Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14025
Geregistreerd: 20-04-16

Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 09:47

barneveldse krant
Overige


In het buitengebied van Kootwijkerbroek start Aeres MBO (het voormalige Groenhorst) na de zomervakantie een nieuw hippisch centrum, bedoeld voor trainingen en instructielessen. De school vestigt zich in een bestaande paardenhouderij op de hoek van de Kapweg en Graafhorstweg. Daamee verplaatst Aeres haar paardenopleidingen vanuit Ermelo naar Kootwijkerbroek.

Dat meldt directeur Gertwim de Haas van Aeres. ,,We hadden al enige tijd plannen om de opleiding uit Ermelo richting Barneveld te halen, vervolgens stuitten we enkele maanden geleden op deze locatie in Kootwijkerbroek, die binnenkort leeg komt te staan. Dat is voor ons een perfecte plek, op nog geen zeven kilometer afstand van ons hoofdgebouw in Barneveld'', zegt De Haas. ,,Een rijhal is al aanwezig, inclusief stallen. We kunnen er in feite direct in, al zullen we ook enkele verbouwingen moeten plegen.''

Zo wordt een deel van de buitenrijbaan overkapt om voldoende ruimte te maken voor instructielessen het hele jaar door. Ook komt er een nieuwe hoefsmederij, worden de paddocks deels overkapt en wordt een kantoor verbouwd. ,,In de bestaande gebouwen kunnen we interne verbouwingen doen om vier studentenruimtes te realiseren, zodat leerlingen er kunnen overnachten. Daarnaast is er een gebouw voor permanente bewoning, daar komt een stalmeester te wonen, die ook toezicht houdt.'' Op een later moment wil Aeres de bestaande rijhal uitbreiden.

Alles op één plek
Aeres kent momenteel bijna vijfhonderd studenten in de hippische opleiding en heeft een kleine dertig paarden die op deze nieuwe locatie in Kootwijkerbroek gestald zullen worden. Naast de opleidingsruimte in Ermelo, die nu verhuist naar Kootwijkerbroek, maakte Aeres ook gebruik van trainingsruimte bij manege De Burght aan de Valkseweg in Barneveld. ,,We kunnen nu alles concentreren op deze nieuwe locatie, dat is erg handig.''

De directe omgeving aan de Kapweg is inmiddels op de hoogte gebracht van de plannen. ,,Voor de buurt verandert de situatie feitelijk nauwelijks. Het aantal paarden op deze plek blijft ongeveer gelijk. En wat betreft verkeersdrukte, dat zal meevallen. We zijn van plan een pendelbus in te zetten vanuit Barneveld om de leerlingen 's ochtends naar de paardenhouderij te brengen en eind van de middag weer op te halen.''

Goede zaak
Het college van burgemeester en wethouders is enthousiast over het plan van Aeres, meldt wethouder Aart de Kruijf. ,,Om de verbouwingen op deze plek mogelijk te maken, willen we meewerken aan een versnelde procedure, zodat de school al na de zomer van start kan gaan'', zegt hij. Die verbouwingsplannen worden binnenkort voorgelegd aan de Barneveldse gemeenteraad, zodat er begin juli een besluit over genomen kan worden. De Kruijf: ,,Met deze opleidingslocatie breidt Aeres haar aanbod in de gemeente Barneveld uit, redelijk dichtbij de campus. Dat vinden we een goede zaak.''

Het is de bedoeling dat het nieuwe opleidingscentrum op vrijdag 7 september officieel wordt geopend. De instructies starten dan ook direct, tegelijk met de verbouwingen.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:23

Wat heeft deze opleiding voor meerwaarde. Je bent na afloop gediplomeerd poepschepper en stalveger.

20 jaar geleden toen deurne nog bestond en kwalitatief nog een goede opleiding was betekende het nog wat zo'n diploma. Nu word je vierkant uitgelachen als je dat diploma hebt.
Plus geen baankansen

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:44

Ik snap ook niet waarom dit soort opleidingen nog steeds worden aangeboden. Maak er dan een loi cursus van.
Studenten vinden het een leuke opleiding. Maar vergeten vaak dat ze eindigen met een studieschuld

