Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 18:54

Hallo,

Sinds 3 weken hebben wij een lieve mannelijke (terror) kitten. Ook hebben wij sinds 2 jaar een lieve oude poes uit het asiel (leeftijd onbekend maar dierenarts schat 15).
Onze poes kreeg een paar dagen voordat de kitten kwam last van haar blaas/nieren waardoor ze het eten niet binnen kon houden en het ook niet meer redde naar de kattenbak. Samen met de kitten die toch is gekomen veel werk, zorgen en stress voor de poes en een beetje voor ons. De kitten is de eerste dagen apart geweest in een andere kamer als wij er niet waren maar het leek op wat geblaas na aardig goed te gaan tussen de 2. Ondertussen veel naar de dierenarts geweest met de oudere en ze krijgt nu metacam en antikots tabletjes. Daarmee gaat het nu aardig goed. We merken dat onze oude poes aardig wat stress heeft van de kleine en dit zal herstel ongetwijfeld niet bevorderen. Ondertussen wil de kleine vooral spelen en krijgt steeds minder respect voor poes. Dit resulteert in veel erboven op springen en uitdagen terwijl de oude door haar ziekte zichtbaar minder fit is dan een maand geleden. De kleine krijgt wel alle aandacht van ons en we spelen veel met m. We hebben de kitten genomen als maatje voor de oude maar ook om over een half jaar een lieve tamme boederij kat te hebben die lekker naar buiten kan maar ook graag binnen is. We wonen nu nog op een appartement maar verhuizen dus over een paar maanden. Ik zit nu enorm in dubio omdat ik zie dat de oude af en toe echt last heeft van de kleine en steeds meer "tikken" uitdeelt omdat hij ook steeds brutaler wordt. Ook heb ik al feliway opgehangen in de stekkerdoos. Hebben jullie misschien tips voor deze situatie? Hoe kunnen we onze oude poes ontlasten zonder dat de kleine eenzaam wordt? ze zijn bij elkaar 6.5 u aaneengesloten alleen en ziten dan wel bij elkaar.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:58

Ik heb om deze reden wel eens afscheid genomen van de kitten. Mijn kat had zo'n vreselijke stress dat hij gruwelijk afviel en zich niet meer liet zien. Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd bij de dierenarts, maar bleek verder gezond en dan gaat het welzijn van mijn kat toch boven de nieuweling helaas.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:44

Een kitten alleen met een flink oudere kat vind ik persoonlijk erg zielig. Ik raad dan ook altijd aan om 2 kittens tegelijk te nemen zodat ze lekker met elkaar kunnen ravotten aangezien de meeste oude katten weinig behoefte hebben aan een jonge drukke kat in de buurt.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:08

Ik heb het vroeger ook eens gedaan, door overlijden van andere poes nog maar 1 poes van 11 jaar over en dacht er leuk een kitten bij te nemen.
Zelfde verhaal ...kitten wilde spelen,oudere poes niet en die verdween op een gegeven moment naar de bovenverdieping.
Heb toen het kitten toch weggedaan..
Kwam wel enige tijd later een volwassen poes bij van rond de 2 jaar en dat ging wel goed :j

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:31

Tja, zo'n klein ukkie bij een oudere kat zetten is ook niet echt verstandig.
Had je beter twee kittens kunnen nemen, dan hebben ze elkaar om mee te spelen en klieren.

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:48

Niet erg handig en over nagedacht sorry deze combi is gedoemd om te mislukken en je oudje over de zeik en nog meer last van zijn gezondheid |o
Of je brengt het kitten terug of je neemt er morgen nog eentje bij zodat ze het oudje met rust laten en samen spelen.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:51

Ik ben het helaas voor je eens met bovenstaande reactie, jouw kitten wilt spelen en je oudere heeft daar geen zin (meer) in + krijgt er stress van. Het beste zou dan 2 kittens zijn of genoeg ruimte dat je oudere kat nog zijn eigen ding kan blijven doen.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 21:44

gaby12 schreef:
Niet erg handig en over nagedacht sorry deze combi is gedoemd om te mislukken en je oudje over de zeik en nog meer last van zijn gezondheid |o
Of je brengt het kitten terug of je neemt er morgen nog eentje bij zodat ze het oudje met rust laten en samen spelen.


Ik heb er wel degelijk over nagedacht. Poes is bij de oppas ook gewend aan andere (jonge) katten en gaat/ging daar juist enorm goed mee om. Ook staat overal op internet dat de grootste kans van slagen bij een oudere kat een kitten van het andere geslacht is. Daarnaast was ze zelf ook speels voordat ze ziek werd en dat werd ze 2 dagen voordat de kitten kwam. Tweede kitten gaat helaas niet nu op ons appartement daar vind ik het te klein voor. Ik ga het er nog eens met de fokker/mijn vriend over hebben

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 05:07

bloemm schreef:
gaby12 schreef:
Niet erg handig en over nagedacht sorry deze combi is gedoemd om te mislukken en je oudje over de zeik en nog meer last van zijn gezondheid |o
Of je brengt het kitten terug of je neemt er morgen nog eentje bij zodat ze het oudje met rust laten en samen spelen.


Ik heb er wel degelijk over nagedacht. Poes is bij de oppas ook gewend aan andere (jonge) katten en gaat/ging daar juist enorm goed mee om. Ook staat overal op internet dat de grootste kans van slagen bij een oudere kat een kitten van het andere geslacht is. Daarnaast was ze zelf ook speels voordat ze ziek werd en dat werd ze 2 dagen voordat de kitten kwam. Tweede kitten gaat helaas niet nu op ons appartement daar vind ik het te klein voor. Ik ga het er nog eens met de fokker/mijn vriend over hebben

Dan het kitten maar terugbrengen en pas als je er de ruimte ervoor hebt twee kittens erbij nemen. Nu gaat het teveel ten koste van je oudere kat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 05:11

Deze situatie is zowel voor je kitten als de oudere kat niet eerlijk. De oudere kat heeft behoefte aan rust en je kitten behoefte aan een leeftijdsgenootje. Een tweede kitten lijkt me nu ook niet handig want dat geeft je oude kat waarschijnlijk ook geen rust.
Idd zou ik in dit geval je kitten terug brengen. Het mag niet ten koste van je oude kat gaan.

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:33

bloemm schreef:
gaby12 schreef:
Niet erg handig en over nagedacht sorry deze combi is gedoemd om te mislukken en je oudje over de zeik en nog meer last van zijn gezondheid |o
Of je brengt het kitten terug of je neemt er morgen nog eentje bij zodat ze het oudje met rust laten en samen spelen.


Ik heb er wel degelijk over nagedacht. Poes is bij de oppas ook gewend aan andere (jonge) katten en gaat/ging daar juist enorm goed mee om. Ook staat overal op internet dat de grootste kans van slagen bij een oudere kat een kitten van het andere geslacht is. Daarnaast was ze zelf ook speels voordat ze ziek werd en dat werd ze 2 dagen voordat de kitten kwam. Tweede kitten gaat helaas niet nu op ons appartement daar vind ik het te klein voor. Ik ga het er nog eens met de fokker/mijn vriend over hebben


Ja dat klopt tot een max van 6 jaar niet 10+ zoals die van jou dan word er geadviseerd om 2 kittens te nemen zodat ze elkaar bezig houden en het oudje meer met rust laten.
Je kan meer ruimte creƫren door in de hoogte te werken met diverse klauter en klimmateriaal zoals krabpalen en plankjes aan de muur.

Laat je oudje rustig van zijn oude dag genieten en bezorg hem niet zoveel stress dat is niet eerlijk tegenover hem maar ook niet tegenover het kitten want die begrijpt er helemaal niets van en wil alleen maar spelen.
Dus of het kleintje weg of een kitten erbij :o

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:14

bloemm schreef:
gaby12 schreef:
Niet erg handig en over nagedacht sorry deze combi is gedoemd om te mislukken en je oudje over de zeik en nog meer last van zijn gezondheid |o
Of je brengt het kitten terug of je neemt er morgen nog eentje bij zodat ze het oudje met rust laten en samen spelen.


Ik heb er wel degelijk over nagedacht. Poes is bij de oppas ook gewend aan andere (jonge) katten en gaat/ging daar juist enorm goed mee om. Ook staat overal op internet dat de grootste kans van slagen bij een oudere kat een kitten van het andere geslacht is. Daarnaast was ze zelf ook speels voordat ze ziek werd en dat werd ze 2 dagen voordat de kitten kwam. Tweede kitten gaat helaas niet nu op ons appartement daar vind ik het te klein voor. Ik ga het er nog eens met de fokker/mijn vriend over hebben


Als iemand dit mij zou vragen zou ik zeggen niet doen, het leeftijdsverschil is te groot, of voor 2 kittens gaan of voor een match in het asiel met een oudere kat.

Jullie verhuizen over een paar maanden al, dat valt toch wel te overbruggen met nog een kitten er bij?
Je zit nu wel in een situatie waarin dit de beste optie is als je het kitten wil houden.

Lastig hoor, succes.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:17

Misschien mag de kitten wel een poosje logeren bij de fokker, totdat jullie zijn verhuisd en de andere kat weer wat is opgeknapt. Nu is het voor beide niet leuk (en voor jullie ook niet).

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 00:21

Bedankt voor jullie adviezen, het is op dit moment inderdaad voor geen van de partijen leuk. Het weer afscheid moeten nemen vinden we helemaal verschikkelijk maar denk dat we er niet omheen kunnen. Ik hoop dat we een goed nieuw huis voor m kunnen vinden :(. nog een kitten erbij is momenteel echt geen optie, denk ook dat het voor nog meer stress zorgt voor ons oudje

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 00:58

Dat denk ik ook, die zal helemaal naar de achtergrond verdwijnen vermoed ik.
Overigens kan je een andere volwassen kat prima proberen mocht je senior kat weer beter zijn en in shape. Afhankelijk van het karakter natuurlijk.
Bij onze enorm sociale senior van 10 hebben we een angstige straatkat gehad van een jaar of 5 en dat was even wennen met veel petsen, blazen en territorium bepalen maar daarna een prima combi. Zij keek van hem af qua sociaal gedrag en hij..... op haar neer als stoere kater zijnde :') Maar stiekem vond hij haar wel heel erg interessant en leuk.

Het kan dus prima, maar mensen houden vaak te weinig rekening met wat hun huidige dier wil, en kijken vooral naar wat ze zelf graag willen. Vooral bij katten zie je dan vaak problemen ontstaan inderdaad.

Beterschap voor je senior!

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:51

Ik zou dan voor de optie gaan om het kitten af te staan bij een asiel. Zo weet je dat die goed terecht gaat komen. Het asiel hier plaatste geen kitten bij katten van 10 jaar oud ouder omdat die daar echt niet op zitten te wachten. Dan adviseren ze om er of twee te nemen als de ruimte groot genoeg is dat de oude poes zich ook ergens kan terugtrekken of een oudere kat erbij te nemen.

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:33

Mag ik vragen wat jullie uiteindelijk gedaan hebben? Is de kitten naar een ander huisje gegaan?

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:45

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten al was mijn "oudere" kat nog maar 5 en niet ziek. Kitten begon ook bovenop haar te springen en te klieren. Nog een kitten erbij bleek de oplossing. Er wordt bijna niet meer geklierd en ondanks dat ik nu drie katten heb is het veel rustiger in huis. De twee jongsten vermaken elkaar en het "oudje" heeft haar rust terug.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 12:28

Sorry lang niet in dit topic/op bokt geweest maar we hebben toen toch besloten de kleine te houden, hebben hem even op marktplaats gehad maar weinig reactie (in de zomer staat marktplaats vol met jongere kittens).
Het gaat inmiddels erg goed tussen de 2, de oude werd weer beter en geeft de jonge af en toe nog een corrigerende miauw maar ze slapen soms zelfs bij elkaar! De kleine mag ook naar buiten overdag en heeft daar ook een lapjespoes uit de buurt waar die dan mee speelt.
Afbeelding

Belle_Siem

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat te doen met deze situatie; junior en senior kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:10

Fijn dat het uiteindelijk toch goed gekomen is!