Moeilijke communicatie met ex

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Moeilijke communicatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 14:51

Misschien heeft er iemand tips. Sinds ruim een jaar zijn mijn ex en ik uit elkaar. We hebben geen ruzie en kunnen gewoon vriendschappelijk met elkaar omgaan.
Alleen de communicatie tussen ons is drama (was ook al zo toen we nog samen waren ;) ). Het grootste probleem is dat hij heel moeilijk te bereiken is. Zijn telefoon is stuk, inmiddels al maanden maar er komt geen nieuwe. Zijn mail leest hij vaker niet dan wel.

Nu hebben we een zoontje met autisme en nog andere problematiek. Hiervoor ben ik druk bezig met een nieuwe school. Alleen hij moet uiteraard overal toestemming voor geven, maar voordat hij ergens op reageert duurt het allemaal erg lang.
Dus ik loop alsnog continu achter zijn kont aan om alles op tijd rond te hebben.
Nu heb ik volgende week een gesprek op die nieuwe school, maar hij reageert weer nergens op. Dit is zo vermoeiend. Want over een week of 5 is het zomervakantie en na de vakantie moet mijn zoontje op de nieuwe school beginnen.
Ik ben het al enorm aan het minderen, dat ik steeds achter hem aan zit voor de afspraken. Met als gevolg dat hij van veel dingen niet op de hoogte is (hij krijgt alles via mail, en veel ook via de post, maar dat leest hij dus vrijwel niet of doet er niets mee).
Maar we zijn nu eenmaal samen verantwoordelijk voor de kinderen en het zou fijn zijn als er ook wat initiatief en interesse van zijn kant komt.
Ik denk dat hij niet eens weet wat voor soort school het is waar ons zoontje naartoe gaat.
En voor de handtekeningen enzo heb ik hem toch nodig. Iemand tips om dit soort dingen soepeler te laten verlopen?

Anoniem

Re: Moeilijke communicatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:52

Heb je al een mediator in de hand genomen? Die kan je hierin begeleiden en helpen afspraken te maken. :j

furious

Berichten: 7105
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Moeilijke communicatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:55

Indd probeer in mediator.
Vermoeiend zeg zo'n ex!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Moeilijke communicatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:20

Vraag hem wat hij wil; wil hij überhaupt deze verantwoordelijkheid of vindt hij het prima als jij gewoon zelf alles beslist?
In dat laatste geval zou ik gewoon regelen dat je geen handtekeningen meer nodig hebt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:00

Joolien schreef:
Heb je al een mediator in de hand genomen? Die kan je hierin begeleiden en helpen afspraken te maken. :j

Mee eens, ik zou ook kijken om hier een mediator voor te nemen.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Moeilijke communicatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:13

Misschien een vreemde suggestie, maar ik zou een nieuwe telefoon regelen als hij zelf die mogelijkheid niet heeft. Ik vind dat je ten alle tijden bereikbaar moet zijn in geval van nood. Kwijtraken of verliezen is voor hemzelf meteen een nieuwe regelen.

Verder met een mediator afspraken maken over zijn verplichtingen richting zijn zoon en het nakomen daarvan.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:14

Mogelijk kun je via CJG in jouw gemeente richting een mediator gaan, die zet dan ook vooral in op het belang van het kind.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:15

Hebben jullie co-ouderschap? Dat klinkt namelijk een beetje zo uit je verhaal. Dan zouden jullie dus goede, duidelijke afspraken op papier moeten hebben staan.

Mocht het inderdaad zo zijn, is dat wel een goede keuze geweest? Het is lastig als hij nergens op reageert en jij continu achter de feiten aanloopt.
En ik denk ook niet dat dat volgens de afspraken kan zijn?

Een mediator zou ik pas inschakelen als jij het hem duidelijk hebt gemaakt, bijvoorbeeld tijdens een overdracht van de kinderen, dat het vervelend is dat hij niet te bereiken is en dat dit nu moet veranderen ivm de kinderen en dan de nieuwe school als (een van de) voorbeeld noemen.
Mocht dit dan nog niet werken, dan Kun je alsnog een mediator inschakelen.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Moeilijke communicatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:38

Rare vraag misschien... is je ex autistisch?

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 16:45

We hebben niet echt co ouderschap. Ik heb de kinderen door de weeks en mijn ex heeft ze 3 weekenden in de 4 weken, en ik dus 1.
We hebben alles uitgebreid in het ouderschapsplan vermeld, maar de vakanties neemt hij ook niet op zich helaas. Ondanks dat dit wel afgesproken is in het ouderschapsplan.
Ik heb niet de financiële middelen om een telefoon aan te schaffen voor mijn ex. En eerlijk gezegd heb ik die tijd ook wel gehad ;)

Ik dacht dat een mediator vooral was voor als je er niet uitkomt samen met het ouderschapsplan. Maar zou zo iemand hier ook in kunnen bemiddelen?
Het is zo lastig, want als je met hem in gesprek gaat, zegt hij alles toe. Maar vervolgens gebeurt er niets.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 16:46

Tabaluga12 schreef:
Rare vraag misschien... is je ex autistisch?


