Verschil omgang hengsten en merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 11:47

Zit er veel verschil in de omgang met (dek)hengsten en merries, ruinen?
Je hoort vaak verhalen dat je moet oppassen met hengsten, met twee van m'n merries durf ik gewoon alles, houden van knuffelen, een andere is soms wat happig, maar meestal als die op stal staat ''s winters, niet oren plat in de nek en bijten. En m'n vader heeft mij banggemaakt dat hij vroeger ooit is gebeten door een paard. :+

Ik zie vaak bij wedstrijden dat er slanke, tengere vrouwen gewoon op dekhengsten rijden/groomen. Ik ben zelf niet iemand die zo even elk paard pakt/wegrijdt. Bij mij moet het vertrouwen groeien.

En gekke vraag misschien, kan een hengst een vrouw aanzien voor een merrie? :D

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:58

Geef mij maar een hengst, of merrie moet van mini formaat zijn. :+

Merries en ik zijn als water en vuur. Discussies tot en met. :’)

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:03

Ik heb een 3 jarige mini hengst, en een ruin bij huis lopen, en in het verleden een merrie gehad.
En moet zeggen dat ik ze in omgang allemaal prettig vind / vond, maar voor het stabiele kies ik voor de ruin die is de volle 200 % betrouwbaar.
Merrie's kunnen nog wel eens nukkig worden als ze hengstig zijn, en hengsten onrustig met merries in de buurt.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:07

Een hengst kan een vrouw denk ik niet aanzien voor een merrie :')

Verder ben ik ook niet zo van de merries want hengstig en dus nukkig, hengsten gaan weer uit hun plaat als er een merrie in de buurt is, dus doe mij maar een ruintje.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:18

Ik heb ervaring met alle drie en het wisselt echt enorm.. Het ligt echt aan het paard.
Ik heb hengsten gezien zo mak als een schaapje en hengsten die je constant en altijd moet corrigeren. Merries zijn soms zuur en pissig maar de mijne is wel echt een lieve schat en erg braaf. Wel merk ik meer discussie met haar dan met mijn ruin die gewoon altijd doet wat ik vraag.

Ik heb in het algemeen liever ruinen omdat je weet wat je hebt. :j

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:20

Ik heb ervaring met alledrie. Maar ik vind dat geslacht niet veel verschil maakt voor de omgang maar de opvoeding.

mala26

Berichten: 4994
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:42

speedfiets_2 schreef:
Ik heb ervaring met alledrie. Maar ik vind dat geslacht niet veel verschil maakt voor de omgang maar de opvoeding.


Dit.
Ik werk met hengsten. En de meeste zijn braaf en andere vinden zichzelf erg grappig.
Maar opvoeding is alles.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:54

Hormonen, karakter en misschien zelfs ook ras en afstamming maken verschil in hoe paarden zijn. Maar inderdaad een goede opvoeding en omgang scheelt zoveel.

Ik heb hengsten gekend waar je alles mee kon en zo mee wegreed (zelfs kastelen en dan ik als ieniemienie propje er bovenop maar zó braaf zijn) maar heb ze op stallen ook wel langs zien denderen met hele mensen er achter hangend als op hol geslagen stoomlocomotieven. Zelfde met ruinen. Sommige zijn staatsgevaarlijk en anderen zo zoet dat je er rustig een uk mee het bos in kunt sturen (bij wijze van). Met merries precies zo. Je hebt ze in de versie van brandweerwagen inclusief sirenegeluid, sproeiinstallatie en inbouwhakselaar en de soort waar je het hele jaar door alleen maar plezier van hebt. En bij alle drie natuurlijk ook variaties tussen deze uitersten. Persoonlijk ben ik het meest fan van merries. Mannelijke paarden vind ik zelf nogal lomp, ze bedoelen het vaak niet fout maar jeetje...sommigen zijn wel erg bruut op dat punt :') . En dan juist die hormoonbuitjes en de discussies met merries vind ik dan wel geinig.

VZpaard was van het makkelijke soort. Een soort mammie paard dat heel oppassend en lief was, helemaal met kleintjes. Aan de hand en onder het zadel nooit geen probleem mee gehad. De enige manier waarop je kon merken dat ze hengstig was was als ze liep te knipogen van achteren als je met een mestvork of bezem liep en als ze mannelijke paarden spotte en zelfs dat alleen als ze los liep.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:05

Pluizebolpum schreef:
Hormonen, karakter en misschien zelfs ook ras en afstamming maken verschil in hoe paarden zijn. Maar inderdaad een goede opvoeding en omgang scheelt zoveel.

Ik heb hengsten gekend waar je alles mee kon en zo mee wegreed (zelfs kastelen en dan ik als ieniemienie propje er bovenop maar zó braaf zijn) maar heb ze op stallen ook wel langs zien denderen met hele mensen er achter hangend als op hol geslagen stoomlocomotieven. Zelfde met ruinen. Sommige zijn staatsgevaarlijk en anderen zo zoet dat je er rustig een uk mee het bos in kunt sturen (bij wijze van). Met merries precies zo. Je hebt ze in de versie van brandweerwagen inclusief sirenegeluid, sproeiinstallatie en inbouwhakselaar en de soort waar je het hele jaar door alleen maar plezier van hebt. En bij alle drie natuurlijk ook variaties tussen deze uitersten. Persoonlijk ben ik het meest fan van merries. Mannelijke paarden vind ik zelf nogal lomp, ze bedoelen het vaak niet fout maar jeetje...sommigen zijn wel erg bruut op dat punt :') . En dan juist die hormoonbuitjes en de discussies met merries vind ik dan wel geinig.

VZpaard was van het makkelijke soort. Een soort mammie paard dat heel oppassend en lief was, helemaal met kleintjes. Aan de hand en onder het zadel nooit geen probleem mee gehad. De enige manier waarop je kon merken dat ze hengstig was was als ze liep te knipogen van achteren als je met een mestvork of bezem liep en als ze mannelijke paarden spotte en zelfs dat alleen als ze los liep.


Helemaal mee eens, op voorkeur voor het type paard na.
Heerlijk die beetje lompe types. Dagen je uit om zelf heel duidelijk en strict te zijn. En ze nemen je het niet zo kwalijk als je zelf een keer lomp uit de hoek komt. Want dat doen ze zelf ook :') . En ze accepteren terechtwijzingen gewoon.. Ik houd niet zo van discussiëren altijd.

wyoming

Berichten: 2502
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:32

Opvoeding zegt een hoop inderdaad maar toch is niet iedere hengst hetzelfde, net zoals dat ruinen en merrie’s niet hetzelfde zijn. Enige voordeel van een hengst is, als hij erg lastig wordt, kan je er altijd nog een ruin van maken.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:41

Doe mij maar een hengst. Als je ze goed opvoed zijn het makke kindertjes die je met een wijzend vingertje weer luisterend hebt.
Ze zijn doorgaans altijd vrolijk en willen keihard voor je werken als je ze in hun waarde laat.

Ik hou niet zo van discussieren. Liever een conversatie waarbij de hengst het laat merken als hij het moeilijk vind of het niet begrijpt. Daar kan ik veel meer mee.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:02

Het is denk ik ook persoonlijke voorkeur.

Ik ben weer gek op merries, met name mijn verzorgpony. Niet gemeen, maar we kunnen wel leuke discussies hebben samen. Wat het ook weer leuk maakt :).
En als ze hengstig is (ze is 24), dan is ze gewoon grappig. Zo staan dat de ruin haar wel aan MOET raken zodat mevrouw kan pissen, extreem flirten, en niet luisteren naar baasje >;)

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:09

Ik reed altijd het liefst op merries. Tutjes onder het zadel, laten duidelijk weten dat ze iets niet zint en kon zo van het ene op het andere moment besluiten dat ze geen zin meer hadden. Maar als ze dan eenmaal om waren, waren het ook de meest fantastische dieren om mee samen te rijden.

Het bitchy gillen onderling leer je op een gegeven moment wel mee omgaan :')


EDIT: Dat was de vraag helemaal niet, oeps. Ik denk dat er wel verschil zit in merries, ruinen en hengsten, maar dat het grote verschil qua paard hem inderdaad vooral zit in karakter en opvoeding.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 16:14

Een merrie hier is bijna constant hengstig, gillen, brullen, plassen :') dat gaat de hele zomer zo door.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je bij hengsten altijd consequent moet zijn.
Ik ben met rijden nog erg onzeker, m'n instructrice zei dat m'n pony mij helpt (merrie). Ik vind het soms gewoon moeilijk om een paard aan te pakken, wil altijd lief voor ze zijn :P

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:35

Karakter is zeer belangrijk natuurlijk, maar alles staat of valt met een goede opvoeding, hengsten en ruinen weet je precies wat je hebt en zal je als je ze moet corrigeren vaak ook standaard op dezelfde dingen corrigeren, zoals bijten in t touw ed, zodra ze weten waar ze staan zullen ze dat niet snel in twijfel trekken zeg maar, en dan is t mate van hormonen hoe 'lastig' ze zijn in omgang en met merries. Merries daarentegen blijven je altijd toch een beetje testen of ze over jouw grens kunnen gaan, houdt je scherp toch _O-

Ik voel me op een of andere manier altijd aangetrokken door hengsten maar zal een leuke merrie niet laten staan omdat ze merrie is, hoogstens al t echt een pismerrie is zoals hierboven beschreven die wekelijks hengstig is met veel drama 8)7

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:46

Gucci_ schreef:
Een merrie hier is bijna constant hengstig, gillen, brullen, plassen :') dat gaat de hele zomer zo door.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je bij hengsten altijd consequent moet zijn.
Ik ben met rijden nog erg onzeker, m'n instructrice zei dat m'n pony mij helpt (merrie). Ik vind het soms gewoon moeilijk om een paard aan te pakken, wil altijd lief voor ze zijn :P


Je moet bij elk paard consequent zijn, hengst, merrie of ruin.
Nee is nee, en dat blijft nee.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 23:05

Met rijden is ze gelukkig wel braaf verder Maddy, alleen met de andere paarden in de buurt doet ze gek haha

Iemand die misschien weet waarom ze op veel stallen hengsten vaak binnen hebben?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 00:41

Gucci_ schreef:
Met rijden is ze gelukkig wel braaf verder Maddy, alleen met de andere paarden in de buurt doet ze gek haha

Iemand die misschien weet waarom ze op veel stallen hengsten vaak binnen hebben?


Omdat die stallen geen zin hebben om ze op te voeden. Dus dan is in een hoekje wegproppen de makkelijkste manier.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 03:29

Ik ben blij met merries, heb graag een paard dat wat 'terugzegt' en niet zo lomp is. Maar natuurlijk hangt een hoop van het individuele paard af.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 07:51

Mijn merrie is een vreselijke onzekere lieverd. Ze heeft haar buien, ze is een volbloed arabier. Dus als het weer onstuimig is, is zij dat ook etc. Ze doet echt alles voor me en ik kan op haar vertrouwen en dat vind ik het allerbelangrijkste. Ik zou zo weer een merrie nemen.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 14:45

Absolem schreef:
Gucci_ schreef:
Met rijden is ze gelukkig wel braaf verder Maddy, alleen met de andere paarden in de buurt doet ze gek haha

Iemand die misschien weet waarom ze op veel stallen hengsten vaak binnen hebben?


Omdat die stallen geen zin hebben om ze op te voeden. Dus dan is in een hoekje wegproppen de makkelijkste manier.


Of bang dat ze geblesseerd raken misschien...

Ik ken een hengst die nu 18 is, die dekt momenteel heel veel, nu zei een vrouw dat ze dat triest vindt, maar is dat ook echt zo? Ik weet niet precies wat ze daarmee bedoeld... is dat slecht dan?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:01

Ik heb hier 1 merrie in een koppel ruinen. En ik merk er he-le-maal niks van. Alle paarden hebben hun eigen karakter, en daarmee manier van training. Maar verschil merrie/ruin? Nee echt niet. Ook met andere merries niet. Tuurlijk heb je zeik merries, maar een ruin kan ook brullen als een hengst of zelfs gillen als een wijf :+ En de hengsten is net zo, de een is de ander niet. Wel ben ik zelf vaak met hengsten net een stukje consequenter, iets meer leider en iets minder vriend. Niet omdat het niet zou kunnen, maar omdat ik eigen initiatief iets minder waardeer, want de meesten weten wel in welke richting dat gaat :P Terwijl juist de hengsten het meeste mee gaan naar show/keuring etc etc.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:10

(Dek)Hengsten worden, veel meer dan merries (en ruinen) gestuurd door hun driften. Zeker in het voorjaar en dekseizoen als de merries goed en duidelijk hengstig zijn worden de hormonen aangesproken en kunnen hengsten veel heftiger gedrag vertonen. Bij alle paarden moet je consequent zijn, maar bij hengsten nog consequenter en nog meer alert dan bij merries en ruinen. Het humeur en gedrag van een hengst kan bliksemsnel omslaan en daar moet je op verdacht zijn.

Ik weet niet of bij veel stallen de hengsten binnen gehouden worden? En hebben we het dan over bij een gerenommeerd stamboek ggk dekhengsten die een significante waarde vertegenwoordigen? Of hengsten die vooral als hobby-dier worden gehouden?

Hier accepteren de meeste stallen helemaal geen hengsten omdat ze daar niet op ingericht zijn.
Hengsten hebben voortplantingsdrift en kunnen territoriaal zijn. Je kan een hengst niet even in de groep zetten of met een simpel draadje ertussen. Althans, als je de pensionklanten (of buren) met een merrie te vriend wil houden, want die zitten waarschijnlijk niet te wachten op een ongepland veulentje van de (hobby-)hengst. Dus moet een hengst achter een degelijke en vaak hoge omheining om ongeplande veulentjes en vechtpartijen te voorkomen.

En soms kan het voor een paard/hengst ook meer rust geven om dan maar binnen te blijven in plaats van steeds bloot gesteld worden aan prikkels waar hij niets mee mag/kan doen.

Een paard is altijd sterker dan wij zijn, ook als je een grote zware sterke kerel bent. Dus in plaats van te kijken naar het postuur van de dames die je met de hengsten ziet werken kan je beter kijken naar hun technische vaardigheden op de grond en in het zadel. Dat is wat het verschil maakt, niet het gewicht of postuur.

Als jij je gewenteld hebt in de urine van een hengstige merrie kan een hengst jou voor een merrie aanzien. Dus doe maar niet.

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:13

Wij hebben ze alle 3, en de hengst loopt net zoals de andere buiten, zei het wel met een hoge hardhouten omheining.
De hengst is net zo knuffelig als de merrie's of ruinen, geen verschil.
Ligt naar mijn mening aan de opvoeding.
De onze kun je gewoon tussen de andere paarden rijden zonder problemen ( het is een dekhengst),zolang je er maar op blijft zitten.
(dus niet afstappen)
Hij weet zodra het hoofdstel erop zit zonder zadel dat hij ander werk moet doen.
Maar je kunt hem rustig aan zijn halster langs de wei vd merrie's lopen, oke hij brult een keer maar hij doet niets.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:20

Ik ben echt een merrie mens maar daarna vind ik hengsten fijn om mee te werken.

Wij fokken zelf hengsten op en deze lopen bijna het gehele jaar 24/7 in kudde verband buiten.

Op veel pensionstallingen zijn de faciliteiten voor het houden van hengsten gewoon niet optimaal en daar moet je dan ook niet met hengsten gaan staan vind ik. Krijg je vaak gefrustreerde hengsten (en mensen) van.