Lange benen & sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Lange benen & sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 19:10

Hoi bokkers,

Tot nu toe heb ik altijd hele simpele, 15mm knopspoortjes gebruikt. Vind ik heel fijn, en paard reageert er ook goed op. Ik ben zelf 1,67m en mijn paard ongeveer 1,58m. Dit zou natuurlijk makkelijk moeten kunnen, maar mijn benen zijn in vergelijking met mijn bovenlichaam erg lang.
Als ik mijn spoor wil gebruiken moet ik dus mijn voet een stuk optrekken om bij de buik te kunnen, en hiermee neem je dus het hele idee achter sporen weg: je hulpen verfijnen.

Ik wil dus een iets langere spoor proberen, een 20/25mm (wel gewoon een knopspoortje). Zou dit kunnen helpen? Of blijft dit ‘probleem’ altijd?

Meer mensen met ervaring hiermee?

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ik kan alleen hele oude topics vinden.

Ook wil ik even zeggen, dat mijn paard gewoon hartstikke goed aan het been is, en dat ik mijn sporen alleen gebruik als ‘extraatje’, of bijvoorbeeld bij zijgangen en wissels. Ik ga er verantwoord mee om, en ik krijg les. IK HOEF DUS GÉÉN ANTI-SPOREN DISCUSSIE ONDER DIT TOPIC :o

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:12

Kijk eens naar zwanenhals sporen!
Laatst bijgewerkt door Roquen op 12-06-18 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:13

Misschien kun je zwanenhals sporen gebruiken

Die zijn aan de achterkant wat hoger.

Afbeelding

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Re: Lange benen & sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 19:14

Ohja, vergeten te vermelden: zwanenhalssporen vind ik echt niet fijn rijden... al geprobeerd haha :+

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Lange benen & sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:16

Dan zou ik langere doen ja!

germie

Berichten: 25938
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:43

Ik heb dan 3.5-4.5 cm lange sporen. geen zwanenhals, want dan is het net of je soms er toch per ongeluk aan komt. Nu moet ik iets optrekken van hakken doen, maar werkt het beste. Training zonder sporen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:48


Friesianlov
Berichten: 142
Geregistreerd: 26-07-14

Re: Lange benen & sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:36

Ik weet dat veel ruiters met lange benen voor een zwanenhals gaan, dan hoef je je been niet zo op te trekken. Ik denk dat je met iets langere knopjes wel nog hetzelfde probleem zult hebben, maar dat moet je zelf uit testen aangezien jij op het paard zit, misschien kan je een ander maatje lenen van iemand, als het bevalt kan je zelf een paar aanschaffen.
Bv tegen mij zeiden ze dat ik kleine knopjes moest gebruiken omdat ik klein ben, heb dat geprobeerd en had weinig effect, nu rijd ik met 30mm sporen met wieltje die werden aangeraden door een stalgenootje. Toen mijn instructriece die om zag, was het eerst wat ze zei: nou dat zijn stevige prikkers, die ga je geheid afdoen veels te scherp voor het paard. Nou ik kan je vertellen het is een groot succes! Hij reageerd er veel fijner op dat normale knopjes(lang of kort).

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:40

SavannahdB schreef:
Ik weet dat veel ruiters met lange benen voor een zwanenhals gaan, dan hoef je je been niet zo op te trekken. Ik denk dat je met iets langere knopjes wel nog hetzelfde probleem zult hebben, maar dat moet je zelf uit testen aangezien jij op het paard zit, misschien kan je een ander maatje lenen van iemand, als het bevalt kan je zelf een paar aanschaffen.
Bv tegen mij zeiden ze dat ik kleine knopjes moest gebruiken omdat ik klein ben, heb dat geprobeerd en had weinig effect, nu rijd ik met 30mm sporen met wieltje die werden aangeraden door een stalgenootje. Toen mijn instructriece die om zag, was het eerst wat ze zei: nou dat zijn stevige prikkers, die ga je geheid afdoen veels te scherp voor het paard. Nou ik kan je vertellen het is een groot succes! Hij reageerd er veel fijner op dat normale knopjes(lang of kort).


Ik vind wieltjes ook veel fijner en juist minder scherp omdat het oppervlak van het wieltje groter is dan de 'punt' van een knopspoor. Vooral mijn sprengers hebben een vrij 'dik' wieltje waardoor er niks scherps aan is.

Anoniem

Re: Lange benen & sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:49

Ik heb inderdaad ook lange benen en moet mijn been ook optrekken om m'n spoor te gebruiken (ik gebruik hem als extra bij het wijken, of een prikje als ze door m'n been heen loopt/niet wilt buigen)

Ik heb gewoon langere gehaald en dat gaat prima! Die zwanenhalzen vind ik ook niet fijn inderdaad :)