Last van enkel (gescheurde enkelband)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 00:07

Hallo :wave:

Begin januari ben ik door een misstap door m'n enkel gegaan. Aangezien ik op dat moment in het buitenland was ben ik 3 dagen later toch in NL maar naar de gegaan. Deze had het vermoeden op een scheurtje in de enkelband en moest rustig aan doen maar mocht wel gewoon blijven lopen. Het kon best even gevoelig blijven maar dat ging vanzelf weer over! Heel fijn natuurlijk. Maar tot op heden heb ik nog steeds bij bepaalde dingen last van de enkel. En dan voornamelijk uit het enkel gewricht zelf. Zouden dit nog naweeën kunnen zijn of misschien toch nog even voor een check naar de ha?

Voor de beeldvorming. Dit was de enkel 1 dag na het misstappen

Afbeelding

En dit was na 1,5 week

Afbeelding

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:00

Ik heb hetzelfde gehad, bij mij heeft dat echt wel een hele tijd geduurd voordat de pijn echt weg was. Ik zou je enkel toch goed intapen zodat je meer ondersteuning hebt. Ik heb nu ook nog wel dagen dat als ik veel gestaan heb of gelopen heb dat hij helemaal opzwelt en dat hij pijn doet.

Sterkte!

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:06

Ik ben begin oktober door mn enkel gegaam door een val van mn paard en allebei de kanten ingescheurd waarschijnlijk.
Nog steeds last van... Ik kan niet echt meer meerdere dagen per week hardlopen of paardrijden zoals ik deed.

2 dagen achter elkaar werken gaat ook pas weer sinds kort (horeca).

Ik heb op internet opgezocht hoe ik moet taken voor als t echt nodig is en verder probeer ik alles weer heeeeeel langzaam op te bouwen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:44

Ben je niet ingetaped? Ik heb mijn enkelband gescheurd en heb toen uiteindelijk 10 weken in het tape gezeten.
Eerst 6 weken, toen de tape eraf maar het was nog niet goed genezen en daarom nogmaals 4 weken.
Uiteindelijk toch bijna een jaar lang last gehad, vooral op ongelijke ondergrond.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:59

Je kan er heel lang last van houden. Dat is zeer goed mogelijk. Maar het kan net zo goed zijn dat er toch ee scheurtje of breuk in het enkelgewricht zit. Dit heeft mijn man destijds ook gehad. Er waren gelijk foto's gemaakt maar eigenlijk niets op te zien. Na 8 weken tape en ploeteren ging het nog niets bwter en zijn we terug naar het zh geweest voor een scan. Daaruit bleek toch wel degelijk een breuk in het gewricht te zitten. Hij heeft hiervoor nog een aantal weken in het gips gezeten en daarna nog tape en fysio gehad. Na een goede 5 maanden was het een heel eind over. Ik zou dua terug gaan naar de ha en vragen of er nog een foto/ of beter nog een scan gemaakt kan worden. Fysio kan je ook helpen om de boel weer soepeler te maken.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 06:34

Cayenne schreef:
Ben je niet ingetaped? Ik heb mijn enkelband gescheurd en heb toen uiteindelijk 10 weken in het tape gezeten.
Eerst 6 weken, toen de tape eraf maar het was nog niet goed genezen en daarom nogmaals 4 weken.
Uiteindelijk toch bijna een jaar lang last gehad, vooral op ongelijke ondergrond.

Precies dit. En zelfs na bijna 4 jaar merk ik het heel af en toe nog. Even laten tapen was wel erg fijn toen. Iets meer stevigheid.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:13

Ik had ook zo'n enkel na een trap van een paard terwijl ik op een ander paard zat. Heb ik ook maanden last van gehad en bij vlagen nog steeds.

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:17

Bij mij precies hetzelfde, ook in Januari scheurtje in enkelband. 6 weken in de tape gezeten. Ik kan nu pas weer zeggen dat mijn enkel bijna niet meer dik is, er zit nog steeds wel wat vocht en ik voel het ook nog steeds. Vorig jaar rond maart de andere kant ingescheurd en dat is nu ongeveer enigzins normaal. Het duurt gewoon echt een hele tijd voor dit herstelt.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:20

Ik heb er ruim anderhalf jaar last van gehad zelfs. Nu na twee jaar nog steeds sneller vocht bij die enkel na inspanning. Herstel van enkelblessure duurt onwijs lang!

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:24

ik scheur mijn enkelbanden regelmatig (laatste 2 jaar iets van 6 keer :( ), de ene keer erger dan de andere keer. Maar elke keer zet de fysio m in de tape. Hij heeft het me ook geleerd zelf te doen, maar ik heb het nog niet echt aangedurfd. Het herstel is meestal ong. 6 wk...

aangezien mijn enkel niet optimaal functioneert, kan ik niet zeggen hoe lang het precies duurt. Ik loop meestal gewoon door met de tape (heb zenuwschade en ben een pijnlijke enkel gewend)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:27

Heb je ook een foto van je enkel nu?
Als je echt twijfelt kan je altijd even langs de fysio wippen! Dan heb je zekerheid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:04

kaatjemuts schreef:
ik scheur mijn enkelbanden regelmatig (laatste 2 jaar iets van 6 keer :( ), de ene keer erger dan de andere keer. Maar elke keer zet de fysio m in de tape. Hij heeft het me ook geleerd zelf te doen, maar ik heb het nog niet echt aangedurfd. Het herstel is meestal ong. 6 wk...