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:57

Ik heb hem inderdaad met veel plezier afgerond en gedaan omdat ik niet wist wat ik wilde doen en ook niet niets wilde doen.
Ik heb de opleiding hippisch management in 2 jaar afgerond, dus niet de rijtechnisch opleiding. (Misschien dat dat ook verschil maakt) Heb enkele plekken aangeboden gekregen maar afgeslagen, omdat deze opleiding mij geleerd heeft dat ik het bedrijfskundige gedeelte, met oa marketing, communicatie en bedrijfskunde zelf, heel leuk vind en ben dus hierop een hbo studie bedrijfskunde gaan doen, waar ik het ook ontzettend naar mijn zin heb.
Jullie mogen zulke opleidingen nutteloos noemen, maar voor mij persoonlijk is het een leuke opstap geweest naar wat ik nu doe, incl een diploma, nieuwe vriendinnen en een hoop ervaringen rijker.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:59

Maar hoeveel studenten die deze opleiding hebben afgerond hebben ook daadwerkelijk een baan in deze sector gekregen?
Ik vind dat daar wel eens onderzoek naar gedaan mag worden en bij te weinig banen in deze sector mag deze worden opgedoekt.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:03

purny schreef:
Maar hoeveel studenten die deze opleiding hebben afgerond hebben ook daadwerkelijk een baan in deze sector gekregen?
Ik vind dat daar wel eens onderzoek naar gedaan mag worden en bij te weinig banen in deze sector mag deze worden opgedoekt.


Dat antwoord moet ik je helaas schuldig blijven. Bij mij uit mijn klas van 11 zijn er denk ik 5 of 6 die er nu een baan in hebben, maar dat zijn ook de enige aantallen die ik weet.
Ik wil het uiteindelijk gaan combineren, haha.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:04

purny schreef:
Maar hoeveel studenten die deze opleiding hebben afgerond hebben ook daadwerkelijk een baan in deze sector gekregen?
Ik vind dat daar wel eens onderzoek naar gedaan mag worden en bij te weinig banen in deze sector mag deze worden opgedoekt.


Dat laatste vind ik een beetje kort door de bocht, dan mag ik mijn hbo opleiding pedagogiek ook als niets beschouwen, want daar is helemaal geen werk in te vinden.

Wellicht moeten ze de inhoud en de daadwerkelijke studiedoelen aanpassen, om er wel voor te zorgen dat er succes in te vinden is..

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:05

Ze hebben een tijd geleden toch al de zogenaamde pretopleidingen geschrapt.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:07

Dus?! Dat hoeven ze dat toch niet met alle opleidingen te doen waar geen baanperpectief voor is?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:20

Wie zegt dat er geen baanperspectief is? ik heb de eerste paardenhouderij opleiding gevolgd die destijds werd aangeboden in Barneveld. BBL, van daaruit altijd banen en werk genoeg aangeboden gekregen..maar je moet wel een goede werknemer zijn en het is hard werken. En vooral dat laatste verkijken mensen zich op, het is niet romantisch..werken met paarden. Uit mijn klas destijds begonnen er twintig en zijn er zeven geslaagd. De rest haakte af omdat ze zich verkeken hadden op het werk en er een te rooskleurig beeld bij hadden.

Daarnaast lijkt het me alleen maar goed dat dit soort opleidingen het stokje van Deurne over gaan nemen. Hoe meer op 1 plek, hoe beter dat kan lijkt me.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:27

Er zijn zat mensen die opleidingen volgen voor hun eigen verrijking en niet voor een baan. Al zal de laatste lichting wel groter zijn... maar we moeten niet alle leerlingen in hetzelfde hokje stoppen.

Dus zulke opleidingen schrappen? Nee...
Maar ze moeten vooraf wel informatief blijven over je kansen op de arbeidsmarkt. Dit doen ze bijna niet... en dat vind ik veel erger!

Ze doen zich rooskleuriger voor dan wat het uiteindelijk voorstelt (op arbeidsmarkt). Toch zul je er veel leren. Wat je helaas op de arbeidsmarkt niet zult gebruiken. Hobbymatig misschien wel.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:29

purny schreef:
Maar hoeveel studenten die deze opleiding hebben afgerond hebben ook daadwerkelijk een baan in deze sector gekregen?
Ik vind dat daar wel eens onderzoek naar gedaan mag worden en bij te weinig banen in deze sector mag deze worden opgedoekt.


Dan kunnen ze dat met héél veel opleidingen doen... o.a. mijn opleiding internationale betrekkingen bijv, want de banen daarin zijn minder dan het aantal studenten dat m volgde... Of opleidingen zoals communicatie... Of journalistiek...

Op dit moment blijven dan voornamelijk verpleegkunde, pabo en technische opleidingen over denk ik. Terwijl verpleegkunde en pabo enkele jaren geleden opriepen om vooral NIET die studies te gaan doen, want er was geen werk... Die wisselwerking ga je houden, met elke sector.

Wat hierboven gezegd wordt: reëel perspectief geven, dat lijkt me wel verstandig...

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:34

Daarom denk ik dat het verstandig is om er BBl opleidingen van te maken sowieso..paardenhouderij is praktijkwerk.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:49

Elisa2 schreef:
Daarom denk ik dat het verstandig is om er BBl opleidingen van te maken sowieso..paardenhouderij is praktijkwerk.


Die is er toch al?
Ik had hem voltijd, omdat ik 4 jaar in 2 jaar gepropt heb, maar je kon 'm ook volgen met 1 keer per week naar school en de rest werken/stage lopen.
Of is dat nog niet met die nieuwe 'rij-opleiding'?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:54

Ja er is en-en maar het zou me verstandig lijken als het eerste jaar bijv. altijd praktijk is, dan word het realistischer voor de meesten en weten mensen beter of het echt bij ze past en zoja waar de ambities liggen.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:46

Elisa2 schreef:
Wie zegt dat er geen baanperspectief is? ik heb de eerste paardenhouderij opleiding gevolgd die destijds werd aangeboden in Barneveld. BBL, van daaruit altijd banen en werk genoeg aangeboden gekregen..maar je moet wel een goede werknemer zijn en het is hard werken. En vooral dat laatste verkijken mensen zich op, het is niet romantisch..werken met paarden. Uit mijn klas destijds begonnen er twintig en zijn er zeven geslaagd. De rest haakte af omdat ze zich verkeken hadden op het werk en er een te rooskleurig beeld bij hadden.

Daarnaast lijkt het me alleen maar goed dat dit soort opleidingen het stokje van Deurne over gaan nemen. Hoe meer op 1 plek, hoe beter dat kan lijkt me.


Vraagt zich nu af of ik bij jou in de klas zat :o ik heb toen de eerste 4 jarige opleiding gedaan. Had gelijk werk in de paarden maar toch besloten om verder te leren. Dus in drie jaar m’n hbo bedrijfskunde kunnen halen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:12

Er zou idd eens kritisch gekeken moeten worden naar opleidingen tot werkloosheid; paarden, dieren, media en communicatie, vrijetijdskunde, game design etc.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:31

MarjanB schreef:
Elisa2 schreef:
Wie zegt dat er geen baanperspectief is? ik heb de eerste paardenhouderij opleiding gevolgd die destijds werd aangeboden in Barneveld. BBL, van daaruit altijd banen en werk genoeg aangeboden gekregen..maar je moet wel een goede werknemer zijn en het is hard werken. En vooral dat laatste verkijken mensen zich op, het is niet romantisch..werken met paarden. Uit mijn klas destijds begonnen er twintig en zijn er zeven geslaagd. De rest haakte af omdat ze zich verkeken hadden op het werk en er een te rooskleurig beeld bij hadden.

Daarnaast lijkt het me alleen maar goed dat dit soort opleidingen het stokje van Deurne over gaan nemen. Hoe meer op 1 plek, hoe beter dat kan lijkt me.


Vraagt zich nu af of ik bij jou in de klas zat :o ik heb toen de eerste 4 jarige opleiding gedaan. Had gelijk werk in de paarden maar toch besloten om verder te leren. Dus in drie jaar m’n hbo bedrijfskunde kunnen halen.


Je bent wel van mijn leeftijd zie ik :D , maar ik deed dus de BBL opleiding..heb sowieso altijd werk gehad sinds ik begonnen ben toen, voornamelijk dmv netwerken.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:42

Bbl is denk ik meer praktijk of niet? Ik zat meer binnen denk ik :) voor mij geen slechte opleiding geweest, wist absoluut niet wat ik wilde op die leeftijd. Kan je maar beter iets doen wat leuk is

inamulder
Berichten: 189
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Breda

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 13:06

Een Hippische opleiding prima, mits er toelatingseisen worden gesteld. momenteel wordt iedereen toegelaten. Daarnaast de kwaliteit van docenten laat vaak ook te wensen over. Mijn mening kritischer mbt aanname leerlingen en beter personeel. Nu is het toch te veel pret opleiding. Er is zeker een banen kans voor juist de leerlingen die met hart en ziel alles overhebben in dit vak. Nu is er een te hoog Penny gehalte aanwezig, waardoor ook de opleiding in een verkeerd daglicht komt te staan.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aeres MBO verplaatst paardenopleidingen naar Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 15:33

Mee eens, dat Penny gehalte was ook de oorzaak van alle afvallers in mijn klas. (te geromantiseerd beeld)

Marjan, BBL is praktijk inderdaad..gewoon loondienst bij een werk/leerbedrijf en 1 dag in de week naar school. Mijn schooldag zag ik als uitrust dag haha.