24/365 buiten en fanatiek rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:36

Tik in op endurancedatabase.nl 'jasmin signal' of Peter dartel

Duizenden wedstrijd kilometers, altijd buiten, nooit geschoren, nooit een deken.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:37

Arabesk schreef:
Tik in op endurancedatabase.nl 'jasmin signal' of Peter dartel

Duizenden wedstrijd kilometers, altijd buiten, nooit geschoren, nooit een deken.


Ha! Jij was degene die ik bedoelde :D

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 12:27

Hoe doen jullie het als het al dagen regent en je toch verder wil trainen en je paard geen deken draagt en lekker onder de blub zit?

Met een emmer en een spons zoveel mogelijk de blubber eraf halen waar het tuig zit en dat gewoon opzadelen en rijden?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:46

felicity schreef:
Hoe doen jullie het als het al dagen regent en je toch verder wil trainen en je paard geen deken draagt en lekker onder de blub zit?

Met een emmer en een spons zoveel mogelijk de blubber eraf halen waar het tuig zit en dat gewoon opzadelen en rijden?

Precies dat, hoewel dat zo goed als nooit voor komt. Daarna droogtrekken met een zweetmes of zweepje.
Maar dat zou mijn oplossing zeker zijn. In de binnenbak rijd ik haar dan uit de wind weer droog.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:01

felicity schreef:
Hoe doen jullie het als het al dagen regent en je toch verder wil trainen en je paard geen deken draagt en lekker onder de blub zit?

Met een emmer en een spons zoveel mogelijk de blubber eraf halen waar het tuig zit en dat gewoon opzadelen en rijden?


Hetzelfde als je een niet 24/7 paard modderig uit de wei trekt.
De meeste paarden staan toch ook gewoon overdag smerig te worden :?

Echter leg ik gewoon een deken op. Ik ben absoluut geen ‚natural‘, het moet allemaal wel een beetje handig blijven.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:04

Ik ben geen natural, maar dekens vind ik zelf enorm onhandig :+
Ik scheer de hals, borst en een stuk buik tot net na de singel. Gaat zonder deken gewoon 24/7 buiten ( wel met schuilstal)

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 13:09

Sizzle schreef:
felicity schreef:
Hoe doen jullie het als het al dagen regent en je toch verder wil trainen en je paard geen deken draagt en lekker onder de blub zit?

Met een emmer en een spons zoveel mogelijk de blubber eraf halen waar het tuig zit en dat gewoon opzadelen en rijden?


Hetzelfde als je een niet 24/7 paard modderig uit de wei trekt.
De meeste paarden staan toch ook gewoon overdag smerig te worden :?

Echter leg ik gewoon een deken op. Ik ben absoluut geen ‚natural‘, het moet allemaal wel een beetje handig blijven.


Een niet 24/7 paard. Zou je s'morgens voor dat ze naar buiten gaan kunnen rijden. Of tusendoor op stal kunnen zetten om op te drogen zodat je alles eraf kan poetsen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:13

Felicity, dat kan inderdaad zo als je flexibel bent in je tijden, dat is waar.

Zonder serieus goede schuilstal (minimaal 7m2 per paard en meerdere uitgangen) begin ik sowieso niet aan 24/7.

Paard uit mijn onderschrift was niet waterdicht, die stormde bij de eerste druppels altijd meteen naar binnen.
Mijn huiidige paard ligt graag veel te slapen en wil dat eigenlijk enkel op een zachte bestrooide bodem. Als ze de keuze heeft ligt ze dan altijd binnen. Om die reden heb ik helaas op dit moment daarom geen optie tot 24/7. Hopelijk vind ik weer wat als we eind van het jaar verhuist zijn.

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:14

Ik rijd geen wedstrijden, maar wel eens per week les en zelf nog een aantal keer ik bak of naar buiten.
Die van mij staan ook 24/7 buiten zonder deken en niet geschoren. Krijgen gelukkig ook geen dikke wintervacht, dus gewoon goed uitstappen en bij twijfel ff een uurtje op laten drogen op stal. Verder voer ik ze voor het werken soms een beetje bij als ik merk dat ze weinig energie hebben of beginnen af te vallen, meestal slobber van vitalbix ofzo (iig granen en suikervrij) en ze doen het er prima op!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:04

Mijn ervaring is dat paarden die veel buiten staan en nog dus niet binnenkomen, zich ook niet zo smerig maken. Meestal is het al opgedroogd en kun je het gewoon afborstelen.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:38

Ik denk zeker dat het kan, maar ik moet toegeven dat ik het soms wel lastig vond (wegens weer en wanneer het nog maar kort licht is). Ik denk wel dat een 24/7 buiten stalling aan een aantal dingen moet voldoen die mensen hierboven ook al hebben gezegd. Gezien dat jouw paard graag rolt in de modder, zou ik zoeken naar een plek die echt goed droge bodems (of in ieder geval veel droge stukken) heeft. Als alles een modderpoel is, dan is het sowieso geen fijne plek voor je paard.

Zoals ik al zei: Ik denk dat het absoluut mogelijk is om fanatiek te rijden met een 24/7 buiten paard, maar ik vond het gewoon lastig. Ik vond het lastig omdat soms het Nederlandse weer gewoon 2 weken achter elkaar regen is. Of je ziet dat het wel droog is een deel van de dag, maar je moet dan eigenlijk iets anders doen en dan kom je 's middags als het regent. Ik haalde liever de deken niet van mijn paard af als het regende om te gaan rijden. Als we nou onverhoopt in een plensbui terecht kwamen dan was het pech, maar als het regende ging ik niet tralala deken eraf, opzadelen en gaan met die banaan in de regen. Misschien omdat ik te veel mooi-weer ruiter ben, maar ook omdat ik het niet fijn vond om op een kletsnat paard een dikke deken te leggen. Verder vond ik het ook lastig, omdat het in de winter vroeg donker is en ik stond op een stal die geen goede verlichting had bij de bak.

Ik liep er toen ook een beetje op vast dat de bak bij mijn oude stal niet zo'n goede bodem had (heeeeel erg zwaar). Als die bevroor kon je er echt niet meer op rijden (slepen kon alleen met de hand en aangezien de paarden ook in de bak stonden, kon je het met slepen eigenlijk niet bijhouden). Dan moest ik het bos in en ik had niet altijd tijd voor een lange rit en had het makkelijker gevonden als ik regelmatiger even snel in de bak kon rijden.

Bij mij kwam 24/7 buiten op mijn oude stal erop neer dat ik geen regelmaat in mijn training kon aanhouden. Misschien deed ik niet genoeg mijn best ervoor, misschien lag het aan de faciliteiten op de stal of misschien aan iets anders. Ik wil alleen zeggen dat 24/7 buiten en fanatiek rijden heus mogelijk is, maar je stal, je eigen instelling en agenda moeten dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen om het haalbaarder te maken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:09

AlphaD, dan heb je eigenlijk een probleem met de faciliteiten.
De stallen waar ik voorheen gestaan heb hadden een binnenbak of goed verlichte buitenbak en een ruime overdekte plaats om te poetsen e.d. Ook was er bij mijn vorige stal een optie om je paard even af te sperren in stal via 2-weg deuren.

In de zijkregen rijden heb ik doorgaans zelf gewoon geen zin in, ongeacht de stalling.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:19

Dat is reden voor mij geweest om te verhuizen. Vorige stal had ik alleen buitenbak die een jaar eerder echt top was, maar zonder echt onderhoud was het afgelopen winter echt verschrikkelijk en na een maand (!) alleen maar te kunnen stappen aan de hand en in de wachtrij voor korte tijd in de paddock... heb ik mijn paard verhuisd.

Nu heb ik mijn paard dus altijd buiten met altijd voldoende plaats om droog te staan ( 3 kwart van de paddock paradise is droog bij nat weer in de zin van geen plassen en modder)
Maar voor mij als ruiter áltijd ruimte om door te kunnen trainen met mijn paard met 2 binnenbakken en een buitenbak.
In de winter is het vooral koud door de snijdende wind en die is er binnen niet, dat is zo fijn dat ik daardoor ook s’winters met veel meer plezier naar stal toe ga.