Ouch, hoe kan het dat je ze zo snel scheurt?

Ik weet nog dat mijn dokter zei dat je beter je enkel kunt breken ipv scheuren. Breken schijnt minder pijnlijk te zijn :(
Ik heb hem toen gescheurd omdat ik bij iemand achterop de scooter zat en mijn voet in slaap gevallen was. Toen ik wilde afstappen dacht ik wel even op mijn slapende voet te kunnen staan. Niet dus -O- De volgende dag kon ik er totaal niet meer op staan, was hij twee keer zo dik en had rondom alle kleuren van de regenboog.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 13-06-18 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

AylaB

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:06

ik heb dit vorig jaar ook gehad (ik ging zobiezo al regelmatig door m'n enkel maar dit keer viel ik gewoon op de grond en was de pijn zo erg dat ik even niet op kon staan). Bij mij was de enkelband/spier ofzoiets dus ook gescheurd en de huisarts zei dat ik gwn een weekje of 2 rustig aan moest doen en nu een jaar verder is er niks meer aan de hand. Het enige is, is dat mijn enkel soms heel raar kan knakken...beetje griezelig maarja. bij de eerste fot is er gwn veel vocht in je enkel waardoor die zo dik is en later is die blauwe plek natuurlijk naar beneden gezakt. Ik had trouwens een halfjaar nadat dit was gebeurd opnieuw dat ik zo pijnlijk door mijn enkel ging, ik weet niet of het komt doordat mijn enkelbanden toch een beetje kapot nog waren of dat het toeval was maar ik zou het dus gwn even rustig aandoen maar verder denk ik niet dat het nodig is om nog een keer langs te gaan.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:11

Cayenne schreef:
kaatjemuts schreef:
ik scheur mijn enkelbanden regelmatig (laatste 2 jaar iets van 6 keer :( ), de ene keer erger dan de andere keer. Maar elke keer zet de fysio m in de tape. Hij heeft het me ook geleerd zelf te doen, maar ik heb het nog niet echt aangedurfd. Het herstel is meestal ong. 6 wk...


Ouch, hoe kan het dat je ze zo snel scheurt?

Ik weet nog dat mijn dokter zei dat je beter je enkel kunt breken ipv scheuren. Breken schijnt minder pijnlijk te zijn :(
Ik heb hem toen gescheurd omdat ik bij iemand achterop de scooter zat en mijn voet in slaap gevallen was. Toen ik wilde afstappen dacht ik wel even op mijn slapende voet te kunnen staan. Niet dus -O- De volgende dag kon ik er totaal niet meer op staan, was hij twee keer zo dik en had rondom alle kleuren van de regenboog.


Daar ben ik 't niet helemaal mee eens. Beiden gehad maar breken was ook geen succes.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:23

Voor iedereen die langdurig last houdt van zulke blessures: train de enkel (onder begeleiding van de Fysio). Gewrichten hebben baat bij spierkracht. En goede spierfunctie om een gewricht heen, beschermt het gewricht en werkt echt pijndempend.

Echt waar.. ;)

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:27

Cayenne schreef:
kaatjemuts schreef:
ik scheur mijn enkelbanden regelmatig (laatste 2 jaar iets van 6 keer :( ), de ene keer erger dan de andere keer. Maar elke keer zet de fysio m in de tape. Hij heeft het me ook geleerd zelf te doen, maar ik heb het nog niet echt aangedurfd. Het herstel is meestal ong. 6 wk...


Ouch, hoe kan het dat je ze zo snel scheurt?

Ik weet nog dat mijn dokter zei dat je beter je enkel kunt breken ipv scheuren. Breken schijnt minder pijnlijk te zijn :(
Ik heb hem toen gescheurd omdat ik bij iemand achterop de scooter zat en mijn voet in slaap gevallen was. Toen ik wilde afstappen dacht ik wel even op mijn slapende voet te kunnen staan. Niet dus -O- De volgende dag kon ik er totaal niet meer op staan, was hij twee keer zo dik en had rondom alle kleuren van de regenboog.


omdat mijn onderste spronggewricht (voor balans) niet meer functioneerde en daarom is vastgezet. Nare bijkomstigheid is het scheuren van enkelbanden, achillespees en kuitspier. Ik heb nu een kevo orthese gekregen, zodat ik alles niet meer zo vaak scheur..

het breken is veel pijnlijker dan het scheuren van enkelbanden, helaas uit eigen ervaring.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:27

