Hoe ritme krijgen in huishouden??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Hoe ritme krijgen in huishouden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 11:20

Zoals de titel zegt... Hoe krijg je dat ritme in je huishouden...

Ik ben 28 en heb door mijn adhd amper rust in mn kop. Hiervoor heb ik bij een hulpinstantie gelopen en medicatie, helaas heeft die niet het gewenste effect.
Afijn.. Dan maar zonder..

Als ik met mn vriend het hele huis aanpak, lukt het. Hij doet dan het meeste. Maar 3 dagen later (schaam me dood....) is het weer een bende...
Papiertje hier.. Boekje daar.. Kopje daar.. Bekertje daar... Potje hier.. Potje daar.. Trui hier.. Handdoek daar...
Werkelijk.. Ik ben al maanden het overzicht kwijt..


Hulp in de huishouding is niet de oplossing denk ik. Dan word ik misschien nog lakser.
Want ja zo noem ik het maar even nu.
Maar ik overzie het niet.

Al 1000x de tip gehad om een lijstje te maken.. Stuk voor stuk te doen.. Dingen gelijk opruimen.. Een app gebruiken..

Het lijkt wel alsof ik soms stukje voor stukje wat ritme krijg. Maar dit duurt te lang voordat dingen ingeprogrameerd zijn bij me..

Ik sta sochtends op(7.45) en ga t voer voor de katten regelen.. Dit is structuur,elke ochtend.
Daarna kleed ik me aan.. En ga ik op de bank met een bak koffie..
Sind een aantal dagen weet ik me ertoe te zetten om te ontbijten.
Daarna ga ik werken (8.20weg)
Ik kom rond 1800 weer thuis. En dan??

En op mn vrije dagen... Pfff hou op schei uit.. Ik begin ergens aan en krijg het niet af..
Ik voel na een uurtje een soort piepje in mn hoofd wat zegt: out of fuel.. Of terwijl mn concentratie is op..
En daar gaat het mis.. Hierna weet ik het niet meer op te pakken..

De was..
Soms lukt het me dit bij te houden.. Soms liggen er 7 wassen boven..
Schaam me dood dat ik dit op bokt zet..
De slaapkamer is al weken niet meer gestofzuigd.. T bed daarintegen verschoon ik wel.. Ramen staan altijd open..




Door mijn onrust in mn hoofd is het in huis een zooi..
Door de zooi hou ik onrust..
Door de zooi heeft mijn kat stress en uit dit mogelijk in zn gedrag..


Wie heeft de gouden tip...
Ik voel me aardig reddeloos zegmaar..

Of is er iemand die me een hele harde trap onder mn reet kan geven, zonder dat ik me nog slechter ga voelen...

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hoe ritme krijgen in huishouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:26

Mijn gouden tip: let it go. Let it goooooo (vrijelijk vertaald uit het liedje van Elsa van Frozen)

Het is jouw rotzooi.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:29

Ik zou als ik jou was en het geld kon missen lekker een schoonmaakster nemen. Hoe lekker is het om met andere dingen dan huishouden bezig te zijn.

Een zoals hierboven. Joh, niemand die zich er aan stoort als er een beetje stof ligt ;)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:30

Ik denk dat de magische oplossing er niet zomaar is. Het kost je veel moeite, dat is duidelijk, dus dat is niet ineens opgelost.

Dan zijn er denk ik twee richtingen - ten eerste door samen met je vriend te bekijken wat voor structuur jullie samen willen, en daar dan bv ook steevast samen wat tijd voor vrijmaken. Dus iedere dag een kwartiertje om de papiertjes op te ruimen en de kopjes in de afwasmachine te zetten. Maak dat niet te groot - het hoeft niet allemaal in 1 keer opgelost. Iets wat misschien weinig lijkt voor te stellen maar wel haalbaar is op lange termijn is beter dan denken dat je De Oplossing hebt om na een week alweer teleurgesteld te zijn in jezelf.
Loopt het een tijdje of merk je dat dat rondje 'papieren weg, kopjes in de vaatwasser' vrij makkelijk gaat, kun je er weer eens iets bij doen - bv op zaterdagochtend een uurtje uittrekken.
(Edit: ik bedenk me nu ineens dat ik er hierbij vanuit ben gegaan dat je samenwoont met je vriend en dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk. Als jullie samenwonen is het ook jullie gezamelijke huishouden, maar als jullie niet samenwonen is dat denk ik een minder fijne oplossing omdat het je vriend dan een soort hulpverlener dreigt te maken.)

