Wie is de baas?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Plshelpme
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-06-18

Wie is de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 23:42

:( Hallo, ik heb namelijk een paard gekocht. Ik rijd er mee en mijn zus helpt het verzorgen. Maar mijn ouders blijven steeds zeggen “het is voor alle 2”, eigenlijl is het mijn paard en wil ik dat hij begrijpt dat ik zijn baasje ben, nu hier is mijn vraag: hoe weet een paard wie zijn baas is en naar wie hij moet luisteren? & hoe kan je een paard dot duidelijk maken? Zou het paard dan de verzorger niet liever hebben dan mij?
Groetjes me
Help mij!!


Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:45

Betaal jij voor het paard? Dan heb jij het volste recht om het niet te willen. Maar als jouw ouders instaan voor het financieel onderhoud, vrees ik toch dat zij het voor het zeggen hebben. Hoe vervelend dan ook.
Normaal maakt het het paard niet uit hoor :) Dat moet vast goed komen met z'n tweetjes. Jouw paard zal jou niet plots laten vallen ;)

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Wie is de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:48

Als jij het paard betaald ben jij degene die bepaald wie er wanneer iets met dat beest doet.

Wanneer je ouders betalen zijn zij degenen die bepalen wie er wanneer iets met dat beest doet.

Een paard heeft naar mensen te luisteren, ongeacht welk mens het is. Een netjes opgevoed paard luistert even goed naar baas 1 als naar baas 2. Of een paard de een liever heeft dan de ander hangt volledig af van het paard en de baasjes in kwestie.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:50

Een paard zal een natuurlijke leider aanvoelen, of je nu de eigenaar bent of niet. Als jij de houding aanneemt als zijn leider zal het paard weten dat jij zijn leider bent.
Verder moet je gewoon een band met hem opbouwen door hem vaak te zien, met hem te trainen, tijd door te brengen etc.
Het gaat niet zozeer om wie is het baasje, maar kunnen jij en je paard samen leuke tijd beleven als maatjes? Dan zou het ook leuk zijn als je samen met zijn 3en er leuke tijd aan beleefd dan dat je boos of geiriteerd raakt aan je zus. (Ookal is een paard delen het moeilijkste wat er is)

Hey, jij ook hier?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:29

Plshelpme schreef:
hoe weet een paard wie zijn baas is en naar wie hij moet luisteren? & hoe kan je een paard dot duidelijk maken? Zou het paard dan de verzorger niet liever hebben dan mij?


Ik heb liever dat mijn beest naar iedereen luisterd die ermee werkt, das wel zo practisch en een paard houdt het meest van degene die hem voert, dus wsl de stalhouder.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Wie is de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:54

TS , welkom hier op Bokt.

Dus als ik het goed begrijp heb jij het paard helemaal zelf betaald ? Waar staat het paard en wie betaald de onderhoudskosten ? Wat zijn de afspraken tussen jou en je ouders en zus over het paard , mag je zus van jou wel op het paard rijden? Is je zus jonger dan je?

Wat hierboven al aan reacties staan ben ik mee eens. Een paard hoort te luisteren naar iedereen die er op dat moment mee bezig is. Hoe zit het met de klik tussen jullie , dan bedoel ik jij met het paard en je zus met het paard?

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:54

Denk ook dat de liefde van het paard door de maag gaat.
Mijn dochter heeft een paard, ik ga heel vaak mee. Op wedstrijd zijn de taken zo verdeeld dat ik paardje vast houdt en borstel, ik ben geduldig en kriebel en praat tegen het paard terwijl mijn dochter meer gespannen is en opzadelt. Heb zelf het idee dat ik op zo'n moment meer van het paard gedaan krijg dan mijn dochter, omdat ik gewoon meer geduld heb en kalmer blijf.
Ik denk dus dat degene die voert, en meer verzorgende taken uitvoert en dus in zicht is, een andere band met het paard opbouwt dan degene die erop zit.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Wie is de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:21

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wie is de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:43

Ik heb een paard samen met mijn beste vriendin, en dit gaat gewoon erg goed.. Alles overleggen samen en dingen voor elkaar over hebben, dat werkt het beste.

Paard moet gewoon naar jullie allebei luisteren, zou het persoonlijk echt heel vervelend vinden als mijn paard naar niemand luistert behalve naar mij..

Denk dat mijn paard het meest van de stalhouder houd, die zet hem buiten en haalt hem binnen, maakt zijn stal schoon en zorgt dat hij eten heeft.. Zou zelf ook bijna van de stalhouder gaan houden als hij dat voor mij zou doen :')

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Plshelpme
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 17:45

Dankuwel iedereen voor de reacties, mijn zus is wel jonger en heeft niets van ervaring, ze is ook nogal bang en kan niet zo goed met paarden omgaan. Maar tochwil ze altijd de leiding. Maar het komt wel goedd ik en de klik met mijn paard en zei niet dus okee xxx

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie is de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:50

Als jij een duidelijke en eerlijke leider bent zal je paard jou als veilig plek en baas zien. Consequent zijn dus en dan komt het vast goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:51

Wil ze de leiding over jou of wil ze de leiding over het paard? Die twee dingen lopen namelijk steeds door elkaar in jouw posts. Dat ze de leiding wil over het paard op het moment dat ze het paard vastheeft is niet meer dan logisch. Dat ze de leiding wil over jou als het om het paard gaat is natuurlijk iets anders.