Omdat ze onbeperkt eten hebben en het uitmesten ook word gedaan zit ik niet in de stress als ik eens een dag niet naar stal kan. Kortom mijn paard en heeft het fijn en ik als ruiter ook wat luxe. Die combi ben ik verder nog niet tegen gekomen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:40

24/7 en faciliteiten zijn idd zeer verschillende dingen. Ik ben het zo gewend om mijn paard altijd buiten te hebben en alleen in een buitenpiste te rijden. Wel mis ik in de winter veel trainingen omdat de piste te nat ligt ofbevroren, en omdat we geen licht hebben. Maar dat heeft niks te maken met het feit dat het paard buiten leeft. Dat vormt echt geen enkele belemmering om 4 keer per week fijn te werken.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:54

Voor mij wel heb ik gemerkt, omdat ik last van spierspasme heb en daardoor vooral in de winter echt veel pijn van heb als ik in de snijdende wind moet rijden.
1x in de week ( buitenrit) gaat nog, maar vaker niet zonder pijnstillers...
Maargoed dat is redelijk off topic :o

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:02

Maar in de wind rijden heeft toch niets met weidegang te doen?
Je kan er toch ook een binnenbak en warme koffiekamer bij hebben.

Het is niet per definitie zo dat stallen die 24/7 uitloop aanbieden ook meteen enkel een miezerig bevroren modderbakje hebben.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:05

Sizzle schreef:
Maar in de wind rijden heeft toch niets met weidegang te doen?
Je kan er toch ook een binnenbak en warme koffiekamer bij hebben.

Het is niet per definitie zo dat stallen die 24/7 uitloop aanbieden ook meteen enkel een miezerig bevroren modderbakje hebben.

Mwah dit is de eerste stal die ik ben tegen gekomen met binnenbak die 24/7 buiten aanbied voor de paarden.
Overigens heeft de stalling ook boxen voor de paarden en of eigenaren die dat liever willen of ten tijde van een blessure.

Dit is wel in de randstad ter verduidelijking. Op de Veluwe of in drente op zandgrond heb je meer kans op stalling die dat aanbied.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:44

Feliciitie: wij hebben geen blub. En ik vind ook dat dat weinig te maken heeft met 24/7 buiten.
Daarnaast hebben ze hier gewoon een deken op. Wintervacht en fanatiek trainen gaan hier niet samen. Of ze nou binnen of buiten staan.
Eigenlijk zijn de paarden in de basis zelfs schoner omdat ze nooit in de mest liggen.

En een schuilstal is voor mij ook een echte voorwaarde. Meer in de zomer nog eigenlijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 01:05

Toch zie ik het wel erg veel. 24/7 buiten en dan regels over sporen, bitten, ijzers, dekens etc, wat mensen die sport beoefenen soms tegenhouden. OOk echt heel vaak geen goede rijbak aanwezig. Of niks of gewoon geen goede bodem.

Waar wel mooie rijbakken, spuitplaatsen etc zijn, is er vaak zeer beperkt de mogelijkheid om ze buiten te hebben.

Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar ik zie teveel slechte bodems en of blubber.........

Wat betreft schuilstallen etc, hartstikke leuk, maar die van ons staan er echt weinig in. We hebben 2 stallen en allen hebben ze het grootste deel van hun leven op stal gestaan. De laatste, die 1,5jr terug nog op stal ging, staat er weleens in, zijn moeder en de shet ook. Maar mn andere ruin, staat echt nooit in een stal. Dacht een tijd terug, ik zet hem er even in, misschien krijgt hij stiekem de kans niet, maar hij was e zo weer uit, We hebben wel een flink stuk dak dat uitsteekt en hij staat, maar nog vaker staan ze bij de bomen.
Ik vind ze ook niet erg vies. vd week was er nog iemand bij me op stal die vond dat ze zo staan te glimmen, maar ze liggen echt in het zand te slapen, rollen er etc. De zwarte is zelfs minder vies dan voorheen, die kon zo grauw blijven na het rollen voorheen als hij dan op stal stond.

Hier slapen ze allemaal in het zand en zelfs als het vriest vinden ze de grond een prima optie zonder deken. In de sneeuw liggen ze te rollen en echt als spelen, want dat gaat dan meerdere keren.

Ik merk overigens dat ze bij de bomen ook een windje erbij krijgen en daar is het fijner als in de stal denk ik. Daar is het ook prima, niet te warm, geen beestjes, maar dat zuchtje wind onder de bomen schijnen ze toch op te zoeken, als d ebeestjes vervelend zijn.

Wij hebben wel nu vliegendekens op, omdat we vlakbij bos zitten en ze echt al wat flinke bulten hadden. In een koppel van 4 vind ik het fijner zonder onderling en fijner voor hun zelf, maar tijdens de beestjes is het gewoon even geen optie.

Wij hebben zelf super droge zandgrond, dus nooit blubber. Maar we hebben ook geen luxe bak. Wel droog, maar geen hele geweldige bodem. Daar tegenover kan je in mijn ogen alles ook in het bos trainen. Normaliter doe ik daar ook overgangen en zijgangen als ik daar mee bezig ben.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:52

Superpony: Dat er (nog) weinig accommodaties zijn die alles voor elkaar hebben ben ik met je eens. Maar thuis heb je andere mogelijkheden. Dus ik vind het altijd irritant als mensen gelijk denken dat mijn paarden dan in de blub staan.
De schuilstal wordt hier wel gebruikt. In extreme omstandigheden. Extreem guur (gevoelstemp onder min 10, langdurige regen, en hitte) En juist daarom vind ik hem onmisbaar. Zeker als je verwacht dat je paard ook na zo'n dag fris en vrolijk voor een trainingsrondje klaar staat.
Slapen doen ze inderdaad buiten. Ondanks dat ze beide echt op stal hebben gestaan.

Voor minder extreem weer is een boom ook best aardig. Maar alleen een boom.....mwah

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:14

@pol013, maar die claim wordt volgens mij toch ook nergens gemaakt? Dat precies jouw paarden in de blub staan? Mijn ervaring is echter wel dat het op sommige plaatsen echt lastig is om de paddock paradise blubvrij te houden en dat dan ook wel eens stalhouders er te weinig moeite in steken. Dus het komt helaas wel regelmatig voor dat paarden dan wel hartstikke leuk 24/7 buiten staan, maar helaas ook grotendeels in de modder of dat de buiten-bak-bodem een ramp is.

@superpony, dat is inderdaad ook mijn ervaring. Er zijn bij mij in de buurt ook weinig stallen die 24/7 buiten op goede grond met faciliteiten aanbieden. Plus dat de stal ook voldoet aan andere eisen (uitrijmogelijkheden, goed hooi bijvoorbeeld). En ik zie ook regelmatig eisen langs komen over wat je allemaal mag met je paard op de stallen die 24/7 buiten aanbieden in een meer PN setting.

Ja het kan allemaal ook goed geregeld zijn. Mensen die de paarden aan huis hebben en er zijn ook heus wel goede pensionstallingen die aan alles voldoen, maar t is niet overal te vinden en soms moet je dan een compromis sluiten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:02

pol013 schreef:
Superpony: Dat er (nog) weinig accommodaties zijn die alles voor elkaar hebben ben ik met je eens. Maar thuis heb je andere mogelijkheden. Dus ik vind het altijd irritant als mensen gelijk denken dat mijn paarden dan in de blub staan.
De schuilstal wordt hier wel gebruikt. In extreme omstandigheden. Extreem guur (gevoelstemp onder min 10, langdurige regen, en hitte) En juist daarom vind ik hem onmisbaar. Zeker als je verwacht dat je paard ook na zo'n dag fris en vrolijk voor een trainingsrondje klaar staat.
Slapen doen ze inderdaad buiten. Ondanks dat ze beide echt op stal hebben gestaan.

Voor minder extreem weer is een boom ook best aardig. Maar alleen een boom.....mwah


Het is niet alleen de goede bodem, maar dat ook veel pp's regels hebben qua; bitloos, ijzerloos, spoorloos etc etc. Ik heb daar wel een mening over, maar over het algemeen hou je daar weer mensen mee buiten de deur.

Wij hebben niet 1 boom :) Maar toevallig 1 boom aan de zijkant die als een hele grote parasol werkt. Was er vd week zelf ook onder gaan staan toen ik met iemand stond te praten en het stikte van de beestjes.
Ik kan ze ook niet dwingen. Ze mogen in de stallen gaan staan of liggen, maar als ze kiezen voor iets anders, kan ik ze niet dwingen. Een paar maanden geleden met die vreselijke storm verwachte ik er wel 1 of 2 in stal, maar ze stonden middenop de paddock met zn 4en tegen elkaar aan. Waarschijnlijk juist slim om gevaren van vallende takken te ontwijken. ( overigens viel dat wel mee, maar vanuit de natuur van het paard gedacht )

Als je ze 24/7 buiten laat staan, heb je het niet in de hand wat ze doen. Mijn New Foresr kiest echt nooit voor de stal, heeft geen deken op in de winter etc. De shet staat er weleens in. De ene quarter wat vaker, maar die staat pas 1,5jr buiten en moet nog weleens wennen. Zijn moeder van 25 staat er af en toe eens. Maar als ze al eens in de stallen staan is het altijd erg kort. Ik hoef ook amper tot niet uit te mesten in de stallen, waar we wel vlas hebben.

Ons voordeel is dat we echt kurkdroge zandgrond hebben. Maar zelfs als het vriest, liggen ze te slapen op het zand en ze zijn 19, 20, 20 en 25. Ze weten ook precies waar ze willen liggen qua zon. De vooroordelen die je vooral op Bokt vaak leest zoals; staan die arme beestjes met weer en wind in de blubber vind ik ook erg jammer.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:09

Interessant topic!

Veel herkenbare dingen ook. De meeste stallen die 24/7 aanbieden hier in de regio hebben inderdaad een (vaak erg kleine) blubberige buitenbak en verder niet veel faciliteiten. Er is er ééntje met alle luxe faciliteiten (binnenbak, 2 buitenbakken, wasplaats, solarium, kantine etc) maar die is uiteraard zo populair dat je er gewoon niet binnenkomt.

Onlangs inderdaad contact opgenomen met een paddock paradise. Werd inderdaad heel snel duidelijk gemaakt dat je niet welkom was als je paard op ijzers stond of als je bitloos reed (of van plan was bitloos te rijden).

Denk dat als er meer accommodaties zijn met voldoende faciliteiten voor de ambitieuze wedstrijdruiter én 24/7 buiten mogelijkheid, meer mensen hiervoor zouden kiezen. Het ene hangt vaak samen met het andere.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:17

Geen ijzers snap ik in een kudde echt nog wel. En ik zou zelf ook geen wantoestanden willen qua rijden en trainen, omgangsvormen. Maar dat is voor mij niet bit, spoor afhankelijk.

Ik denk dat wedstrijd ruiters heel graag de mogelijkheid zouden hebben om bij extreme weersomstandigheden hun paard kort op stal te houden, een nachtje, paar uur, 2 dagen....... Ik vind het onzin dat mensen vinden dat uiterlijk niet meetelt. Die van ons zijn niet mega vies, maar ik kan me voorstellen dat als je 's ochtends vroeg op pad moet, je graag je paard, dus ook manen en staart even netjes wil houden. Hoeft niet meteen een 3x3 binnen te zijn, maar afdakje die afgesloten kan bijv.

Juist door verschillen zo groot te maken, hou je werelden ver uit elkaar ipv van elkaar te leren, naar elkaar te kijken en te luisteren.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:43

Mijn mini appaloosa staat het hele jaar door 24/7 buiten waarvan in de zomer overdag op de wei. Ik scheer hem en gebruik dekens. :j Nu is hij nog niet hard aan het werk ivm zijn leeftijd (wel 5x per week kort), maar komende winter zal hij wel echt aan het werk gaan. Dan ben ik - afhankelijk van hoe zwaar hij het heeft met zijn vacht en het werk - ook van plan hem te scheren en dekens te gebruiken. Ik zie daar eigenlijk geen probleem in.
Als ie smerig is dan maak ik hem schoon en gewoon tuig erover. :)