Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
beert
Berichten: 2393
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 08:58

Wat grappig om alle voorkeuren te lezen van cavia's. Dat ze toch allemaal een eigen smaak hebben. Of gewoon massaal met de hele groep. Maar zou dat laatste ook niet zijn dat als een volwassen dier het niet eet, dat de jongen het ook laten liggen (omdat ze toch van hun soortgenoten moeten leren wat giftig is)?

Spa blauw klinkt wel heel luxe, maar ik snap het wel als ze beide zo ziek waren. Ik zou even na de kuur kijken hoe ze het doen dan, of her nodig is. En zeker een mooi hok!

Ik was net de caafjes buiten aan het voeren en liep even naar binnen om wat te pakken. Ik had het hok open laten staan en nu liepen ze voor het eerst allemaal naar buiten de tuin in. Was wel heel leuk om naar te kijken. Onze tuin is grotendeels caviaproof, dus ik heb ze even laten lopen. Leuk hoe ze dan eerst heel voorzichtig kijken en steeds dapperder worden. En ook wie nu de dapperste cavia's zijn en vooraan lopen. Ga ik vaker doen, ik vind het altijd leuk om groepsdieren te bekijken en hoe ze ook op elkaar reageren met geluidjes en bewegingen :-)


_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:13

Hok is tweedehands, via marktplaats. :-) Echt geluk mee gehad. Gewoon marktplaats in de gaten houden en zoeken op caviaflat. Wie weet komt er nog eens zoiets!

Water uit de kraan ga ik sowieso niet meer geven, het water is hier erg hard, en zit ik binnenkort weer met zieke cavia’s denk ik. Misschien op lange termijn ander merk water, maar eerst even deze fles opmaken haha.

Oh dat is leuk, vooral inderdaad wie de dapperste cavia is. :D Zo leuk om te zien hoe de rest dan volgt. Heb je ook iets van een ren buiten of niet? :-) Ik heb bijna met mijn vriend een huis gekocht met tuin, daar ga ik een mooie ren maken. :-)

TinkerTreas

Berichten: 3610
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:14

beert schreef:
Wat grappig om alle voorkeuren te lezen van cavia's. Dat ze toch allemaal een eigen smaak hebben. Of gewoon massaal met de hele groep. Maar zou dat laatste ook niet zijn dat als een volwassen dier het niet eet, dat de jongen het ook laten liggen (omdat ze toch van hun soortgenoten moeten leren wat giftig is)?


Ik denk dat dit wel meespeelt inderdaad. Ik heb pas 3 cavia's overgenomen, van dezelfde fokker. 2 zitten samen, die eten geen bananen schillen. De 3e zit bij mijn grote groep en die eet het nu wel.

@_Evelien: dat hok is echt mooi zeg!

melody7

Berichten: 13681
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:20

Grappig dat ze elkaar zo lijken te beïnvloeden met smaak! Hier vreten ze echt alles :+ Bij de mannen blijft er wel eens wat wat langer liggen, maar het gaat eigenlijk altijd op.

Laatst heb ik ze los van elkaar blauwe bessen gegeven, dat aten ze niet allemaal.

Dat hok is echt mooi!!

Ik vind het ook heel leuk om te zien wie de leiding nemen, maar ze zijn hier ook erg dapper! Nibbit, Zippy en Effie durven ook alleen rond te lopen :D

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Sunflower0
Berichten: 179
Geregistreerd: 05-11-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:29

De laatste hechting van Mattie is er nog steeds niet uit... castratie is inmiddels 3weken geleden. Ik heb net de dierenarts gebeld en moet straks langskomen..
Ook is hij de afgelopen 2 dagen heel vies geworden van onder en van achteren. Dit gezien hij dan plast en dan op diezelfde plek blijft zitten.... gisteren was zijn buik doordringt van urine. Heb hem een beetje gewassen. Wellicht dat dat ook met de hechting te maken heeft? :(

Tazzey
Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:34

Wat vervelend Sunflower! Misschien dat het inderdaad door de hechting komt en valt het allemaal wel mee. Zal voor je duimen.