Een paard houdt van mensen die iets positiefs voor hem betekenen. Mijn paard komt altijd aangalopperen als ik naar de wei loop omdat hij weet dat we dan 2 uur aan de slag gaan, maar hij is compleet verliefd op mijn stalhouder omdat die elke avond met de voerschep langskomt. :D
En hij is braaf bij iedereen.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wie is de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:58

Een goede vriendin van mij heeft een paard. Ik zorg er ook voor en rij er op, en ik krijg altijd te horen "het is ook jou pony"
Die pony luisterd naar mij, naar haar, maar ook net zo goed naar mijn moeder met 0 verstand van paarden. Kwestie van goed opgevoed ;)

TS, doe niet zo jaloers. Wees blij dat je iets samen met je zus kan delen! Je paard luisterd toch wel naar jullie allebei als die goed is opgevoed.

I am because you were

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:05

Maar wie heeft het paard nou afgerekend, TS? Jij of je ouders? En de kosten voor onderhoud?

julius_juut schreef:
Een paard heeft naar mensen te luisteren, ongeacht welk mens het is.

En helaas doen veel paarden dat ook. Kreupele paarden in de lessen want ze moeten naar de mensen luisteren, en anders loopt de manegehouder z'n centjes mis.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie is de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:08

(Is dat nodig om zo'n onverdiende sneer naar manegehouders te maken? Het lijkt me hier niet zo relevant.)


Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:13

:roll: Het was een vóórbeeld :roll: In de hoop dat julius_juut zelf haar post nog nuanceert.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:17

Plshelpme schreef:
Dankuwel iedereen voor de reacties, mijn zus is wel jonger en heeft niets van ervaring, ze is ook nogal bang en kan niet zo goed met paarden omgaan. Maar tochwil ze altijd de leiding. Maar het komt wel goedd ik en de klik met mijn paard en zei niet dus okee xxx


Je klinkt echt als een 18 jarige :+ :+

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:22

het is moeilijk een paard te delen. Het paard is een kuddedier,gewend aan sociale interactie,die kan dus met verschillende kuddeleden,ook mensen,verschillende soorten van banden opbouwen.Zowel mensen als paarden kunnen jaloers zijn.Bij mensen is degene die het paard gekocht en betaald heeft,de baas.Onderlinge relaties zijn vaak heel ingewikkeld!

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:30

Plshelpme schreef:
:( Hallo, ik heb namelijk een paard gekocht. Ik rijd er mee en mijn zus helpt het verzorgen. Maar mijn ouders blijven steeds zeggen “het is voor alle 2”, eigenlijl is het mijn paard en wil ik dat hij begrijpt dat ik zijn baasje ben, nu hier is mijn vraag: hoe weet een paard wie zijn baas is en naar wie hij moet luisteren? & hoe kan je een paard dot duidelijk maken? Zou het paard dan de verzorger niet liever hebben dan mij?
Groetjes me
Help mij!!


1) Een paard is geen herdershond.
Herdershonden hebben 1 baas en niet meer dan één.

Een paard heeft wat mij betreft sowieso geen 'baas' - wel een betrouwbare leider, als het goed is.
Dwz: binnen elke combinatie van twee (twee paarden of paard plus mens) wil het dier het duidelijk hebben: 'wie heeft er bij ellende de leiding?' Met andere woorden: een paatd wil weten of hij/zij op jou kan vertrouwen.

Als jij een betrouwbare leider bent, zal het dier naar jou luisteren.
Is je zus - naar ik vurig hoop 'ook' - een betrouwbare leider, zal het dier ook naar haar luisteren.

En tja, de boer bij wie mijn dieren staan: die deelt brokjes uit. En doet 's morgens de staldeur open zodat ze lekker het land op kunnen. Hij is niet zo van het knuffelen, maar heeft zeker weten een warm plekje in Knollie haar hart!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:31

ik zou blij zijn met een zusje die mee dingen met mijn paard zou doen. wat maakt het uit wie er nu echt de baas is? Als het paard happy is, je kunt samen met je zusje afspraken maken en je hebt beide plezier van het paard dan is het toch goed?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Wie is de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:42

Even een hele andere vraag , hoe is de band tussen jou en je zus ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, Manadeluca, mellamoshan, MightyMike, Sourire, Titsia, Vagabondo en 115 bezoekers