigtest gedaan...

Anoniem

Re: Ten einde raad met mijn jonge merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:36

Je zegt d'r buik, krijgt ze heel ander voer of iets dergelijks bij jullie?

m__anoniem
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:38

Joolien schreef:
Poeh wat balen dat ze zo veranderd is sinds jullie haar hebben.

En dat kan meteen het hele euvel zijn. Misschien heeft ze tijdens de hengstigheid gemerkt dat ze de rangorde kan bepalen en dat ze de ruimte heeft gekregen(onbewust natuurlijk) om het leiderschap over te nemen. En dat kan in alles doorwerken, ok in het rijden.
Ik zou dus benieuwd zijn naar hoe ze in het grondwerk is, en misschien daar eens gaan kijken of je wel de juiste leiderschap kan bieden. Als je niet de juiste leiding biedt, kan een paard extreem gedrag gaan vertonen, uit onzekerheid of dominantie, wat dan ook. Dit kun je eens doen met iemand die daar les in geeft, of bekend is met probleempaarden.

Dus ik zou daar eerst eens mee bezig gaan. Verder ga ik er vanuit dat ze genoeg beweging krijgt met soortgenoten, dat ze niet volgepompt wordt met brokken en ze lichamelijk niks mankeert ;)


Bedankt voor de tips! Het is geen dominante merrie, ze is juist laag in de rangorde. Toch vind ik het wel moeilijk om op stal de baas te zijn, daarom ben ik nooit alleen als ik met haar aan de slag ga. Iemand die wel de baas over haar is helpt dan, en zelfs naar diegene trapt ze als ze zich bedreigd voelt. Verder kan diegene er alles mee... Als ze zich bedreigd voelt begint ze zulk gedrag te vertonen, naar wie dan ook.

rboerbokkie
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-06-18

Re: Ten einde raad met mijn jonge merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:40

Ik zou wellicht toch een andere paardenarts inschakelen voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:41

m__anoniem schreef:
Joolien schreef:
Poeh wat balen dat ze zo veranderd is sinds jullie haar hebben.

En dat kan meteen het hele euvel zijn. Misschien heeft ze tijdens de hengstigheid gemerkt dat ze de rangorde kan bepalen en dat ze de ruimte heeft gekregen(onbewust natuurlijk) om het leiderschap over te nemen. En dat kan in alles doorwerken, ok in het rijden.
Ik zou dus benieuwd zijn naar hoe ze in het grondwerk is, en misschien daar eens gaan kijken of je wel de juiste leiderschap kan bieden. Als je niet de juiste leiding biedt, kan een paard extreem gedrag gaan vertonen, uit onzekerheid of dominantie, wat dan ook. Dit kun je eens doen met iemand die daar les in geeft, of bekend is met probleempaarden.

Dus ik zou daar eerst eens mee bezig gaan. Verder ga ik er vanuit dat ze genoeg beweging krijgt met soortgenoten, dat ze niet volgepompt wordt met brokken en ze lichamelijk niks mankeert ;)


Bedankt voor de tips! Het is geen dominante merrie, ze is juist laag in de rangorde. Toch vind ik het wel moeilijk om op stal de baas te zijn, daarom ben ik nooit alleen als ik met haar aan de slag ga. Iemand die wel de baas over haar is helpt dan, en zelfs naar diegene trapt ze als ze zich bedreigd voelt. Verder kan diegene er alles mee... Als ze zich bedreigd voelt begint ze zulk gedrag te vertonen, naar wie dan ook.


Maar toch, wat je zegt is dat je het moeilijk vind om de baas te zijn. Ben je bang van haar? Want een paard die onzeker is of laag in de rangorde is, kan ook extreem gedrag laten zien als jij haar niet de stabiele leiderschap kan bieden die ze blijkbaar nodig heeft.
Maar daarom zou ik ook zeker met haar vanaf de grond gaan werken, zo kunnen jullie werken aan een vertrouwensband en dat kan altijd helpen in het rijden :)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:42

Wat zegt de vorige eigenaar er van? ik ben ook benieuwd wat jullie anders doen. Ander voer? andere huisvesting? is de rug nagekeken? Ik denk dat dit paard wat duidelijk wilt maken. Dat de regumate averrechts werkte kan ook betekenen dat er een ander hormonaal probleem onder zit.
Is ze regelmatig hengstig? (om de 3 weken?) is ze de ene week erger dan de andere week?

Daarnaast denk ik ook aan een dominantie probleempje..al dan niet voorkomend uit pijn.

m__anoniem
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:42

Mirranda schreef:
Jeetje, een hele lastige merrie blijkbaar. Maar ik lees niet dat er medisch gezien al zaken zijn uitgesloten.
Dat zou ik eerst doen eigenlijk. Het ging best redelijk maar bij de hoefsmid sloeg het weer om (pijn??).

Als je pony daadwerkelijk levensgevaarlijk is, dan zou voor mij verkopen geen optie zijn. Daarmee zadel je een ander op met dat probleem (ik zou niet verantwoordelijk willen zijn voor een ongeval van nieuwe eigenaar door willens en wetens een gevaarlijke pony te verkopen).

Als medisch uitgesloten is dat haar gedrag het gevolg is van pijn, dan kun je wellicht nog een heropvoeding/training overwegen.

Succes.


Mijn vader is dierenarts en heeft er al een aantal keer naar gekeken. Ook is ze klinisch goedgekeurd. We wilden inderdaad niet iemand anders met het probleem laten opzadelen. Als ze verkocht zou worden zou dit naar iemand zijn die veel verstand heeft van dit soort paarden, en die haar dus wel verder op kan voeden. Van het hele verkoop-idee was ik eerlijk gezegd zelf ook niet zo'n fan...

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:42

m__anoniem schreef:
Joolien schreef:
Poeh wat balen dat ze zo veranderd is sinds jullie haar hebben.

En dat kan meteen het hele euvel zijn. Misschien heeft ze tijdens de hengstigheid gemerkt dat ze de rangorde kan bepalen en dat ze de ruimte heeft gekregen(onbewust natuurlijk) om het leiderschap over te nemen. En dat kan in alles doorwerken, ok in het rijden.
Ik zou dus benieuwd zijn naar hoe ze in het grondwerk is, en misschien daar eens gaan kijken of je wel de juiste leiderschap kan bieden. Als je niet de juiste leiding biedt, kan een paard extreem gedrag gaan vertonen, uit onzekerheid of dominantie, wat dan ook. Dit kun je eens doen met iemand die daar les in geeft, of bekend is met probleempaarden.

Dus ik zou daar eerst eens mee bezig gaan. Verder ga ik er vanuit dat ze genoeg beweging krijgt met soortgenoten, dat ze niet volgepompt wordt met brokken en ze lichamelijk niks mankeert ;)


Bedankt voor de tips! Het is geen dominante merrie, ze is juist laag in de rangorde. Toch vind ik het wel moeilijk om op stal de baas te zijn, daarom ben ik nooit alleen als ik met haar aan de slag ga. Iemand die wel de baas over haar is helpt dan, en zelfs naar diegene trapt ze als ze zich bedreigd voelt. Verder kan diegene er alles mee... Als ze zich bedreigd voelt begint ze zulk gedrag te vertonen, naar wie dan ook.


Dus ze is eigenlijk enorm bang?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:45

Heb ook zo'n jong paard gehad wat dit op het begin heel erg heeft gedaan, duidelijk en consequent zijn is het belangrijkste, en heel veel vanaf de grond doen. Het rijden komt daarna pas.

Je geeft zelf aan dat jij geen leider over haar bent en geen baas over haar kan zijn. Als er iemand bij haar is die wel dominant, dan voelt ze zich inderdaad in haar rangorde bedreigt omdat zei de hoogste rang wil hebben. Dus op zo'n moment moet je doorzetten, even jezelf heel erg strak en consequent aan regels gaan houden. Jij bent de baas, en niet een beetje maar helemaal.

Zou hier begeleiding bij gaan zoeken en niet zomaar wat gaan doen, welke omgeving zit je, misschien weet ik wel iemand voor je.

m__anoniem
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 16:46

Apple schreef:
Vooral de jeugd van 5 jaar oud wil nog weleens proberen de grenzen te verkennen en te verleggen :+ Jullie hebben haar een half jaartje, in het begin was ze braaf en vervolgens komt het uitproberen.

Misschien is ze er een keertje mee weg gekomen, misschien hebben jullie een keertje onbewust iets teveel gevraagd met rijden en ontdekte ze dat haar oplossing (steigeren) werkte, wellicht dat het bij de hoefsmid haar iets te lang duurde waardoor ze ook opspeelde etc.etc.etc..

Ik zou het niet te snel gooien op 'rotkarakter', maar meer op 'puber die nu de grenzen aan het verkennen is'.


We hopen inderdaad dat het dat is en kijken het sowieso nog een tijdje aan. We dachten eerst ook dat het een soort uitproberen was vanwege haar leeftijd, maar gericht trappen zou daar niet bij moeten horen :(

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:46

Elise, een paard wat enorm bang is gaan iemand niet pletten tegen de muur, die zal alles doen om weg te komen ;)