Qua dapperheid zijn onze mannen alle twee wel vooruitstrevend. Ze zijn heel onderzoekend en gaan ook lekker op ontdekkingstocht. Als er een onverwacht, hard geluid is dan kijken ze vaak eerst naar onze reactie, als wij er niet op reageren dan gaan zij ook gewoon door. Met vuurwerk is dat wel fijn, zolang wij niet reageren blijven zij lekker rustig.

Wat ik wel heel bijzonder blijf vinden is dat ze aanvoelen als er iets niet goed is. Gizmo vind het totaal niet fijn om opgetild te worden. Hij zit graag bij je maar klimt dan zelf op je arm. Een maand geleden heeft onze bovenbuurman een grote brand in zijn huisje gehad en moesten wij het pand uit en dat doe ik echt niet zonder mijn dieren. Ik zag de bui al hangen want Gizmo pakken is een drama maar ik kon ze er alle twee tegelijk uithalen met 1 hand onder het buikje, zonder tegenstribbelen van Gizmo. Toen hij weer terug zijn hok in mocht was het optillen weer een ellende en wilde hij gewoon het liefst weer klimmen.


DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:35

Dat is schrikken !!
Dan ben ik toch we blij met mijn handige vervoerskratje waar ze allemaal tegelijk in kunnen.

Tazzey
Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:51

Het was inderdaad flink schrikken maar wij zijn er zelf goed uitgekomen, de buurman kan nog altijd zijn huis niet in. Ik was ook blij dat we een kratje binnen handbereik hebben staan voor dit soort gevallen. Ik ben heel blij dat ik ze snel te pakken kreeg.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:45

Ik weet er alles van. Heb zelf 1x een blikseminslag meegemaakt, ik woonde toen in een portiekwoning op de 3e en later een nachtelijke brand in de garage waar ik 10 meter vanaf lig.
Gelukkig toen nog geen cavia's :)

beert
Berichten: 2393
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 12:01

_Evelien schreef:
Oh dat is leuk, vooral inderdaad wie de dapperste cavia is. :D Zo leuk om te zien hoe de rest dan volgt. Heb je ook iets van een ren buiten of niet? :-) Ik heb bijna met mijn vriend een huis gekocht met tuin, daar ga ik een mooie ren maken. :-)

Ik heb wel iets van een ren, maar volgende maand wordt de tuin compleet opnieuw bestraat en dan komt er ook een grasveldje en nieuw hek. Dus tot die tijd doe ik even niks, omdat ik eerst even wil zien hoe dat wordt.

Wat eng trouwens als er brand uitbreekt. Wij hebben de kat en kinderen binnen en dat vind ik al genoeg. Van de cavia's verwacht ik niet dat ze brand stichten in hun hok..

Succes Sunflower bij de dierenarts!

Roosje01

Berichten: 10700
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:06

Lijkt me eng idee ja brand in je huis/gebouw. Zou ook gelijk mijn dieren redden.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Nientsje

Berichten: 5242
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:51

Ik zou in zo'n geval ook altijd mijn beesten pakken, zonder verlaat ik mijn huis niet. :o

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Votti

Berichten: 269
Geregistreerd: 21-01-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:29

Bij brand zouden mijn dieren ook meegaan, zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om ze te laten staan!!

Wil zo graag een slaapmuts kopen maar ik heb al zoveel spullen.. _O- :=

Votti!

beert
Berichten: 2393
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 14:03

Ik snap de reactie over brand en dieren, maar veel mensen vergeten dat rook dodelijker is dan vuur. Als jij een kamer vol rook in gaat waar je cavia's staan, kom je er zelf ook niet meer levend uit. Het is heel makkelijk gezegd, maar in praktijk ben je soms al blij als je er zelf levend vanaf komt.

Op het nieuws was pas ook een brand en de ouders konden gewond, maar levend het pand verlaten en de slapende kinderen zijn overleden. Iedere ouder zou zeggen "ik ga nooit zonder mijn kinderen", maar je hebt niet altijd die keuze.

Als bij ons onverhoopt brand uitbreekt in de werkplaats (waar de kat slaapt), dan is hij wrs allang gestikt voor wij daar zijn. Als de brand elders uitbreekt, dan laat ik hem uiteraard niet zitten. Maar als dieren flink wat rook hebben ingeademd, dan is de kans groot dat je ze alsnog moet laten inslapen. Niet dat je ze dan maar moet laten stikken, maar om aan te geven dat "redden" ook niet altijd helpt.

melody7

Berichten: 13681
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:09

Brand is echt mijn grootste nachtmerrie. Ze zitten hier op een zolder boven de schuur, aan de andere kant van het huis (schuur en huis zitten aan elkaar vast). Mocht hier ooit brand uitbreken kan ik ze daar dus nooit op tijd allemaal vanaf halen..

