Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:32

Nayomie schreef:
Van de week nog een machinist, die me wel wilde opzoeken als ik me eenzaam voelde. 50+ is zo'n man dan. :r
Jammer dat vrouwen vaak als object worden gezien en niet gewoon als persoon. Zou willen dat ik er wat van kon zeggen, maar zoals jij zegt, dat bekkie heb ik niet.

Melding maken bij de betreffende vervoerder. Blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:28

Ineke2 schreef:
Inoterry schreef:
Als iemand in een rolstoel niks aan me vraagt ga ik ook niet helpen hoor. Voor de meeste mensen in een rolstoel is het alleen maar erg vervelend als mensen je ongevraagd gaan helpen. Als het word gevraagd, en ik kan helpen, doe ik het wel.

Dat verschilt dan per persoon. Ik zit niet in een rolstoel, maar heb wel een zichtbare handicap. Op de terugweg naar huis ben ik vaak zo moe dat ik veel moeite heb om te blijven staan in het ov.
Ik krijg regelmatig een zitplaats aangeboden waar ik zeer dankbaar voor ben, maar soms niet en dan vraag ik heel vriendelijk om.
Echt heel vaak zegt men dan gewoon nee of nog erger mensen doen alsof ze het niet horen...

Ik heb ook wel eens tijdelijk in een rolstoel gezeten, ook dan werd ik regelmatig volledig genegeerd alsof ik er niet was..
Dus [naam] pluim voor jou +:)+


Beste man was ook nog eens slechtziend , dus gok een combi van factoren (moest ook even inchecken voor hem want hij kon het niet vinden) , maar idd dat dus . Alsof he in een rolstoel niet bij de maatschappij hoort ,niet mijn manier van doen

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:00

Bah wat kunnen mensen toch varkens zijn als ze eten

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:24

Willl65 schreef:
Bah wat kunnen mensen toch varkens zijn als ze eten

Oh ja... laatst zat er iemand naast me uitgebreid te smakken. Ik vind dat zo vies...

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:57

DeEenhoorn schreef:
Oh god, vanochtend in de trein gestapt naar Amsterdam, en heb een korte broek aan. Vinden geile jongetjes/mannen nogal leuk geloof ik. Zit nu weer terug naar huis in de trein en hoor een camerageluid en zie iemand heel snel zijn camera van me weghalen... serieus?



Sorry hoor maar de dingen die ik hier lees over hoe mannen doen in de bus of trein, dat laat je toch niet gebeuren?
Ben blij dat ik goed gebekt ben daarin :=

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:04

Ik ben ook best grof gebekt maar niet iedereen heeft daar het zelfvertrouwen voor en zelfs ik met m'n 1.88 (en ben niet bepaald dun) heb niet altijd het gevoel dat het veilig is om een grote bek terug te geven. Als ik in m'n eentje met een kerel in een coupe zit hou ik liever mijn mond of spreek ik de conducteur aan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:27

Als ik een onguur type zie, ga ik altijd vlakbij de machinist zitten... heb ook wel eens melding gemaakt dat ik een eng type zag... 1x mocht ik voorin komen zitten... en 1x heeft de machinist het in de gaten gehouden via de camera.. en op het perron spreek ik dan altijd iemand aan, leg uit wat er aan de hand is en blijf bij die persoon... heb nog nooit meegemaakt dat iemand dat erg vond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:42

Banjer schreef:
Als ik een onguur type zie, ga ik altijd vlakbij de machinist zitten... heb ook wel eens melding gemaakt dat ik een eng type zag... 1x mocht ik voorin komen zitten... en 1x heeft de machinist het in de gaten gehouden via de camera.. en op het perron spreek ik dan altijd iemand aan, leg uit wat er aan de hand is en blijf bij die persoon... heb nog nooit meegemaakt dat iemand dat erg vond...

Nee de meeste mensen zijn er ook wel echt heel vatbaar op hoor. Heb maar 1 keer gehad dat een conducteur echt moeilijk deed. Liep toen de coupe binnen waar een jong meisje zat (duidelijk minderjarig) en een man die duidelijk 40+ was die steeds dichterbij haar ging zitten, tegen haar praten terwijl ze er duidelijk niet van gediend was. Ben toen naar de conducteur gestapt omdat ik het een best enge situatie vond en die vond dat ik me niet zo aan moest stellen omdat het waarschijnlijk gewoon een familielid oid van haar was. Ben toen echt kwaad geworden maar hij wou er niets aan doen tenzij het meisje zelf kwam klagen, dus ben toen bij haar gaan zitten. Man ging er gelukkig het volgende station uit maar dat vond ik echt heel kwalijk.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:57

Emmaa_ schreef:
Banjer schreef:
Als ik een onguur type zie, ga ik altijd vlakbij de machinist zitten... heb ook wel eens melding gemaakt dat ik een eng type zag... 1x mocht ik voorin komen zitten... en 1x heeft de machinist het in de gaten gehouden via de camera.. en op het perron spreek ik dan altijd iemand aan, leg uit wat er aan de hand is en blijf bij die persoon... heb nog nooit meegemaakt dat iemand dat erg vond...

Nee de meeste mensen zijn er ook wel echt heel vatbaar op hoor. Heb maar 1 keer gehad dat een conducteur echt moeilijk deed. Liep toen de coupe binnen waar een jong meisje zat (duidelijk minderjarig) en een man die duidelijk 40+ was die steeds dichterbij haar ging zitten, tegen haar praten terwijl ze er duidelijk niet van gediend was. Ben toen naar de conducteur gestapt omdat ik het een best enge situatie vond en die vond dat ik me niet zo aan moest stellen omdat het waarschijnlijk gewoon een familielid oid van haar was. Ben toen echt kwaad geworden maar hij wou er niets aan doen tenzij het meisje zelf kwam klagen, dus ben toen bij haar gaan zitten. Man ging er gelukkig het volgende station uit maar dat vond ik echt heel kwalijk.


O bah dat is echt heel raar van die conducteur. Super naïef ook.
Je neemt tijdens je werk met zoiets toch altijd het zekere voor het onzekere denk ik dan... als het wél mis gaat en je hebt niet eens een poging gedaan om het te voorkomen heb je toch een erg schuldgevoel? Nouja ik wel in elk geval...

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:59

Ik denk dat het voor niet-vrouwen misschien iets moeilijker te begrijpen is, hoe dreigend het kan zijn als een man bij je in de buurt komt zitten terwijl je alleen reist (en dan vooral als je minderjarig/jong bent en misschien niet zo gewend om op je strepen te staan). Had het daar laatst ook met een vriend van mij over, die ging altijd heel bewust als hij achter een vrouw liep op straat 's avonds snel lopen zodat hij haar in kon halen en ze kon zien dat hij niet 'gevaarlijk' was, maar moest hem even onder de aandacht brengen hoe doodeng het is als je 's avonds alleen over straat loopt en een onbekende man komt ineens heel snel naar je toe gelopen.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:05

Oei ja, als s’avonds een man snel gaat lopen richting mij ga ik ook steeds sneller lopen of snel een winkel / café in o.i.d. zelfs snel een tram in heb ik ook wel eens gedaan omdat ik mij echt niet veilig voelde :+

1x toen ik rond de 15 jaar oud was en een onbekende man van achter zijn hand op mijn schouder legde heb ik die zelfs uit angst heel hard getrapt, ben keihard gaan gillen en wist niet dat ik zo hard kon rennen naar huis :o

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:18

Nou ik ben een keer lastig gevallen in de trein, heb er nog altijd spijt van dat ik niks heb gezegd. Die man maakte ook geen opmerkingen, maar legde zijn hand op mijn been tijdens het koetjes en kalfjes gesprek. Was zo verbaasd :oo

Maar als jongens zo over mij zouden praten of die chauffeur, dan krijgen ze een enorme sneer terug, dat weet ik wel. Iets in de trant van ''en dat meisje zou jullie niet doen.'' En dan opstaan en weglopen. Ik ben geen ding wat je keurt, doe normaal man.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:20

Ik heb afgelopen jaar 1 keer een melding gemaakt bij de NS (via social media) van een dronken man in de trein. Hij was luidruchtig, vroeg me om met me te trouwen en pakte me vast bij mijn pols. Heel duidelijk gezegd dat ik daar niet van gediend was. Geen idee wat er uiteindelijk met de meneer gebeurd is, ik moest er na twee stops weer uit...

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:26

Hoe cliché ook, maar als je niet zo goed weet hoe om te gaan met dit soort mensen, dan is het wel aan te raden om een zelfverdedigingscursus of agressietraining te doen. Een beetje goede cursus gaat niet alleen over hoe je je moet verdedigen wanneer je aangevallen wordt, maar ook hoe je de-escalerend kunt werken en hoe je jouw eigen houding en uitstraling kunt gebruiken om eigenlijk al te voorkomen dat je aangesproken wordt. Ik werk zelf in de zorg en moet dit soort cursussen ook doen en ik merk eigenlijk dat ik bijna nooit op een vervelende manier wordt benaderd op straat of het OV. Mijn cliënten kunnen nog weleens een opmerking maken, maar dat is eigenlijk inherent aan het werk dat ik doe. Maar ik heb wel de tools om iemand hier op aan te spreken. Maar in die cursussen leer je dus ook hoe je bijvoorbeeld stevig staat, hoe je jezelf kan dragen en ook hoe je moet handelen als je dus wél in zo'n situatie zou komen.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:00

Heb mijn mond wel bij mij, maar 1 duwtje en ik lig omver dus s’avonds alleen op straat ben ik toch echt meer op mijn hoedde.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:53

Sowieso is naar de chauffeur of conducteur gaan een heel goed idee.

Persoonlijk zou ik als chauffeur je inderdaad voorin de bus willen hebben en de betreffende personages aangesproken hebben op hun gedrag. Bij serieus grensoverschrijdend gedrag heb ik best mogelijkheden om versterking te krijgen.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:57

Anne_GTI schreef:
Sowieso is naar de chauffeur of conducteur gaan een heel goed idee.

Persoonlijk zou ik als chauffeur je inderdaad voorin de bus willen hebben en de betreffende personages aangesproken hebben op hun gedrag. Bij serieus grensoverschrijdend gedrag heb ik best mogelijkheden om versterking te krijgen.

Goed punt, maar als het de chauffeur zelf betreft of een collega van die persoon, kun je vrij weinig doen behalve klacht indienen. Welke je niet op dat moment kan helpen helaas.
Voor passagiers zijn het zeker goede oplossingen en als iedere dienstdoenende werknemer het ook serieus neemt zoals aantal mensen ook doen, zou je zo veel meer veiligheid aan mensen kunnen bieden.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 00:12

Dat is inderdaad lastig... nou ben ik een vrouwelijke buschauffeur dus is het voor iedereen ook makkelijker om mij te benaderen denk ik. Sowieso stel ik me altijd heel benaderbaar op. Ik probeer met iedereen die incheckt even oogcontact te krijgen om even te kunnen inschatten wat voor volk ik in de bus krijg.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 01:34

Hier ook een buschauffeur, als ik zo iets ook maar denk te hebben in mijn bus dan heeft de dader een heel groot probleem. Of ik zet hem zelf buiten en waarschuw mijn collega's dat deze persoon de status van voetganger heeft dwz hij gaat niet meer mee, of ik laat hem er door de politie uithalen.
Je kan als passagier altijd bij de chauffeur terecht met dit soort problemen en op het moment dat een chauffeur je lastig valt moet je altijd een klacht in dienen, niet alleen bij het betreffende bedrijf maar ook bij de opdrachtgever of bij Rover.
Intimiderend seksueel gedrag tegenover vrouwen/meisjes kan niet en mag niet en wordt door 99% van mijn collega's niet getolereerd dus schroom niet om ons om hulp te vragen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:30

Zit in de trein naast een meid, ik zat er eerder bij het raam, lig gewoon netjes met mijn arm half op de armleuning en ze gaat zitten en ze duwt me gewoon weg en zit helemaal met dr arm in mijn ruimte. Heb al een paar subtiele duwen gegeven en boos gekeken maar het komt niet aan. En nu zit ik lekker opgepropt :+

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:19

sureido schreef:
Zit in de trein naast een meid, ik zat er eerder bij het raam, lig gewoon netjes met mijn arm half op de armleuning en ze gaat zitten en ze duwt me gewoon weg en zit helemaal met dr arm in mijn ruimte. Heb al een paar subtiele duwen gegeven en boos gekeken maar het komt niet aan. En nu zit ik lekker opgepropt :+

Waarom zeg je daar niks van dan?

Ik heb zoiets soortgelijks wel meegemaakt en verontwaardigd gezegd “ zo ga je lekker? Ik ben al slank genoeg dus je hoeft mij niet plat te drukken hoor!”

Mompel mompel was het en toen ging ze fantsoenlijk zitten.

Als je dat niet durft te zeggen had ik al geen subtiele duwen gegeven maar gewoon 1 flinke duw terug zodat ik weer kon zitten zoals ik zat. Als er daarna commentaar komt rustig uitleggen waarom je dat deed.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:42

Ben ik denk ik toch iets te verlegen voor. Het was een reis van Tilburg > Eindhoven dus kort, en ik vind het al niet fijn als mensen naast me gaan zitten (als de trein nog vrij leeg is, maak wel altijd plek hoor, had sowies niks bij) maar als ze dan ook nog irritant zijn := en ze ging opeens heel random met haar vingers knippen, daarna keek ze me aan en zuchtte ze 3 keer en ze ging rennen op het perron toen ze de trein uit ging en daarna zitten op hetzelfde perron. Allemaal gekke dingen :’)

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:40

sureido schreef:
Ben ik denk ik toch iets te verlegen voor. Het was een reis van Tilburg > Eindhoven dus kort, en ik vind het al niet fijn als mensen naast me gaan zitten (als de trein nog vrij leeg is, maak wel altijd plek hoor, had sowies niks bij) maar als ze dan ook nog irritant zijn := en ze ging opeens heel random met haar vingers knippen, daarna keek ze me aan en zuchtte ze 3 keer en ze ging rennen op het perron toen ze de trein uit ging en daarna zitten op hetzelfde perron. Allemaal gekke dingen :’)

Maar als de trein vrij leeg is dan zou ik opstaan en voor een andere plek kiezen?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:47

Oh ja zal ook nog voor haar gaan op staan :+

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:40

Of dan sta je op voor je eigen gemak, nu heb je je x-aantal minuten geïrriteerd. Wat is belangrijker? Je eigen comfort of echt maar niet toegeven aan wat een ander doet?