Op WFFS geteste merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Op WFFS geteste merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 14:00

Zijn er bokkers die hun fokmerries laten testen op WFFS?

Ik persoonlijk ben van mening dat je het hele WFFS alleen kwijt raakt door in het geheel niet te fokken met dragers
Dus ook niet drager x niet drager
Want dat geeft nog steeds 50% kans op een drager

En als je die mening ernstig uit naar de buiten wereld kan je met je merrie waar je soms een veulen mee fokt niet doen alsof je neus bloed.

DUS.....
Haren van van Hearingen
En vandaag de uitslag gekregen

Afbeelding
Mijn merrie is geen drager van het WFFS

Hoe zit het met andere fokkende bokkers?

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]


Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Re: Op WFFS geteste merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:12

Tja. Je begint hier in feite twee discussies: 1) laat je je merrie testen en wat is het resultaat; 2) er mag niet gefokt worden met drager merries.

1) Ja, als ik opnieuw fok laat ik testen.
2) Moet persoonlijk genuanceerd worden, Nl. hangt volledig af van de andere genetische waarde van jouw merrie. Als je een echt uitzonderlijk fijn dier hebt, dat verder waardevol is om de populatie verbeteren zou ik haar niet laten staan, maar wel een geteste hengst nemen en proberen zo bewust mogelijk hiermee om te gaan, ook naar volgende generaties toe. Ja sure, als je merrie 13 in een dozijn is, mét WFFS gen, laat je haar beter staan, zo zijn er genoeg...

Ik heb persoonlijk altijd wat problemen met zo’n ongenuanceerde, harde statements, en hoop telkens dat mensen bereidheid tonen om individuele situaties te bekijken ipv. zwart-wit te blijven denken...

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:05

Als ik nog een fokmerrie zou hebben dan zou ik zeker getest hebben. Ik zou zeker willen weten of ze drager was of niet. En ik zou ook proberen om een niet drager hengst te gebruiken. Maar als er echt hele getalenteerde hengsten drager blijken zoals Everdale, tja dan is het afweging of je die wil gebruiken. Als je een topmerrie hebt uit een zeer goede lijn en je denkt dat Everdale daar goed op past, waarom niet? Ga er maar vanuit dat als jij een hele goede vrije Everdale hengst fokt uit een superlijn, deze gewild zal zijn voor de fokkerij.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 15:17

Oliefanter schreef:
Nl. hangt volledig af van de andere genetische waarde van jouw merrie. Als je een echt uitzonderlijk fijn dier hebt, dat verder waardevol is om de populatie verbeteren zou ik haar niet laten staan, maar wel een geteste hengst nemen en proberen zo bewust mogelijk hiermee om te gaan, ook naar volgende generaties toe.

Wat voor de 1 een 13 in dozijn merrie is is voor een ander een kwalitatieve merrie
Ik ben niet van mening dat ik een top merrie heb
Maar ik denk ook niet dat het een 13 in een dozijn merrie is
Wat doe je daar dan mee? Als ze drager is?
Want het wel of niet goed zijn van de merrie is een relatief begrip

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 15:18

Suzanne F. schreef:
Als ik nog een fokmerrie zou hebben dan zou ik zeker getest hebben. Ik zou zeker willen weten of ze drager was of niet. En ik zou ook proberen om een niet drager hengst te gebruiken. Maar als er echt hele getalenteerde hengsten drager blijken zoals Everdale, tja dan is het afweging of je die wil gebruiken. Als je een topmerrie hebt uit een zeer goede lijn en je denkt dat Everdale daar goed op past, waarom niet? Ga er maar vanuit dat als jij een hele goede vrije Everdale hengst fokt uit een superlijn, deze gewild zal zijn voor de fokkerij.

Maar met een drager heb je 50% kans op een drager veulen
Willen we het hele WFFS niet gewoon kwijt?

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:22

ponyparadijs schreef:
Oliefanter schreef:
Nl. hangt volledig af van de andere genetische waarde van jouw merrie. Als je een echt uitzonderlijk fijn dier hebt, dat verder waardevol is om de populatie verbeteren zou ik haar niet laten staan, maar wel een geteste hengst nemen en proberen zo bewust mogelijk hiermee om te gaan, ook naar volgende generaties toe.

Wat voor de 1 een 13 in dozijn merrie is is voor een ander een kwalitatieve merrie
Ik ben niet van mening dat ik een top merrie heb
Maar ik denk ook niet dat het een 13 in een dozijn merrie is
Wat doe je daar dan mee? Als ze drager is?
Want het wel of niet goed zijn van de merrie is een relatief begrip


Ik heb jaren geleden een merrie gefokt uit mijn Elite merrie welke uit de moeder van Tuschinski kwam. Deze merrie is ook Elite geworden, NMK merrie, VSN finalist en goede Ibob gelopen. Dit is dus een Elite merrie uit een Elite merrie uit de moeder van Tuschinski (ster pref prest).
Haar eerste veulen is aangewezen voor het verrichtingsonderzoek.

Deze merrie is nu dragend van Everdale. Als hier een goede hengst uitkomt die geen drager is dan is deze heel interessant voor de fokkerij. Dan blijft het bloed van Everdale toch behouden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Op WFFS geteste merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:52

Als je maar weet wat je doet... Als het hengstveulen wel drager is, dan is het ballen eraf en dan is het ook klaar. Met een merrieveulen ligt dat iets lastiger.

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

_merel_

Berichten: 1842
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: Op WFFS geteste merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:12

Ik vraag me af (heb deze vraag ook aan de dierenarts gesteld, hij wist nog niet of dat dit een optie was) of evt embryoselectie een optie zou zijn bij gebruik van dragers. Maar als je merrie of hengst echt zo goed is, dan de embryos maar selecteren om deze genen uit te sluiten?

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Op WFFS geteste merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:12

Ik heb mijn merrie laten en die is helaas drager.

Ik heb haar nu laten insemineren met Inverness. Waarom omdat ik een opvolger voor haar fok. Het veulen blijft in mijn bezit en word hopelijk een fijn sportpaard.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Op WFFS geteste merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:24

Mijn Sir Donnerhall I dochter is geen drager en van de Rubiquil heb ik woensdag ll haren opgestuurd. Aangezien de Rubiquil merrie aan beide zijde Roemer bloed heeft en ze vorig jaar niet gepakt heeft van Total US wil ik van deze ook weten of ze drager is of niet. Ik vermoed van wel en mocht het zo zijn en ik zie een niet drager hengst die bij haar past wil ik toch nog een veulen uit deze. Waarom? Omdat ze een fantastisch karakter heeft onder het zadel en ze een goede genenpoel heeft.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 18:02

Suzanne F. schreef:
Ik heb jaren geleden een merrie gefokt uit mijn Elite merrie welke uit de moeder van Tuschinski kwam. Deze merrie is ook Elite geworden, NMK merrie, VSN finalist en goede Ibob gelopen. Dit is dus een Elite merrie uit een Elite merrie uit de moeder van Tuschinski (ster pref prest).
Haar eerste veulen is aangewezen voor het verrichtingsonderzoek.

Deze merrie is nu dragend van Everdale. Als hier een goede hengst uitkomt die geen drager is dan is deze heel interessant voor de fokkerij. Dan blijft het bloed van Everdale toch behouden.

Heb je die merrie laten testen?

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:11

ponyparadijs schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb jaren geleden een merrie gefokt uit mijn Elite merrie welke uit de moeder van Tuschinski kwam. Deze merrie is ook Elite geworden, NMK merrie, VSN finalist en goede Ibob gelopen. Dit is dus een Elite merrie uit een Elite merrie uit de moeder van Tuschinski (ster pref prest).
Haar eerste veulen is aangewezen voor het verrichtingsonderzoek.

Deze merrie is nu dragend van Everdale. Als hier een goede hengst uitkomt die geen drager is dan is deze heel interessant voor de fokkerij. Dan blijft het bloed van Everdale toch behouden.

Heb je die merrie laten testen?


Ik heb deze jaren geleden verkocht dus ik heb geen idee of de nieuwe eigenaren haar hebben laten testen. Ik denk het niet. Wordt dus afwachten of er een gezond veulen uitkomt. Ze is bijna uitgerekend.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 18:17

Suzanne F. schreef:
Ik heb deze jaren geleden verkocht dus ik heb geen idee of de nieuwe eigenaren haar hebben laten testen. Ik denk het niet. Wordt dus afwachten of er een gezond veulen uitkomt. Ze is bijna uitgerekend.