Ik zou het sowieso beiden niet aanbevelen :=

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:28

Cayenne schreef:
Ik zou het sowieso beiden niet aanbevelen :=


of je moet van pijn houden :=

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:03

Oei pijnlijk TS! Hier vorig jaar augustus een bandje gescheurd. Het was niet dik en minimaal blauw en pijnlijk. Maar m'n stabiliteit was weg in m'n enkel. Huisarts heeft me doorgestuurd naar de fysio. Hier geoefend om mijn spieren stevig te maken zodat die wat van de functie van de gescheurde enkelband over kunnen nemen. Dit gaf iets verbetering maar de pijn bleef en hij kraakte en schoot regelmatig op slot. Doorgestuurd voor foto's niks op te zien. Daarom een MRI-scan gemaakt. Daar was wel iets te zien. Aan de hand daarvan in april geopereerd en ben nu aan het afbouwen van krukken en krijg sinds april 2x per week fysio. Fysio zegt dat herstel na operatie tot zeker een jaar kan duren.

Ik kan sowieso aanraden om naar de fysio te gaan. (Ook voor de mensen die er nu nog last van hebben) Die kunnen met je trainen om je spieren rondom je enkel en op je been te verstevigen. En de fysio van mij kom beter bepalen dat ik naar de orthopeed moest dan m'n huisarts. Die vond dat allemaal niet zo nodig.. >;) De fysio heeft er bij mijn HA op aangedrongen om door te sturen gelukkig. Er bleek uiteindelijk best wat stuk van binnen..
Een gescheurde enkelband blijft zwak punt is me verteld. Dit zou je moeten compenseren door dus die spieren extra te trainen zodat die de functie een beetje kunnen opvangen. (Aldus mijn fysio)

Ik zou met jouw klachten dus zeker teruggaan en ook naar een fysio gaan.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:22

Ook ik zeg ga naar de fysio.
Verder een opgevouwen badlaken ofzo onder je matras aan het voeteneind (had je misschien al?).
En toch nog geregeld even met je voet vooruit zitten.
Heb aantal jaren geleden ook zoiets gehad en pas na 3 jaar was het echt over.

O, ja. Bij mij bleef het ook heel lang dik. Toch uiteindelijk naar fysio en die zei dat het ingetaped had moeten worden.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:38

Ik heb het een jaar of drie/vier geleden gehad. Dat was verschrikkelijk pijnlijk. Het was in november gebeurd, 10 dagen in verband en het zou beter moeten zijn. Niet dus. Nog maar twee weken zo min mogelijk belasten en op krukken lopen. Na twee weken was het nog niet beter. Op naar het ziekenhuis om foto's te maken, niks te zien. Toch in het gips gestopt. 6 weken lang en de eerste drie weken niet op lopen daarna mocht ik langzaamaan weer stapjes gaan zetten. Na zes weken terug naar zkh. Het ging beter maar nog niet goed. Arts twijfelde om nog vier weken gips te doen, maar uiteindelijk ben ik drie weken ingetaped en weer in het verband. Mocht ik overigens zelf doen. En toen was het ongeveer maart en liep ik bijna pijnvrij. Ik weet niet of het daarvan komt maar ik heb sinds een week of drie wel veel last van mn enkel. Ik zwik m niet om maar lijkt wel of ik erdoorheen zak.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:59

Ik vind het ook vreemd dat je niet bent ingetapet.

In maart scheurde ik mijn enkelbanden en een scheurtje in mijn bot.
Onderuit gegaan met paard en al.

Ik kreeg een week drukverband en mocht niet belasten, daarna twee weken tape en mocht ik gewoon weer lopen.
Daarna heb ik nog twee weken een goede brace om gehad elke dag, dat heb ik afgebouwd.

Soms gebruik ik de brace nog op het strand. Omdat je dan oneffen loopt.

Als je het niet vertrouwd kan je altijd even terug gaan naar de HA of naar een fysio.

Ik had vorige week wel meer last. Was weer pijnlijk en dik. Misschien ook door de warmte. Dan doe ik het weer wat rustiger aan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:01

Ik ben inmiddels een ruim jaar verder maar enkel blijft kwetsbaar en snel dik helaas. Pijn is eigenlijk wel weg maar een mini tikje op die plek en de boel is pijnlijk en dik. Na lopen stukje is hij eigenlijk standaard dik. Moet ook weer terug naar arts omdat de letselschade advocaat wil weten of dit blijvend letsel is. Gevolg van een aanrijding terwijl ik achterop motor zat. Drie banden door. Heb 12 weken gips gehad daarna tape daarna brace

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Last van enkel (gescheurde enkelband)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:06

Ga langs bij de fysio! Voor hulp met revalideren, onderzoek , enzovoort !

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 10:09

Aah het is dus redelijk "normaal" om er nu nog af en toe last van te hebben. Ik begon zelf namelijk te twijfelen of er toen niet toch een foto gemaakt had moeten worden.

Nee niet ingetapet en geen fysio gehad. Advies was gewoon belasten tot waar ging en verder even wat rustiger aan doen :')

Maar misschien toch maar eens even langs de fysio voor trainingsoefeningen. Iedereen iig super bedankt voor het reageren!