Hier verdenken we hem wel van. Maar hij heeft geen diagnose. En hij wil ook helemaal niets kwa hulpverleners.

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Moeilijke communicatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:51

Als hij de kinderen komt brengen/ophalen, alle papieren onder zijn neus leggen en niet weg laten lopen voordat hij getekend heeft?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:51

TinkerTreas schreef:
Ik dacht dat een mediator vooral was voor als je er niet uitkomt samen met het ouderschapsplan. Maar zou zo iemand hier ook in kunnen bemiddelen?
Het is zo lastig, want als je met hem in gesprek gaat, zegt hij alles toe. Maar vervolgens gebeurt er niets.

Begrijpelijk dat je geen telefoon voor hem gaat kopen, het lijkt mij dat hij dit prima zelf kan doen.

Als ik lees dat hij van alles toe zegt maar niet nakomt zoals bijvoorbeeld vakanties opnemen dan vind ik dit juist een reden om een mediator in te schakelen die hier samen met jullie naar gaat kijken en ervoor zorgt dat afspraken nagekomen gaan worden.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:51

zonnebloem18 schreef:
Ik vind dat je ten alle tijden bereikbaar moet zijn in geval van nood. Kwijtraken of verliezen is voor hemzelf meteen een nieuwe regelen.


Als je dat 20 jaar geleden had gezegd, had je denk ik weinig bijval gehad. Omdat iedereen een mobieltje heeft, betekent niet dat de ex van TS dat ook moet hebben.

TS, kun je niet een vast koffiemoment afspreken elke twee weken? Dan zit je een half uurtje bij elkaar, bespreek je wat nodig is en heb je snel je handtekeningen. Kan je ex in de tussentijd rustig onbereikbaar zijn en jij weet waar je aan toe bent.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:53

Is er een bepaalde regelmaat in de correspondentie / besprekingen rondom de kinderen te brengen?

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:55

Tja, ik zou daar snel klaar mee zijn.
Ik zou bij elk bericht waar zijn toestemming/instemming voor vereist is zetten dat als hij binnen x dagen niet gereageerd heeft je er vanuit gaat dat hij akkoord is. Waarbij x dagen een redelijke termijn is, bijvoorbeeld een week.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:58

Jullie dienen wel jullie afspraken na te komen die in het ouderschapsplan staan.
Is deze ook juridisch getekend (of hoe dat ook heet.. mijn vriend is gescheiden en heeft co-ouderschap dus dat is via de rechtbank gegaan)?

Wanneer afspraken niet nagekomen worden, kun je oa een mediator inschakelen, maar besef wel dat dat ook wat zal doen voor jullie onderliggende relatie en wat dat zou kunnen betekenen voor de kinderen.

Edit: daarnaast is een ouderschapsplan nogal onderhevig aan veranderingen, aangezien kinderen ouder worden en andere behoeften krijgen en weet ik wat. Hebben jullie al eens een bespreking gehad over het ouderschapsplan en eventuele veranderingen die daarin moeten komen te staan?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:01

Citaat:
Maar we zijn nu eenmaal samen verantwoordelijk voor de kinderen en het zou fijn zijn als er ook wat initiatief en interesse van zijn kant komt.

Dat zou ik maar uit je hoofd zetten want als ik het goed begrijp is het nooit zo geweest en zal het nooit zo worden dus met zulke verwachtingen zit je alleen jezelf maar in de weg.

Ik zou voor een vaste afspraak gaan om de zaken door te spreken samen en zonodig papieren direct te kunnen laten ondertekenen. Anders bij het ophalen/brengen als dat geen spanning oplevert voor jullie kind.



Roodvos schreef:
Tja, ik zou daar snel klaar mee zijn.
Ik zou bij elk bericht waar zijn toestemming/instemming voor vereist is zetten dat als hij binnen x dagen niet gereageerd heeft je er vanuit gaat dat hij akkoord is. Waarbij x dagen een redelijke termijn is, bijvoorbeeld een week.

Zo werkt dat niet.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moeilijke communicatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:04

Je spreekt hem dus drie keer per maand, misschien dan eens zeggen dat je de volledige voogdij wil hebben omdat hij niet investeert in de kinderen. Misschien schud hem dat wakker.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 17:08

Roodvos schreef:
Tja, ik zou daar snel klaar mee zijn.
Ik zou bij elk bericht waar zijn toestemming/instemming voor vereist is zetten dat als hij binnen x dagen niet gereageerd heeft je er vanuit gaat dat hij akkoord is. Waarbij x dagen een redelijke termijn is, bijvoorbeeld een week.


Het probleem is dat hij voor veel dingen dus zijn handtekeningen moet zetten.
Met halen en brengen probeer ik vaak dingen te bespreken, maar hij lijkt hier dan door te worden overvallen en dan gaat hij heel erg moeilijk doen en dwars liggen. Heel vervelend omdat de kinderen er dan bij zijn. Als ik er dan later in de week op terug kom is er vaak goed met hem te praten en is er geen probleem meer. Dan vindt hij het ook geen probleem om even langs te komen voor een handtekening te zetten. Maar het lastige is dan ook weer dat ik er steeds achteraan moet en hij zo lastig bereikbaar is.

Dit is ook een dingetje waarom ik hem van autisme verdenk.

Ik ga inderdaad eens bespreken of het mogelijk is dat hij geen toestemming meer hoeft te geven voor bepaalde dingen. Want alles met school, ziekenhuis enzo regel en beslis ik altijd alleen. Want hij vindt alles best, zeg maar.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 17:12

_Nancy schreef:
Jullie dienen wel jullie afspraken na te komen die in het ouderschapsplan staan.
Is deze ook juridisch getekend (of hoe dat ook heet.. mijn vriend is gescheiden en heeft co-ouderschap dus dat is via de rechtbank gegaan)?

Wanneer afspraken niet nagekomen worden, kun je oa een mediator inschakelen, maar besef wel dat dat ook wat zal doen voor jullie onderliggende relatie en wat dat zou kunnen betekenen voor de kinderen.

Edit: daarnaast is een ouderschapsplan nogal onderhevig aan veranderingen, aangezien kinderen ouder worden en andere behoeften krijgen en weet ik wat. Hebben jullie al eens een bespreking gehad over het ouderschapsplan en eventuele veranderingen die daarin moeten komen te staan?


Het is inderdaad via de rechter gegaan.
Ons ouderschapsplan is een half jaar geleden goedgekeurd, dus zoveel veranderingen zijn er nog niet.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 17:16

GDG schreef:
Citaat:
Maar we zijn nu eenmaal samen verantwoordelijk voor de kinderen en het zou fijn zijn als er ook wat initiatief en interesse van zijn kant komt.

Dat zou ik maar uit je hoofd zetten want als ik het goed begrijp is het nooit zo geweest en zal het nooit zo worden dus met zulke verwachtingen zit je alleen jezelf maar in de weg.

Ik zou voor een vaste afspraak gaan om de zaken door te spreken samen en zonodig papieren direct te kunnen laten ondertekenen. Anders bij het ophalen/brengen als dat geen spanning oplevert


Hier heb je helemaal gelijk in hoor. Dat initiatief en de interesse zullen er niet komen. Ik denk ook dat dat onmacht is van zijn kant. Maar wennen doet het niet.
Het is gewoon zo jammer dat de vaste afspraken ook zo moeizaam gaan. Want het is verder echt geen rotvent, maar het breekt me aardig op zo.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:17

TinkerTreas schreef:
_Nancy schreef:
Jullie dienen wel jullie afspraken na te komen die in het ouderschapsplan staan.
Is deze ook juridisch getekend (of hoe dat ook heet.. mijn vriend is gescheiden en heeft co-ouderschap dus dat is via de rechtbank gegaan)?

Wanneer afspraken niet nagekomen worden, kun je oa een mediator inschakelen, maar besef wel dat dat ook wat zal doen voor jullie onderliggende relatie en wat dat zou kunnen betekenen voor de kinderen.

Edit: daarnaast is een ouderschapsplan nogal onderhevig aan veranderingen, aangezien kinderen ouder worden en andere behoeften krijgen en weet ik wat. Hebben jullie al eens een bespreking gehad over het ouderschapsplan en eventuele veranderingen die daarin moeten komen te staan?


Het is inderdaad via de rechter gegaan.
Ons ouderschapsplan is een half jaar geleden goedgekeurd, dus zoveel veranderingen zijn er nog niet.


Dat was bij mijn vriend ook zo, een half jaar omdat ze in juni officieel zijn gescheiden en daarna begon 2018 en gingen ze om de tafel zitten om t te bespreken en afspraken te maken voor het komende jaar (2018 dus).

En dat er veranderingen zijn blijkt wel als jij graag wilt dat hij niet langer voor alles moet tekenen. Dat is wel een grote verandering in een ouderschapsplan lijkt mij?

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 17:18

bigone schreef:
Je spreekt hem dus drie keer per maand, misschien dan eens zeggen dat je de volledige voogdij wil hebben omdat hij niet investeert in de kinderen. Misschien schud hem dat wakker.


Dit kan niet zomaar en dat wil ik ook niet. Dat komt de verstandhouding ook niet ten goede denk ik zo.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:20

bigone schreef:
Je spreekt hem dus drie keer per maand, misschien dan eens zeggen dat je de volledige voogdij wil hebben omdat hij niet investeert in de kinderen. Misschien schud hem dat wakker.


Vooral gaan dreigen. Goed plan. Zeker nu ze nog on speaking terms zijn geen handige zet...

Ts, kunnen jullie bijvoorbeeld afspreken dat de kinderen bij de overdracht / het terug brengen even gedag zeggen en dan even naar een andere kamer gaan zodat jullie daarna kort wat lopende zaken kunnen doornemen?

Als dat vaststaat, hoef je hem er niet mee te overvallen en de kinderen leren even kort geduld te hebben omdat jullie overleggen.

Zo hoeft een beslissing niet op dat moment, kan bij de volgende overdracht. Scheelt jullie beiden stress