Dus jij bent niet degene die het risico loopt
En de nieuwe eigenaren wisten met dekken natuurlijk ook nog niet dat ze dit risico lopen

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:19

ponyparadijs schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb deze jaren geleden verkocht dus ik heb geen idee of de nieuwe eigenaren haar hebben laten testen. Ik denk het niet. Wordt dus afwachten of er een gezond veulen uitkomt. Ze is bijna uitgerekend.

Dus jij bent niet degene die het risico loopt
En de nieuwe eigenaren wisten met dekken natuurlijk ook nog niet dat ze dit risico lopen


Inderdaad. Is dus voor hun best even spannend. Duimen maar dat het een gezond veulen is en dat het daarna geen drager is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:11

ponyparadijs schreef:
Oliefanter schreef:
Nl. hangt volledig af van de andere genetische waarde van jouw merrie. Als je een echt uitzonderlijk fijn dier hebt, dat verder waardevol is om de populatie verbeteren zou ik haar niet laten staan, maar wel een geteste hengst nemen en proberen zo bewust mogelijk hiermee om te gaan, ook naar volgende generaties toe.

Wat voor de 1 een 13 in dozijn merrie is is voor een ander een kwalitatieve merrie
Ik ben niet van mening dat ik een top merrie heb
Maar ik denk ook niet dat het een 13 in een dozijn merrie is
Wat doe je daar dan mee? Als ze drager is?
Want het wel of niet goed zijn van de merrie is een relatief begrip



Klopt helemaal, dus kan je dit -mijn inziens- niet voor iemand anders beslissen, dat is aan de eigenaar van de merrie... het belangrijkste is dat de keuzes die gemaakt worden bewust gemaakt worden, en dat alle mogelijkheden situatie per situatie worden overwogen. Dus niet: “nooit meer fokken met geen enkele drager”...

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Op WFFS geteste merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:49

Waarom zou je geen drager x niet-drager kruisen? In principe neemt de kans op een drager steeds af... 50%, 25%, 12,5% etc. Zo sluip je het toch steeds uit?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Eef_Bam

Berichten: 4075
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:56

isabel_94 schreef:
Waarom zou je geen drager x niet-drager kruisen? In principe neemt de kans op een drager steeds af... 50%, 25%, 12,5% etc. Zo sluip je het toch steeds uit?


Tenzij een hengst heel populair is en veel gebruikt wordt. En zijn zonen die drager zijn ook goedgekeurd worden voor de dekdienst en nog meer merries dekken (denk aan everdale en zijn goedgekeurde zonen). Als ferro, jazz of krack c drager was geweest was 50% van een heel groot deel van de kwpners nu drager geweest...

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 08:14

isabel_94 schreef:
Waarom zou je geen drager x niet-drager kruisen? In principe neemt de kans op een drager steeds af... 50%, 25%, 12,5% etc. Zo sluip je het toch steeds uit?

Hoezo zou het afnemen?
Elke kruising tussen een drager en een niet drager geeft 50% kans op dragerschap

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Op WFFS geteste merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:29

Ik heb mijn merrie ook laten testen. Gelukkig geen drager. Voor degenen die de lijnen
terug kijken, dit is mijn merrie: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 20/wings-r Afbeelding

De discussie van fokken met drager x niet drager is voor iedereen persoonlijk. Denk dat iedere merrie houder daar zelf een goede beslissing in kan maken. Persoonlijk zou ik het zonde vinden om goede genen "weg te gooien" vanwege een gen dat bij slim combineren niet eens tot uiting komt. Wat ik zelf nooit zou doen is drager x drager kruisen, maar dat lijkt me evident.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 09:18

Wings_love schreef:
Wat ik zelf nooit zou doen is drager x drager kruisen, maar dat lijkt me evident.

En toch dan heb je 'maar' 25% kans op een ziek veulen
Dus die kans is veel kleiner

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:21

ponyparadijs schreef:
Wings_love schreef:
Wat ik zelf nooit zou doen is drager x drager kruisen, maar dat lijkt me evident.

En toch dan heb je 'maar' 25% kans op een ziek veulen
Dus die kans is veel kleiner

Dat er werkelijk een ziek veulen geboren wordt is veel kleiner dan 25%, het grootste deel van die 25% is dat de merrie niet drachtig wordt of dat de dracht al snel weer afgebroken wordt.