Dus, daar moet ik vooral niet te veel over nadenken :=

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Roosje01

Berichten: 10700
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:22

Ik heb een 2 kamer beneden apartement dus denk dan ik mijn kat en cavia’s wel Zou kunnen redden.

Ben ff met ren aan het puzzelen dacht eerst aan 1.80m bij 80cm. Maar heb latjes nu is op 1.50m bij 1m liggen en dat lijkt me ook wel wat. Wat zouden jullie doen?

Ff foto voor het idee kwa oppervlakte.
1.50m x 1m
Afbeelding

1.80m x 80cm
Afbeelding

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Nientsje

Berichten: 5242
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:35

Ik heb ook een apartement met de caafs in de woonkamer, dus snel pakken en op tijd mijn woning verlaten is reëel :) maar hopelijk zal het nooit zo ver komen :oo

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Tazzey
Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:12

Ze staan bij ons in de woonkamer en daar kon ik nog makkelijk bij. Het is inderdaad makkelijk gezegd dat je niet vertrekt zonder je dieren maar zolang het mijn eigen leven of dat van anderen niet in gevaar brengt ga ik niet weg zonder ze. En gelukkig kon ik ze dit keer meenemen (hopelijk wel de eerste en de laatste keer want het is echt doodeng).

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:30

@roos: waarom niet 1.80x1 mtr?? Hoe ruimer hoe beter :)
Als ze lekker willen rennen is lengte beter dan breedte.

Wat Beert zegt is waar; de rook is vaak al genoeg.
Dus overal rookmelders plaatsen, die gaan dan misschien wel eens af terwijl het niet de bedoeling is, maar ze doen het zo luid dat je ze overal hoort.
En vreemd genoeg ruik je dus niet in je slaap, maar geluid (zeker dit keiharde geluid) wordt je echt wel wakker van.

Roosje01

Berichten: 10700
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:50

Ja daarom zit ik te puzzelen wat is fijner voor ze kwa kunnen rennen en het ook nog enigsinds prakties opbergbaar houden?

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Tazzey
Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:57

Wij hebben een alarmsysteem dat is aangesloten op de meldkamer. De buurman was wakker geworden van geknetter, toen was zijn rookmeldertje al gesmolten.

TinkerTreas

Berichten: 3610
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:47

Brand daar moet ik echt niet aan denken. Ik woon alleen met 3 kinderen, dus ik hoop die in veiligheid te kunnen brengen. En ik ben bang dat het voor de cavia's einde verhaal is.
Ik heb er ook best veel. En ik heb ze niet allemaal in 1 ruimte staan.
Maar ik hoop het nooit mee te maken, lijkt me echt vreselijk.

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:10

melody7 schreef:
Ik gaf ze voorheen altijd Science Selective, maar volgens mijn dierenartsassistente zagen ze vaker blaasproblemen bij cavia's op dat voer.
Vitamine C zit er 800 mg per kilo in, dat is erg weinig. Het voer wat ik nu heb heeft 3000 mg per kilo, ter vergelijking.

Met de combinatie goed voer + groente is extra vitamine C bijvoeren niet nodig.


Mag ik vragen wat jij voert Melody?

❤️Harley 12-5-2014❤️

beert
Berichten: 2393
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 18:19

Roosje01 schreef:
Ja daarom zit ik te puzzelen wat is fijner voor ze kwa kunnen rennen en het ook nog enigsinds prakties opbergbaar houden?

Dat is erg persoonlijk hoe je opbergruimte is. Ik zou ook voor de 180 gaan. Dan kunnen ze rechthoekjes rennen :-).

Ik geef hier trouwens niet apart nog vitamine c. Doen jullie dat wel? Ze krijgen nu aardig wat groente en gras.

MarjanB

Berichten: 16243
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:20

Nee ik niet, krijgen gras en paprika plus voer met 3,000mg vit c ze glimmen ook als spiegels

Life is a balance of holding on, and letting things go…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker