Wat te doen met transportbeschermers & slaande pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 22:37

Ik heb hier via bokt hoge beschermers gekocht voor Sjakila, nou maar hopen dat ze ze om wil hebben, aangezien ze heel gevoelige benen heeft en echt krankjorum wordt als je aan haar benen zit. Heeft iemand nog adviezen hoe dit het beste te doen zonder dat ze alles en iedereen in haar omgeving kapot trapt/slaat?


Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 05:12

Probeert ze ook iedereen met haar voorbenen te slaan? Anders zou bijvb: een helper (die sterk is!) een van haar voorbenen omhoog kunnen houden, zodat ze niet met haar andere benen kan gaan slaan. (dan zou ze nl. omvallen)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 05:26

Heel rustig opbouwen en wachten tot je wel rustig aan haar benen kunt zitten en gewone beschermers om doen en zo, dan eens bandageren als je daar handig en snel in bent, anders niet natuurlijk, maar ik zou zeker niet aan die transportbeschermers beginnen voor ze ze rustig op stal om kan hebben. Ze zijn voor de veiligheid, en als ze zo gek wordt is de kans op ongelukken alleen maar groter ipv kleiner.

Navragen is beter dan afvragen.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 08:20

Je kunt haar eerst laten wennen aan het feit dat je aan haar benen komt door haar af te spuiten met een tuinslang. Waarschijnlijk zal ze dan ook slaan, maar dan kun jij op veilige afstand blijven. Als dat lukt kun je proberen een voetje te vragen door een handdoek hoog om haar been te slaan, omlaag te laten glijden en dan met die handdoek haar been op te tillen. Zorg dat je zelf op voldoende afstand blijft, eigen veiligheid eerst! Als dat allemaal goed gaat ben je al weer even verder maar dan kun je eens beenbeschermers proberen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 08:36

Ik probeer zelf altijd beschermers om te krijgen, maar ik heb ook wel eens een geval meegemaakt waarbij het voor onze eigen veiligheid en die van het paard beter was om de beschermers achterwege te laten.

Als een paard in paniek raakt van beenbeschermers is de kans aanwezig dat hij zich beschadigt juist omdaT HIJ BESCHERMERS OM HEEFT...

(sorry caps per ongeluk aangetikt)

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 09:07

Sieb heeft inderdaad ook nooit beschermers om, omdat dat gewoon niet nodig is bij hem.

Gewoon rustig blijven proberen, steeds een stukje verder en belonen en geruststellen, het lukt uiteindelijk vast wel!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-01 10:30

Sjakila is nu vijf jaar en ik ken haar al twee jaar. Ik ben al twee jaar met haar benen bezig, maar het is echt een ramp. Wat wassen en/of afspuiten betreft, dat is hier niet mogelijk met haar, aangezien ze al halsters en touwen en muurringen kapot getrokken heeft. En als iemand haar vasthoud is het te gevaarlijk. Verder ben ik het meeste van de tijd ook alleen. Dus erg vervelend. Maar vind transportbeschermers wel nodig, aan gezien ze van die hele fragiele en tere beentjes heeft

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 11:23

je kunt haar vastzetten aan een oude fietsband (die geeft nl mee) en dan proberen af te spuiten. Maar als ze zo moeilijk ermee is zou ik die beenbeschermers maar vergeten om niet zelf te verongelukken. Kun je wel haar benen poetsen, uitkrabben, beslaan e.d.? Lijkt me erg lastig anders.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-01 11:36

Sjakila wordt alleen bekapt door de hoefsmid, maar dan krijgt ze eerst een kalmeringsmiddel toegedient. Hoeven uitkrabben lukt vaak niet, maar ik probeer het iedere keer weer.


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 12:28

Ga alsjeblieft niet moeilijk doen met die transportbeschermers, daar komen zeker ongelukken van en daar zijn ze niet voor!!!! Paarden die heel makkelijk zijn met hun benen lopen de eerste passen meestal al raar, dus bij die van jou wordt dat een drama.
Ik denk dat de beste bescherming die je jouw paardje kan geven, NIETS om de benen doen.

Navragen is beter dan afvragen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers