In je eentje op vakantie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 16:05

Hi bokt,

Ik zit erover te denken om deze vakantie in m'n eentje op vakantie te gaan. Tot nu toe zit ik te kijken naar interrailen, ofwel vanuit Nederland of door eerst naar een uiterst punt te gaan en dan langzaam maar zeker terug te reizen. Ik wil max 2,5 week weg (al klinkt dat al MEGA lang, maar als je meerdere steden aandoet valt het denk ik wel mee). Ik ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen van andere bokkers. Waar ben je in je eentje heen geweest, hoe lang, wat heb je zoal gedaan, hoe is het je bevallen?

Edit: oh en slapen, hostel/hostel/combi en waarom? :)
Laatst bijgewerkt door Badeendje op 11-06-18 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Elk bad heeft er eendje.


Schuur_

Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:12

Lijkt me wel leuk hoor. Wat is je uiterste punt? Interrailen is een leuke manier van reizen, treinstations zijn meestal goed verbonden met stadcentra's of in ieder geval makkelijk te bereiken. Ik zou vanuit NL vertrekken en dan naar een eindbestemming gaan om daar wat langer te blijven, zodat je ook nog wat vakantiegevoel hebt ipv alleen reisgevoel.

Alleen reizen is ook leuk om te doen, ik reis veel voor mijn werk en als er nu iemand meegaat vind ik het zelfs bijna vervelend. Ben zo gewend om lekker mijn eigen ding te doen en te kiezen waar ik eet, wat ik wil zien en of ik misschien wel eens een hele dag in bed wil liggen. Zeker nu in deze periode heb je zat aanspraak als je wilt uitgaan of met meerdere iets eten of ondernemen. Ik zou zeggen, pak je kindle mee en gaan met die banaan!

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:19

Ik ben twee jaar geleden alleen op vakantie geweest. En wat vond ik dat heerlijk! Even rust en helemaal je eigen gang kunnen gaan. Zou het dit jaar graag weer willen doen als mijn werk het toelaat. Ik zou dus zeggen; ga ervoor!

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:21

Geweldig! Ik ben met het vliegtuig naar Helsinki geweest (daar in de buurt een paar dagen geweest voor een cursus vanuit school met vijf anderen), en toen met de trein van Helsinki terug naar Nederland in mijn eentje. Ik ben van Helsinki met de trein naar Turku geweest, van Turku met de boot naar Stockholm, van Stockholm met de trein naar Kopenhagen en van Kopenhagen met de trein naar huis.

Bij mij was het 2 nachten Helsinki, 1 nacht Turku, 3 nachten Stockholm en 2 nachten Kopenhagen. Ik ben in totaal (met die paar dagen cursus erbij) twee weken weg geweest. Ik vond het echt heerlijk, zo in mijn eentje. Ik sliep in hostels en zo leerde ik mensen kennen waar ik soms mee optrok, al deed ik ook lekker veel in mijn eentje :) Het is super leerzaam, je kan doen wat je zelf wilt en man wat een leuke steden ben ik geweest zeg! Echt een aanrader :) Interrailen vind ik zelf heel leuk, de pas werkt (als je het doorhebt) echt heel gemakkelijk.

Heb je al landen in gedachte?

*pum*

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:22

Ik ga al vanaf mijn 16e alleen naar Amerika. Toevallig over 5 dagen weer een kleine 3 weken.

Slapen doe ik in een Airbnb of bij mensen die ik de afgelopen jaren heb leren kennen. Airbnb is vaak persoonlijker en er zijn mensen die je kunnen helpen met problemen.

Ik vind het heerlijk om alleen te gaan.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:29

Ik heb in mijn eentje 2,5 maand stage gelopen en ben er dit jaar op vakantie gegaan bij the little horse valley in Hongarije. Heerlijke buitenritten gemaakt en de fiets geleend om de buurt te verkennen met de camera. Maar ik weet natuurlijk niet wat je precies zoekt. Maar ik weet dat ik er sowieso nog een keer heen ga op vakantie! :D

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:32

Ik ben in mijn eentje een week naar IJsland geweest op ruitervakantie. Súper gaaf en alles heel erg goed geregeld. Eten, hotel, alles zat erbij. Wel vrij duur, maar wat het zeker waard.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:38

Ik ben vorig jaar 2 weken alleen weg geweest, en vond het heel erg leuk :D Lekker om helemaal je eigen plan te trekken en je komt echt los van alles thuis.

Overdag was ik (op 3 dagen dat ik een tour deed na) écht alleen, geen groepsreis oid, dat was in het begin even wennen maar daarna heel erg fijn. Het was wel prettig om daarna 's avonds even wat mensen te treffen, wat bij mij lukte omdat ik in een soort hostel-achtig airbnb verbleef. Moet je wel geluk hebben dat het klikt met je mede-gasten, maar dat was bij mij vrijwel de hele tijd wel zo :)

Dit jaar ga ik (om budgettaire redenen :Y) ) 4 dagen alleen weg omdat het zo goed bevallen is vorig jaar en om even tot rust te komen, en aansluitend nog 4 dagen met vrienden voor de gezelligheid :)

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:41

Ideaal. Alleen naar Turkije, Antillen, Frankrijk en Spanje geweest. Niks gepland, creditcard mee, zorgen dat je niet bang bent hulp te vragen en go.
Ultieme vrijheid!

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 17:19

Schuur_ schreef:
Lijkt me wel leuk hoor. Wat is je uiterste punt? Interrailen is een leuke manier van reizen, treinstations zijn meestal goed verbonden met stadcentra's of in ieder geval makkelijk te bereiken. Ik zou vanuit NL vertrekken en dan naar een eindbestemming gaan om daar wat langer te blijven, zodat je ook nog wat vakantiegevoel hebt ipv alleen reisgevoel.

Alleen reizen is ook leuk om te doen, ik reis veel voor mijn werk en als er nu iemand meegaat vind ik het zelfs bijna vervelend. Ben zo gewend om lekker mijn eigen ding te doen en te kiezen waar ik eet, wat ik wil zien en of ik misschien wel eens een hele dag in bed wil liggen. Zeker nu in deze periode heb je zat aanspraak als je wilt uitgaan of met meerdere iets eten of ondernemen. Ik zou zeggen, pak je kindle mee en gaan met die banaan!


Klinkt goed! Ik heb geen uiterste punt, ik ben alleen geen enorme cultuurfreak dus ik ga niet gauw naar een kerk oid. Musea, vooral nationale, vind ik wel vaak leuk. Verder wandeltochtjes vind ik ook leuk en in Sofia heb ik een food-tour gedaan, dat was ook mooi. Ik hou eigenlijk meer van de actieve dingen. Lijkt me ook vet om een waterpark te bezoeken met glijbanen enzo.

Qua landen dacht ik misschien trein naar Duitsland, dan naar Praag en dan naar Boedapest. Vanaf daar zijn alle opties nog open. Ik zat te denken om nog naar een kustplaats te gaan in bv. Italie/Griekenland/Kroatië maar ik heb nog geen idee waar/wat.

Wat een positieve ervaringen en reacties allemaal! Ik moet het gewoon doen, alleen nog even boeken :D

Elk bad heeft er eendje.


Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:49

Ik ben twee jaar geleden alleen op vakantie geweest naar Gran Canaria :D ben 2 weekjes geweest ongeveer geloof ik? Beviel echt prima! Ik zat wel all inclusive en heb vooral veel bij het hotel gedaan, maar ben ook op excursie wezen paardrijden en ben elke dag in de omgeving gaan wandelen :)

Kan het iedereen aanraden!

_kimm

Berichten: 1764
Geregistreerd: 27-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:03

Vorig jaar voor het eerst alleen naar IJsland geweest. De eerste paar dagen alleen en daarna een groepsreis (trektocht te paard). Dit is zo goed bevallen dat ik van de zomer een weekje alleen naar Texel ga.

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:05

Ik twijfel heel erg om alleen te gaan. Maar een groepsreis zie ik ook niet zitten haha. Daarom lees ik even mee :D

Anoniem

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:07

Alleen is prima te doen hoor, heel leuk zelfs. Het heeft logistiek gezien wel wat meer voeten in de aarde omdat je in je keuze van land ook wel rekening moet houden met of het veilig is om het te bereizen in je eentje als vrouw. Binnen Europa zal dat niet echt een probleem vormen dus interrailen is een prima optie. Heel leuk zelfs, want er zijn heel veel mensen die in hun eentje interrailen.

Als je alleen gaat zou ik hostels aanraden. Je slaapt altijd met meerdere mensen op een kamer en meestal zitten er genoeg mensen in de woonkamer/common area en daardoor ontmoet je snel andere reizigers. Misschien zelfs mensen die dezelfde route reizen als jij of naar de volgende stad met je mee kunnen.

Ik vind het persoonlijk echt een top manier om een beetje op jezelf aangewezen te worden.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 20:29

Leuk al die reacties! Lijkt me ook wel een leuke combi om even ergens all inclusive te zitten en verder nog wat stadjes te bezoeken. Beetje combi van ontspanning en actief zegmaar. Zo veel opties!

Elk bad heeft er eendje.

xxxmh

Berichten: 3458
Geregistreerd: 21-06-11

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:47

Ik ga ook meelezen! Vorig jaar voor het eerst alleen gegaan met srprs.me, deed wel een solo together reis want helemaal alleen durfde ik niet (was ook 1e keer zonder ouders). Beland in Lissabon en het echt geweldig gehad. Dit jaar ga ik het nog een keer de solo together doen en een srprs.me citytrip met vriendin.

Als ik volgend jaar niemand vind om op vakantie te gaan dan zit er ik eraan te denken om naar Lissabon te vliegen en daar een aantal dagen te blijven en dan met de trein naar porto en daar nog een aantal dagen blijven en dan met vliegtuig weer naar NL. 1 ding houdt me tegen en dat is dat mijn engels niet zo goed is..

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Eloya

Berichten: 5157
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:52

Ik ga eind augustus voor het eerst alleen ^^ 3 daagjes met srprs.me naar Scandinavië ergens. Lees dus even mee

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:46

Ik ben vorig jaar ook (gedeeltelijk) alleen op vakantie geweest, ook interrailen en een vergelijkbare route gedaan als die jij wilt gaan doen.

Ik ben vanaf NL naar Berlijn gegaan, daarna met de bus (kon ook met interrailticket) naar Krakau, vanaf daar naar Praag, daarna naar Wenen en als eindstop Budapest waar ik mijn vakantie afsloot met vriendinnen op Sziget! Ben overal 2/3 nachten geweest (met uitzondering van Budapest dan).

Echt een aanrader om op deze manier alleen te reizen, je zult héél veel jongeren tegenkomen onderweg in de trein maar ook in hostels, heel leuk om zo veel verschillende mensen te leren kennen uit allerlei landen.

Qua hostels, probeer degene te zoeken die een beetje centraal liggen en/of bij haltes. Vanaf Hongarije/Oostenrijk zou je nog richting Slovenië, Bosnië, Montenegro kunnen. Wilde ik vorig jaar ook nog doen omdat ik van veel mensen hoorde dat het er zo mooi was maar had niet genoeg tijd helaas...

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:16

Ik ben een aantal jaar terug (*kuch 2011 kuch*) in mijn eentje van Portugal naar Griekenland gegaan per trein. 10.000 kilometer, 2 maanden weggeweest.

Je komt overal wel mensen tegen :j

musiqolog
Berichten: 3310
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:29

Ik heb het dit jaar geprobeerd. Ik wilde naar Berlijn, in een week met de fiets. Tent achterop, van camping naar camping.

Klinkt cool, maar dat was het niet. Na één dag afgebroken, ik kreeg meteen al stekende last van heimwee en ik raakte in paniek als dingen niet liepen zoals ik wilde. Ik wil dit zeker nog weleens doen, maar dan beter voorbereid. En vooral: goed mijn conditie en ervaring uitbouwen, niet naar Berlijn willen als je nooit verder dan de landsgrens fietst.

Maar goed, als je met trein, busje of vliegtuig reist is het waarschijnlijk wat anders. :) Het zal de combinatie zijn van fysieke inspanning, de volgende dag wéér moeten, in den vreemde zijn en geen reisgenoot hebben. (Ik zie graag andere streken, maar het gevoel van Fernweh, "ik moet hier weg want ik word gek in mijn eigen omgeving", ken ik totaal niet.) Als ik een weekje niet hoef te fietsen of wandelen gaat het wel goed. En als ik met anderen ga fietsen ook wel. Met mijn broertje door België en Frankrijk gefietst - geen centje pijn.

Ik moet wel zeggen dat ik bijna nergens mensen tegenkom. Nou ja, ik zie ze wel op straat lopen, maar ik heb er nauwelijks aanspraak mee. Ik snap dat ook nooit: moet ik wachten tot ze mij aanspreken, wat nooit gebeurt, of moet ik mezelf opdringen? Het enige contact dat ik op zo'n reis heb is met camping-, veerboot- en winkelpersoneel.

Kortom: het hangt er sterk vanaf wat je doet en wat je voor type bent. Maar als je twijfelt - zo van "het klinkt cool, maar kan ik dit wel aan?" - zou ik heel rustig beginnen.
Spoiler:
O ja, en natuurlijk is alleen reizen als jonge vrouw ook een dingetje. Maar omdat ik zelf een man ben, ga ik niet belerend doen en laat ik dat aan jullie over.

Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt. (Spreuken 18:2)

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:36

Ik ben ook in mijn eentje 2 weken op vakantie geweest (naar kaapverdie). Ik vond het heerlijk. Heb me af en toe vreselijk verveeld maar dat was ook wat ik op dat moment even nodig had. Daarnaast natuurlijk veel gave dingen gedaan (walvissen spotten, paardrijden, quad huren).

Wat betreft een citytrip zou ik zeggen zoek goed uit naar welke hotels/hostels je gaat. Goed de reviews lezen.

Berlijn is ook een hele gave stad en kan ook goed in je eentje! Praag hetzelfde. Budapest ben ik nog nooit geweest maar zal vast ook prachtig zijn! Geniet ervan TS

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:22

Ik ben afgelopen maart in mijn eentje naar Egypte geweest.
Niemand wou (durfde) mee.
Heb onwijs genoten, was een heerlijk luxe hotel.
Voornamelijk op het strand gelegen en paardgereden in de woestijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:22

musiqolog schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik bijna nergens mensen tegenkom. Nou ja, ik zie ze wel op straat lopen, maar ik heb er nauwelijks aanspraak mee. Ik snap dat ook nooit: moet ik wachten tot ze mij aanspreken, wat nooit gebeurt, of moet ik mezelf opdringen? Het enige contact dat ik op zo'n reis heb is met camping-, veerboot- en winkelpersoneel.


Het voordeel van hostels is dat een "Hi, where are you from?" praatje heel gebruikelijk is. Als jij (of de ander) geen zin hebt in meer dan blijft het daarbij en is het na 3 zinnen klaar, maar als er wel tijd/interesse is heb je al gauw een leuk praatje.
Als je er een beetje open voor staat kom je ook op andere manieren wel mensen tegen. Ik zat bijvoorbeeld een keer alleen te eten in een (verder overvol) restaurant, toen er nog iemand aankwam die alleen was. Ik had nog een stoel over aan tafel en gebaarde dat ze daar gerust mocht zitten. Die dame bleek 70 en al een dik jaar alleen op wereldreis, was een ontzettend leuk gesprek :j
Maar ook in de bus/trein, je ziet het wel als iemand ook alleen is en open staat voor een praatje. Al begin je maar met vragen hoe laat het is/wat het volgende station is/complimenteer je met een leuk kledingstuk/kapsel/accessoire. Je merkt wel of iemand dan open staat voor een praatje.

Ik kan me voorstellen dat dat met jou fietsreis moeilijker was. Je bent toch alleen onderweg (ipv bus/trein) en campings zijn vaak ook wat meer op gezinnen gericht dan hostels, waar je wel veel alleenreizenden treft

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 15:20

Wat een fijne reacties weer! In ieder geval belangrijk om voorbereid op vakantie te gaan, dat is me inmiddels wel duidelijk. Mijn plaatje wordt steeds helderder, nu nog boeken :)

Elk bad heeft er eendje.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:27

Ik lees ook even mee!

Dit klinkt misschien heel stom, maar zijn er ook manieren van reizen waarop je juist zo min mogelijk aanspraak hebt en zo min mogelijk mensen tegen komt? :o Ik hou daar namelijk totaal niet van en als ik alleen weg ga, wil ik ook echt helemaal alleen zijn. Kun je dan beter kijken naar Oostenrijk/Zwitserland/Noord-Italië in kleine berggebieden waar je kunt wandelen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, aman2002, annikavolder, DotBot, eva1969, Kabayo, Knuffeldier, lillylover, MyWishMax, NadjaNadja, Reusje0504, Sannens, secricible, Travel_me en 64 bezoekers