[o]


Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Op WFFS geteste merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:41

Waardevolle genen uit gaan sluiten, omdat er een WFFS gen aanwezig is. Is mijn inziens niet de juiste...

Alleen met verstand fokken, heb je een drager nooit een drager hengst gebruiken (dan nooit kans op een ziek/dood veulen).
Een drager is niet ziek, dus het heeft absoluut geen prioriteit om dat gen er in 1 generatie uit te willen/moeten fokken.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:55

Allereerst: heel fijn dat je merrie WFFS vrij is. Dat is toch goed om te weten als je er verder mee wilt fokken. Nu volgt een gewetensvolle vraag: als je merrie wél drager geweest zou zijn, zou je dan nog steeds zo stellig in je anti-WFFS mening zijn?

Mijn mening is dat dit een afwijking is wat al jaaaren bestaat en in slechts enkele gevallen leidt tot een voldragen (al dan niet dood)geboren veulen. Vaak verwerpt de merrie de vrucht al eerder in de dracht. Behalve financiële consequenties heeft dit dus vaak geen dramatischere gevolgen. Nu er meer algemene kennis voor handen is omtrent WFFS is het imo alleen maar goed om te weten waarmee je fokt. Dus: test je merrie en (als het kan) wees op de hoogte of de hengst waarmee je dekt vrij is of niet. Een andere beslissing dan deze is imo niet goed meer te onderbouwen.

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om kwaliteitsvolle paarden die tevens WFFS drager zijn in te zetten in de fokkerij. Waarom zou dat een punt zijn? Als je geen dragers combineert is er sowieso niks aan de hand en kun je een fijn sportpaard of fokdier fokken.

De boel wordt mijn inziens flink opgeblazen door de hysterie van de menigte. Er is nieuwe genetische informatie beschikbaar: gebruik het tot je voordeel.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 10:22

VValar schreef:
Allereerst: heel fijn dat je merrie WFFS vrij is. Dat is toch goed om te weten als je er verder mee wilt fokken. Nu volgt een gewetensvolle vraag: als je merrie wél drager geweest zou zijn, zou je dan nog steeds zo stellig in je anti-WFFS mening zijn?

Nou is het natuurlijk een aanname hoe ik zou hebben gedacht als ze wel drager was geweest
Maar ik denk dat ik er dan niet meer mee had gefokt
Ik ben ook van mening dat ik geen geweldig paard heb
Ik heb een leuk paard
Misschien iets boven gemiddeld maar zeker geen topper
En dat zou dan ook de reden zijn om er niet meer mee te fokken
Maar zoals ik al zei ik weet niet of ik die gedachte ook nog had gehad als ze drager was geweest

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:52

ponyparadijs schreef:
Wings_love schreef:
Wat ik zelf nooit zou doen is drager x drager kruisen, maar dat lijkt me evident.

En toch dan heb je 'maar' 25% kans op een ziek veulen
Dus die kans is veel kleiner



Men moet goed begrijpen dat die 25% wel duidt op WFFS homozygoot dat :
1. niet tot ontwikkeling komt ... het 'ei' pakt gewoon niet.

2. indien bevrucht, het niet ontwikkeld en wordt spontaan afgedreven/aborteerd ... Moeder Natuur's manier van opruimen.

3. indien wel ontwikkeld, en voldragen wordt, veelal dood geboren wordt ... overleeft geboorte niet.


4. indien wel levend geboren wordt, dusdanig huid en ontwikkeling afwijkingen (open huid, darmen, enz) toont dat het binnen een paar uur ingeslapen moet worden.


Af gezien van het verlies van het fok seizoen voor je merrie en aangezien de kosten van dekkingen (sperma, DA kosten, enz enz enz) lijkt het mij niet het risico waard om drager x drager te kruisen.

Voor de rest als je weet wat je zelf in huis hebt ... dwz de merrie getest is ... dan lijkt mij dat een doorwogen beslissing genomen kan worden om wel of niet de dekken met een drager (drager x niet-drager).

Als je alle genetische afwijkingen, bekend en op dit moment onbekend, gaat uitsluiten dan ga je dezelfde toer op als bij de Friezen en je genetische 'bagage' dusdanig verminderen dat je alleen meer problemen gaat krijgen en creeren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 60 bezoekers

cron