Daarnaast kan een huishoudelijke hulp zeker nuttig zijn. Omdat het juist ook structuur biedt: er ligt een zekere druk op om in elk geval bv de vloer vrij te hebben zodat er gestofzuigd kan worden, en het zorgt ervoor dat je sommige dingen gewoon helemaal los kan laten. Dat deel is geregeld, daar hoef je je niet druk om te maken. En dat hoeven niet de standaardklussen te zijn. Als jij meer moeite hebt met wasgoed dan met stofzuigen kun je dat prima overleggen en kan degene die schoonmaakt wellicht de was doen. (Maak vooraf je verwachtingen duidelijk, want niet iedere schoonmaker wil dat doen, maar er zijn er genoeg die dat wel prima vinden.)

Vermindering van chaos is al fijn op zich - en daarna kun je dan werken aan uitbreiding van wat jij daarin wilt doen. (Maar! Als je al erg overprikkeld bent van het dagelijks leven, dan zit dat er misschien niet in en dat is ook ok.)
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 13-06-18 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_merel_

Berichten: 1842
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:31

Ook hier is het regelmatig een zooi! Maar inmiddels heb ik geleerd dat ik wat er ook gebeurd ik iedere dag voor ik ga zitten echt even moet stofzuigen. En tijdens het stofzuigen neem ik alle losse troepjes mee! Dat scheelt al de helft van de chaos. Mijn man is verantwoordelijk voor de was. Ik kan hem daar dus ook op aanspreken, zoals hij mij aanspreekt op het stofzuigen.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:31

Heel herkenbaar, mijn oplossing is uiteindelijk het luisteren van luisterboeken geweest. Als ik een luisterboek op heb staan moet ik daar op focussen en worden mijn gedachten veel minder snel afgeleid. Verder pak ik het per taak op, eerst de was, dan even een kopje thee, dan de badkamer, weer een kopje thee. Na een grote klus beloon ik mezelf met 1 aflevering van mijn favoriete serie.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:32

Ik meld me, aaaalles al geprobeerd, therapieën gehad, medicatie geprobeerd, lijstjes, hulp.
Het gaat 2 weken goed, en dan gaat er toch weer iets mis.

Mijn tip.. accepteer je zelf, dit heeft mij echt geholpen.
Ik ben nou eenmaal een chaoot, en dat zal ik altijd blijven.
Ben nou eenmaal niet de perfecte huisvrouw, jammer dan.
Voor mij is het goed genoeg, en ik doe m'n best. Dat telt !
Heb het echt los gelaten van mijn huis moet maar netjes zijn, de was moet optijd ect.
Wat vandaag kan, kan ook morgen!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:34

Ik heb geen tips voor je want hier is het ook altijd echt gewoon een bende :')
Maar ik vind het echt knap hoe je het omschreven hebt en zelf ziet hoe het komt dat het niet altijd lukt.

Dus ik lees graag even mee want je stukje zet mij wel even aan het denken...

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:35

Als ik weer zo'n baaldag heb dat het me allemaal niet lukt, lees ik deze tekst..



Ik ben net zoals jij, maar toch heel anders..
Ik voel dezelfde gevoelens, ervaar dezelfde dingen. Maar gewoon net een beetje heviger. Als ik gelukkig ben, ben ik dolblij. Als ik boos ben, ben ik heel boos. Als ik verdrietig ben, ben ik er kapot van. Als iemand me pijn doet, voelt het alsof de hele wereld ten onder gaat. Alsof ik steeds opnieuw ervaar hoe erg het nu net was.

Soms neem ik alles persoonlijk. Bij alles wat er gebeurt lijk ik betrokken. En omdat mijn hersenen iets anders werken dan bij anderen, moet alles er bij mij op een andere manier uitkomen, meestal via mijn grote mond. Ik klink misschien boos. Je denkt misschien dat ik overdrijf. Maar omdat ik – bij wijze van spreken – geen uitlaatklep in mijn hersenen heb, zijn dingen die er met mij gebeuren meteen heel groot voor mij. Ik krijg geen kans om met mijn gedachten dingen voor te sorteren en de onzinnige gedachten eruit te filteren.

Ik ben geen slechte luisteraar, maar soms vind ik het moeilijk om me te concentreren. Een kraan die druppelt, een auto die voorbijrijdt; al dit soort dingen kunnen me afleiden. Ik zie je lippen bewegen, maar soms, het spijt me, kan ik me niet concentreren op wat je zegt, hoewel ik het echt probeer.

Ik wil jou niet negeren, maar er zijn gewoon zoveel andere dingen om naar te luisteren. En als we in een volledig stille ruimte zijn, luister ik niet naar de stilte maar naar de gedachten in mijn hoofd. Want daar, daar het nooit stil.

Soms word je moe van me omdat ik je iets heb gevraagd en bijna onmiddellijk daarna dezelfde vraag opnieuw stel.
Nee, ik ben niet dom of heel langzaam van begrip. Het antwoord dat je me gaf is gewoon verloren gegaan tussen al de andere gedachten in mijn hoofd. Dus dan moet ik het opnieuw vragen. En misschien nog een keer om het echt te onthouden.

Ik kan niet rustig op de bank liggen voor een avondje films kijken. Na een tijdje begint het te kriebelen in mijn lichaam, verlies ik mijn concentratie, en kijk ik naar alles behalve wat er gebeurt op het scherm. Dan vertelt mijn lichaam dat ik wat anders wil doen. Mijn geduld is alweer opgeraakt, hoe goed de film ook is. Geef mijn vermoeide hersenen dan een pauze van tien minuten, zodat we weer verder kunnen kijken. Mijn hoofd kan al die indrukken gewoon niet zo snel verwerken.

Word je boos door mijn eeuwige gefriemel aan mijn telefoon, kleding en alles wat ik in mijn handen kan krijgen? Het is gewoon mijn manier om me te concentreren.

Af en toe kan jouw gevoelens niet begrijpen. Maar ik begrijp zo veel meer dan dat ik onder woorden kan brengen.
Want als ik ergens sterke gevoelens over heb, worden mijn hersenen door deze emoties in beslag genomen en krijg ik geen woord over mijn lippen. Dan ben ik druk bezig om mijn lichaam te beheersen, zodat ik geen ongewenste acties tegen mezelf of tegen anderen ga uitvoeren.

Laat ik overal dingen slingeren? Chaos is mijn manier om orde te houden. Want het is een chaos in mijn hoofd, dus voel ik mij veilig in de chaos. Dan heb ik juist het gevoel dat ik alles onder controle heb.

Ben je verrast dat ik het ene moment boos word en het volgende moment heel blij ben? Probeer het niet te begrijpen. Mijn stemming wordt volledig beheerst door mijn gevoel, dat altijd de overhand krijgt. En die emoties kunnen snel veranderen. Mijn hersenen zijn constant in beweging.

Waarom heb ik vaak conflicten met anderen? Dat is gewoon omdat ik een hekel heb aan onrecht en weiger om weg te kijken, als andere mensen in de problemen komen.


Me ergens mee te bemoeien is mijn specialiteit. Ik doe het niet om vervelend zijn, maar omdat ik niet de lafheid heb die kenmerkend is voor andere mensen. Ik denk niet aan de gevolgen van mijn acties en begeef me vaak in gevaarlijke situaties met mensen waar ik medelijden mee heb.

Je denkt misschien dat ik een expert ben in het mezelf in verlegenheid te brengen. Je ziet het goed: ik kijk niet goed uit, spring in plassen water of lach hardop in gênante situaties. Ik doe wat er in mij opkomt. Zoals ik me op dat moment voel. Ik heb geen tijd om na te denken over wat andere mensen over mij zullen denken. Er er zijn zoveel dingen die me afleiden.

Ik kan instructies niet zo snel begrijpen. Soms moet je me tien keer iets uitleggen, tot ik het in één keer begrijp. Of als iemand anders het uitlegt en ik het ineens begrijp. Voor mij is het niet het belangrijkst wat je precies zegt, maar hoe je het zegt.

Word je er moe van dat ik altijd de sleutels verlies als we ergens heen gaan? En ze dan thuis gewoon in mijn jaszak vind?
Het is gewoon even wennen. Mijn brein is zo druk met de omgeving dat het geen tijd heeft om zich te herinneren waar dingen uiteindelijk liggen.

Wij, mensen met ADHD/ADD leven intensief. We willen meer weten. Wij haten meer. We rouwen meer. Maar we hebben ook meer lief. Want als we van iemand houden, doen we het niet alleen met ons hart, maar met ons hele lichaam.

Maar als je voelt dat je er even niet meer tegen kan? Neem dan een pauze. Neem een pauze van ons, we kunnen we heel stressvol zijn. Er is altijd wel iets met ons aan de hand. We zijn constant in beweging. Maar we zijn niet alleen intens en hyperactief. We zijn ook intelligent en creatief. We hebben gewoon een andere manier om over dingen na te denken, omdat onze hersenen niet filteren. We moeten overleven met onze eigen manier van zijn en onze eigen manier van handelen.

Je moet ons een kans geven.

Geef ons een kans om precies te zijn wie we zijn, laat ons profiteren van alle positieve dingen die onze structuur met zich meebrengt, en geef ons de kans om te laten zien hoeveel we om je geven. Je zult ons uiteindelijk begrijpen. En wees er trots op dat je deel uitmaakt van onze reis en ontdek de wereld via ons perspectief.

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:36

Een schema maken.
Dus gewoon een weekschema maken met hoelaat en wat er dagelijks moet gebeuren. Kan je het daarna evt. afvinken.

Maandag:19.00-19.30 tafel+keuken opruimen, daarna 1 was draaien
Dinsdag:19.00-19.30 tafel+keuken opruimen
Woensdag:19.00-19.30 tafel+keuken opruimen
Donderdag:19.00-19.30 tafel+keuken opruimen, daarna stofzuigen
Vrijdag:19.00-19.30 tafel+keuken opruimen daarna bed verschonen, daarna was aanzetten
Zaterdag:19.00-19.30 tafel+keuken opruimen
Zondag:10.00 stofzuigen. 10.30 dweilen 19.00-19.30 tafel+keuken opruimen

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:36

Hier ook een ADHD'er in combinatie met ADD en lvb.
Ik heb zelf lopen denken aan een planbord. Denken maar nog niet gekocht.
Ik neem me voor om te gaan stofzuigen maar een paar dagen later moet ik het nog doen.

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:37

Probeer structuur aan te brengen in je dagelijkse taken. En discipline om die kleine rommeltjes op te ruimen aan het eind van iedere dag voor je naar bed gaat. En bedenk je dat niet alles in een dag hoeft en niet alles iedere week.

Ik heb me begin vorig jaar een tijdje verdiept in FlyLady. Het is een chaotische website en ik werd gek van de dagelijkse mailtjes, maar in basis is het volgens mij wel een goed systeem. Ik kreeg het alleen niet van de grond, omdat ik heel goed ben in plannen, maar heel slecht in uitvoeren :+

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:38

Zo herkenbaar!
Ik begin vaak overal aan,en kom onderweg van alles tegen wat m’n aandacht trekt: eerst even de prullenbak legen, zie ik onderweg een verdwaald vest liggen en denk ‘als ik eerst even een was aanzet,is die vanmiddag klaar’.
Dan doe ik een hele hoop andere dingen, en kom er ‘s avonds achter dat de was al de hele dag in de machine zat en dus nog een keer gedraaid moet worden :roll:

Bij mij helpt het om met mezelf af te spreken: vandaag mag ik legitiem niks doen; morgen ruim ik de keuken op.
Wel probeer ik streng op mezelf te zijn om elke keer als ik op sta en naar de keuken/slaapkamer loop, om even die kopjes van tafel en dat vest op de bank mee te nemen. Zo ziet het er voor het oog al orderlijker uit en heb ik er ook meer vrede mee op de dagen dat ik ‘niks doe’, omdat ik dan niet tegen een grote chaos aan te kijken.
En als ik eenmaal begin met een muziekje op,is het ook altijd weer zo gedaan en een fijn gevoel dat het weer netjes is. (=rust in je hoofd)

Alleen jammer dat het nooit opgeruimd blijft :=

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Hoe ritme krijgen in huishouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:41

Ik heb gewoon een schoonmaakster genomen. Heel lang tegen aan gehikt, maar ben er nu heel blij mee. Ze kan niet schoonmaken als het een zooitje is, dus ik zorg dat het opgeruimd is voor ze komt. En als ik vrij ben maken we samen schoon, dan ga ik ineens als een trein. :D het leven is een stuk leuker nu ik het gevecht niet meer aan hoef te gaan met mezelf, maar m'n huis wel lekker schoon is.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:43

Maar houden jullie je dan ook aan de planning?
Ik heb hier zoooveel boekjes en schriftjes en planborden ect ect.
Dit gaat echt max een week goed, en inene niet meer, heel irritant!

Hoe doen jullie dat in relaties? Hier echt regelmatig zoveel discussies over het huishouden.
En ik doe echt m'n best, en ( ik vind ) dat het huis best netjes is.
Probeer zovaak uit te leggen dat ik het echt niet expres doe.

Net zoals gister, had de hele dag opgeruimd, gestofzuigd gedweild, keuken opgeruimd was gedaan ect ect.
Ik had alleen de prullenbak buiten in de regen laten staan, en de was die ik nog op had moeten vouwen lag nog op bed.
Mijn vriend word daar dan heel chagrijnig over, maar ziet niet wat ik wél heb gedaan.
En voor mijn inzien had ik echt heel erg mijn best gedaan.
Ohja de stofzuiger en de dweil stond nog midden in de woonkamer en de stoelen op tafel.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Hoe ritme krijgen in huishouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:45

Mijn vriend is gelukkig precies hetzelfde,dus we heffen elkaar een beetje op.
Op sommige dagen heb ik meer uit mijn handen gekregen dan hij,en andersom. We werken allebei fulltime,dus we spreken elkaar nooit aan op wat de ander ‘wel even had kunnen doen’. :)

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:50

Ik word wakker,Gooi bed open, ga douchen, aankleden, opmaken, dan ruim ik de rommel op in de badkamer, doekje over de wc en wasbak. Loop naar beneden, zet de sensor aan en ga of stoffen of stofzuigen, sensor opgewarmd even een kopje koffie en een broodje. Daarna of stoffen of stofzuigen. Dan werken. Na werk boodschappen doen en als ik thuis kom wassen en bed opmaken. Onder het kokenbruim ik op zodat alles zo de afwasmachine in kan ba het eten en ik alleen een doekje over het gasfornuis en het aanrechtblad hoef te halen. Als vriend tv kijkt of naar sport is die ik strijken of dweilen. Hij is zo een 2 keer in de week naar sport, dus strijken gebeurd dan ook. Ik heb geen ADHD of iets maar ik was een vreselijke rommelkont..en eigenlijk gewoon ook smerig. Maar als ik nu 20 min per dag bezig ben is het veel..maar ik doe het altijd hetzelfde, ook als ik vrij ben.. vriend doet wel de ramen lappen en 1 keer in de week de badkamer heel grondig, dus dat scheelt mij weer.. maar hij doet dat omdat ik ziek word van gloor.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:55

Tivoli schreef:
Zo herkenbaar!
Ik begin vaak overal aan,en kom onderweg van alles tegen wat m’n aandacht trekt: eerst even de prullenbak legen, zie ik onderweg een verdwaald vest liggen en denk ‘als ik eerst even een was aanzet,is die vanmiddag klaar’.
Dan doe ik een hele hoop andere dingen, en kom er ‘s avonds achter dat de was al de hele dag in de machine zat en dus nog een keer gedraaid moet worden :roll:


Herkenbaar: vandaag ga ik stofzuigen. Ik pak de stofzuiger, hoor de brievenbus. Eerst die post pakken anders ligt het in de weg. Post gesorteerd, maar lag nog meer, dus eerst alles maar in de klappers doen. De perforator ligt boven, die eerst halen. Oh er ligt voldoende was in de mand om te wassen. Perforator plus wasmand mee terug naar beneden. Perforator bij stapel Post, was in de machine. Oh nog droge was aan het rek, dus die ook maar opvouwen en wegleggen. Teruglopend zet ik mijn koffiemok in de vaatwasmachine. Die is nu vol. Bij het pakken van de vaatblokjes, zie ik wc schoonmaakmiddel. Afwasmachine aan, sop maken om wc schoon te maken. Als wc schoon is, is het ineens tijd voor lunch. Dus wc-spullen opruimen, lunch maken en opeten. Na lunch is afwasmachine schoon. Gelijk maar opruimen en bordje en mok van lunch in machine. Daarna hoor ik het piepje van de wasmachine, dus die leeghalen en was ophangen. Als ik daarmee klaar ben, zie ik de perforator staan en ga mijn post archiveren. Perforator opruimen en struikel over de stofzuiger. Oh jaaa ik ging even stofzuigen.

Gelukkig heb ik dat niet te vaak :+

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:01

Ik heb geen adhd oid maar ook hier vind ik het zo moeilijk de boel netjes te houden (misschien ook door rommelige vriend en dochter van 3,5..)

Ik doe altijd direct na het eten de keuken en eettafel..
Toilet pak ik dan vaak ook nog even mee.
Als dochter dan naar bed gaat ruimt de ander de rest van de bende op (ook de dieren krijgen dan een schone kattenbak en voer etc).
We hebben een robotstofzuiger gekocht, dit scheelt veel stofzuigen, deze gaat elke dag om 11 uur door het huis heen, ik zet hem ook vaak even boven.
Als ik dochter in bed heb ga ik naar de wasmachine, ik stop er wat in en haal het droge spul naar beneden (of ik ga op bed zitten opvouwen, lekker de ruimte en de tv erbij aan..).
Maak dan gelijk de slaapkamer weer wat netjes (evt doekjes over de vensterbank etc, ik heb van die schoonmaakdoekjes van de lidl op elke verdieping).

Als dochter in bad zit maak ik wastafel, badkamervloer en toilet schoon, de douchecabine spray ik vaak in met schoonmaakazijn en als ik dan ga douchen boen ik hem schoon.. probeer het maar te combineren..

In het weekend even de stoommop door het huis..

desondanks ligt er bij ons altijd wel rommel... raak er zelf ook vaak flink geïrriteerd van..
Ik begrijp echt niet hoe het bij anderen zo netjes kan zijn en blijven..

Anoniem

Re: Hoe ritme krijgen in huishouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:07

Oh hier net zo :+

Als vriendin logeren komt ben ik uren bezig en anders ach komt , afwas staat rijen dik op het aanrecht en overal rommeltjes. Heb 3 katten en die maken ook hun rotzooi , stof zit ook overal op -zucht- . Ik ben gefaald als huisvrouw haha

Volg op FB flylady daar zitten ook tactieken/technieken in ,zoals een kwartier een hotspot opruimen etc

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:07

Voor mij zijn schoonmaken en opruimen wel echt 2 verschillende dingen. Rommel kan ik niet zo goed tegen, word ik erg onrustig van. Opruimen ben ik wat minder sterk ik.

Voor opruimen heb ik mezelf aangeleerd dat het 's avonds gewoon opgeruimd moet zijn, klaar. Mijn man laat om 21.00 de honden uit, ik zet de vaatwasser aan en zorg dat de troepjes zijn opgeruimd. Doordat ik zelf dus niet goed tegen rommel kan houd ik dat wel aardig bij maar dat vind ik ook echt een stukje zelfdiscipline. Troep achter je reet aan opruimen, einde van de dag moet alles weg zijn.

Schoonmaken vind ik wel een stuk lastiger. Ik ben op vrijdag vrij om boodschappen te doen en schoon te maken maar kan dan ook wel heel makkelijk afgeleid zijn.
Ik heb een lijstje opgesteld voor die ene dag in de week waarin in volgorde staat wat ik doe. Eerst is alles opgeruimd (issie weer :+ ) en daarna werk ik strak dat lijstje af. Niet afdwalen, gewoon van boven naar onder. En ja, ook dat is zelfdiscipline en na 5jaar wonen in dit huis kan ik het redelijk zonder lijstje af, maar bijvoorbeeld na een vakantie of verbouwing oid waarin het toch wel weer stoffig is dan komt dat lijstje weer op tafel en pak ik hem strak mee.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe ritme krijgen in huishouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:18

Het voordeel van een schoonmaakster is dat 1) je minder taken op je bordje hebt en dus meer tijd voor andere dingen, wat die andere dingen ook zijn. En 2) dat zo'n dame je huis niet kan poetsen als het een bende is, dus de avond voor ze komt moet je wel aan de slag om al je meuk op te ruimen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Hoe ritme krijgen in huishouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:25

Ik denk dat je eerst het opruimprobleem en schoonmaakprobleem los van elkaar moet koppelen. Voor het schoonmaken kun je een schoonmaakster als optie houden. Zij zal je rommel niet opruimen, het wordt dus aardig lastig voor een schoonmaakster om tussen jouw rommel door schoon te maken. Het fijne is dat jij dus moet zorgen dat voordat de schoonmaakster komt, je je rommel moet hebben opgeruimd. Stel zij komt 1 keer per week, dan is de rommel altijd van hooguit 1 week en dus nooit erg veel.

Wat bij mij erg helpt is iedere dag een klein beetje doen, als je dat dagelijks doet is het 10 minuten werk hooguit. Ligt er genoeg was om een was te draaien? Meteen doen, iedere dag als dat nodig is, zo niet sla je een dag over. Als je iedere dag je rommel achter je opruimt kan het nooit veel werk zijn. Bij mij werkt het niet als ik een vrije dag heb, alles te moeten opruimen en schoonmaken. Ik zie er dan vaak tegenop, het kost veel tijd, en denk al snel, doei ik ga genieten van mijn vrije dag. Iedere dag een beetje hou ik goed vol omdat ik 10 minuten bezig ben en de rest van mijn tijd lekker kan besteden aan andere dingen.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:30

Pfff huishouden... praat me er niet van :')
Ik heb zelf in de schoonmaak gewerkt, kantoren ed poetsen, maar het werk nam ik nooit mee naar huis :D
Heb er echt een godsgruwelijke hekel aan, maar heb ook een hekel aan troep.
Als wij iets hebben gedronken, glaasje mee naar keuken, als je daar toch heen loopt.
Eten doen we in de keuken, afruimen wel direct na het eten maar vaatwasser doe ik vaak pas als kleine in bed ligt.
Soms staat dat de volgende dag nog hetzelfde..
Ik probeer regelmatig te stofzuigen en dweilen, maar kan dit ivm rug/bekkenklachten niet achter elkaar doen. Zelfde met was opvouwen..
Doe mijn best om het huishouden netjes bij te houden, maar dat valt vaak niet mee met mijn lichamelijke klachten. Vriend werkt veel en doet niks in het huishouden, pakt sporadisch de stofzuiger, gooit vuilnis weg, klikos aan straat.
Over het algemeen heb ik ook: Let it gooooo, maar soms erger ik me aan mezelf dat het zo’n bende is. Wasmand met schone was puilt uit, moet eigenlijk dweilen, afwas van gister staat er nog -O-
Ach ja, er wordt hier geleefd en niet alles (lees niks :+ ) is steriel haha! Als iemand er problemen mee heeft, kunnen ze een poetsdoek krijgen hoor ;)

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:32

De schakel in het verhaal is je partner. Kan hij dit wel?

Dan met hem samen op gaan werken en samen zorgen dat het netjes is.
1 stap per keer hè! Niet in 1 week/maand of wat dan ook willen dat het is opgelost.

Babysteps samen met je partner.